[학위논문]낚시동호회의 동기분위기가 대회참여 동기에 미치는 영향 : 개인주의 성향을 조절효과로 Effects of the Motivational Climate of Fishing Club on Motive for Tournament Participation : Focusing on the Moderating Effect of Individualism원문보기
여가 활동을 참여하는 과정에서 한국 문화 특성상 주변을 의식하거나, 함께하는 집단 분위기가 반영이 되어 참여하는 경우가 많다. 특히 여가 스포츠 활동을 혼자 참여하여 즐기기 보다는 친구나 연인, 동료들과 함께하는 동호회나 모임과 같은 준거집단의 형태로 여럿이 함께 참여하는 경향이 커지고 있다. 이런 주변 분위기나 환경의 영향은 여가활동을 지속적으로 참여케 하거나 만족에 영향을 주고, 더불어 대회참여에도 영향을 주기 때문에 사회적 측면에서 외재적 동기를 고려한 연구가 필요성이 있다고 할 수 있다. 본 연구는 루어낚시 동호회원들을 대상으로 하였으며 본 연구를 통해, 집단을 대상으로 한 대회참여 프로그램 개발 과 함께 타겟층에 대한 ...
여가 활동을 참여하는 과정에서 한국 문화 특성상 주변을 의식하거나, 함께하는 집단 분위기가 반영이 되어 참여하는 경우가 많다. 특히 여가 스포츠 활동을 혼자 참여하여 즐기기 보다는 친구나 연인, 동료들과 함께하는 동호회나 모임과 같은 준거집단의 형태로 여럿이 함께 참여하는 경향이 커지고 있다. 이런 주변 분위기나 환경의 영향은 여가활동을 지속적으로 참여케 하거나 만족에 영향을 주고, 더불어 대회참여에도 영향을 주기 때문에 사회적 측면에서 외재적 동기를 고려한 연구가 필요성이 있다고 할 수 있다. 본 연구는 루어낚시 동호회원들을 대상으로 하였으며 본 연구를 통해, 집단을 대상으로 한 대회참여 프로그램 개발 과 함께 타겟층에 대한 마케팅 전략 수립과 대회 개최 방향성을 찾고 더불어 동호회원 집단을 이해하는데 그 목적을 두었다. 루어 낚시를 참여하는 동호회인들을 대상으로, 그들이 속해 있는 ‘집단내의 동기분위기는 어떤 분위기를 갖고 있는지?’‘어떤 동기분위기가 대회참여동기에 영향을 주는지?’그리고 그 구성원들의 개인주의 성향이 대회참여에 영향을 미치는지?’등에 대한 영향관계를 확인하였다. 이를 위해 선행연구와 함께 다양한 이론적 배경들을 근거로 루어낚시, 스포츠 피싱, 동기분위기, 대회참여동기 그리고 개인주의 성향을 정의하였다. 더불어 구성요인들을 정리하여 연구모형을 설정하였고 연구 가설을 도출하여 변수 간의 영향관계를 실증적으로 검증하였다. 조사대상은 인터넷 민물 루어낚시 동호회원들을 중심으로 사단법인 협회회원, 모바일 루어낚시 동호회 등 총 213명을 편의표본 추출을 통해 조사하였으며, 이중 최종 연구에 사용된 대상자는 187명이다. 수집된 자료는 SPSS Ver.25 통계프로그램을 활용하여 분석하였다. 측정도구의 타당도 및 신뢰도를 비롯하여 변수 간의 상관관계, 가설검증을 위한 다중회귀분석 방법 등을 사용하였고, 그에 대한 결과는 다음과 같다. 동기분위기는 숙련분위기와 경쟁분위기라는 두개의 요인으로 나타났으며 대회참여동기는 사회교류증진, 기술습득성취, 외적지향과시 등 세 개로 요인화 되었다. 이에 대한 가설 검증 결과 동기분위기는 대회참여동기에 부분적인 영향관계가 있었음을 알 수 있었다. 동호회나 클럽과 같은 집단형태는 집단주의와 상호 의존적이라고 보고 그 구성원들의 개인주의 성향 여부를 놓고 대회 참여동기에도 영향을 줄 것이라는 가설을 갖고 접근하였지만 그 결과 아무런 영향을 주지 않는다 라는 걸 확인 수 있었다. 동기분위기는 대회참여동기에 부분적인 영향관계가 있었음을 알 수 있었고 개인주의 성향의 조절효과는 유의한 영향관계가 없음을 본 연구를 통해 알 수 있었다. 동호회 안에서 동기 분위기는 경쟁이나 서로를 의식하며 참여하는 것보다, 부담 없이 즐기고 어울리며, 뭔가를 배우는 환경이나 분위기가 대회 참여에도 유의한 영향을 준다는 걸 알 수 있었다. 더불어 동기분위기의 또 다른 하위 요인인 경쟁분위기는 대회참여동기에서 사회교류참여동기에는 부에 영향을 주는 것을 확인하였다. 즉 동호회 내에 경쟁분위기가 높아지면 대회를 참여하는데 있어 사회교류증진 동기에는 좋지 않은 영향을 준다는 것을 확인할 수 있었다. 동호회의 동기분위기에 따른 동호회원들의 대회 참여는 어떤‘목적’이나 ‘목표’ 를 추구하기보다는 ‘사회성 증진’ 및 ‘인맥교류’ 를 위한 동기를 더 추구하는 것을 알 수 있었다.
