자율적 협동학습 모형을 적용한 학습자 중심 현대시 교육 방안 : 윤동주의 ?서시?를 중심으로 The Learner-Centered Education Measures for Modern Poetry Applying the Autonomous Cooperative Learning Model : Focusing on Yoon, Dong-Ju’s ?Prologue?원문보기
시를 교육할 때에는 학생들이 흥미를 갖고 작품을 다각적으로 감상하고 해석할 수 있는 능력을 함양해야 한다. 이를 위해 학습자 중심 시교육에 대한 많은 연구가 이루어지고 학습자 중심의 교육과정이 강조되고 있음에도 불구하고, 교육현장에서 학습자 중심 시교육이 많이 이루어지지 않고 있다. 최근까지도 교사의 일방적인 강의식 수업과 문학적 지식을 학습자들에게 강요하고 암기 위주의 수업이 지속적으로 진행되고 있다. 그만큼 학생들의 주체적이고 자기 주도적 학습 능력 향상이 원활히 이루어지지 않고 있는 셈이다. 따라서 교사 위주의 강의식 수업이 아닌 학습자의 개인적 요구나 필요, 흥미 등을 고려한 교육 방법을 적극적으로 도입할 필요가 있다. 이에 본 연구는 시교육의 궁극적인 목표인 시를 읽고 이해하고 감상하며 향유할 수 있는 능력을 갖추기 위해 자율적 ...
시를 교육할 때에는 학생들이 흥미를 갖고 작품을 다각적으로 감상하고 해석할 수 있는 능력을 함양해야 한다. 이를 위해 학습자 중심 시교육에 대한 많은 연구가 이루어지고 학습자 중심의 교육과정이 강조되고 있음에도 불구하고, 교육현장에서 학습자 중심 시교육이 많이 이루어지지 않고 있다. 최근까지도 교사의 일방적인 강의식 수업과 문학적 지식을 학습자들에게 강요하고 암기 위주의 수업이 지속적으로 진행되고 있다. 그만큼 학생들의 주체적이고 자기 주도적 학습 능력 향상이 원활히 이루어지지 않고 있는 셈이다. 따라서 교사 위주의 강의식 수업이 아닌 학습자의 개인적 요구나 필요, 흥미 등을 고려한 교육 방법을 적극적으로 도입할 필요가 있다. 이에 본 연구는 시교육의 궁극적인 목표인 시를 읽고 이해하고 감상하며 향유할 수 있는 능력을 갖추기 위해 자율적 협동학습 모형을 「서시」에 적용한 뒤 교수·학습 방안을 제시하여 학습자 간 협력을 통하여 능동적이고 주체적으로 시를 이해하고 감상할 수 있는 수업을 만드는 데 목적을 두었다. 이를 위해 학습자 중심 교육과 자율적 협동학습의 모형을 고찰한 뒤, 중학교 교육과정에서 문학영역 내용체계와 성취기준, 교과서에서 「서시」 단원의 교육목표와 성취기준을 통해 중학교 시교육의 문제점을 살펴보았다. 이를 바탕으로 자율적 협동학습 모형을 적용한 「서시」 교수․학습 방안을 제시하였다. 첫째, 학습자 중심 교육은 학습의 주체가 학습자이고 교수자는 조력자의 역할을 하며 학습자의 경험, 배경 등에 의한 개인차를 인정하고 존중한다. 또한 학습자의 자기 주도적 학습을 통해 학습자가 학습에 대한 깊이 있는 사고를 함양하고 교수자와 학습자가 유기적이고 상호협력적인 관계를 맺는 수업을 말한다. 반면, 자율적 협동학습 모형은 한 학급의 전체 과제를 소집단 모둠별로 협동하여 해결하는 형태의 협동학습 모형으로, 학습자 중심 교육의 한 형태다. 학습자들의 토의·토론을 위주로 학습이 진행되기 때문에 학습자 스스로 학습할 수 있고, 학습자들 간 「서시」에 대한 이해와 감상을 공유할 수 있어 자유로운 감상을 유도할 수 있다. 또한 각자 맡은 소주제를 조사하여 깊이 있는 탐구가 가능하고 조사 내용을 모둠 구성원과 공유하고 더 나아가 공유한 내용의 핵심을 정리하여 학급 전체와 공유할 수 있어 제한적인 시간에 더 많은 학습 탐구가 가능하다. 