철도는 교통수단의 중추적인 역할을 하고 있다. 최근 신설되거나 선형개량사업이 진행 중인 지하철과 일반철도, 고속철도 등 대부분을 콘크리트도상으로 계획, 설계, 시공, 운영하고 있다. 콘크리트 궤도는 내구성과 구조적 안정성, 승차감이 뛰어나고, 유지보수노력의 절감 등 다양한 장점이 있다. 반면 정밀한 시공이 필요하고 균열이 발생할 경우 내구성이 저하되고 균열보수 비용을 증가시키며, 철도 안전에 대한 사회적 논란을 유발시킬 수 있다. 따라서 철저한 품질관리가 필요하고, 그에 따른 균열발생을 최소화하기 위해 많은 노력을 기울이고 있으나, 결과적으로 많은 효과를 보이고 있지 않은 상태이다. 본 연구에서는 부산광역시 부산진구~김해시 진례면 일원에서 진행되는 궤도공사의 콘크리트 품질 향상을 위한 궤도부설 공법을 선정하고, 그 결과를 검토하고자 하였다. 이를 위해 대기온도와 레일온도의 상관관계에 대한 조사 및 연구를 진행하고, 궤도부설 공법에 따라 유발되는 균열 저감 대책을 연구하였다. 이를 위해서 임시레일 공법과 주행레일 공법을 각기 다른 구간에 시공하여 레일온도에 따른 레일 길이 변화의 차이를 분석하고, 타설 직후 ...
철도는 교통수단의 중추적인 역할을 하고 있다. 최근 신설되거나 선형개량사업이 진행 중인 지하철과 일반철도, 고속철도 등 대부분을 콘크리트도상으로 계획, 설계, 시공, 운영하고 있다. 콘크리트 궤도는 내구성과 구조적 안정성, 승차감이 뛰어나고, 유지보수노력의 절감 등 다양한 장점이 있다. 반면 정밀한 시공이 필요하고 균열이 발생할 경우 내구성이 저하되고 균열보수 비용을 증가시키며, 철도 안전에 대한 사회적 논란을 유발시킬 수 있다. 따라서 철저한 품질관리가 필요하고, 그에 따른 균열발생을 최소화하기 위해 많은 노력을 기울이고 있으나, 결과적으로 많은 효과를 보이고 있지 않은 상태이다. 본 연구에서는 부산광역시 부산진구~김해시 진례면 일원에서 진행되는 궤도공사의 콘크리트 품질 향상을 위한 궤도부설 공법을 선정하고, 그 결과를 검토하고자 하였다. 이를 위해 대기온도와 레일온도의 상관관계에 대한 조사 및 연구를 진행하고, 궤도부설 공법에 따라 유발되는 균열 저감 대책을 연구하였다. 이를 위해서 임시레일 공법과 주행레일 공법을 각기 다른 구간에 시공하여 레일온도에 따른 레일 길이 변화의 차이를 분석하고, 타설 직후 다겹 보온덮개로 덮는 방법을 이용한 현장시험을 실시하였고, 동시에 기존의 천막 포장재로 덮는 방법을 시공하여 균열발생 현황을 비교 분석하였다. 그 결과 대기의 온도변화로 인해 레일의 온도변화가 발생함을 확인하였다. 또한 레일의 온도변화는 레일의 신축을 유발하여 침목의 거동이 발생한 결과 초기 콘크리트 균열의 원인이 됨을 알 수 있었다. 발생초기 균열을 방지하기 위해서는 대기온도의 변화로 인한 레일온도변화를 최소화하기 위해 두꺼운 포장재를 덮어 레일의 온도변화를 최소화 하고, 콘크리트 슬럼프를 가능한 낮게 유지하거나 기온의 변화가 없는 시기에 타설하는 것이 효과적임을 알 수 있었다. 또한 침목 하부의 진동다짐을 철저히 시행하고, 타설 후 가능한 이른 시간 내에 임시레일을 해제하거나, 레일체결장치를 풀어주어 레일의 응력의 해방이 콘크리트 도상 품질에 효과적인 요소임을 알 수 있었다.