여가 활동을 참여하는 과정에서 한국 문화 특성상 주변을 의식하거나, 함께하는 집단 분위기가 반영이 되어 참여하는 경우가 많다. 특히 여가 스포츠 활동을 혼자 참여하여 즐기기 보다는 친구나 연인, 동료들과 함께하는 동호회나 모임과 같은 준거집단의 형태로 여럿이 함께 참여하는 경향이 커지고 있다. 이런 주변 분위기나 환경의 영향은 여가활동을 지속적으로 참여케 하거나 만족에 영향을 주고, 더불어 대회참여에도 영향을 주기 때문에 사회적 측면에서 외재적 동기를 고려한 연구가 필요성이 있다고 할 수 있다. 본 연구는 루어낚시 동호회원들을 대상으로 하였으며 본 연구를 통해, 집단을 대상으로 한 대회참여 프로그램 개발 과 함께 타겟층에 대한 마케팅 전략 수립과 대회 개최 방향성을 찾고 더불어 동호회원 집단을 이해하는데 그 목적을 두었다. 루어 낚시를 참여하는 동호회인들을 대상으로, 그들이 속해 있는 ‘집단내의 동기분위기는 어떤 분위기를 갖고 있는지?’‘어떤 동기분위기가 대회참여동기에 영향을 주는지?’그리고 그 구성원들의 개인주의 성향이 대회참여에 영향을 미치는지?’등에 대한 영향관계를 확인하였다. 이를 위해 선행연구와 함께 다양한 이론적 배경들을 근거로 루어낚시, 스포츠 피싱, 동기분위기, 대회참여동기 그리고 개인주의 성향을 정의하였다. 더불어 구성요인들을 정리하여 연구모형을 설정하였고 연구 가설을 도출하여 변수 간의 영향관계를 실증적으로 검증하였다. 조사대상은 인터넷 민물 루어낚시 동호회원들을 중심으로 사단법인 협회회원, 모바일 루어낚시 동호회 등 총 213명을 편의표본 추출을 통해 조사하였으며, 이중 최종 연구에 사용된 대상자는 187명이다. 수집된 자료는 SPSS Ver.25 통계프로그램을 활용하여 분석하였다. 측정도구의 타당도 및 신뢰도를 비롯하여 변수 간의 상관관계, 가설검증을 위한 다중회귀분석 방법 등을 사용하였고, 그에 대한 결과는 다음과 같다. 동기분위기는 숙련분위기와 경쟁분위기라는 두개의 요인으로 나타났으며 대회참여동기는 사회교류증진, 기술습득성취, 외적지향과시 등 세 개로 요인화 되었다. 이에 대한 가설 검증 결과 동기분위기는 대회참여동기에 부분적인 영향관계가 있었음을 알 수 있었다. 동호회나 클럽과 같은 집단형태는 집단주의와 상호 의존적이라고 보고 그 구성원들의 개인주의 성향 여부를 놓고 대회 참여동기에도 영향을 줄 것이라는 가설을 갖고 접근하였지만 그 결과 아무런 영향을 주지 않는다 라는 걸 확인 수 있었다. 동기분위기는 대회참여동기에 부분적인 영향관계가 있었음을 알 수 있었고 개인주의 성향의 조절효과는 유의한 영향관계가 없음을 본 연구를 통해 알 수 있었다. 동호회 안에서 동기 분위기는 경쟁이나 서로를 의식하며 참여하는 것보다, 부담 없이 즐기고 어울리며, 뭔가를 배우는 환경이나 분위기가 대회 참여에도 유의한 영향을 준다는 걸 알 수 있었다. 더불어 동기분위기의 또 다른 하위 요인인 경쟁분위기는 대회참여동기에서 사회교류참여동기에는 부에 영향을 주는 것을 확인하였다. 즉 동호회 내에 경쟁분위기가 높아지면 대회를 참여하는데 있어 사회교류증진 동기에는 좋지 않은 영향을 준다는 것을 확인할 수 있었다. 동호회의 동기분위기에 따른 동호회원들의 대회 참여는 어떤‘목적’이나 ‘목표’ 를 추구하기보다는 ‘사회성 증진’ 및 ‘인맥교류’ 를 위한 동기를 더 추구하는 것을 알 수 있었다.
