본 연구는 경찰교육기관의 무도교육과 체력검정의 현황과 문제점을 분석한 후 경찰의 효율적인 무도교육과 체력훈련제도의 방향을 제시하는 데 그 목적이 있다. 이를 위하여 현행 체력 및 무도교육의 체계를 중심으로 문제점과 전문가의 의견을 분석하였고, 경찰공무원을 교육하고 배출시킨 교육기관의 체력 및 무도교육, 체포술 교육 등의 현황을 조사하였으며, 이를 범죄현장 등 각종 치안 관련 현장에 적용하는 방안을 제시한 것이다. 경찰공무원 교육기관의 무도교육에 대한 현황 및 문제점에서 도출된 발전방안은 체계적인 무도 교육과정의 정립과 교수․학습 ...
본 연구는 경찰교육기관의 무도교육과 체력검정의 현황과 문제점을 분석한 후 경찰의 효율적인 무도교육과 체력훈련제도의 방향을 제시하는 데 그 목적이 있다. 이를 위하여 현행 체력 및 무도교육의 체계를 중심으로 문제점과 전문가의 의견을 분석하였고, 경찰공무원을 교육하고 배출시킨 교육기관의 체력 및 무도교육, 체포술 교육 등의 현황을 조사하였으며, 이를 범죄현장 등 각종 치안 관련 현장에 적용하는 방안을 제시한 것이다. 경찰공무원 교육기관의 무도교육에 대한 현황 및 문제점에서 도출된 발전방안은 체계적인 무도 교육과정의 정립과 교수․학습 역량 강화방안의 구축이며, 그 개선방안은 다음과 같이 결과를 도출하였다.
첫째, 신임 경찰공무원 교육기관의 무도교육과 체력단련 등 교수 또는 학습자들의 교육 혼란 방지 및 학습효과 극대화를 위한 과목별 분류, 호신·체포술, 그리고 체육 관련 교과가 독립적으로 구분되어 운영되도록 체계적인 교육과정 개발이 요구되었다. 둘째, 신임 경찰공무원의 경우 기존에 부족한 교육훈련시간을 확보하기 위하여 교육기관의 총 교육시간 대비 무도교육과정의 교육시간 비중을 상향 조정하는 정책 마련이 필요한 것으로 나타났다. 셋째, 경찰공무원 교육기관의 훈련 기간을 늘려 신임교육에 있어 반복적이고 체계적인 무도와 체력 훈련이 될 수 있는 제도적 장치가 필요하다. 넷째, 선진국의 경우와 같이 교육기관에서의 공통으로 운용되는 교육프로그램을 도입이 필요하다. 다섯째, 채용 시험, 교육과정, 졸업 및 임용 후에도 단계적이고 체계적인 강력한 사정제 도입으로 경찰관으로서 부적합한 자를 배제 또는 퇴출하는 방안이 강구되어야 할 것이다. 여섯째, 무도 교과 교수․학습역량에 대한 차등을 사전에 방지하기 위한 교수 요원 임용기준의 강화 및 통일을 해야 하는 정책 마련이 요구된다.
또한, 경찰공무원의 체력검정제의 현황 및 문제점에서 도출된 개선방안은 직무에 적합한 운용과 효율적인 체력검정 체제수립이 필요하다. 이에 대하여 결론은 다음과 같다.
첫째, 경찰공무원의 직무에 맞게 체력적으로 갖추어진 자원 확보를 위해서는 채용 분야와 관계없이 같은 체력 배점 적용을 통한 채용 방식이 필요하다. 둘째, 채용 시부터 치안력 확보를 위한 직무특성에 적합한 전문 체력운동 요소를 포함한 체력검사 종목도입과 이에 대한 제도적 장치가 필요하다. 셋째, 현장에 맞는 능력을 배양하고 경찰공무원의 체력향상을 위한 체력검정기준 상향 조정이 요구되며, 이에 따른 정비가 이루어져야 할 것이다. 넷째, 선진국처럼 경찰공무원에 체력향상을 위한 제도적, 재정적 지원이 필요하다. 다섯째, 신뢰성 있는 체력검정을 위한 체계적인 측정방법 마련과 체력검정 도중 부상 방지를 위한 개선이 요구되었다.
여섯째, 기존의 기계적인 체력검정제도가 아닌 현장 중심형 체력검정으로 전환이 이루어져야 할 것이다. 일곱 번째, 남녀 구분과 나이에 따른 체력검정제 폐지가 이루어져야 할 것이다.
