채식 레스토랑 고객들의 식생활 소비가치가 메뉴선택속성 및 행동의도에 미치는 영향 Effects of Dietary Consumption Value on Menu Selection Attributes and Behavioral of Vetarian Restaurant Customers원문보기
중국은 빠른 경제적 성장기를 통해 국민들의 생활수준이 높아졌으며, 식생활관련 영양상태가 많이 해결되었으나, 만성질환의 발병률이 해마다 증가하고 있다. 또한 비만인구가 세계에서 가장 많은 국가로 지정되어 국민들은 건강에 대한 위협을 심각하게 받아들이고 있으며, 이에 따라 사람들의 식생활 구조와 생활방식이 과거에 비해 크게 변화하고 있는 추세이다. 과거에는 채식 레스토랑이라고 하면 엄격한 채식주의자들만 방문하는 곳이라는 인식이 있었으나 최근에는 채식주의를 고집하는 비건 고객들 뿐만 아니라 편한, 건강한 한 끼가 생각날 때 방문하는 일반 소비자들도 방문하는 트렌드이다. ...
중국은 빠른 경제적 성장기를 통해 국민들의 생활수준이 높아졌으며, 식생활관련 영양상태가 많이 해결되었으나, 만성질환의 발병률이 해마다 증가하고 있다. 또한 비만인구가 세계에서 가장 많은 국가로 지정되어 국민들은 건강에 대한 위협을 심각하게 받아들이고 있으며, 이에 따라 사람들의 식생활 구조와 생활방식이 과거에 비해 크게 변화하고 있는 추세이다. 과거에는 채식 레스토랑이라고 하면 엄격한 채식주의자들만 방문하는 곳이라는 인식이 있었으나 최근에는 채식주의를 고집하는 비건 고객들 뿐만 아니라 편한, 건강한 한 끼가 생각날 때 방문하는 일반 소비자들도 방문하는 트렌드이다. 웰빙 문화와 환경에 대한 관심이 높아지면서 채식 인구가 꾸준히 증가하고 있으며, 채식 레스토랑 및 베이커리의 숫자도 지속적으로 증가하고 있다. 이러한 소비 상황에서 채식 레스토링의 맛을 즐기는 것 뿐만 아니라, 소비자의 요구를 충족시키기 위해서는 채식 레스토랑에 관심을 갖는 소비자 수요는 증가할 것이며, 수요 증가에 따른 채식 레스토랑 증가할 것으로 판단된다. 이에 따라 채식 레스토랑의 소비가치를 파악하는 것은 메뉴선택속성 및 행동의도를 위해 중요하다 할 수 있다. 그러나 현재까지 레스토랑과 관련한 대부분의 학술 연구들은 레스토랑 방문동기, 선택속성이 메뉴 또는 레스토랑 추천의도와 재방문의도 등에 영향을 미치는 부분에 초점을 두고 있다. 그래서 가치 있는 라이프스타일을 추구하는 소비자들이 증가하고 환경과 건강을 중요하는 인구가 늘어나고 있음을 고려할 때 채식 레스토랑을 방문하는 고객들을 중심으로 인식하는 식성활 소비가치가 메뉴선택속성 및 행동의도에 영향을 미치는지 살펴볼 필요가 있다. 본 연구는 채식 레스토랑 고객들의 중요성을 밝히고자 시도되었으며 소비가치의 요인들이 메뉴선택속성, 행동의도에 어떠한 영향을 미치며, 메뉴선택속성은 행동의도에 어떠한 영향을 미치는지를 밝히고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 첫째, 문헌자료를 통해 채식에 관한 개념, 중국 내 현황을 살펴보았다. 다음으로 소비가치와 메뉴선택속성, 행도의도에 관한 이론적 토대를 정립하고자 이 분야 선행연구들을 고찰하고 개념, 구성요소를 제시하였다. 다음으로 이론적 고찰을 통해 설문문항을 도출한 후 설문지를 고안하여 실증조사를 진행하였다. 설문대상은 중국 채식 레스토랑을 방문한 고객들로 정하였으며 이들에게 채식 레스토랑 고객들의 식생활 소비가치, 메뉴선택속성, 행동의도에 관하여 설문하였다. 코로나19가 지속되는 상황임을 고려하여 온라인 설문방식으로 2022년 8월 1일부터 8월 28일까지 약 한 달 동안 진행하였다. 총 279개의 설문지 중 254부만을 최종 분석에 활용하였는데 제외된 25부는 응답이 불완전하거나 작성에 성실성이 없다고 판단되어 제거하였다. 분석은 사회과학분야에서 널리 활용되고 있는 SPSS분석 패키지 26.0버전을 이용하였으며 빈도분석, 신뢰도분석, 타당성분석, 상관계분석을 활용하였다. 