국내에서 유튜브(YouTube)를 통한 뉴스 소비가 꾸준히 증가하고 있다. 이에 따라 기존 언론들, 정당 및 정치인, 그리고 개인들은 유튜브를 통해 자신들의 콘텐츠를 유통시키고 대중과 소통하는 추세이다. 이처럼 유튜브의 영향력이 확대되면서 많은 전문가들은 유튜브 추천 알고리즘으로 인한 필터버블(Filter Bubble) 현상을 우려하고 있다. 유튜브 추천 알고리즘이 이용자가 선호하는 정치 성향의 영상을 선별적으로 제공하고, 동시에 이용자는 자신의 정치 성향과 가까운 정보를 더욱 용이하게 선택하면서 결국 이용자들이 자신의 이념에 갇혀 이념의 양극화를 초래할 수 있다는 것이다. 이에 본 연구에서는 선행연구에 기초하여 필터버블 현상의 주요 요인을 추천 알고리즘의 정치적 편향성(추천 알고리즘이 이용자가 선호하는 정치 성향의 영상을 제한적으로 제공하는 것)과, 이용자들의 선택적 노출(이용자가 자신이 선호하는 정치 성향의 영상을 더욱 선택하는 것)로 압축하였으며 이를 종합적으로 검증하고자 하였다. 먼저 추천 알고리즘의 정치적 편향성을 실증적으로 검증하기 위해, 새로운 유튜브 계정 2개를 개설하여 각각의 계정을 보수/진보 계정으로 일주일 동안 훈련시켰으며 각 계정에서 추천된 영상들은 이틀 간격으로 수집하였다. 그리고 ...
국내에서 유튜브(YouTube)를 통한 뉴스 소비가 꾸준히 증가하고 있다. 이에 따라 기존 언론들, 정당 및 정치인, 그리고 개인들은 유튜브를 통해 자신들의 콘텐츠를 유통시키고 대중과 소통하는 추세이다. 이처럼 유튜브의 영향력이 확대되면서 많은 전문가들은 유튜브 추천 알고리즘으로 인한 필터버블(Filter Bubble) 현상을 우려하고 있다. 유튜브 추천 알고리즘이 이용자가 선호하는 정치 성향의 영상을 선별적으로 제공하고, 동시에 이용자는 자신의 정치 성향과 가까운 정보를 더욱 용이하게 선택하면서 결국 이용자들이 자신의 이념에 갇혀 이념의 양극화를 초래할 수 있다는 것이다. 이에 본 연구에서는 선행연구에 기초하여 필터버블 현상의 주요 요인을 추천 알고리즘의 정치적 편향성(추천 알고리즘이 이용자가 선호하는 정치 성향의 영상을 제한적으로 제공하는 것)과, 이용자들의 선택적 노출(이용자가 자신이 선호하는 정치 성향의 영상을 더욱 선택하는 것)로 압축하였으며 이를 종합적으로 검증하고자 하였다. 먼저 추천 알고리즘의 정치적 편향성을 실증적으로 검증하기 위해, 새로운 유튜브 계정 2개를 개설하여 각각의 계정을 보수/진보 계정으로 일주일 동안 훈련시켰으며 각 계정에서 추천된 영상들은 이틀 간격으로 수집하였다. 그리고 텍스트 마이닝(Text Mining) 방법을 통해 보수 계정에서는 보수 성향의 영상 및 채널이 더욱 추천되는지, 진보 계정에서는 진보 성향의 영상 및 채널이 더욱 추천되는지를 알아보았다. 또한 각 계정에서 정치적으로 편향된 주제들이 다뤄지고 있는지, 각 계정에서 다루는 주제들이 차이를 보이는지 등을 관찰하였다. 다음으로 이용자들의 선택적 노출을 알아보기 위해 유튜브를 통해 정치 및 뉴스 영상을 소비하는 이용자들을 대상으로 설문조사를 진행하였다. 설문 응답자들에게 앞서 개설한 보수/진보 계정에서 6일째에 추천된 영상 리스트를 제공하여 응답자들이 자신의 정치 성향에 따라 선택적 노출을 보이는지를 알아보았으며, 이러한 선택적 노출에 영향을 끼치는 요인을 분석하였다. 