이상과 같이 살펴본 결과 본 연구는 한국의 경찰교육기관을 중심으로 제한적인 연구가 진행되었다. 이러한 제한점을 극복하기 위한 연구의 제언은 다음과 같다.
첫째, 경찰공무원의 선제 무도 능력 강화를 위해 채용 시 무도 능력에 대한 가산점제도 정비 및 다양한 운동 분야의 운동선수 출신을 경찰에 유입시키는 등 정책으로 강인하고 체력적으로 갖추어진 자원을 확보하는 제도적 마련이 필요할 것으로 판단된다. 이것은 경찰공무원 교육기관에 무도교육을 보완해 주는 장치가 될 것이며, 국민의 최대 안전을 국책으로 삼고 있는 현재 국가적 정책과제에 부합하여 미래의 대한민국이 발전적으로 세계 최고의 치안서비스를 제공하는 선진치안 국가를 위한 연구가 이루어져야 할 것이다.
둘째, 향후 경찰공무원의 무도교육 및 체력검정제와 같은 경찰공무원의 체력적 능력을 최대한 발휘할 수 있는 세부적인 연구가 지속해서 필요하며, 각국의 우수 사례들과 연계할 수 있어야 할 것이다.
셋째, 경찰교육기관 이외에도 재직 중인 경찰의 무도훈련은 경찰직무와 불가분의 관계라는 점에서 무도교육 및 체력향상을 위한 경찰공무원 직장훈련 시행규칙 개정에 관한 연구가 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 경찰교육기관의 무도교육과 체력검정의 현황과 문제점을 분석한 후 경찰의 효율적인 무도교육과 체력훈련제도의 방향을 제시하는 데 그 목적이 있다. 이를 위하여 현행 체력 및 무도교육의 체계를 중심으로 문제점과 전문가의 의견을 분석하였고, 경찰공무원을 교육하고 배출시킨 교육기관의 체력 및 무도교육, 체포술 교육 등의 현황을 조사하였으며, 이를 범죄현장 등 각종 치안 관련 현장에 적용하는 방안을 제시한 것이다. 경찰공무원 교육기관의 무도교육에 대한 현황 및 문제점에서 도출된 발전방안은 체계적인 무도 교육과정의 정립과 교수․학습 역량 강화방안의 구축이며, 그 개선방안은 다음과 같이 결과를 도출하였다.
첫째, 신임 경찰공무원 교육기관의 무도교육과 체력단련 등 교수 또는 학습자들의 교육 혼란 방지 및 학습효과 극대화를 위한 과목별 분류, 호신·체포술, 그리고 체육 관련 교과가 독립적으로 구분되어 운영되도록 체계적인 교육과정 개발이 요구되었다. 둘째, 신임 경찰공무원의 경우 기존에 부족한 교육훈련시간을 확보하기 위하여 교육기관의 총 교육시간 대비 무도교육과정의 교육시간 비중을 상향 조정하는 정책 마련이 필요한 것으로 나타났다. 셋째, 경찰공무원 교육기관의 훈련 기간을 늘려 신임교육에 있어 반복적이고 체계적인 무도와 체력 훈련이 될 수 있는 제도적 장치가 필요하다. 넷째, 선진국의 경우와 같이 교육기관에서의 공통으로 운용되는 교육프로그램을 도입이 필요하다. 다섯째, 채용 시험, 교육과정, 졸업 및 임용 후에도 단계적이고 체계적인 강력한 사정제 도입으로 경찰관으로서 부적합한 자를 배제 또는 퇴출하는 방안이 강구되어야 할 것이다. 여섯째, 무도 교과 교수․학습역량에 대한 차등을 사전에 방지하기 위한 교수 요원 임용기준의 강화 및 통일을 해야 하는 정책 마련이 요구된다.
또한, 경찰공무원의 체력검정제의 현황 및 문제점에서 도출된 개선방안은 직무에 적합한 운용과 효율적인 체력검정 체제수립이 필요하다. 이에 대하여 결론은 다음과 같다.
첫째, 경찰공무원의 직무에 맞게 체력적으로 갖추어진 자원 확보를 위해서는 채용 분야와 관계없이 같은 체력 배점 적용을 통한 채용 방식이 필요하다. 둘째, 채용 시부터 치안력 확보를 위한 직무특성에 적합한 전문 체력운동 요소를 포함한 체력검사 종목도입과 이에 대한 제도적 장치가 필요하다. 셋째, 현장에 맞는 능력을 배양하고 경찰공무원의 체력향상을 위한 체력검정기준 상향 조정이 요구되며, 이에 따른 정비가 이루어져야 할 것이다. 넷째, 선진국처럼 경찰공무원에 체력향상을 위한 제도적, 재정적 지원이 필요하다. 다섯째, 신뢰성 있는 체력검정을 위한 체계적인 측정방법 마련과 체력검정 도중 부상 방지를 위한 개선이 요구되었다.