또한 가설 검증을 위해 다중회귀분석(소비가치와 메뉴선택속성, 소비가치와 행동의도, 메뉴선택속성과 행동의도)을 실시하였다. 연구의 주요 분석결과들은 다음과 같이 나타났다. 첫째, 식생활 소비가치가 메뉴선택속성에 미치는지 분석한 결과 만저, 식생활 소비가치(건강가치, 미각가치, 경제가치, 안전가치)가 메뉴선택속성의 하위요인인 중 메뉴품질에 미치는 영향관계를 분석한 결과 건강가치, 경제가치, 안전가치는 메뉴선택속성의 하위요인인 메뉴품질에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 미각가치는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 다음으로 식생활 소비가치(건강가치, 미각가치, 경제가치, 안전가치)가 메뉴선택속성의 하위요인 중 메뉴구성에 미치는 영향관계를 직접인 정(+)의 방향으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 식생활 소비가치(건강가치, 미각가치, 경제가치, 안전가치)가 메뉴선택속성의 하위요인인 중 메뉴제공에 미치는 영향관계를 분석한 결과 건강가치, 미각가치, 경제가치는 메뉴선택속성의 하위요인인 메뉴품질에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 안전가치는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 식생활 소비가치는 행동의도에 영향을 미친다는 가설검증 결과 식생활 소비가치의 구성 요인 건강가치, 미각가치, 경제가치, 안전가치는 행동의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 메뉴선택속성은 행동의도 간의 영향 관계에서는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 식생활 안전가치를 중요하게 여기는 것으로 나타났는데 일반 레스토랑과 다른 성격임을 고려하여 채식 레스토랑에 대한 식품은 청결하고 신뢰, 식품의 유효기간과 원산지를 확인해야 한다는 의견도 나왔다. 안전가치와 메뉴제공이 긴밀하게 연결돼 고객의 행동의도를 높이는 필요가 있다. 또한, 코로나19 이후 식생활 안전가치에 대한 관심이 고조되고 있으며, 특히 가족단위 채식 레스토랑 고객들의 경우 자신의 건강을 고려해 음식의 깨끗함과 신뢰도, 음식의 원산지와 유통기한 등을 중시하고 있어 경쟁이 본격화된 지금 경쟁력을 높이기 위해 식생활 안전가치에 관한 부분을 고려하는 것이 좋을 것으로 판단된다.
중국은 빠른 경제적 성장기를 통해 국민들의 생활수준이 높아졌으며, 식생활관련 영양상태가 많이 해결되었으나, 만성질환의 발병률이 해마다 증가하고 있다. 또한 비만인구가 세계에서 가장 많은 국가로 지정되어 국민들은 건강에 대한 위협을 심각하게 받아들이고 있으며, 이에 따라 사람들의 식생활 구조와 생활방식이 과거에 비해 크게 변화하고 있는 추세이다. 과거에는 채식 레스토랑이라고 하면 엄격한 채식주의자들만 방문하는 곳이라는 인식이 있었으나 최근에는 채식주의를 고집하는 비건 고객들 뿐만 아니라 편한, 건강한 한 끼가 생각날 때 방문하는 일반 소비자들도 방문하는 트렌드이다. 웰빙 문화와 환경에 대한 관심이 높아지면서 채식 인구가 꾸준히 증가하고 있으며, 채식 레스토랑 및 베이커리의 숫자도 지속적으로 증가하고 있다. 이러한 소비 상황에서 채식 레스토링의 맛을 즐기는 것 뿐만 아니라, 소비자의 요구를 충족시키기 위해서는 채식 레스토랑에 관심을 갖는 소비자 수요는 증가할 것이며, 수요 증가에 따른 채식 레스토랑 증가할 것으로 판단된다. 이에 따라 채식 레스토랑의 소비가치를 파악하는 것은 메뉴선택속성 및 행동의도를 위해 중요하다 할 수 있다. 그러나 현재까지 레스토랑과 관련한 대부분의 학술 연구들은 레스토랑 방문동기, 선택속성이 메뉴 또는 레스토랑 추천의도와 재방문의도 등에 영향을 미치는 부분에 초점을 두고 있다. 