선택적 노출에 영향을 끼치는 요인은 인지부조화 이론과 이용과 충족 이론을 바탕으로 이용자의 이념 극단성, 정치 관심도, 이용 동기. 추론 동기, 뉴스관, 숙의적 성향을 선정하였다. 나아가 유튜브 이용자들이 선택적 노출을 보인다면, 그러한 선택적 노출이 이용자들의 정치태도 극화에도 영향을 끼치는지도 알아보았다. 연구 결과, 시간이 지날수록 보수 계정에서는 보수 성향의 영상 및 채널이 더욱 추천되었고, 진보 계정에서는 진보 성향의 영상 및 채널이 더욱 추천되었다. 또한 보수 계정과 진보 계정에서 추천된 영상들은 대부분 정치적으로 편향된 주제를 다루었으며, 각 계정에서 다루는 주제는 확연히 다른 차이를 보였다. 또한 설문조사 결과 응답자들의 약 77%가 자신이 선호하는 정치 성향의 영상을 더욱 선택하는 선택적 노출을 보였으며, 선택적 노출에 영향을 끼치는 요인으로는 이용자들의 이념 극단성과 뉴스관 중 갈등성 그리고 뉴스관 중 계몽 요인이 확인되었다. 구체적으로 이용자들의 정치 성향이 한쪽으로 치우칠수록, 뉴스는 갈등이 있는 사건을 전달해야 한다는 뉴스관을 가진 사람일수록 선택적 노출 정도가 더 높았으며 뉴스는 사람들에게 희망 및 교훈을 주어야 한다는 뉴스관에서 벗어난 사람일수록 선택적 노출 정도가 더 높았다. 또한 선택적 노출에 대한 이념 극단성 요인과 숙의적 성향 요인의 상호작용 효과를 분석한 결과, 이념 극단성과 선택적 노출의 관계에서 숙의적 성향의 조절효과가 검증되었다. 구체적으로는 숙의적 성향이 높을수록 이념 극단성이 선택적 노출에 미치는 영향력이 더욱 강화되는 것을 확인하였다. 마지막으로 이용자들의 선택적 노출이 정치태도 극화에 영향을 끼친다는 것을 확인하였으며, 선택적 노출 요인이 이념 극단성 요인을 완전매개하여 정치태도 극화에 영향을 끼친다는 것을 검증하였다.
국내에서 유튜브(YouTube)를 통한 뉴스 소비가 꾸준히 증가하고 있다. 이에 따라 기존 언론들, 정당 및 정치인, 그리고 개인들은 유튜브를 통해 자신들의 콘텐츠를 유통시키고 대중과 소통하는 추세이다. 이처럼 유튜브의 영향력이 확대되면서 많은 전문가들은 유튜브 추천 알고리즘으로 인한 필터버블(Filter Bubble) 현상을 우려하고 있다. 유튜브 추천 알고리즘이 이용자가 선호하는 정치 성향의 영상을 선별적으로 제공하고, 동시에 이용자는 자신의 정치 성향과 가까운 정보를 더욱 용이하게 선택하면서 결국 이용자들이 자신의 이념에 갇혀 이념의 양극화를 초래할 수 있다는 것이다. 이에 본 연구에서는 선행연구에 기초하여 필터버블 현상의 주요 요인을 추천 알고리즘의 정치적 편향성(추천 알고리즘이 이용자가 선호하는 정치 성향의 영상을 제한적으로 제공하는 것)과, 이용자들의 선택적 노출(이용자가 자신이 선호하는 정치 성향의 영상을 더욱 선택하는 것)로 압축하였으며 이를 종합적으로 검증하고자 하였다. 먼저 추천 알고리즘의 정치적 편향성을 실증적으로 검증하기 위해, 새로운 유튜브 계정 2개를 개설하여 각각의 계정을 보수/진보 계정으로 일주일 동안 훈련시켰으며 각 계정에서 추천된 영상들은 이틀 간격으로 수집하였다. 