여섯째, 기존의 기계적인 체력검정제도가 아닌 현장 중심형 체력검정으로 전환이 이루어져야 할 것이다. 일곱 번째, 남녀 구분과 나이에 따른 체력검정제 폐지가 이루어져야 할 것이다.
이상과 같이 살펴본 결과 본 연구는 한국의 경찰교육기관을 중심으로 제한적인 연구가 진행되었다. 이러한 제한점을 극복하기 위한 연구의 제언은 다음과 같다.
첫째, 경찰공무원의 선제 무도 능력 강화를 위해 채용 시 무도 능력에 대한 가산점제도 정비 및 다양한 운동 분야의 운동선수 출신을 경찰에 유입시키는 등 정책으로 강인하고 체력적으로 갖추어진 자원을 확보하는 제도적 마련이 필요할 것으로 판단된다. 이것은 경찰공무원 교육기관에 무도교육을 보완해 주는 장치가 될 것이며, 국민의 최대 안전을 국책으로 삼고 있는 현재 국가적 정책과제에 부합하여 미래의 대한민국이 발전적으로 세계 최고의 치안서비스를 제공하는 선진치안 국가를 위한 연구가 이루어져야 할 것이다.
둘째, 향후 경찰공무원의 무도교육 및 체력검정제와 같은 경찰공무원의 체력적 능력을 최대한 발휘할 수 있는 세부적인 연구가 지속해서 필요하며, 각국의 우수 사례들과 연계할 수 있어야 할 것이다.
셋째, 경찰교육기관 이외에도 재직 중인 경찰의 무도훈련은 경찰직무와 불가분의 관계라는 점에서 무도교육 및 체력향상을 위한 경찰공무원 직장훈련 시행규칙 개정에 관한 연구가 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this research is to suggest the direction of effective martial arts training and physical training after analyze current state and problem of martial arts training and physical fitness test of police academy. To this end, I analyzed the problem and the opinion of experts focused on cu...
The purpose of this research is to suggest the direction of effective martial arts training and physical training after analyze current state and problem of martial arts training and physical fitness test of police academy. To this end, I analyzed the problem and the opinion of experts focused on current physical and martial arts training system, and investigated current state of physical and martial arts training and arrest technique of the academy trained and turned out the police officers, and then suggested the plan to apply above on every kinds of public order relative site such as crime scene. The development plan drawn by current state and problem of the martial arts training police academy is the establishment of systematic martial arts training course and construction of teaching and learning ability strengthening plan, and the improvement plan is drawn the result as follows.
Firstly, systematic training course development is requested to operate separated as classification by each subject, self-protection and arrest technique, and physical relative subject individually to prevent the confusion of the teachers and learners and maximizing the learning effect on the martial arts training and physical training of the police academy. Secondly, it is necessary to prepare the policy increasing the time for martial arts training course among total training time of the academy to secure training time which is insufficient in existing training course for newly appointed police officers. Thirdly, institutional strategy to make repeatable and systematic martial arts and physical training for newly appointed police officers by increasing training time of police officer training academy. Fourthly, it is necessary to introduce the training program commonly operated in the training academies same as advanced countries. Fifthly, the plan to exclude or throw out the person who is inappropriate as a police officer should be considered with phase-in, systematic and strong inspection system after examination for service, training course, graduation and appointment. Sixthly, it is requested to prepare the policy strengthen and unify the appointment standard of teachers to avoid the difference in martial arts teaching and learning ability in advance.
Also, it is necessary to establish proper operation on the duty and effective physical fitness test system for improvement plan drawn by current state and problem of physical fitness test of the police officer. The result for above is as follows.
Firstly, the way of recruiting with same physical fitness distribution application without recruiting field is necessary to secure the human resources preparing the physical fitness meets the duty of police officer. Secondly, introducing physical fitness test type including professional physical element proper for duty feature to secure the security power and institutional strategy for it is necessary from the recruiting. Thirdly, it is requested to develop the ability for the site and increasing the physical fitness test standard to increase the physical fitness of police officer and there should be maintenance according to it. Fourthly, institutional and financial support to improve the physical fitness of police officer as advanced countries. Fifthly, it is requested to prepare systematic measurement method for reliable physical fitness test and improvement to prevent the injury during the physical fitness test. Sixthly, there should be the conversion from existing mechanical physical fitness test to site focused physical fitness test. Seventhly, there should be the abolition of physical fitness test according to the gender and age classification.