그래서 가치 있는 라이프스타일을 추구하는 소비자들이 증가하고 환경과 건강을 중요하는 인구가 늘어나고 있음을 고려할 때 채식 레스토랑을 방문하는 고객들을 중심으로 인식하는 식성활 소비가치가 메뉴선택속성 및 행동의도에 영향을 미치는지 살펴볼 필요가 있다. 본 연구는 채식 레스토랑 고객들의 중요성을 밝히고자 시도되었으며 소비가치의 요인들이 메뉴선택속성, 행동의도에 어떠한 영향을 미치며, 메뉴선택속성은 행동의도에 어떠한 영향을 미치는지를 밝히고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 첫째, 문헌자료를 통해 채식에 관한 개념, 중국 내 현황을 살펴보았다. 다음으로 소비가치와 메뉴선택속성, 행도의도에 관한 이론적 토대를 정립하고자 이 분야 선행연구들을 고찰하고 개념, 구성요소를 제시하였다. 다음으로 이론적 고찰을 통해 설문문항을 도출한 후 설문지를 고안하여 실증조사를 진행하였다. 설문대상은 중국 채식 레스토랑을 방문한 고객들로 정하였으며 이들에게 채식 레스토랑 고객들의 식생활 소비가치, 메뉴선택속성, 행동의도에 관하여 설문하였다. 코로나19가 지속되는 상황임을 고려하여 온라인 설문방식으로 2022년 8월 1일부터 8월 28일까지 약 한 달 동안 진행하였다. 총 279개의 설문지 중 254부만을 최종 분석에 활용하였는데 제외된 25부는 응답이 불완전하거나 작성에 성실성이 없다고 판단되어 제거하였다. 분석은 사회과학분야에서 널리 활용되고 있는 SPSS분석 패키지 26.0버전을 이용하였으며 빈도분석, 신뢰도분석, 타당성분석, 상관계분석을 활용하였다. 또한 가설 검증을 위해 다중회귀분석(소비가치와 메뉴선택속성, 소비가치와 행동의도, 메뉴선택속성과 행동의도)을 실시하였다. 연구의 주요 분석결과들은 다음과 같이 나타났다. 첫째, 식생활 소비가치가 메뉴선택속성에 미치는지 분석한 결과 만저, 식생활 소비가치(건강가치, 미각가치, 경제가치, 안전가치)가 메뉴선택속성의 하위요인인 중 메뉴품질에 미치는 영향관계를 분석한 결과 건강가치, 경제가치, 안전가치는 메뉴선택속성의 하위요인인 메뉴품질에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 미각가치는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 다음으로 식생활 소비가치(건강가치, 미각가치, 경제가치, 안전가치)가 메뉴선택속성의 하위요인 중 메뉴구성에 미치는 영향관계를 직접인 정(+)의 방향으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 식생활 소비가치(건강가치, 미각가치, 경제가치, 안전가치)가 메뉴선택속성의 하위요인인 중 메뉴제공에 미치는 영향관계를 분석한 결과 건강가치, 미각가치, 경제가치는 메뉴선택속성의 하위요인인 메뉴품질에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 안전가치는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 식생활 소비가치는 행동의도에 영향을 미친다는 가설검증 결과 식생활 소비가치의 구성 요인 건강가치, 미각가치, 경제가치, 안전가치는 행동의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 메뉴선택속성은 행동의도 간의 영향 관계에서는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 식생활 안전가치를 중요하게 여기는 것으로 나타났는데 일반 레스토랑과 다른 성격임을 고려하여 채식 레스토랑에 대한 식품은 청결하고 신뢰, 식품의 유효기간과 원산지를 확인해야 한다는 의견도 나왔다. 안전가치와 메뉴제공이 긴밀하게 연결돼 고객의 행동의도를 높이는 필요가 있다. 또한, 코로나19 이후 식생활 안전가치에 대한 관심이 고조되고 있으며, 특히 가족단위 채식 레스토랑 고객들의 경우 자신의 건강을 고려해 음식의 깨끗함과 신뢰도, 음식의 원산지와 유통기한 등을 중시하고 있어 경쟁이 본격화된 지금 경쟁력을 높이기 위해 식생활 안전가치에 관한 부분을 고려하는 것이 좋을 것으로 판단된다.