이를 통해 성취기준과 학습목표를 원활하게 습득할 수 있을 것이다. 이처럼 자율적 협동학습 모형은 시에 대한 이해도를 높이고 시를 자유롭게 감상할 수 있다. 또한 성취기준과 학습목표를 도달할 수 있게 만드는 적합한 학습자 중심 교육 모형이며 시교육의 목적을 달성할 수 있는 하나의 대안이 될 것이다. 둘째, 현재 중학교 시교육의 문제점을 살펴보았다. 여러 문제점이 있었지만 대표적으로 학습자의 주도적인 학습활동이 부족하였고, 작품의 다양성을 인정하지 않으며 제한적인 감상을 유도한다는 것이다. 또한 성취기준을 벗어나는 학습활동이 많아 학습자들이 성취기준을 제대로 흡수하지 못하는 경우가 허다하게 발생하고 있었다. 이러한 문제점들은 「서시」 단원에서도 그대로 나타나고 있었다. 「서시」 단원의 성취기준은 ‘[9국05-10] 인간의 성장을 다룬 작품을 읽으며 삶을 성찰하는 태도를 지닌다.’이며, 단원의 학습목표는 ‘인간의 성장을 다룬 작품을 읽으며 삶을 성찰하는 태도를 지니고 자신의 삶과 경험을 바탕으로 독자에게 감동이나 즐거움을 주는 글을 쓸 수 있다.’로 설정되어 있다. 성취기준과 학습목표가 자기성찰과 관련되는 것을 볼 수 있다. 하지만 학습활동에는 ‘시어들의 뜻 파악’, ‘윤동주 시인의 영화와 회고록의 일부’, ‘자신을 성찰하는 시 써보기’를 하여 학습자 스스로 학습하기 어려웠고, 작품에 대한 제한적인 감상을 유도하고 있었다. 또한 ‘자신을 성찰하는 시 쓰기’를 통하여 성취기준과 학습목표를 달성하려고 하였지만, ‘시어들의 뜻 파악’과 ‘윤동주 시인의 영화와 회고록의 일부’를 학습하여 「서시」를 감상하기에는 내용이 미흡하고 부족한 점이 많았다. 이처럼 학습자가 제대로 된 시 감상을 하지 못한 상태에서 자기성찰이 올바르게 이루어지기란 힘들다. 그만큼 성취기준과 학습목표를 올바르게 흡수하지 못할 가능성이 많은 것이다. 이처럼 「서시」 단원은 중학교 시교육의 문제점을 고스란히 내장하고 있었다. 마지막으로, 본 연구에서는 자율적 협동학습 모형을 적용하여 「서시」 단원이 지니고 있는 문제점을 개선하고자 하였다. 다른 협동학습 모형인 성취과제분담학습(STAD)과 Jigsaw에서는 학습과 협동은 수단이며 이기는 데 목적이 있지만, 자율적 협동학습 모형에서는 학습과 협동이 모두 목적이 된다. 이러한 점을 미루어 볼 때 시에는 명확한 정답이 있는 것이 아니기에 시교육에서 자율적 협동학습 모형은 학습자들 간의 경쟁에 대한 부담감을 줄여 상호 협력하는 유기적 관계를 형성할 수 있다. 반면, 학습자들에게 협동학습을 적용하였을 때, 긍정적인 반응도 많았지만 부정적 반응 또한 많았다. 부정적 반응들은 대체로 학습활동에 적극적으로 참여하지 않는 학습자들이 있을 경우 원활한 협동학습이 진행되지 않는 것이다. 이 경우 협동학습을 방해하는 요소가 되기 때문에 상벌점제를 도입하여 수업에 적극적으로 참여하도록 분위기를 형성시켰다. 시교육을 적용한 자율적 협동학습 모형의 절차는 1단계에서 10단계로 나누었으며 1단계: 학생 중심 학급토의, 2단계: 학습 모둠 구성, 3단계: 모둠 세우기와 협동적 기술계발, 4단계: 모둠의 주제 선택, 5단계: 소주제의 선택, 6단계: 소주제의 준비, 7단계: 소주제의 발표, 8단계: 모둠의 발표 준비, 9단계: 학급 모둠 발표, 10단계: 반성 및 평가 순으로 학습활동에 대한 교육적 방안을 살펴보고 실질적인 수업이 가능하도록 교수·학습지도안과 평가 계획을 구성하여 자율적 협동학습 모형을 통하여 학습자들이 서로 협력하여 능동적이고 주체적인 시교육이 이루어질 수 있도록 수업방안을 마련하였다.
