본 연구는 유아가 습득하고 있는 정서어휘를 측정할 수 있는 검사 도구를 개발하고, 타당화하는 데 목적을 두었다. 이러한 연구 목적에 따라 다음과 같이 연구문제를 선정하였다.
연구문제 1. 유아 정서어휘 검사 도구의 구성은 어떠한가? 1-1. 유아의 수준에 적합한 정서어휘는 무엇인가? 1-2. 유아 정서어휘 검사 문항의 구성은 어떠한가?
연구문제 2. 유아 정서어휘 검사 도구의 타당도 및 신뢰도는 어떠한가? 2-1. 유아 정서어휘 검사 도구의 타당도는 어떠한가? 2-2. 유아 정서어휘 검사 도구의 신뢰도는 어떠한가?
유아 정서어휘 검사 도구 개발은 크게 정서어휘 선정 과정과 검사 문항 개발 과정으로 이루어졌다. 먼저 문헌분석을 토대로 정서어휘를 정의하고 판별 기준을 정하였으며, 이에 따라 문항 개발을 위한 정서어휘를 선정하였다. 정서어휘 선정에는 유아교육학자, 심리학자, 국문학자, 유아교사가 참여하였으며, 반복적인 평정을 거쳐 유아 수준에 적합한 정서어휘를 선정하고 이를 예비문항으로 제작하였다. 예비문항을 사용해 유아 20명을 대상으로 1차 예비검사를 진행하여 검사 도구를 구성할 문항을 선별하고, 검사 방법을 결정하여 유아 정서어휘 검사 도구 1차 시안을 제작하였다. 1차 시안을 이용해 4세-5세 유아 195명을 대상으로 2차 예비검사를 진행하여 문항 양호도를 분석하고, 그 결과를 토대로 문항을 재구성하여 유아 정서어휘 검사 도구 2차 시안을 제시하였다. 유아 정서어휘 검사 도구 타당화는 본 연구와, 타당도 및 ...
본 연구는 유아가 습득하고 있는 정서어휘를 측정할 수 있는 검사 도구를 개발하고, 타당화하는 데 목적을 두었다. 이러한 연구 목적에 따라 다음과 같이 연구문제를 선정하였다.
연구문제 1. 유아 정서어휘 검사 도구의 구성은 어떠한가? 1-1. 유아의 수준에 적합한 정서어휘는 무엇인가? 1-2. 유아 정서어휘 검사 문항의 구성은 어떠한가?
연구문제 2. 유아 정서어휘 검사 도구의 타당도 및 신뢰도는 어떠한가? 2-1. 유아 정서어휘 검사 도구의 타당도는 어떠한가? 2-2. 유아 정서어휘 검사 도구의 신뢰도는 어떠한가?
유아 정서어휘 검사 도구 개발은 크게 정서어휘 선정 과정과 검사 문항 개발 과정으로 이루어졌다. 먼저 문헌분석을 토대로 정서어휘를 정의하고 판별 기준을 정하였으며, 이에 따라 문항 개발을 위한 정서어휘를 선정하였다. 정서어휘 선정에는 유아교육학자, 심리학자, 국문학자, 유아교사가 참여하였으며, 반복적인 평정을 거쳐 유아 수준에 적합한 정서어휘를 선정하고 이를 예비문항으로 제작하였다. 예비문항을 사용해 유아 20명을 대상으로 1차 예비검사를 진행하여 검사 도구를 구성할 문항을 선별하고, 검사 방법을 결정하여 유아 정서어휘 검사 도구 1차 시안을 제작하였다. 1차 시안을 이용해 4세-5세 유아 195명을 대상으로 2차 예비검사를 진행하여 문항 양호도를 분석하고, 그 결과를 토대로 문항을 재구성하여 유아 정서어휘 검사 도구 2차 시안을 제시하였다. 유아 정서어휘 검사 도구 타당화는 본 연구와, 타당도 및 신뢰도 분석 과정으로 이루어졌다. 본 연구는 전북지역 4세-5세 유아 227명을 대상으로 유아 정서어휘 검사 도구 2차 시안을 이용하여 진행되었다. 검사 도구의 타당도를 검증하기 위해 Rasch 모형을 적용, 검사 내용에 기초한 타당도, 실제에 기초한 타당도, 내적구조에 기초한 타당도, 일반화에 기초한 타당도, 외적 준거에 기초한 타당도의 근거를 제시하였으며, 외적 준거에 기초한 타당도의 근거를 제시하기 위해서는 수용어휘 검사 점수와의 상관분석을 실시하였다. 또한 신뢰도 검증을 위해서, Rasch 모형의 분리신뢰도와 분리지수 값을 산출하였다.