그리고 텍스트 마이닝(Text Mining) 방법을 통해 보수 계정에서는 보수 성향의 영상 및 채널이 더욱 추천되는지, 진보 계정에서는 진보 성향의 영상 및 채널이 더욱 추천되는지를 알아보았다. 또한 각 계정에서 정치적으로 편향된 주제들이 다뤄지고 있는지, 각 계정에서 다루는 주제들이 차이를 보이는지 등을 관찰하였다. 다음으로 이용자들의 선택적 노출을 알아보기 위해 유튜브를 통해 정치 및 뉴스 영상을 소비하는 이용자들을 대상으로 설문조사를 진행하였다. 설문 응답자들에게 앞서 개설한 보수/진보 계정에서 6일째에 추천된 영상 리스트를 제공하여 응답자들이 자신의 정치 성향에 따라 선택적 노출을 보이는지를 알아보았으며, 이러한 선택적 노출에 영향을 끼치는 요인을 분석하였다. 선택적 노출에 영향을 끼치는 요인은 인지부조화 이론과 이용과 충족 이론을 바탕으로 이용자의 이념 극단성, 정치 관심도, 이용 동기. 추론 동기, 뉴스관, 숙의적 성향을 선정하였다. 나아가 유튜브 이용자들이 선택적 노출을 보인다면, 그러한 선택적 노출이 이용자들의 정치태도 극화에도 영향을 끼치는지도 알아보았다. 연구 결과, 시간이 지날수록 보수 계정에서는 보수 성향의 영상 및 채널이 더욱 추천되었고, 진보 계정에서는 진보 성향의 영상 및 채널이 더욱 추천되었다. 또한 보수 계정과 진보 계정에서 추천된 영상들은 대부분 정치적으로 편향된 주제를 다루었으며, 각 계정에서 다루는 주제는 확연히 다른 차이를 보였다. 또한 설문조사 결과 응답자들의 약 77%가 자신이 선호하는 정치 성향의 영상을 더욱 선택하는 선택적 노출을 보였으며, 선택적 노출에 영향을 끼치는 요인으로는 이용자들의 이념 극단성과 뉴스관 중 갈등성 그리고 뉴스관 중 계몽 요인이 확인되었다. 구체적으로 이용자들의 정치 성향이 한쪽으로 치우칠수록, 뉴스는 갈등이 있는 사건을 전달해야 한다는 뉴스관을 가진 사람일수록 선택적 노출 정도가 더 높았으며 뉴스는 사람들에게 희망 및 교훈을 주어야 한다는 뉴스관에서 벗어난 사람일수록 선택적 노출 정도가 더 높았다. 또한 선택적 노출에 대한 이념 극단성 요인과 숙의적 성향 요인의 상호작용 효과를 분석한 결과, 이념 극단성과 선택적 노출의 관계에서 숙의적 성향의 조절효과가 검증되었다. 구체적으로는 숙의적 성향이 높을수록 이념 극단성이 선택적 노출에 미치는 영향력이 더욱 강화되는 것을 확인하였다. 마지막으로 이용자들의 선택적 노출이 정치태도 극화에 영향을 끼친다는 것을 확인하였으며, 선택적 노출 요인이 이념 극단성 요인을 완전매개하여 정치태도 극화에 영향을 끼친다는 것을 검증하였다.
News consumption through YouTube is steadily increasing in Korea. This allowed existing media, political parties, politicians, and individuals to begin distributing their content on YouTube and communicating with the public. With YouTube's growing influence, many experts are concerned about the Filt...
