본고는 시인 윤동주의 작품의 특징과 교과서에 실린 그의 윤동주 시의 특성과 교육적 의의를 고구해보고 실제 학교 현장에서 ‘윤동주 시를 어떻게 가르칠 것인가’라는 실천적인 고민을 바탕으로 효율적인 교수․학습을 도모하기 위한 방안을 고찰 하는데 그 의의가 있다. 교과서의 실린 윤동주 시의 특성은 ‘서정성’과 ‘자아성찰’로써 윤동주 시의 서정성은 윤동주의 시를 통해 언어의 아름다움과 서정적인 표현을 중점적으로 학습하게 되며 궁극적으로 청소년이 자신이 언어로 사용 할 수 있는 능력을 기를 수 있게 해줄 수 있다는 교육적 의의가 있다. 그리고 일제의 탄압이 가장 심했던 1930~40년대를 살아야 했던 윤동주는 식민지 국민이라는 외적 갈등과 그러한 시대를 어떻게 살아나가야 하는가에 대한 고민으로 내적 갈등을 겪어야만 했고 윤동주의 시에 드러난 자아성찰은 부단히 자신의 내면을 응시하면서 고민한 반성적 인식이기에 윤동주의 시를 이해하고 감상하는 것은 특별한 윤리적․미학적 효용을 가진다. 문학교육은 개인의 문학을 내면화하면서 동시에 사회적 활동을 이끌어가는 사회화 과정의 한 방안이고 특히 이 중 시 교육은 학습자들로 하여금 일상생활 속에서 잊혀졌던 사물들의 모습과 의미를 다시금 발견 하게 함으로써 삶의 지혜를 터득하게 하여 청소년들의 마음을 이해하고 치유해 줄 수 있는 유의미한 체험이 될 것이다. 이러한 시 교육은 학습자의 문학 능력을 증진 시키는데 앞장서야 하며, 시를 통한 문학적 체험이 학습자의 삶과 연관시켜 내면화 하여 자기 성찰과 자기 형성을 함양할 수 있는 방향으로 나아가야 한다. 학교 교육에서의 문학작품 선정의 기준인 ‘문학적 완성도’와 ‘교훈성’을 전제로 할 때 윤동주의 시는 2009 개정 교육과정에 국어교과서 16종, 문학교과서 14종 중 총 7편이 실려 있고 이는 김소월의 작품과 함께 가장 빈도가 높게 실린 것이고, 교과서에 실린 작품은 학습자에게 상당한 영향을 미친다는 사실에 주목해야 한다. 다음으로 이러한 윤동주 시의 교육현장에서 실제로 응용할 수 있는 시 감상법 모형을 모색해 보고자 했다. 윤동주의 시의 교수-학습 방법은 2009 개정 교육과정 고등학교 국어․문학 교과서에 실린 총 7편의 각 ...
본고는 시인 윤동주의 작품의 특징과 교과서에 실린 그의 윤동주 시의 특성과 교육적 의의를 고구해보고 실제 학교 현장에서 ‘윤동주 시를 어떻게 가르칠 것인가’라는 실천적인 고민을 바탕으로 효율적인 교수․학습을 도모하기 위한 방안을 고찰 하는데 그 의의가 있다. 교과서의 실린 윤동주 시의 특성은 ‘서정성’과 ‘자아성찰’로써 윤동주 시의 서정성은 윤동주의 시를 통해 언어의 아름다움과 서정적인 표현을 중점적으로 학습하게 되며 궁극적으로 청소년이 자신이 언어로 사용 할 수 있는 능력을 기를 수 있게 해줄 수 있다는 교육적 의의가 있다. 그리고 일제의 탄압이 가장 심했던 1930~40년대를 살아야 했던 윤동주는 식민지 국민이라는 외적 갈등과 그러한 시대를 어떻게 살아나가야 하는가에 대한 고민으로 내적 갈등을 겪어야만 했고 윤동주의 시에 드러난 자아성찰은 부단히 자신의 내면을 응시하면서 고민한 반성적 인식이기에 윤동주의 시를 이해하고 감상하는 것은 특별한 윤리적․미학적 효용을 가진다. 문학교육은 개인의 문학을 내면화하면서 동시에 사회적 활동을 이끌어가는 사회화 과정의 한 방안이고 특히 이 중 시 교육은 학습자들로 하여금 일상생활 속에서 잊혀졌던 사물들의 모습과 의미를 다시금 발견 하게 함으로써 삶의 지혜를 터득하게 하여 청소년들의 마음을 이해하고 치유해 줄 수 있는 유의미한 체험이 될 것이다. 