철도는 교통수단의 중추적인 역할을 하고 있다. 최근 신설되거나 선형개량사업이 진행 중인 지하철과 일반철도, 고속철도 등 대부분을 콘크리트도상으로 계획, 설계, 시공, 운영하고 있다. 콘크리트 궤도는 내구성과 구조적 안정성, 승차감이 뛰어나고, 유지보수노력의 절감 등 다양한 장점이 있다. 반면 정밀한 시공이 필요하고 균열이 발생할 경우 내구성이 저하되고 균열보수 비용을 증가시키며, 철도 안전에 대한 사회적 논란을 유발시킬 수 있다. 따라서 철저한 품질관리가 필요하고, 그에 따른 균열발생을 최소화하기 위해 많은 노력을 기울이고 있으나, 결과적으로 많은 효과를 보이고 있지 않은 상태이다. 본 연구에서는 부산광역시 부산진구~김해시 진례면 일원에서 진행되는 궤도공사의 콘크리트 품질 향상을 위한 궤도부설 공법을 선정하고, 그 결과를 검토하고자 하였다. 이를 위해 대기온도와 레일온도의 상관관계에 대한 조사 및 연구를 진행하고, 궤도부설 공법에 따라 유발되는 균열 저감 대책을 연구하였다. 이를 위해서 임시레일 공법과 주행레일 공법을 각기 다른 구간에 시공하여 레일온도에 따른 레일 길이 변화의 차이를 분석하고, 타설 직후 다겹 보온덮개로 덮는 방법을 이용한 현장시험을 실시하였고, 동시에 기존의 천막 포장재로 덮는 방법을 시공하여 균열발생 현황을 비교 분석하였다. 그 결과 대기의 온도변화로 인해 레일의 온도변화가 발생함을 확인하였다. 또한 레일의 온도변화는 레일의 신축을 유발하여 침목의 거동이 발생한 결과 초기 콘크리트 균열의 원인이 됨을 알 수 있었다. 발생초기 균열을 방지하기 위해서는 대기온도의 변화로 인한 레일온도변화를 최소화하기 위해 두꺼운 포장재를 덮어 레일의 온도변화를 최소화 하고, 콘크리트 슬럼프를 가능한 낮게 유지하거나 기온의 변화가 없는 시기에 타설하는 것이 효과적임을 알 수 있었다. 또한 침목 하부의 진동다짐을 철저히 시행하고, 타설 후 가능한 이른 시간 내에 임시레일을 해제하거나, 레일체결장치를 풀어주어 레일의 응력의 해방이 콘크리트 도상 품질에 효과적인 요소임을 알 수 있었다.
Railways play a pivotal role in transportation. Most of the subways, general railroads, and high-speed rails, which have recently been established or are undergoing linear improvement projects, are planned, designed, constructed, and operated in concrete. The concrete track has various advantages su...
Railways play a pivotal role in transportation. Most of the subways, general railroads, and high-speed rails, which have recently been established or are undergoing linear improvement projects, are planned, designed, constructed, and operated in concrete. The concrete track has various advantages such as durability, structural stability, excellent ride comfort, and reduced maintenance effort. On the other hand, if precise construction is required and cracks occur, durability decreases, crack repair costs increase, and social controversy about railway safety can be caused. Therefore, thorough quality control is required, and much effort has been made to minimize the occurrence of cracks, but as a result, it does not show much effect. In this study, a track laying method for improving the concrete quality of track construction in Busan Jingu, Busan ~ Jinrye-myeon, Gimhae-si was selected and the results were reviewed. To this end, investigations and studies were conducted on the correlation between the air temperature and the rail temperature, and the countermeasures for crack reduction caused by the track laying method were studied. To this end, the temporary rail construction method and the driving rail construction method were installed in different sections to analyze the difference in rail length change according to the rail temperature, and a field test was conducted using a method of covering with a multi-layered thermal insulation cover immediately after pouring, and at the same time, the existing tent packaging material The method of covering with a furnace was compared and analyzed for the crack generation status. As a result, it was confirmed that the temperature change of the rail occurred due to the temperature change of the atmosphere. In addition, it can be seen that the temperature change of the rail causes the rail to expand and contract, resulting in the initial concrete cracking as a result of the sleeper behavior. In order to prevent the initial cracking, it is effective to minimize the temperature change of the rail by covering the thick pavement material to minimize the rail temperature change due to the change in the atmospheric temperature, and to keep the concrete slump as low as possible or to pour it at a time when there is no change in temperature. I could see. In addition, it was found that the vibration of the lower part of the sleeper was thoroughly performed, and the temporary rail was released as soon as possible after pouring, or the rail fastening device was released to release the stress of the rail, which is an effective factor for the quality of concrete coating.
Railways play a pivotal role in transportation. Most of the subways, general railroads, and high-speed rails, which have recently been established or are undergoing linear improvement projects, are planned, designed, constructed, and operated in concrete. The concrete track has various advantages such as durability, structural stability, excellent ride comfort, and reduced maintenance effort. On the other hand, if precise construction is required and cracks occur, durability decreases, crack repair costs increase, and social controversy about railway safety can be caused. Therefore, thorough quality control is required, and much effort has been made to minimize the occurrence of cracks, but as a result, it does not show much effect. In this study, a track laying method for improving the concrete quality of track construction in Busan Jingu, Busan ~ Jinrye-myeon, Gimhae-si was selected and the results were reviewed. To this end, investigations and studies were conducted on the correlation between the air temperature and the rail temperature, and the countermeasures for crack reduction caused by the track laying method were studied. To this end, the temporary rail construction method and the driving rail construction method were installed in different sections to analyze the difference in rail length change according to the rail temperature, and a field test was conducted using a method of covering with a multi-layered thermal insulation cover immediately after pouring, and at the same time, the existing tent packaging material The method of covering with a furnace was compared and analyzed for the crack generation status. As a result, it was confirmed that the temperature change of the rail occurred due to the temperature change of the atmosphere. In addition, it can be seen that the temperature change of the rail causes the rail to expand and contract, resulting in the initial concrete cracking as a result of the sleeper behavior. In order to prevent the initial cracking, it is effective to minimize the temperature change of the rail by covering the thick pavement material to minimize the rail temperature change due to the change in the atmospheric temperature, and to keep the concrete slump as low as possible or to pour it at a time when there is no change in temperature. I could see. In addition, it was found that the vibration of the lower part of the sleeper was thoroughly performed, and the temporary rail was released as soon as possible after pouring, or the rail fastening device was released to release the stress of the rail, which is an effective factor for the quality of concrete coating.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.