Based on the result of above research, the research for this theme has been processed restrictively focused on Korean police academy. The proposal of this research to overcome these limitations are as follows.
Firstly, it is judged that there should be systematic preparation to secure strong human resources with physical fitness by organizing extra point system for martial arts ability when recruiting and the policy inflows the sports person from various sports fields to strength preemptive martial arts ability of police officer. It will be a means of supplementation for martial arts training for police academy, so there should be the research for advanced public order country providing world best public order service by future Korea correspond to current national policy issue making best safety of the people as the national policy.
Secondly, more detailed research to prove best physical fitness ability of police officer such as martial arts training and physical fitness test is necessary continuously, and it should be connected with superior cases of all over the world.
Thirdly, there should be the research to revise the Enforcement Regulation of Job Training for Police Officer to improve martial arts training and physical fitness with the consideration that the martial arts training for the police officer in service above the police academy for newly appointed police officer is an inseparable relation with the duty of police officer.
The purpose of this research is to suggest the direction of effective martial arts training and physical training after analyze current state and problem of martial arts training and physical fitness test of police academy. To this end, I analyzed the problem and the opinion of experts focused on current physical and martial arts training system, and investigated current state of physical and martial arts training and arrest technique of the academy trained and turned out the police officers, and then suggested the plan to apply above on every kinds of public order relative site such as crime scene. The development plan drawn by current state and problem of the martial arts training police academy is the establishment of systematic martial arts training course and construction of teaching and learning ability strengthening plan, and the improvement plan is drawn the result as follows.
Firstly, systematic training course development is requested to operate separated as classification by each subject, self-protection and arrest technique, and physical relative subject individually to prevent the confusion of the teachers and learners and maximizing the learning effect on the martial arts training and physical training of the police academy. Secondly, it is necessary to prepare the policy increasing the time for martial arts training course among total training time of the academy to secure training time which is insufficient in existing training course for newly appointed police officers. Thirdly, institutional strategy to make repeatable and systematic martial arts and physical training for newly appointed police officers by increasing training time of police officer training academy. Fourthly, it is necessary to introduce the training program commonly operated in the training academies same as advanced countries. Fifthly, the plan to exclude or throw out the person who is inappropriate as a police officer should be considered with phase-in, systematic and strong inspection system after examination for service, training course, graduation and appointment. Sixthly, it is requested to prepare the policy strengthen and unify the appointment standard of teachers to avoid the difference in martial arts teaching and learning ability in advance.
Also, it is necessary to establish proper operation on the duty and effective physical fitness test system for improvement plan drawn by current state and problem of physical fitness test of the police officer. The result for above is as follows.
Firstly, the way of recruiting with same physical fitness distribution application without recruiting field is necessary to secure the human resources preparing the physical fitness meets the duty of police officer. Secondly, introducing physical fitness test type including professional physical element proper for duty feature to secure the security power and institutional strategy for it is necessary from the recruiting. Thirdly, it is requested to develop the ability for the site and increasing the physical fitness test standard to increase the physical fitness of police officer and there should be maintenance according to it. Fourthly, institutional and financial support to improve the physical fitness of police officer as advanced countries. Fifthly, it is requested to prepare systematic measurement method for reliable physical fitness test and improvement to prevent the injury during the physical fitness test. Sixthly, there should be the conversion from existing mechanical physical fitness test to site focused physical fitness test. Seventhly, there should be the abolition of physical fitness test according to the gender and age classification.
Based on the result of above research, the research for this theme has been processed restrictively focused on Korean police academy. The proposal of this research to overcome these limitations are as follows.
Firstly, it is judged that there should be systematic preparation to secure strong human resources with physical fitness by organizing extra point system for martial arts ability when recruiting and the policy inflows the sports person from various sports fields to strength preemptive martial arts ability of police officer. It will be a means of supplementation for martial arts training for police academy, so there should be the research for advanced public order country providing world best public order service by future Korea correspond to current national policy issue making best safety of the people as the national policy.
Secondly, more detailed research to prove best physical fitness ability of police officer such as martial arts training and physical fitness test is necessary continuously, and it should be connected with superior cases of all over the world.
Thirdly, there should be the research to revise the Enforcement Regulation of Job Training for Police Officer to improve martial arts training and physical fitness with the consideration that the martial arts training for the police officer in service above the police academy for newly appointed police officer is an inseparable relation with the duty of police officer.
주제어
#경찰 경찰교육기관 무도교육 경찰공무원
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.