이러한 시 교육은 학습자의 문학 능력을 증진 시키는데 앞장서야 하며, 시를 통한 문학적 체험이 학습자의 삶과 연관시켜 내면화 하여 자기 성찰과 자기 형성을 함양할 수 있는 방향으로 나아가야 한다. 학교 교육에서의 문학작품 선정의 기준인 ‘문학적 완성도’와 ‘교훈성’을 전제로 할 때 윤동주의 시는 2009 개정 교육과정에 국어교과서 16종, 문학교과서 14종 중 총 7편이 실려 있고 이는 김소월의 작품과 함께 가장 빈도가 높게 실린 것이고, 교과서에 실린 작품은 학습자에게 상당한 영향을 미친다는 사실에 주목해야 한다. 다음으로 이러한 윤동주 시의 교육현장에서 실제로 응용할 수 있는 시 감상법 모형을 모색해 보고자 했다. 윤동주의 시의 교수-학습 방법은 2009 개정 교육과정 고등학교 국어․문학 교과서에 실린 총 7편의 각 시마다 각각의 주된 특징적인 활동으로 구성해 보았다. <참회록>은 윤동주가 살었던 시대의 현실과 민족과 개인의 관계를 가져 볼 수 있는 활동을, <길>은 진정한 자아 찾기를 위해 ‘자전적 서사 써보기’활동을, <자화상>은 자아정체감을 형성하기 위한 체험을 위해 자신의 ‘자화상을 써 보기’활동을, <쉽게 씌어진 시>는 문학의 개인적 차원의 효용과 사회적 차원의 효용에 대해 생각하고 글을 써 보기를, <서시>는 내면의 성찰을 위해 ‘자아성찰 에세이 써보기’활동을, <별 헤는 밤>은 ‘비평적 글쓰기’와 ‘인터뷰 대본을 짜고 실제 인터뷰활동’을 하였고 마지막으로 <또 다른 고향>은 자신이 처한 상황으로 바꾸어 내면화할 수 있고 자신도 시를 써보았다는 성취감을 가질 수 있도록 ‘모방시 써보기’ 활동으로 교육방안을 구성 했다. 이와 같이 윤동주 시의 수업모형은 주체적이고 자발적인 시 감상을 통해 상상력을 길러주고, 문학적 체험을 내면화 시켜 학습자를 적극적인 시의 해석자로 나아가도록 유도 해야만 할 것이다. 학교현장에서 시 교육이 지향할 것은 학생들에게 다양한 시 세계를 접하게 함으로써 시적 감수성 및 상상력을 키울 수 있도록 해야 하고 이를 위한 학교 현장의 모든 교사들은 시 교육의 문제점을 함께 고민하고 관심을 갖고 연구해 나아야 할 과제라고 생각한다. 끝으로 윤동주의 시는 학습자들에게 불확실성의 미래에 대한 신념과 가치관을 형성해주어 보다 감상적이고 창의적인 문화인으로 성장하는데 큰 도움이 될 것이며 그것이 바로 진정한 성장이라는데 의미가 있다고 본다.
본고는 시인 윤동주의 작품의 특징과 교과서에 실린 그의 윤동주 시의 특성과 교육적 의의를 고구해보고 실제 학교 현장에서 ‘윤동주 시를 어떻게 가르칠 것인가’라는 실천적인 고민을 바탕으로 효율적인 교수․학습을 도모하기 위한 방안을 고찰 하는데 그 의의가 있다. 교과서의 실린 윤동주 시의 특성은 ‘서정성’과 ‘자아성찰’로써 윤동주 시의 서정성은 윤동주의 시를 통해 언어의 아름다움과 서정적인 표현을 중점적으로 학습하게 되며 궁극적으로 청소년이 자신이 언어로 사용 할 수 있는 능력을 기를 수 있게 해줄 수 있다는 교육적 의의가 있다. 그리고 일제의 탄압이 가장 심했던 1930~40년대를 살아야 했던 윤동주는 식민지 국민이라는 외적 갈등과 그러한 시대를 어떻게 살아나가야 하는가에 대한 고민으로 내적 갈등을 겪어야만 했고 윤동주의 시에 드러난 자아성찰은 부단히 자신의 내면을 응시하면서 고민한 반성적 인식이기에 윤동주의 시를 이해하고 감상하는 것은 특별한 윤리적․미학적 효용을 가진다. 