시를 교육할 때에는 학생들이 흥미를 갖고 작품을 다각적으로 감상하고 해석할 수 있는 능력을 함양해야 한다. 이를 위해 학습자 중심 시교육에 대한 많은 연구가 이루어지고 학습자 중심의 교육과정이 강조되고 있음에도 불구하고, 교육현장에서 학습자 중심 시교육이 많이 이루어지지 않고 있다. 최근까지도 교사의 일방적인 강의식 수업과 문학적 지식을 학습자들에게 강요하고 암기 위주의 수업이 지속적으로 진행되고 있다. 그만큼 학생들의 주체적이고 자기 주도적 학습 능력 향상이 원활히 이루어지지 않고 있는 셈이다. 따라서 교사 위주의 강의식 수업이 아닌 학습자의 개인적 요구나 필요, 흥미 등을 고려한 교육 방법을 적극적으로 도입할 필요가 있다. 이에 본 연구는 시교육의 궁극적인 목표인 시를 읽고 이해하고 감상하며 향유할 수 있는 능력을 갖추기 위해 자율적 협동학습 모형을 「서시」에 적용한 뒤 교수·학습 방안을 제시하여 학습자 간 협력을 통하여 능동적이고 주체적으로 시를 이해하고 감상할 수 있는 수업을 만드는 데 목적을 두었다. 이를 위해 학습자 중심 교육과 자율적 협동학습의 모형을 고찰한 뒤, 중학교 교육과정에서 문학영역 내용체계와 성취기준, 교과서에서 「서시」 단원의 교육목표와 성취기준을 통해 중학교 시교육의 문제점을 살펴보았다. 이를 바탕으로 자율적 협동학습 모형을 적용한 「서시」 교수․학습 방안을 제시하였다. 첫째, 학습자 중심 교육은 학습의 주체가 학습자이고 교수자는 조력자의 역할을 하며 학습자의 경험, 배경 등에 의한 개인차를 인정하고 존중한다. 또한 학습자의 자기 주도적 학습을 통해 학습자가 학습에 대한 깊이 있는 사고를 함양하고 교수자와 학습자가 유기적이고 상호협력적인 관계를 맺는 수업을 말한다. 반면, 자율적 협동학습 모형은 한 학급의 전체 과제를 소집단 모둠별로 협동하여 해결하는 형태의 협동학습 모형으로, 학습자 중심 교육의 한 형태다. 학습자들의 토의·토론을 위주로 학습이 진행되기 때문에 학습자 스스로 학습할 수 있고, 학습자들 간 「서시」에 대한 이해와 감상을 공유할 수 있어 자유로운 감상을 유도할 수 있다. 또한 각자 맡은 소주제를 조사하여 깊이 있는 탐구가 가능하고 조사 내용을 모둠 구성원과 공유하고 더 나아가 공유한 내용의 핵심을 정리하여 학급 전체와 공유할 수 있어 제한적인 시간에 더 많은 학습 탐구가 가능하다. 이를 통해 성취기준과 학습목표를 원활하게 습득할 수 있을 것이다. 이처럼 자율적 협동학습 모형은 시에 대한 이해도를 높이고 시를 자유롭게 감상할 수 있다. 또한 성취기준과 학습목표를 도달할 수 있게 만드는 적합한 학습자 중심 교육 모형이며 시교육의 목적을 달성할 수 있는 하나의 대안이 될 것이다. 둘째, 현재 중학교 시교육의 문제점을 살펴보았다. 여러 문제점이 있었지만 대표적으로 학습자의 주도적인 학습활동이 부족하였고, 작품의 다양성을 인정하지 않으며 제한적인 감상을 유도한다는 것이다. 