In China, the living standard of the people has increased through the period of rapid economic growth, and dietary-related nutritional status has been resolved a lot, but the incidence of chronic diseases is increasing every year. In addition, as the obese population is designated as the world's lar...
In China, the living standard of the people has increased through the period of rapid economic growth, and dietary-related nutritional status has been resolved a lot, but the incidence of chronic diseases is increasing every year. In addition, as the obese population is designated as the world's largest country, people are taking the threat to health seriously, and as a result, people's dietary structure and lifestyle are changing significantly compared to the past. In the past, there was a perception that vegetarian restaurants were only visited by strict vegetarians, but recently, not only vegan customers who insist on vegetarianism but also ordinary consumers who visit when they think of a comfortable and healthy meal. As interest in the well-being culture and environment increases, the vegetarian population is steadily increasing, and the number of vegetarian restaurants and bakeries continues to increase. In this consumption situation, in order to not only enjoy the taste of vegetarian restaurants, but also to meet the needs of consumers, the demand for vegetarian restaurants will increase, and it is expected that vegetarian restaurants will increase as demand increases. Accordingly, it can be said that identifying the consumption value of vegetarian restaurants is important for menu selection attributes and behavioral intentions. However, most academic studies related to restaurants so far have focused on the part where the motivation and selection attributes of restaurant visits affect the menu or restaurant recommendation intention and revisit intention. Therefore, considering the increasing number of consumers pursuing a valuable lifestyle and the increasing number of people who value the environment and health, it is necessary to examine whether the value of food consumption, which is perceived by customers visiting vegetarian restaurants, affects menu selection attributes and behavioral intentions. This study was attempted to clarify the importance of vegetarian restaurant customers, and to clarify how the factors of consumption value affect menu selection attributes and behavioral intentions and how menu selection attributes affect behavioral intentions. To achieve the purpose of this study, first of all, the concept of vegetarianism and the current status in China were examined through literature data. Next, in order to establish a theoretical basis for consumption value, menu selection attributes, and behavioral intention, previous studies in this field were reviewed, concepts and components were presented. Next, after deriving the questionnaire through theoretical consideration, a questionnaire was devised and an empirical survey was conducted. The subjects of the survey were customers who visited Chinese vegetarian restaurants, and they were asked about the dietary consumption value, menu selection attributes, and behavioral intentions of vegetarian restaurant customers. Considering that COVID-19 continues, it was conducted for about a month from August 1 to August 28, 2022 through an online survey method. Of the total 279 questionnaires, only 254 copies were used for the final analysis, and the excluded 25 copies were removed because the response was incomplete or it was judged that there was no sincerity in writing. For the analysis, version 26.0 of the SPSS analysis package, which is widely used in the social science field, was used, and frequency analysis, reliability analysis, validity analysis, and correlation analysis were used. In addition, multiple regression analysis (consumption value and menu selection attributes, consumption value and behavioral intentions, menu selection attributes and behavioral intentions) was conducted to verify the hypothesis. The main analysis results of the study were as follows. First of all, as a result of analyzing the effect of dietary consumption on menu quality among the sub-factors of menu selection attributes, health value, economic value, and safety value were found to have a positive (+) effect on menu quality, and taste value was not significant. Next, it was found that the influence of dietary consumption value (health value, taste value, economic value, and safety value) on menu composition among the sub-factors of menu selection attributes was directly influenced in the direction of recognition (+). Finally, as a result of analyzing the effect of dietary consumption value (health value, taste value, economic value, and safety value) on menu provision among the sub-factors of menu selection attributes, health value, taste value, and economic value were found to have a significant positive (+) effect on menu quality, and safety value was not significant. Second, as a result of hypothesis verification that dietary consumption value affects behavioral intention, it was found that health value, taste value, economic value, and safety value had a positive (+) effect on behavioral intention. Third, it was found that the menu selection attribute had a positive (+) effect on the influence relationship between behavioral intentions. It was found that the safety value of diet was important, and some suggested that food for vegetarian restaurants should be clean, trusted, and the expiration date and origin of food should be checked. It is judged that it is necessary to increase the behavioral intention of customers by closely connecting safety values and menu provision. Since COVID-19, interest in dietary safety values has been increasing, and especially for family-level vegetarian restaurant customers, it is better to consider dietary safety values to increase competitiveness now that competition is in full swing.