문학교육은 개인의 문학을 내면화하면서 동시에 사회적 활동을 이끌어가는 사회화 과정의 한 방안이고 특히 이 중 시 교육은 학습자들로 하여금 일상생활 속에서 잊혀졌던 사물들의 모습과 의미를 다시금 발견 하게 함으로써 삶의 지혜를 터득하게 하여 청소년들의 마음을 이해하고 치유해 줄 수 있는 유의미한 체험이 될 것이다. 이러한 시 교육은 학습자의 문학 능력을 증진 시키는데 앞장서야 하며, 시를 통한 문학적 체험이 학습자의 삶과 연관시켜 내면화 하여 자기 성찰과 자기 형성을 함양할 수 있는 방향으로 나아가야 한다. 학교 교육에서의 문학작품 선정의 기준인 ‘문학적 완성도’와 ‘교훈성’을 전제로 할 때 윤동주의 시는 2009 개정 교육과정에 국어교과서 16종, 문학교과서 14종 중 총 7편이 실려 있고 이는 김소월의 작품과 함께 가장 빈도가 높게 실린 것이고, 교과서에 실린 작품은 학습자에게 상당한 영향을 미친다는 사실에 주목해야 한다. 다음으로 이러한 윤동주 시의 교육현장에서 실제로 응용할 수 있는 시 감상법 모형을 모색해 보고자 했다. 윤동주의 시의 교수-학습 방법은 2009 개정 교육과정 고등학교 국어․문학 교과서에 실린 총 7편의 각 시마다 각각의 주된 특징적인 활동으로 구성해 보았다. <참회록>은 윤동주가 살었던 시대의 현실과 민족과 개인의 관계를 가져 볼 수 있는 활동을, <길>은 진정한 자아 찾기를 위해 ‘자전적 서사 써보기’활동을, <자화상>은 자아정체감을 형성하기 위한 체험을 위해 자신의 ‘자화상을 써 보기’활동을, <쉽게 씌어진 시>는 문학의 개인적 차원의 효용과 사회적 차원의 효용에 대해 생각하고 글을 써 보기를, <서시>는 내면의 성찰을 위해 ‘자아성찰 에세이 써보기’활동을, <별 헤는 밤>은 ‘비평적 글쓰기’와 ‘인터뷰 대본을 짜고 실제 인터뷰활동’을 하였고 마지막으로 <또 다른 고향>은 자신이 처한 상황으로 바꾸어 내면화할 수 있고 자신도 시를 써보았다는 성취감을 가질 수 있도록 ‘모방시 써보기’ 활동으로 교육방안을 구성 했다. 이와 같이 윤동주 시의 수업모형은 주체적이고 자발적인 시 감상을 통해 상상력을 길러주고, 문학적 체험을 내면화 시켜 학습자를 적극적인 시의 해석자로 나아가도록 유도 해야만 할 것이다. 학교현장에서 시 교육이 지향할 것은 학생들에게 다양한 시 세계를 접하게 함으로써 시적 감수성 및 상상력을 키울 수 있도록 해야 하고 이를 위한 학교 현장의 모든 교사들은 시 교육의 문제점을 함께 고민하고 관심을 갖고 연구해 나아야 할 과제라고 생각한다. 끝으로 윤동주의 시는 학습자들에게 불확실성의 미래에 대한 신념과 가치관을 형성해주어 보다 감상적이고 창의적인 문화인으로 성장하는데 큰 도움이 될 것이며 그것이 바로 진정한 성장이라는데 의미가 있다고 본다.
This study is intended to explore the overall characteristics of poet Yun Dong-ju's works and his poems included in textbooks, their educational implications, and effective teaching and learning methods by raising the question, "How should the poems of Yun Dong-ju be taught in school?" The character...