연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아 정서어휘 검사 도구를 구성하기 위하여 정서어휘를 선정하고, 이를 예비문항으로 제작하였다. 최종 선정된 정서어휘는 87개로, 기쁨, 놀람, 공포, 슬픔, 혐오, 분노, 괴로움, 자부심, 수치심, 질투/시샘, 동정의 11개 정서 범주를 고루 포함한다. 87개의 단어들은 검사 도구 구성을 위한 예비문항으로 제작되었다. 87개의 문항은 2차례의 예비검사를 거쳐 연습 문항 3개와 77개의 본문항으로 구성된 유아 정서어휘 검사 도구 시안으로 제작되었다. 유아 정서어휘 검사 도구 시안은 타당화 과정을 거쳐 2개 타당도를 저해하는 2개 문항을 삭제하고, 연습문항 3개와 75개의 본문항으로 이루어진 검사 도구로 최종 완성되었다. 검사 도구를 구성하는 각 문항은 유아의 언어 발달 수준을 고려하여 3개의 그림 선택항을 가진 중다선택형 문항으로 제작되었으며, 각각의 그림은 서로 다른 정서를 유발 하는 상황을 묘사하도록 하였다. 정서어휘 능력의 측정은 유아가 3개의 그림 중 문항에 제시된 정서어휘에 대응하는 그림을 선택하도록 함으로써 이루어지도록 설계하였다. 둘째, 유아 정서어휘 검사 도구의 타당화를 위하여 본 검사를 실시하고 그 결과를 토대로 타당도와 신뢰도 분석을 실시하였다. 본 검사는 연습문항 3개와 본문항 77개로 구성된 유아 정서어휘 검사 도구 2차 시안을 이용해 진행되었다. 본 검사 결과를 토대로 한 내용에 기초한 타당도 검증을 위해 문항 적합도와 점이연 측정 상관계수를 산출하였으며, 그 값이 적합하지 않은 것으로 나타난 문항에 대해 검토를 거쳐 2개의 문항을 삭제하였다. 다음으로 실제에 기초한 타당도를 검증하기 위하여 피험자×문항 분포도를 확인한 결과 피험자의 수준과 문항의 수준이 양호한 것으로 확인되었다. 내적구조에 기초한 타당도 검증을 위해 표준잔차를 활용한 주성분 분석을 실시한 결과 주된 요인이 38.7%로 Reckase(1979)가 제시한 최소 측정 수준을 만족하는 것으로 나타났다. 그리고 문항특성곡선을 확인한 결과 대부분의 문항 관찰치가 기대곡선을 따라 95% 신뢰구간 내에 위치한 것으로 나타났다. 일반화에 기초한 타당도 검증을 위해 성별에 따른 차별기능문항 분석 을 실시한 결과, 75개 문항 중 4개 문항이 차별기능을 하는 것으로 나타나 전문가 협의를 거쳐 수정하였다. 마지막으로 외적 구조에 기초한 타당도 검증을 위해 REVT-R 점수와의 상관을 구한 결과 상관계수는 .628로 높은 수준의 상관이 나타났다. 이러한 결과는 본 유아 정서어휘 검사 도구가 유아 정서어휘 능력을 적절하게 측정해 주는 타당한 도구임을 뜻한다. 다음으로 유아 정서어휘 검사 도구의 신뢰도를 확인하기 위하여 분리신뢰도와 분리지수를 산출하였다. 그 결과 피험자 분리신뢰도 .93 문항 분리신뢰도 .98, 피험자 분리지수 3.69, 문항 분리지수 7.13으로 나타났다. 이러한 결과는 유아 정서어휘 검사 도구가 안정적이고 일관성 있게 유아 정서어휘 능력을 일관성 있게 측정하는 도구임을 뜻한다. 결과적으로 본 연구에서 개발한 유아 정서어휘 검사 도구는 연습 문항 3개와 본문항 75개로 구성된, 타당도와 신뢰도가 검증 된 검사 도구이다. 검사 도구를 구성하는 문항은 11개의 정서 범주를 빠짐없이 포함하여 유아의 정서어휘 습득과 정서발달에 대한 정보를 제공할 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구는 유아가 습득하고 있는 정서어휘를 측정할 수 있는 검사 도구를 개발하고, 타당화하는 데 목적을 두었다. 이러한 연구 목적에 따라 다음과 같이 연구문제를 선정하였다.