In the process of participating in leisure activities, leisure activities are often reflected in the group atmosphere that is conscious or together due to the characteristics of Korean culture. Especially, rather than participating in leisure sports activities alone, many people are participating to...
In the process of participating in leisure activities, leisure activities are often reflected in the group atmosphere that is conscious or together due to the characteristics of Korean culture. Especially, rather than participating in leisure sports activities alone, many people are participating together as a club or club-type reference group as friends, couples, or co-workers. As such, the influence of the surrounding climate and environment continuously affects leisure activities or satisfaction, and also affects participation in fishing tournaments, it is necessary to study considering external motivation in a social aspect, and the study started with lure fishing club members. Through this study, the purpose of this study was to develop a fishing tournament participation program for the group, to establish a marketing strategy for the target group, and to find out the direction of the fishing event, and to understand the group of club members. The club anglers who are engaged in lure fishing activities among leisure activities are asked to understand the motivational climate in the group. ‘What kind of motivational climate affects the motivation to participate in fishing tournaments?’ and ‘Whether the individualism of the clubs affects the participation in Fishing Tournaments?’ For this study, based on previous studies and various theoretical backgrounds, the study defined lure fishing, sports fishing, motivational climate, motivation for participation, and individualism. The study set up a research model by organizing the components and empirically verified the influence relationship between variables by deriving the research hypotheses.