또한 성취기준을 벗어나는 학습활동이 많아 학습자들이 성취기준을 제대로 흡수하지 못하는 경우가 허다하게 발생하고 있었다. 이러한 문제점들은 「서시」 단원에서도 그대로 나타나고 있었다. 「서시」 단원의 성취기준은 ‘[9국05-10] 인간의 성장을 다룬 작품을 읽으며 삶을 성찰하는 태도를 지닌다.’이며, 단원의 학습목표는 ‘인간의 성장을 다룬 작품을 읽으며 삶을 성찰하는 태도를 지니고 자신의 삶과 경험을 바탕으로 독자에게 감동이나 즐거움을 주는 글을 쓸 수 있다.’로 설정되어 있다. 성취기준과 학습목표가 자기성찰과 관련되는 것을 볼 수 있다. 하지만 학습활동에는 ‘시어들의 뜻 파악’, ‘윤동주 시인의 영화와 회고록의 일부’, ‘자신을 성찰하는 시 써보기’를 하여 학습자 스스로 학습하기 어려웠고, 작품에 대한 제한적인 감상을 유도하고 있었다. 또한 ‘자신을 성찰하는 시 쓰기’를 통하여 성취기준과 학습목표를 달성하려고 하였지만, ‘시어들의 뜻 파악’과 ‘윤동주 시인의 영화와 회고록의 일부’를 학습하여 「서시」를 감상하기에는 내용이 미흡하고 부족한 점이 많았다. 이처럼 학습자가 제대로 된 시 감상을 하지 못한 상태에서 자기성찰이 올바르게 이루어지기란 힘들다. 그만큼 성취기준과 학습목표를 올바르게 흡수하지 못할 가능성이 많은 것이다. 이처럼 「서시」 단원은 중학교 시교육의 문제점을 고스란히 내장하고 있었다. 마지막으로, 본 연구에서는 자율적 협동학습 모형을 적용하여 「서시」 단원이 지니고 있는 문제점을 개선하고자 하였다. 다른 협동학습 모형인 성취과제분담학습(STAD)과 Jigsaw에서는 학습과 협동은 수단이며 이기는 데 목적이 있지만, 자율적 협동학습 모형에서는 학습과 협동이 모두 목적이 된다. 이러한 점을 미루어 볼 때 시에는 명확한 정답이 있는 것이 아니기에 시교육에서 자율적 협동학습 모형은 학습자들 간의 경쟁에 대한 부담감을 줄여 상호 협력하는 유기적 관계를 형성할 수 있다. 반면, 학습자들에게 협동학습을 적용하였을 때, 긍정적인 반응도 많았지만 부정적 반응 또한 많았다. 부정적 반응들은 대체로 학습활동에 적극적으로 참여하지 않는 학습자들이 있을 경우 원활한 협동학습이 진행되지 않는 것이다. 이 경우 협동학습을 방해하는 요소가 되기 때문에 상벌점제를 도입하여 수업에 적극적으로 참여하도록 분위기를 형성시켰다. 시교육을 적용한 자율적 협동학습 모형의 절차는 1단계에서 10단계로 나누었으며 1단계: 학생 중심 학급토의, 2단계: 학습 모둠 구성, 3단계: 모둠 세우기와 협동적 기술계발, 4단계: 모둠의 주제 선택, 5단계: 소주제의 선택, 6단계: 소주제의 준비, 7단계: 소주제의 발표, 8단계: 모둠의 발표 준비, 9단계: 학급 모둠 발표, 10단계: 반성 및 평가 순으로 학습활동에 대한 교육적 방안을 살펴보고 실질적인 수업이 가능하도록 교수·학습지도안과 평가 계획을 구성하여 자율적 협동학습 모형을 통하여 학습자들이 서로 협력하여 능동적이고 주체적인 시교육이 이루어질 수 있도록 수업방안을 마련하였다.