연구문제 1. 유아 정서어휘 검사 도구의 구성은 어떠한가? 1-1. 유아의 수준에 적합한 정서어휘는 무엇인가? 1-2. 유아 정서어휘 검사 문항의 구성은 어떠한가?
연구문제 2. 유아 정서어휘 검사 도구의 타당도 및 신뢰도는 어떠한가? 2-1. 유아 정서어휘 검사 도구의 타당도는 어떠한가? 2-2. 유아 정서어휘 검사 도구의 신뢰도는 어떠한가?
유아 정서어휘 검사 도구 개발은 크게 정서어휘 선정 과정과 검사 문항 개발 과정으로 이루어졌다. 먼저 문헌분석을 토대로 정서어휘를 정의하고 판별 기준을 정하였으며, 이에 따라 문항 개발을 위한 정서어휘를 선정하였다. 정서어휘 선정에는 유아교육학자, 심리학자, 국문학자, 유아교사가 참여하였으며, 반복적인 평정을 거쳐 유아 수준에 적합한 정서어휘를 선정하고 이를 예비문항으로 제작하였다. 예비문항을 사용해 유아 20명을 대상으로 1차 예비검사를 진행하여 검사 도구를 구성할 문항을 선별하고, 검사 방법을 결정하여 유아 정서어휘 검사 도구 1차 시안을 제작하였다. 1차 시안을 이용해 4세-5세 유아 195명을 대상으로 2차 예비검사를 진행하여 문항 양호도를 분석하고, 그 결과를 토대로 문항을 재구성하여 유아 정서어휘 검사 도구 2차 시안을 제시하였다. 유아 정서어휘 검사 도구 타당화는 본 연구와, 타당도 및 신뢰도 분석 과정으로 이루어졌다. 본 연구는 전북지역 4세-5세 유아 227명을 대상으로 유아 정서어휘 검사 도구 2차 시안을 이용하여 진행되었다. 검사 도구의 타당도를 검증하기 위해 Rasch 모형을 적용, 검사 내용에 기초한 타당도, 실제에 기초한 타당도, 내적구조에 기초한 타당도, 일반화에 기초한 타당도, 외적 준거에 기초한 타당도의 근거를 제시하였으며, 외적 준거에 기초한 타당도의 근거를 제시하기 위해서는 수용어휘 검사 점수와의 상관분석을 실시하였다. 또한 신뢰도 검증을 위해서, Rasch 모형의 분리신뢰도와 분리지수 값을 산출하였다.