The subjects of the survey were 213 members of the Internet freshwater lure fishing club members, professional anglers belonging to official sports fishing associations, and mobile lure fishing club members. The total number of participants used in the final study was 187. The collected data were analyzed using IBM SPSS Ver.25 statistical program. Factor Analysis for Validating the Feasibility and Reliability of Measurement Tools. Correlation analysis was performed to identify the correlation between variables. Multiple regression analysis methods were used to verify hypotheses, and the results were as follows. In order to examine the correlation between variables, multiple regression analysis was used to analyze correlations and verify hypotheses. The results are as follows. The motivational climate was factored into mastery climate and competitive climate, and motivation to participate in fishing tournament was factored into three factors: promotion of social exchange, the achievement of technology acquisition, and external orientation. As a result of hypothesis verification, it was found that the motivational climate had a partial effect on motivation to participate in fishing tournaments. We approached the hypothesis that the group with interdependence and collectivism will affect the motivation of participating in fishing tournaments depending on whether the individualism of the members is high or low. However, the results of the study showed that it did not affect anything. The motivational climate was partially influenced by the motivation for participation in the competition. And the moderating effect of individualism tendency was not significantly affected by this study. The motivational climate in the club was found to have a significant impact on motivation to participate in fishing tournaments in the environment and climate of enjoying and hanging out without burden, rather than participating in competition or consciousness of each other. In addition, the competitive climate, another sub-factor of the motivational climate, was found to affect the motivation for social exchange participation in the motivation for motivation to participate in fishing tournaments. In other words, if the competitive climate in the club increases, it can be confirmed that it has a bad influence on the motivation for social exchange promotion in motivation to participate in fishing tournaments. The club members' participation in fishing tournaments according to the motivational climate of the club members was found to pursue more motivation for sociality promotion and networking rather than pursuing purpose or goal.
In the process of participating in leisure activities, leisure activities are often reflected in the group atmosphere that is conscious or together due to the characteristics of Korean culture. Especially, rather than participating in leisure sports activities alone, many people are participating together as a club or club-type reference group as friends, couples, or co-workers. As such, the influence of the surrounding climate and environment continuously affects leisure activities or satisfaction, and also affects participation in fishing tournaments, it is necessary to study considering external motivation in a social aspect, and the study started with lure fishing club members. Through this study, the purpose of this study was to develop a fishing tournament participation program for the group, to establish a marketing strategy for the target group, and to find out the direction of the fishing event, and to understand the group of club members. The club anglers who are engaged in lure fishing activities among leisure activities are asked to understand the motivational climate in the group. ‘What kind of motivational climate affects the motivation to participate in fishing tournaments?’ and ‘Whether the individualism of the clubs affects the participation in Fishing Tournaments?’ For this study, based on previous studies and various theoretical backgrounds, the study defined lure fishing, sports fishing, motivational climate, motivation for participation, and individualism. The study set up a research model by organizing the components and empirically verified the influence relationship between variables by deriving the research hypotheses.
The subjects of the survey were 213 members of the Internet freshwater lure fishing club members, professional anglers belonging to official sports fishing associations, and mobile lure fishing club members. The total number of participants used in the final study was 187. The collected data were analyzed using IBM SPSS Ver.25 statistical program. Factor Analysis for Validating the Feasibility and Reliability of Measurement Tools. Correlation analysis was performed to identify the correlation between variables. Multiple regression analysis methods were used to verify hypotheses, and the results were as follows. In order to examine the correlation between variables, multiple regression analysis was used to analyze correlations and verify hypotheses. The results are as follows. The motivational climate was factored into mastery climate and competitive climate, and motivation to participate in fishing tournament was factored into three factors: promotion of social exchange, the achievement of technology acquisition, and external orientation. As a result of hypothesis verification, it was found that the motivational climate had a partial effect on motivation to participate in fishing tournaments. We approached the hypothesis that the group with interdependence and collectivism will affect the motivation of participating in fishing tournaments depending on whether the individualism of the members is high or low. However, the results of the study showed that it did not affect anything. The motivational climate was partially influenced by the motivation for participation in the competition. And the moderating effect of individualism tendency was not significantly affected by this study. The motivational climate in the club was found to have a significant impact on motivation to participate in fishing tournaments in the environment and climate of enjoying and hanging out without burden, rather than participating in competition or consciousness of each other. In addition, the competitive climate, another sub-factor of the motivational climate, was found to affect the motivation for social exchange participation in the motivation for motivation to participate in fishing tournaments. In other words, if the competitive climate in the club increases, it can be confirmed that it has a bad influence on the motivation for social exchange promotion in motivation to participate in fishing tournaments. The club members' participation in fishing tournaments according to the motivational climate of the club members was found to pursue more motivation for sociality promotion and networking rather than pursuing purpose or goal.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.