News consumption through YouTube is steadily increasing in Korea. This allowed existing media, political parties, politicians, and individuals to begin distributing their content on YouTube and communicating with the public. With YouTube's growing influence, many experts are concerned about the Filter Bubble phenomenon caused by the YouTube recommendation algorithm. This can lead to the polarization of ideology by strengthening the ideological propensity of the user because the YouTube recommendation algorithm selectively provides videos of the political propensity preferred by the user, at the same time, the user more easily selects information close to his political propensity. This study empirically confirmed 'the political bias of the YouTube recommendation algorithm' and 'the selective exposure of user' to verify the Filter Bubble phenomenon of YouTube. For the experiment, two new YouTube accounts were opened and each account was trained simultaneously in a conservative and a liberal account for a week, and the "Recommended" videos were collected from each account every two days. Subsequently, through the Text Mining method, the goal of the research was to investigate whether conservative videos are more recommended in a righties account or lefties videos are more recommended in a lefties account. And then, this study examined if users who consumed political news videos via YouTube showed "selective exposure" received selected information according to their political orientation and analyzed factors affecting such selective exposure through a survey. Factors affecting 'selective exposure' are based on cognitive dissonance theory and usage and satisfaction theory. which are user's extremity of political ideology, Interests in politics, motivation for YouTube use, reasoning motivation, user's perception of news, and cognitive deliberation. Furthermore, if YouTube users showed selective exposure, this research also investigated whether such selective exposure affects the political attitudes polarization of users. As a result of the Text Mining, conservative videos are more recommended in the righties account, and liberal videos are more recommended in the lefties account. Additionally, most of the videos recommended in the righties/lefties account dealt with politically biased topics, and the topics covered in each account showed markedly definitive differences. As a result of the survey, about 77% of the respondents showed selective exposure. And factors affecting the selective exposure are user's extremity of political ideology and perception of news that news need to deal with conflicting events or news should provide hope and lessons. After analyzing the interaction effects of users' political ideology extremity variable and cognitive deliberation variable for selective exposure, the moderating effect of cognitive deliberation variable was in direct correlation between the political ideology extremity and selective exposure. Lastly, it was verified that the selective exposure affects the polarization of political stance.
News consumption through YouTube is steadily increasing in Korea. This allowed existing media, political parties, politicians, and individuals to begin distributing their content on YouTube and communicating with the public. With YouTube's growing influence, many experts are concerned about the Filter Bubble phenomenon caused by the YouTube recommendation algorithm. This can lead to the polarization of ideology by strengthening the ideological propensity of the user because the YouTube recommendation algorithm selectively provides videos of the political propensity preferred by the user, at the same time, the user more easily selects information close to his political propensity. This study empirically confirmed 'the political bias of the YouTube recommendation algorithm' and 'the selective exposure of user' to verify the Filter Bubble phenomenon of YouTube. For the experiment, two new YouTube accounts were opened and each account was trained simultaneously in a conservative and a liberal account for a week, and the "Recommended" videos were collected from each account every two days. Subsequently, through the Text Mining method, the goal of the research was to investigate whether conservative videos are more recommended in a righties account or lefties videos are more recommended in a lefties account. And then, this study examined if users who consumed political news videos via YouTube showed "selective exposure" received selected information according to their political orientation and analyzed factors affecting such selective exposure through a survey. Factors affecting 'selective exposure' are based on cognitive dissonance theory and usage and satisfaction theory. which are user's extremity of political ideology, Interests in politics, motivation for YouTube use, reasoning motivation, user's perception of news, and cognitive deliberation. Furthermore, if YouTube users showed selective exposure, this research also investigated whether such selective exposure affects the political attitudes polarization of users. As a result of the Text Mining, conservative videos are more recommended in the righties account, and liberal videos are more recommended in the lefties account. Additionally, most of the videos recommended in the righties/lefties account dealt with politically biased topics, and the topics covered in each account showed markedly definitive differences. As a result of the survey, about 77% of the respondents showed selective exposure. And factors affecting the selective exposure are user's extremity of political ideology and perception of news that news need to deal with conflicting events or news should provide hope and lessons. After analyzing the interaction effects of users' political ideology extremity variable and cognitive deliberation variable for selective exposure, the moderating effect of cognitive deliberation variable was in direct correlation between the political ideology extremity and selective exposure. Lastly, it was verified that the selective exposure affects the polarization of political stance.
주제어
#유튜브 추천 알고리즘 필터버블 선택적 노출 뉴스 이용 정치적 편향성 인지부조화 이론 이용과 충족 이론 YouTube recommendation algorithm Filter Bubble news political bias selective exposure cognitive dissonance theory usage and satisfaction theory
학위논문 정보
저자
신유진
학위수여기관
연세대학교 정보대학원
학위구분
국내석사
학과
맞춤형융합전공
지도교수
이상우
발행연도
2020
총페이지
vi, 145 p.
키워드
유튜브 추천 알고리즘 필터버블 선택적 노출 뉴스 이용 정치적 편향성 인지부조화 이론 이용과 충족 이론 YouTube recommendation algorithm Filter Bubble news political bias selective exposure cognitive dissonance theory usage and satisfaction theory
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