When educating the poetry, it is necessary to cultivate the students’ abilities to multilaterally appreciate and interpret works based on their interest. Even though there have been many researches on the learner-centered poetry education, and the learner-centered curriculum is emphasized, the learn...
When educating the poetry, it is necessary to cultivate the students’ abilities to multilaterally appreciate and interpret works based on their interest. Even though there have been many researches on the learner-centered poetry education, and the learner-centered curriculum is emphasized, the learner-centered poetry education is not much performed in the actual education field. Till lately, the unilateral instructor-led classes and the memorization-focused classes forcing the literary knowledge to learners have been continuously carried out. It means that the independent and self-directed learning ability of students is not smoothly improved. Therefore, it would be necessary to actively introduce the education methods considering the personal needs, necessities, and interests of learners, instead of teacher-centered unilateral class. Thus, this study aimed to create a class to be able to actively and independently understand and appreciate poetry through the cooperation between learners, by suggesting the teaching/learning measures after applying the autonomous cooperative learning model to 「Prologue」, in order to help the learners to be equipped with abilities to read, understand, appreciate, and enjoy poetry which would be the ultimate goal of poetry education. For this, after considering the learner-centered education and autonomous cooperative learning model, this study examined the problems with poetry education of middle school through the contents system and achievement standard of literature area in the curriculum of middle school, and the goals of education and achievement standard of unit 「Prologue」 in textbook. Based on this, this study suggested the teaching/learning measures for 「Prologue」 applying the autonomous cooperative learning model. First, in the learner-centered education, the learners are the subjects of learning and the teacher is playing the roles as an assistant while the individual differences by experience and background of learners are acknowledged and respected. Also, this means the class in which the learners cultivate thoughts of great depth about learning through self-directed learning, and the teacher and learners form such organic and mutually-cooperative relationships. On the other hand, as a form of learner-centered education, the autonomous cooperative learning model is a cooperative learning model in which the whole task of a class is solved through cooperation in each small group. As the learning is performed focusing on discussions and debates by learners, the learners could learn for themselves, and they share the understanding and appreciation of 「Prologue」 with other learners, which could induce the free appreciation. Also, they could deeply explore it by researching a sub-theme in charge, share the researched contents with group members, and moreover, share the summarized core contents with the whole class, which makes it possible to have more learning exploration within limited time. Through this, they could smoothly acquire the achievement standard and learning goals. Like this, in the autonomous cooperative learning model, the students could raise the understanding of poetry and also freely appreciate poetry. Also, as a suitable learner-centered education model that makes it possible to reach the achievement standard and learning goals, this could be an alternative for achieving the goals of poetry education. Second, the problems with the current poetry education of middle school were examined. Among many problems, representatively, the learners’ self-directed learning activities were insufficient; the diversity of works was not acknowledged; the limited appreciation was induced. Also, as there were lots of learning activities deviated from the achievement standard, many learners could not fully absorb the achievement standard. Such problems were also shown in the unit 「Prologue」. The standard achievement of unit 「Prologue」 is ‘[9guk05-10] The students have an attitude to introspect their lives by reading the works handling the growth of humans.’, and the learning goals of this unit are set up as ‘The students could have an attitude to introspect their lives by reading the works handling the growth of humans, and also write something that could give touching moments or pleasure to readers based on their own lives and experiences.’