외식소비자들이 건강을 추구하는 성향으로 변화하는 동안 우리나라 중소규모 외식업소들은 과거 방식 그대로 저가 정책, 다양한 메뉴 등을 고수하여 경쟁력을 잃어가고 있으며, 타 업종보다 두 배 가까운 폐업률을 보이고 있는 실정이다. 외식기업과 외식소비자에 대한 다양한 연구가 이루어지고 있음에도 이런 중소규모 외식업과 외식소비자의 재구매, 구전, 추천의도 등의 외식소비행동에 대한 연구는 부족한 실정이다. 이러한 문제의식에 따라 본 연구는 외식소비자의 웰빙 추구성향을 중심으로 외식소비행동이 어떤 경로를 통해 나타나는지 조사하고자 하며, 이에 외식소비자의 웰빙 추구성향이 음식점 건강메뉴선택성향과 ...
외식소비자들이 건강을 추구하는 성향으로 변화하는 동안 우리나라 중소규모 외식업소들은 과거 방식 그대로 저가 정책, 다양한 메뉴 등을 고수하여 경쟁력을 잃어가고 있으며, 타 업종보다 두 배 가까운 폐업률을 보이고 있는 실정이다. 외식기업과 외식소비자에 대한 다양한 연구가 이루어지고 있음에도 이런 중소규모 외식업과 외식소비자의 재구매, 구전, 추천의도 등의 외식소비행동에 대한 연구는 부족한 실정이다. 이러한 문제의식에 따라 본 연구는 외식소비자의 웰빙 추구성향을 중심으로 외식소비행동이 어떤 경로를 통해 나타나는지 조사하고자 하며, 이에 외식소비자의 웰빙 추구성향이 음식점 건강메뉴선택성향과 지각된 가치에 미치는 관계에 대해 조사하고, 웰빙 추구성향이 건강메뉴선택성향과 지각된 가치의 경로로 구전과 추천의도 등 외식행동의도에 어느 정도 영향을 주는지 규명하는 것을 목적으로 분석하였다. 조사대상은 20대 이상의 최근 1개월 이내 건강메뉴를 선택한 외식소비자를 대상으로 설문조사를 진행하였으며 312개의 자료가 최종으로 사용되었다. 분석 방법은 각 변수간의 경로모형을 만들고 이 경로계수들을 통해서 변수간의 인과 관계를 통한 직접효과 및 간접효과를 분석하였다.
분석결과 웰빙 추구성향은 건강메뉴선택성향과 지각된 가치에 정(+)의 영향을 미쳤고, 건강메뉴선택성향은 웰빙 추구성향과 지각된 가치 사이에 간접효과를 통해 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 지각된 가치는 외식행동의도에 정(+)의 영향을 미쳤으며, 건강메뉴선택성향과 외식행동의도 사이에 간접효과를 통해 영향을 미치는 것으로 확인되었다.
본 연구에서는 웰빙 추구성향이 건강메뉴선택성향과 지각된 가치에 영향을 미치며, 웰빙 추구성향이 건강메뉴선택성향을 간접효과로 하여 지각된 가치에 영향을 미침이 밝혀졌다. 또한 건강메뉴선택성향이 지각된 가치에 영향을 미치고, 지각된 가치의 간접효과로 외식행동의도에 영향을 미치며, 지각된 가치가 외식행동의도에 영향을 미치는 중요한 요인이라는 사실이 밝혀졌다.
따라서 외식업 창업에서 웰빙 추구성향의 외식소비자를 대상으로 건강메뉴와 지각된 가치를 부여하여 외식행동의도를 이끌어낼 수 있도록 할 수 있는 방법과 프로그램을 고안하고, 이를 통해 외식 창업의 실패를 줄일 수 있는 환경을 제공해야 할 것이다.
외식소비자들이 건강을 추구하는 성향으로 변화하는 동안 우리나라 중소규모 외식업소들은 과거 방식 그대로 저가 정책, 다양한 메뉴 등을 고수하여 경쟁력을 잃어가고 있으며, 타 업종보다 두 배 가까운 폐업률을 보이고 있는 실정이다. 외식기업과 외식소비자에 대한 다양한 연구가 이루어지고 있음에도 이런 중소규모 외식업과 외식소비자의 재구매, 구전, 추천의도 등의 외식소비행동에 대한 연구는 부족한 실정이다. 이러한 문제의식에 따라 본 연구는 외식소비자의 웰빙 추구성향을 중심으로 외식소비행동이 어떤 경로를 통해 나타나는지 조사하고자 하며, 이에 외식소비자의 웰빙 추구성향이 음식점 건강메뉴선택성향과 지각된 가치에 미치는 관계에 대해 조사하고, 웰빙 추구성향이 건강메뉴선택성향과 지각된 가치의 경로로 구전과 추천의도 등 외식행동의도에 어느 정도 영향을 주는지 규명하는 것을 목적으로 분석하였다. 조사대상은 20대 이상의 최근 1개월 이내 건강메뉴를 선택한 외식소비자를 대상으로 설문조사를 진행하였으며 312개의 자료가 최종으로 사용되었다. 분석 방법은 각 변수간의 경로모형을 만들고 이 경로계수들을 통해서 변수간의 인과 관계를 통한 직접효과 및 간접효과를 분석하였다.