연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아 정서어휘 검사 도구를 구성하기 위하여 정서어휘를 선정하고, 이를 예비문항으로 제작하였다. 최종 선정된 정서어휘는 87개로, 기쁨, 놀람, 공포, 슬픔, 혐오, 분노, 괴로움, 자부심, 수치심, 질투/시샘, 동정의 11개 정서 범주를 고루 포함한다. 87개의 단어들은 검사 도구 구성을 위한 예비문항으로 제작되었다. 87개의 문항은 2차례의 예비검사를 거쳐 연습 문항 3개와 77개의 본문항으로 구성된 유아 정서어휘 검사 도구 시안으로 제작되었다. 유아 정서어휘 검사 도구 시안은 타당화 과정을 거쳐 2개 타당도를 저해하는 2개 문항을 삭제하고, 연습문항 3개와 75개의 본문항으로 이루어진 검사 도구로 최종 완성되었다. 검사 도구를 구성하는 각 문항은 유아의 언어 발달 수준을 고려하여 3개의 그림 선택항을 가진 중다선택형 문항으로 제작되었으며, 각각의 그림은 서로 다른 정서를 유발 하는 상황을 묘사하도록 하였다. 정서어휘 능력의 측정은 유아가 3개의 그림 중 문항에 제시된 정서어휘에 대응하는 그림을 선택하도록 함으로써 이루어지도록 설계하였다. 둘째, 유아 정서어휘 검사 도구의 타당화를 위하여 본 검사를 실시하고 그 결과를 토대로 타당도와 신뢰도 분석을 실시하였다. 본 검사는 연습문항 3개와 본문항 77개로 구성된 유아 정서어휘 검사 도구 2차 시안을 이용해 진행되었다. 본 검사 결과를 토대로 한 내용에 기초한 타당도 검증을 위해 문항 적합도와 점이연 측정 상관계수를 산출하였으며, 그 값이 적합하지 않은 것으로 나타난 문항에 대해 검토를 거쳐 2개의 문항을 삭제하였다. 다음으로 실제에 기초한 타당도를 검증하기 위하여 피험자×문항 분포도를 확인한 결과 피험자의 수준과 문항의 수준이 양호한 것으로 확인되었다. 내적구조에 기초한 타당도 검증을 위해 표준잔차를 활용한 주성분 분석을 실시한 결과 주된 요인이 38.7%로 Reckase(1979)가 제시한 최소 측정 수준을 만족하는 것으로 나타났다. 그리고 문항특성곡선을 확인한 결과 대부분의 문항 관찰치가 기대곡선을 따라 95% 신뢰구간 내에 위치한 것으로 나타났다. 일반화에 기초한 타당도 검증을 위해 성별에 따른 차별기능문항 분석 을 실시한 결과, 75개 문항 중 4개 문항이 차별기능을 하는 것으로 나타나 전문가 협의를 거쳐 수정하였다. 마지막으로 외적 구조에 기초한 타당도 검증을 위해 REVT-R 점수와의 상관을 구한 결과 상관계수는 .628로 높은 수준의 상관이 나타났다. 이러한 결과는 본 유아 정서어휘 검사 도구가 유아 정서어휘 능력을 적절하게 측정해 주는 타당한 도구임을 뜻한다. 다음으로 유아 정서어휘 검사 도구의 신뢰도를 확인하기 위하여 분리신뢰도와 분리지수를 산출하였다. 그 결과 피험자 분리신뢰도 .93 문항 분리신뢰도 .98, 피험자 분리지수 3.69, 문항 분리지수 7.13으로 나타났다. 이러한 결과는 유아 정서어휘 검사 도구가 안정적이고 일관성 있게 유아 정서어휘 능력을 일관성 있게 측정하는 도구임을 뜻한다. 결과적으로 본 연구에서 개발한 유아 정서어휘 검사 도구는 연습 문항 3개와 본문항 75개로 구성된, 타당도와 신뢰도가 검증 된 검사 도구이다. 검사 도구를 구성하는 문항은 11개의 정서 범주를 빠짐없이 포함하여 유아의 정서어휘 습득과 정서발달에 대한 정보를 제공할 수 있을 것으로 기대된다.
The purpose of this study was to develop a tool to measure and validate the emotional vocabulary acquired by young children. The following research questions were selected according to the purpose of this research.