In China, the living standard of the people has increased through the period of rapid economic growth, and dietary-related nutritional status has been resolved a lot, but the incidence of chronic diseases is increasing every year. In addition, as the obese population is designated as the world's largest country, people are taking the threat to health seriously, and as a result, people's dietary structure and lifestyle are changing significantly compared to the past. In the past, there was a perception that vegetarian restaurants were only visited by strict vegetarians, but recently, not only vegan customers who insist on vegetarianism but also ordinary consumers who visit when they think of a comfortable and healthy meal. As interest in the well-being culture and environment increases, the vegetarian population is steadily increasing, and the number of vegetarian restaurants and bakeries continues to increase. In this consumption situation, in order to not only enjoy the taste of vegetarian restaurants, but also to meet the needs of consumers, the demand for vegetarian restaurants will increase, and it is expected that vegetarian restaurants will increase as demand increases. Accordingly, it can be said that identifying the consumption value of vegetarian restaurants is important for menu selection attributes and behavioral intentions. However, most academic studies related to restaurants so far have focused on the part where the motivation and selection attributes of restaurant visits affect the menu or restaurant recommendation intention and revisit intention. Therefore, considering the increasing number of consumers pursuing a valuable lifestyle and the increasing number of people who value the environment and health, it is necessary to examine whether the value of food consumption, which is perceived by customers visiting vegetarian restaurants, affects menu selection attributes and behavioral intentions. This study was attempted to clarify the importance of vegetarian restaurant customers, and to clarify how the factors of consumption value affect menu selection attributes and behavioral intentions and how menu selection attributes affect behavioral intentions. To achieve the purpose of this study, first of all, the concept of vegetarianism and the current status in China were examined through literature data. Next, in order to establish a theoretical basis for consumption value, menu selection attributes, and behavioral intention, previous studies in this field were reviewed, concepts and components were presented. Next, after deriving the questionnaire through theoretical consideration, a questionnaire was devised and an empirical survey was conducted. The subjects of the survey were customers who visited Chinese vegetarian restaurants, and they were asked about the dietary consumption value, menu selection attributes, and behavioral intentions of vegetarian restaurant customers. Considering that COVID-19 continues, it was conducted for about a month from August 1 to August 28, 2022 through an online survey method. Of the total 279 questionnaires, only 254 copies were used for the final analysis, and the excluded 25 copies were removed because the response was incomplete or it was judged that there was no sincerity in writing. For the analysis, version 26.0 of the SPSS analysis package, which is widely used in the social science field, was used, and frequency analysis, reliability analysis, validity analysis, and correlation analysis were used. In addition, multiple regression analysis (consumption value and menu selection attributes, consumption value and behavioral intentions, menu selection attributes and behavioral intentions) was conducted to verify the hypothesis. The main analysis results of the study were as follows. First of all, as a result of analyzing the effect of dietary consumption on menu quality among the sub-factors of menu selection attributes, health value, economic value, and safety value were found to have a positive (+) effect on menu quality, and taste value was not significant. Next, it was found that the influence of dietary consumption value (health value, taste value, economic value, and safety value) on menu composition among the sub-factors of menu selection attributes was directly influenced in the direction of recognition (+). Finally, as a result of analyzing the effect of dietary consumption value (health value, taste value, economic value, and safety value) on menu provision among the sub-factors of menu selection attributes, health value, taste value, and economic value were found to have a significant positive (+) effect on menu quality, and safety value was not significant. Second, as a result of hypothesis verification that dietary consumption value affects behavioral intention, it was found that health value, taste value, economic value, and safety value had a positive (+) effect on behavioral intention. Third, it was found that the menu selection attribute had a positive (+) effect on the influence relationship between behavioral intentions. It was found that the safety value of diet was important, and some suggested that food for vegetarian restaurants should be clean, trusted, and the expiration date and origin of food should be checked. It is judged that it is necessary to increase the behavioral intention of customers by closely connecting safety values and menu provision. Since COVID-19, interest in dietary safety values has been increasing, and especially for family-level vegetarian restaurant customers, it is better to consider dietary safety values to increase competitiveness now that competition is in full swing.
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