분석결과 웰빙 추구성향은 건강메뉴선택성향과 지각된 가치에 정(+)의 영향을 미쳤고, 건강메뉴선택성향은 웰빙 추구성향과 지각된 가치 사이에 간접효과를 통해 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 지각된 가치는 외식행동의도에 정(+)의 영향을 미쳤으며, 건강메뉴선택성향과 외식행동의도 사이에 간접효과를 통해 영향을 미치는 것으로 확인되었다.
본 연구에서는 웰빙 추구성향이 건강메뉴선택성향과 지각된 가치에 영향을 미치며, 웰빙 추구성향이 건강메뉴선택성향을 간접효과로 하여 지각된 가치에 영향을 미침이 밝혀졌다. 또한 건강메뉴선택성향이 지각된 가치에 영향을 미치고, 지각된 가치의 간접효과로 외식행동의도에 영향을 미치며, 지각된 가치가 외식행동의도에 영향을 미치는 중요한 요인이라는 사실이 밝혀졌다.
따라서 외식업 창업에서 웰빙 추구성향의 외식소비자를 대상으로 건강메뉴와 지각된 가치를 부여하여 외식행동의도를 이끌어낼 수 있도록 할 수 있는 방법과 프로그램을 고안하고, 이를 통해 외식 창업의 실패를 줄일 수 있는 환경을 제공해야 할 것이다.
While the consumers who dine-out tend to change their preference to a healthier choice, small restaurant businesses are losing their competitiveness from their persistent low-price policy and focusing on providing a wide range of menu selection. The rate of closing down of such food ...
While the consumers who dine-out tend to change their preference to a healthier choice, small restaurant businesses are losing their competitiveness from their persistent low-price policy and focusing on providing a wide range of menu selection. The rate of closing down of such food industry is twice that of other industries. Even though various studies are being conducted regarding the restaurants and the consumers, it is a fact that the studies regarding consumer behavioral repurchasing, reviews, recommendations, and more are lacking. Therefore, based on such awareness of the problem, the current study aims to analyze from which route the consumers show their spending patterns based on the tendency towards their well-being. The study will be observing the value present in the relationship between the consumer’s well-being tendency and their selection of healthy menu in a restaurant. It is focused on analyzing the impact on the behavior of dining out in regards to the healthy menu selection from their well-being tendencies, and the perceived value on the reviews, recommendations, and more. The study conducted used a survey completed by a sample selection on anyone in their 20s or older and have consumed a healthy menu selection within the past month, and this has produced a total of 312 data that were used at the end. The study method included a path model between each variable and analyzed the direct and indirect effects through the human relationship within the created path coefficients. As a result of the analysis, the tendency to select a healthy menu had a positive (+) relationship with the perceived value well-being tendency, and the healthy menu selecting tendency shown an indirect effect from between well-being tendency and the perceived value of it. The perceived value on dining out produced a positive (+) effect and also shown an indirect effect from between the healthy menu selecting tendency and the purpose of dining out behavior. From the study, healthy menu selection tendency was affected by the perceived value on well-being preference, hence it was revealed that the tendency towards healthy menu selection had an indirect effect from the well-being preference. Moreover, the perceived value affects and was affected by the healthy menu selection tendencies. Furthermore, the healthy menu selection tendencies affect the perceived value, and the indirect effect of the perceived value affects the behavior of dining out. Thus, it was found that the perceived value is an important factor that affects the behavior of dining out. Therefore, restaurant businesses should build programs and solutions to empower the perceived value to increase dining out behaviors towards the consumers’ healthy menu selection and their tendencies towards well-being, which eventually creates an environment to reduce the failure of a restaurant business.
While the consumers who dine-out tend to change their preference to a healthier choice, small restaurant businesses are losing their competitiveness from their persistent low-price policy and focusing on providing a wide range of menu selection. The rate of closing down of such food industry is twice that of other industries. Even though various studies are being conducted regarding the restaurants and the consumers, it is a fact that the studies regarding consumer behavioral repurchasing, reviews, recommendations, and more are lacking. Therefore, based on such awareness of the problem, the current study aims to analyze from which route the consumers show their spending patterns based on the tendency towards their well-being. The study will be observing the value present in the relationship between the consumer’s well-being tendency and their selection of healthy menu in a restaurant. It is focused on analyzing the impact on the behavior of dining out in regards to the healthy menu selection from their well-being tendencies, and the perceived value on the reviews, recommendations, and more. The study conducted used a survey completed by a sample selection on anyone in their 20s or older and have consumed a healthy menu selection within the past month, and this has produced a total of 312 data that were used at the end. The study method included a path model between each variable and analyzed the direct and indirect effects through the human relationship within the created path coefficients. As a result of the analysis, the tendency to select a healthy menu had a positive (+) relationship with the perceived value well-being tendency, and the healthy menu selecting tendency shown an indirect effect from between well-being tendency and the perceived value of it. The perceived value on dining out produced a positive (+) effect and also shown an indirect effect from between the healthy menu selecting tendency and the purpose of dining out behavior. From the study, healthy menu selection tendency was affected by the perceived value on well-being preference, hence it was revealed that the tendency towards healthy menu selection had an indirect effect from the well-being preference. Moreover, the perceived value affects and was affected by the healthy menu selection tendencies. Furthermore, the healthy menu selection tendencies affect the perceived value, and the indirect effect of the perceived value affects the behavior of dining out. Thus, it was found that the perceived value is an important factor that affects the behavior of dining out. Therefore, restaurant businesses should build programs and solutions to empower the perceived value to increase dining out behaviors towards the consumers’ healthy menu selection and their tendencies towards well-being, which eventually creates an environment to reduce the failure of a restaurant business.
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