Research question 1. What is the composition of the emotional vocabulary mea...
The purpose of this study was to develop a tool to measure and validate the emotional vocabulary acquired by young children. The following research questions were selected according to the purpose of this research.
Research question 1. What is the composition of the emotional vocabulary measuring tool for young children? 1-1. What emotional vocabulary is appropriate for the level of young children? 1-2. What is the composition of the emotional vocabulary measuring questions for young children? Research question 2. What is the validity and reliability of the emotional vocabulary measuring tool for young children? 2-1. What is the validity of the emotional vocabulary measuring tool for young children? 2-2. What is the reliability of the emotional vocabulary measuring tool for young children?
The development of the measuring tool consisted of the following processes: selection of emotional vocabulary and development of examination questions. First, based on a literature analysis, emotional vocabulary was defined and discrimination criteria were set. Emotional vocabulary was selected accordingly for item development. A scholar major in early childhood education, a psychologist, a researcher major in Korean literature, and early childhood educators participated in the selection of emotional vocabulary suitable for the young children's level through repeated evaluation procedures. The final selected emotional vocabulary consisted of 87 words, which were thoroughly included within the following categories of emotion: happiness, surprise, fear, sadness, disgust, anger, grief, pride, shame, jealousy and sympathy. Secondly, the 87 words were produced as preliminary questions for the composition of inspection tools. Considering the language development level of young children, each question constituting a measuring tool was made of a multiple choice question with three pictures, and each picture depicted a different emotional situation. The measurement was conducted by letting the child select one picture corresponding to the emotional vocabulary presented in the question. The first preliminary test was conducted for twenty young children using a set of preliminary questions. Through the first preliminary test, the items composing the first draft of the measuring tool were selected and the test procedure was determined. Using the prepared first draft, the second preliminary test was conducted on 195 young children aged 4 to 5 years old to analyze the item quality. The item was re-arranged based on the second preliminary test, and the second draft of the measuring tool was constructed. As a result of the preliminary examinations, the tool for measuring children's emotional vocabulary was consisted of 3 exercise questions and 77 main questions. The validation of the measuring tool consisted of the following processes: examination using second draft of the tool for measuring children's emotional vocabulary and analysis of the test result to verify validity and reliability. First, the examination for the validation was conducted using the second draft in 227 children aged 4 to 5 in Jeonbuk. Secondly, the test result was analysed to verify validity and the reliability of the inspection tool, In order to verify the validity based on the contents of the second draft, the congruity and the point biserial correlation coefficient was calculated. Finally, two items were deleted, and 75 items were confirmed as the final draft. In order to verify the practical validity of the final draft, the Wright map was confirmed satisfactory at the level of subjects and the level of questions. The principal components analysis of residuals to verify validity based on internal structure showed that the main factor was 38.7%, satisfying the minimum measurement level suggested by Reckase (1979). Besides, as a result of checking the ICC, most of the item observations were located within the 95% confidence interval along the expected curve. In order to verify validity based on generalization, four out of 75 questions were found to have differentiating functions as a result of an analysis of DIF by gender, which was revised after consultation with experts. In order to verify the validity based on external factors, correlation with the REVT-R score was found. As a result, the correlation coefficient was high at .628. These results indicate that the emotional vocabulary measuring tool from this study is an ultimate tool for accurately measuring young children’s emotional vocabulary acquisition. Moreover, in order to verify the reliability of the measuring tool, the separation reliability and separation index was calculated. The person separation reliability was .93, and the item separation reliability was .98. The person separation index was 3.69, and the item separation index was 7.13. These results indicate that the measurement is a reliable and consistent tool for measuring young children's acquisition of emotional vocabulary. In conclusion, "the emotional vocabulary measuring tool for young children" is a fully qualified, reliable, validated tool consisting of 3 exercise questions and 75 main questions containing various emotional vocabulary corresponding to the 11 emotional categories. We can expect that it will provide the informative data of young children's acquisition of emotional vocabulary and emotional development.
