대학 입시를 학교 교육 최고의 목표로 여기는 우리나라의 특수한 교육 현실에서 클래식 작곡을 전공하기 위한 학생들의 작곡 교육은 대학 입시 준비와 함께 이루어진다. 본 연구는 입시요강 중심으로 이루어지는 국내 작곡 교육의 문제점을 파악하고 작곡과 입시제도와 입시요강 개선의 필요성에 관한 인식을 알아봄으로써 작곡과 입시요강 개선안을 도출해 내는 것을 목적으로 하였다. 국내, 국외 음악대학의 작곡과 입시요강의 사례를 분석하였고, 작곡 교육 강사와 음악대학 작곡과 교수를 대상으로 심층 인터뷰를 하였으며 음악대학 작곡과 재학생과 졸업생을 ...
대학 입시를 학교 교육 최고의 목표로 여기는 우리나라의 특수한 교육 현실에서 클래식 작곡을 전공하기 위한 학생들의 작곡 교육은 대학 입시 준비와 함께 이루어진다. 본 연구는 입시요강 중심으로 이루어지는 국내 작곡 교육의 문제점을 파악하고 작곡과 입시제도와 입시요강 개선의 필요성에 관한 인식을 알아봄으로써 작곡과 입시요강 개선안을 도출해 내는 것을 목적으로 하였다. 국내, 국외 음악대학의 작곡과 입시요강의 사례를 분석하였고, 작곡 교육 강사와 음악대학 작곡과 교수를 대상으로 심층 인터뷰를 하였으며 음악대학 작곡과 재학생과 졸업생을 대상으로 설문 조사를 하였다. 몇 대학을 제외하고 대부분 대학은 창의성이라는 작곡 본질의 개념과는 거리가 먼 획일적이고 간소한 입시요강을 제시하고 있으며 이에 따라 작곡 교육은 풍부한 음악적 경험을 바탕으로 작곡에 필요한 음악적 능력을 기르는 교육이 되지 못하고 있음을 알 수 있었다. 한편 국외의 입시요강은 각 대학이 추구하는 음악과 교육 목표에 따라 다양한 방식과 평가 항목으로 입학을 위한 자격과 조건을 제시하는 동시에 학생이 공부하고 준비해야 할 구체적인 내용을 포함하고 있었다. 심층 인터뷰와 설문 조사를 통하여서도 국내 작곡 입시교육의 문제점을 확인하였으며 작곡과 입시제도와 입시요강의 개선이 필요하다는 최종 결론에 도달했다. 본 연구 결과를 토대로 대학 입학 전 학생이 갖추어야 할 교육의 내용에 대한 구체적 정보를 줄 수 있어야 한다는 교육적 목적을 기반으로 작곡과 입시요강 개선안을 만들어 제시하였다.
대학 입시를 학교 교육 최고의 목표로 여기는 우리나라의 특수한 교육 현실에서 클래식 작곡을 전공하기 위한 학생들의 작곡 교육은 대학 입시 준비와 함께 이루어진다. 본 연구는 입시요강 중심으로 이루어지는 국내 작곡 교육의 문제점을 파악하고 작곡과 입시제도와 입시요강 개선의 필요성에 관한 인식을 알아봄으로써 작곡과 입시요강 개선안을 도출해 내는 것을 목적으로 하였다. 국내, 국외 음악대학의 작곡과 입시요강의 사례를 분석하였고, 작곡 교육 강사와 음악대학 작곡과 교수를 대상으로 심층 인터뷰를 하였으며 음악대학 작곡과 재학생과 졸업생을 대상으로 설문 조사를 하였다. 몇 대학을 제외하고 대부분 대학은 창의성이라는 작곡 본질의 개념과는 거리가 먼 획일적이고 간소한 입시요강을 제시하고 있으며 이에 따라 작곡 교육은 풍부한 음악적 경험을 바탕으로 작곡에 필요한 음악적 능력을 기르는 교육이 되지 못하고 있음을 알 수 있었다. 한편 국외의 입시요강은 각 대학이 추구하는 음악과 교육 목표에 따라 다양한 방식과 평가 항목으로 입학을 위한 자격과 조건을 제시하는 동시에 학생이 공부하고 준비해야 할 구체적인 내용을 포함하고 있었다. 심층 인터뷰와 설문 조사를 통하여서도 국내 작곡 입시교육의 문제점을 확인하였으며 작곡과 입시제도와 입시요강의 개선이 필요하다는 최종 결론에 도달했다. 본 연구 결과를 토대로 대학 입학 전 학생이 갖추어야 할 교육의 내용에 대한 구체적 정보를 줄 수 있어야 한다는 교육적 목적을 기반으로 작곡과 입시요강 개선안을 만들어 제시하였다.
In the current educational environment of South Korea, the college entrance examination is considered the utmost goal in school education, and education for classical music composition is included along with preparations for the college entrance exam. The present study aims to identify issues with t...
In the current educational environment of South Korea, the college entrance examination is considered the utmost goal in school education, and education for classical music composition is included along with preparations for the college entrance exam. The present study aims to identify issues with the current composition curriculum that revolves around the requirements of the college entrance examination, raise a need to improve the system and requirements of the examination, and further propose improvement measures for the requirements of the examination in the Department of Composition. For these purposes, the investigator analyzed the requirements of the college entrance exam in the Department of Composition of several domestic and overseas colleges. An in-depth interview followed with three instructors in education for classical music composition and two incumbent professors in the Department of Composition at music colleges in Seoul. A survey was also conducted with 159 students and graduates in the Department of Composition at music colleges and arts schools in Seoul and its metropolitan area. The case analysis results show that except for a few colleges, most in the nation had simple and uniform requirements for the college entrance examination despite the fact that composition is a field of musical art based on creativity. In overseas cases, however, the colleges, academies of music, and schools applied a variety of methods to recruit students according to the educational goals of music they sought after. Furthermore, most colleges abroad clearly outlined the qualifications and requirements of admission by providing applicants with example questions and specific content that students needed to study. By putting together the research findings, the investigator concluded that the current composition curriculum and application system has to be revised, and thus devised and proposed a set of improvement measures for the requirements of the examination and composition education in the nation.
In the current educational environment of South Korea, the college entrance examination is considered the utmost goal in school education, and education for classical music composition is included along with preparations for the college entrance exam. The present study aims to identify issues with the current composition curriculum that revolves around the requirements of the college entrance examination, raise a need to improve the system and requirements of the examination, and further propose improvement measures for the requirements of the examination in the Department of Composition. For these purposes, the investigator analyzed the requirements of the college entrance exam in the Department of Composition of several domestic and overseas colleges. An in-depth interview followed with three instructors in education for classical music composition and two incumbent professors in the Department of Composition at music colleges in Seoul. A survey was also conducted with 159 students and graduates in the Department of Composition at music colleges and arts schools in Seoul and its metropolitan area. The case analysis results show that except for a few colleges, most in the nation had simple and uniform requirements for the college entrance examination despite the fact that composition is a field of musical art based on creativity. In overseas cases, however, the colleges, academies of music, and schools applied a variety of methods to recruit students according to the educational goals of music they sought after. Furthermore, most colleges abroad clearly outlined the qualifications and requirements of admission by providing applicants with example questions and specific content that students needed to study. By putting together the research findings, the investigator concluded that the current composition curriculum and application system has to be revised, and thus devised and proposed a set of improvement measures for the requirements of the examination and composition education in the nation.
주제어
#클래식 작곡과 작곡과 입시 작곡과 입시요강 입시제도
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.