. The achievement standard and learning goals are related to the self-introspection. However, the learning activities included ‘understanding the meanings of poetic words’, ‘a part of film and memoirs about a poet Yoon, Dong-Ju’, and ‘writing a poem for introspecting yourself’, so that it was difficult for the learners to learn for themselves as the limited appreciation of the work was induced. Also, aiming to achieve the achievement standard and learning goals through the ‘writing a poem for self-introspection’, the contents were too insufficient to appreciate 「Prologue」 by simply learning ‘a part of film and memoirs about a poet Yoon, Dong-Ju’ and ‘understanding the meanings of poetic words’. Like this, when the learners cannot fully appreciate a poem, it is difficult for them to correctly introspect themselves. It is highly possible for them not to be able to correctly absorb the achievement standard and learning goals. Like this, the unit 「Prologue」 was fully containing the entire problems with poetry education of middle school. Lastly, this study aimed to improve the problems of unit 「Prologue」 by applying the autonomous cooperative learning model. In case of other cooperative learning models like Student Teams Achievement Division(STAD) and Jigsaw, the learning and cooperation are means and the goal is to win while both learning and cooperation could become a purpose in the autonomous cooperative learning model. As the poetry has no correct answers, the autonomous cooperative learning model for poetry education could form mutually-cooperative organic relationships by reducing the pressure of competition between learners. On the other hand, when applying the cooperative learning to the learners, there were lots of positive responses and negative responses as well. Most of the negative responses were about the case of having learners who did not actively participate in learning activities, which could obstruct the smooth cooperative learning. In this case, the reward & punishment points system was introduced to make everyone actively participate in them. The procedure of autonomous cooperative learning model applying the poetry education was divided into ten stages such as Stage1: Student-centered class discussion, Stage2: Composition of learning groups, Stage3: Group-building and development of cooperative techniques, Stage4: Selection of group themes, Stage5: Selection of sub-themes, Stage6: Preparation of sub-themes, Stage7: Presentation of sub-themes, Stage8: Preparation of group presentation, Stage9: Presentation of class groups, and Stage10: Self-reflection & examination in order. This study established the class measures for the mutually-cooperative, active, and independent poetry education for learners by examining the educational measures for learning activities and then composing the teaching/learning plan and evaluation plan for the practical class.
When educating the poetry, it is necessary to cultivate the students’ abilities to multilaterally appreciate and interpret works based on their interest. Even though there have been many researches on the learner-centered poetry education, and the learner-centered curriculum is emphasized, the learner-centered poetry education is not much performed in the actual education field. Till lately, the unilateral instructor-led classes and the memorization-focused classes forcing the literary knowledge to learners have been continuously carried out. It means that the independent and self-directed learning ability of students is not smoothly improved. Therefore, it would be necessary to actively introduce the education methods considering the personal needs, necessities, and interests of learners, instead of teacher-centered unilateral class. Thus, this study aimed to create a class to be able to actively and independently understand and appreciate poetry through the cooperation between learners, by suggesting the teaching/learning measures after applying the autonomous cooperative learning model to 「Prologue」, in order to help the learners to be equipped with abilities to read, understand, appreciate, and enjoy poetry which would be the ultimate goal of poetry education. For this, after considering the learner-centered education and autonomous cooperative learning model, this study examined the problems with poetry education of middle school through the contents system and achievement standard of literature area in the curriculum of middle school, and the goals of education and achievement standard of unit 「Prologue」 in textbook. Based on this, this study suggested the teaching/learning measures for 「Prologue」 applying the autonomous cooperative learning model. First, in the learner-centered education, the learners are the subjects of learning and the teacher is playing the roles as an assistant while the individual differences by experience and background of learners are acknowledged and respected. Also, this means the class in which the learners cultivate thoughts of great depth about learning through self-directed learning, and the teacher and learners form such organic and mutually-cooperative relationships. On the other hand, as a form of learner-centered education, the autonomous cooperative learning model is a cooperative