This study is intended to explore the overall characteristics of poet Yun Dong-ju's works and his poems included in textbooks, their educational implications, and effective teaching and learning methods by raising the question, "How should the poems of Yun Dong-ju be taught in school?" The characteristics of his poems in textbooks are ‘lyricism’ and ‘self-examination.’ The educational implications of lyricism is that students will intensively learn about the beauty of language and lyrical expressions, which will ultimately help them improve their ability to use language in their own ways. Living in the 1930s and 40s, when the Japanese repression was most severe, Yun Dong-ju’s struggled with external conflicts as a citizen of colony and inner conflicts as to how to survive the era. As a result, the self-examination revealed through his poems reflect such struggles, as well as his contemplations of his inner world. Thus, understanding and appreciating his poems offer special ethical and aesthetic utilities. Literature education allows learners to internalize various literary works as part of their socialization by motivating them to engage in social activities. In particular, poetry education will provide valuable experience for youths by allowing them to rediscover the forms and meanings of objects forgotten in daily lives, which provides the wisdom of life, while understanding and healing their minds. Such poetry education should boost the literature appreciation ability of learners as the first priority and allow them to internalize poems in connection with their lives, helping them achieve self-examination and self-making. Based on ‘literary completeness’ and ‘lessons’, a criteria for literary works to be published in textbooks, seven poems of Yun Dong-ju are included in 16 types of Korean textbooks and 14 types of Literature textbooks under the 2009 Revised Curriculum, indicating he is the most represented poet in textbooks, along with Kim Sowal; it should be noted that textbook literature has a profound impact on learners, whether positive or negative. Next, a 'poem appreciation method model' applicable to the class for Yun Dong-ju’s poems was created. It consists of major feature activities of teaching-learning methods for the poems mentioned above. The teaching methods for each of seven poems are as follows. is based on activities with exploring the reality of his era in terms of the relationship between ethnicity and individuals. has activities of writing autobiographical narrative to find true self. includes activities of writing self-portraits for the experience of establishing a self-identity, and has a writing activity based on reflection of individual and social utilities of literature. has writing self-examination essay to have internal reflection. has critical writing activities and actual interview activities with creation of scripts, based on understanding of four perspectives used for appreciating literary works. includes a imitation poem writing activity to allow students to internalize the circumstances of the poem by applying them to their own situations, and gain a sense of accomplishment by actually writing a poem on their own. As demonstrated, the class model of Yun Dongju’s poems should be designed to foster imaginations of students through autonomous and voluntary appreciation of poems and help them become active poem interpreters through internalization of literary experience. Poetry education in school should strive to cultivate poetic sensibilities and imaginations of students by exposing them to various poems, and all teachers should reflect on the current problems of poetry education and look into them with genuine interest. On a final note, Yun Dong-ju’s poems could greatly help students to become sentimental, creative, and culturally intelligent individuals by creating beliefs and valuesabout the precarious future, which is one of the most ideal personal growth and significance of his poems.
This study is intended to explore the overall characteristics of poet Yun Dong-ju's works and his poems included in textbooks, their educational implications, and effective teaching and learning methods by raising the question, "How should the poems of Yun Dong-ju be taught in school?" The characteristics of his poems in textbooks are ‘lyricism’ and ‘self-examination.’ The educational implications of lyricism is that students will intensively learn about the beauty of language and lyrical expressions, which will ultimately help them improve their ability to use language in their own ways. Living in the 1930s and 40s, when the Japanese repression was most severe, Yun Dong-ju’s struggled with external conflicts as a citizen of colony and inner conflicts as to how to survive the era. As a result, the self-examination revealed through his poems reflect such struggles, as well as his contemplations of his inner world. Thus, understanding and appreciating his poems offer special ethical and aesthetic utilities. Literature education allows learners to internalize various literary works as part of their socialization by motivating them to engage in social activities. In particular, poetry education will provide valuable experience for youths by allowing them to rediscover the forms and meanings of objects forgotten in daily lives, which provides the wisdom of life, while understanding and healing their minds. Such poetry education should boost the literature appreciation ability of learners as the first priority and allow them to internalize poems in connection with their lives, helping them achieve self-examination and self-making. Based on ‘literary completeness’ and ‘lessons’, a criteria for literary works to be published in textbooks, seven poems of Yun Dong-ju are included in 16 types of Korean textbooks and 14 types of Literature textbooks under the 2009 Revised Curriculum, indicating he is the most represented poet in textbooks, along with Kim Sowal; it should be noted that textbook literature has a profound impact on learners, whether positive or negative. Next, a 'poem appreciation method model' applicable to the class for Yun Dong-ju’s poems was created. It consists of major feature activities of teaching-learning methods for the poems mentioned above. The teaching methods for each of seven poems are as follows. is based on activities with exploring the reality of his era in terms of the relationship between ethnicity and individuals. has activities of writing autobiographical narrative to find true self. includes activities of writing self-portraits for the experience of establishing a self-identity, and has a writing activity based on reflection of individual and social utilities of literature. has writing self-examination essay to have internal reflection. has critical writing activities and actual interview activities with creation of scripts, based on understanding of four perspectives used for appreciating literary works. includes a imitation poem writing activity to allow students to internalize the circumstances of the poem by applying them to their own situations, and gain a sense of accomplishment by actually writing a poem on their own. As demonstrated, the class model of Yun Dongju’s poems should be designed to foster imaginations of students through autonomous and voluntary appreciation of poems and help them become active poem interpreters through internalization of literary experience. Poetry education in school should strive to cultivate poetic sensibilities and imaginations of students by exposing them to various poems, and all teachers should reflect on the current problems of poetry education and look into them with genuine interest. On a final note, Yun Dong-ju’s poems could greatly help students to become sentimental, creative, and culturally intelligent individuals by creating beliefs and valuesabout the precarious future, which is one of the most ideal personal growth and significance of his poems.
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