The purpose of this study was to develop a tool to measure and validate the emotional vocabulary acquired by young children. The following research questions were selected according to the purpose of this research.
Research question 1. What is the composition of the emotional vocabulary measuring tool for young children? 1-1. What emotional vocabulary is appropriate for the level of young children? 1-2. What is the composition of the emotional vocabulary measuring questions for young children? Research question 2. What is the validity and reliability of the emotional vocabulary measuring tool for young children? 2-1. What is the validity of the emotional vocabulary measuring tool for young children? 2-2. What is the reliability of the emotional vocabulary measuring tool for young children?
The development of the measuring tool consisted of the following processes: selection of emotional vocabulary and development of examination questions. First, based on a literature analysis, emotional vocabulary was defined and discrimination criteria were set. Emotional vocabulary was selected accordingly for item development. A scholar major in early childhood education, a psychologist, a researcher major in Korean literature, and early childhood educators participated in the selection of emotional vocabulary suitable for the young children's level through repeated evaluation procedures. The final selected emotional vocabulary consisted of 87 words, which were thoroughly included within the following categories of emotion: happiness, surprise, fear, sadness, disgust, anger, grief, pride, shame, jealousy and sympathy. Secondly, the 87 words were produced as preliminary questions for the composition of inspection tools. Considering the language development level of young children, each question constituting a measuring tool was made of a multiple choice question with three pictures, and each picture depicted a different emotional situation. The measurement was conducted by letting the child select one picture corresponding to the emotional vocabulary presented in the question. The first preliminary test was conducted for twenty young children using a set of preliminary questions. Through the first preliminary test, the items composing the first draft of the measuring tool were selected and the test procedure was determined. Using the prepared first draft, the second preliminary test was conducted on 195 young children aged 4 to 5 years old to analyze the item quality. The item was re-arranged based on the second preliminary test, and the second draft of the measuring tool was constructed. As a result of the preliminary examinations, the tool for measuring children's emotional vocabulary was consisted of 3 exercise questions and 77 main questions. The validation of the measuring tool consisted of the following processes: examination using second draft of the tool for measuring children's emotional vocabulary and analysis of the test result to verify validity and reliability. First, the examination for the validation was conducted using the second draft in 227 children aged 4 to 5 in Jeonbuk. Secondly, the test result was analysed to verify validity and the reliability of the inspection tool, In order to verify the validity based on the contents of the second draft, the congruity and the point biserial correlation coefficient was calculated. Finally, two items were deleted, and 75 items were confirmed as the final draft. In order to verify the practical validity of the final draft, the Wright map was confirmed satisfactory at the level of subjects and the level of questions. The principal components analysis of residuals to verify validity based on internal structure showed that the main factor was 38.7%, satisfying the minimum measurement level suggested by Reckase (1979). Besides, as a result of checking the ICC, most of the item observations were located within the 95% confidence interval along the expected curve. In order to verify validity based on generalization, four out of 75 questions were found to have differentiating functions as a result of an analysis of DIF by gender, which was revised after consultation with experts. In order to verify the validity based on external factors, correlation with the REVT-R score was found. As a result, the correlation coefficient was high at .628. These results indicate that the emotional vocabulary measuring tool from this study is an ultimate tool for accurately measuring young children’s emotional vocabulary acquisition. Moreover, in order to verify the reliability of the measuring tool, the separation reliability and separation index was calculated. The person separation reliability was .93, and the item separation reliability was .98. The person separation index was 3.69, and the item separation index was 7.13. These results indicate that the measurement is a reliable and consistent tool for measuring young children's acquisition of emotional vocabulary. In conclusion, "the emotional vocabulary measuring tool for young children" is a fully qualified, reliable, validated tool consisting of 3 exercise questions and 75 main questions containing various emotional vocabulary corresponding to the 11 emotional categories. We can expect that it will provide the informative data of young children's acquisition of emotional vocabulary and emotional development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.