learning model in which the whole task of a class is solved through cooperation in each small group. As the learning is performed focusing on discussions and debates by learners, the learners could learn for themselves, and they share the understanding and appreciation of 「Prologue」 with other learners, which could induce the free appreciation. Also, they could deeply explore it by researching a sub-theme in charge, share the researched contents with group members, and moreover, share the summarized core contents with the whole class, which makes it possible to have more learning exploration within limited time. Through this, they could smoothly acquire the achievement standard and learning goals. Like this, in the autonomous cooperative learning model, the students could raise the understanding of poetry and also freely appreciate poetry. Also, as a suitable learner-centered education model that makes it possible to reach the achievement standard and learning goals, this could be an alternative for achieving the goals of poetry education. Second, the problems with the current poetry education of middle school were examined. Among many problems, representatively, the learners’ self-directed learning activities were insufficient; the diversity of works was not acknowledged; the limited appreciation was induced. Also, as there were lots of learning activities deviated from the achievement standard, many learners could not fully absorb the achievement standard. Such problems were also shown in the unit 「Prologue」. The standard achievement of unit 「Prologue」 is ‘[9guk05-10] The students have an attitude to introspect their lives by reading the works handling the growth of humans.’, and the learning goals of this unit are set up as ‘The students could have an attitude to introspect their lives by reading the works handling the growth of humans, and also write something that could give touching moments or pleasure to readers based on their own lives and experiences.’. The achievement standard and learning goals are related to the self-introspection. However, the learning activities included ‘understanding the meanings of poetic words’, ‘a part of film and memoirs about a poet Yoon, Dong-Ju’, and ‘writing a poem for introspecting yourself’, so that it was difficult for the learners to learn for themselves as the limited appreciation of the work was induced. Also, aiming to achieve the achievement standard and learning goals through the ‘writing a poem for self-introspection’, the contents were too insufficient to appreciate 「Prologue」 by simply learning ‘a part of film and memoirs about a poet Yoon, Dong-Ju’ and ‘understanding the meanings of poetic words’. Like this, when the learners cannot fully appreciate a poem, it is difficult for them to correctly introspect themselves. It is highly possible for them not to be able to correctly absorb the achievement standard and learning goals. Like this, the unit 「Prologue」 was fully containing the entire problems with poetry education of middle school. Lastly, this study aimed to improve the problems of unit 「Prologue」 by applying the autonomous cooperative learning model. In case of other cooperative learning models like Student Teams Achievement Division(STAD) and Jigsaw, the learning and cooperation are means and the goal is to win while both learning and cooperation could become a purpose in the autonomous cooperative learning model. As the poetry has no correct answers, the autonomous cooperative learning model for poetry education could form mutually-cooperative organic relationships by reducing the pressure of competition between learners. On the other hand, when applying the cooperative learning to the learners, there were lots of positive responses and negative responses as well. Most of the negative responses were about the case of having learners who did not actively participate in learning activities, which could obstruct the smooth cooperative learning. In this case, the reward & punishment points system was introduced to make everyone actively participate in them. The procedure of autonomous cooperative learning model applying the poetry education was divided into ten stages such as Stage1: Student-centered class discussion, Stage2: Composition of learning groups, Stage3: Group-building and development of cooperative techniques, Stage4: Selection of group themes, Stage5: Selection of sub-themes, Stage6: Preparation of sub-themes, Stage7: Presentation of sub-themes, Stage8: Preparation of group presentation, Stage9: Presentation of class groups, and Stage10: Self-reflection & examination in order. This study established the class measures for the mutually-cooperative, active, and independent poetry education for learners by examining the educational measures for learning activities and then composing the teaching/learning plan and evaluation plan for the practical class.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.