본 연구의 목적은 중국 내에서 한국어를 배우는 중급 학습자를 대상으로 토론을 활용하여 한국어 말하기를 효과적으로 교수할 수 있는 방안을 모색하는 데 있다. 중국 내에서 한국어 학습자들은 한국어를 사용하지 않는 환경에서 한국어를 공부하므로 목표어 환경에서 공부하는 학습자에 비해 말하기 교육 환경이 열악하다. 실제 중국에서는 수업 시간 외에는 한국어를 접할 기회가 많지 않고, 한국어로 의사소통을 해야 하는 상황이 거의 없기 때문에 말하기 능력을 향상시키기에는 어려움이 많다.
이러한 중국 내 학습자의 특성을 고려하여 본 연구는...
본 연구의 목적은 중국 내에서 한국어를 배우는 중급 학습자를 대상으로 토론을 활용하여 한국어 말하기를 효과적으로 교수할 수 있는 방안을 모색하는 데 있다. 중국 내에서 한국어 학습자들은 한국어를 사용하지 않는 환경에서 한국어를 공부하므로 목표어 환경에서 공부하는 학습자에 비해 말하기 교육 환경이 열악하다. 실제 중국에서는 수업 시간 외에는 한국어를 접할 기회가 많지 않고, 한국어로 의사소통을 해야 하는 상황이 거의 없기 때문에 말하기 능력을 향상시키기에는 어려움이 많다.
이러한 중국 내 학습자의 특성을 고려하여 본 연구는 토론을 활용한 말하기 교육 방안을 모색해 보았다. 토론은 학습자의 학습 동기와 흥미를 유발시킬 수 있다. 이에 본고에서는 학습자들의 말하기 실력 향상을 위해 교수-학습해야 하는 말하기 교육의 내용을 문법적 능력, 사회언어학적 능력, 대화 능력, 전략적 능력을 중심으로 살펴보았다. 그리고 각 능력별로 요구되는 말하기 항목을 세분화하였다. 그리고 중급 수준의 학습자에게 요구되는 말하기 목표를 선정하고, 이를 바탕으로 자신의 말하기에 대한 인식을 알아 보기위한 설문조사를 실시하였다. 중े급 수준의 학습자 34명을 대상으로 설문조사를 진행하여 학습자들이 말하기에서 느끼는 어려움과 중요하다고 생각하는 항목 등을 살펴보고 토론 활용의 교육적 가치와 토론을 활용한 수업 모형에 대해 조사하였다. 이상의 내용을 토대로 학습자가 중요하다고 생각하는 항목을 학습 목표로 하여 토론을 활용한 수업 지도안을 제안하였다. 또한 수업 후 설문조사를 통해 학습자의 의견을 수렴하고 토론 활용의 효과와 토론 활용 수업 시 주의할 점을 보충하였다. 본 연구의 목적은 중국 내 중급 수준의 중국인 한국어 학습자들의 의사소통능력 향상을 위하여 토론을 활용한 한국어 말하기 교육 방안을 모색하는 데 있다. 필자는 본 연구의 말하기 수업 지도안을 실제 한국어 말하기 수업에서 활용을 통해 중급 한국어 중국인 학습자의 말하기 능력을 향상하는 데에 도움이 될 수 있기를 기대한다.
본 연구의 목적은 중국 내에서 한국어를 배우는 중급 학습자를 대상으로 토론을 활용하여 한국어 말하기를 효과적으로 교수할 수 있는 방안을 모색하는 데 있다. 중국 내에서 한국어 학습자들은 한국어를 사용하지 않는 환경에서 한국어를 공부하므로 목표어 환경에서 공부하는 학습자에 비해 말하기 교육 환경이 열악하다. 실제 중국에서는 수업 시간 외에는 한국어를 접할 기회가 많지 않고, 한국어로 의사소통을 해야 하는 상황이 거의 없기 때문에 말하기 능력을 향상시키기에는 어려움이 많다.
이러한 중국 내 학습자의 특성을 고려하여 본 연구는 토론을 활용한 말하기 교육 방안을 모색해 보았다. 토론은 학습자의 학습 동기와 흥미를 유발시킬 수 있다. 이에 본고에서는 학습자들의 말하기 실력 향상을 위해 교수-학습해야 하는 말하기 교육의 내용을 문법적 능력, 사회언어학적 능력, 대화 능력, 전략적 능력을 중심으로 살펴보았다. 그리고 각 능력별로 요구되는 말하기 항목을 세분화하였다. 그리고 중급 수준의 학습자에게 요구되는 말하기 목표를 선정하고, 이를 바탕으로 자신의 말하기에 대한 인식을 알아 보기위한 설문조사를 실시하였다. 중े급 수준의 학습자 34명을 대상으로 설문조사를 진행하여 학습자들이 말하기에서 느끼는 어려움과 중요하다고 생각하는 항목 등을 살펴보고 토론 활용의 교육적 가치와 토론을 활용한 수업 모형에 대해 조사하였다. 이상의 내용을 토대로 학습자가 중요하다고 생각하는 항목을 학습 목표로 하여 토론을 활용한 수업 지도안을 제안하였다. 또한 수업 후 설문조사를 통해 학습자의 의견을 수렴하고 토론 활용의 효과와 토론 활용 수업 시 주의할 점을 보충하였다. 본 연구의 목적은 중국 내 중급 수준의 중국인 한국어 학습자들의 의사소통능력 향상을 위하여 토론을 활용한 한국어 말하기 교육 방안을 모색하는 데 있다. 필자는 본 연구의 말하기 수업 지도안을 실제 한국어 말하기 수업에서 활용을 통해 중급 한국어 중국인 학습자의 말하기 능력을 향상하는 데에 도움이 될 수 있기를 기대한다.
The purpose of this study is to explore ways to effectively teach Korean speaking by using discussions with intermediate learners of Korean language in China. Since Korean learners in China study Korean in the environment, the speaking education environment is inferior to those who study in the targ...
The purpose of this study is to explore ways to effectively teach Korean speaking by using discussions with intermediate learners of Korean language in China. Since Korean learners in China study Korean in the environment, the speaking education environment is inferior to those who study in the target environment. In fact, in China, there are many difficulties in improving speaking skills because there are not many opportunities to speak Korean except during class, and there are few situations in which communication is required to communicate in Korean. In view of these characteristics of learners in China, this study sought ways to educate speaking using discussion. Debate can arouse learners' motivation and interest in learning. Therefore, this school looked at the contents of the speaking education, which requires teaching-learning to improve learners' speaking skills, focusing on grammar skills, social linguistics skills, conversational skills and strategic skills. The required erection items were then subdivided for each ability. The survey was designed to select speaking goals required for intermediate-level learners and to identify their perception of speaking based on them. A survey of 34 middle and high-level learners was conducted to examine the difficulties and items that learners feel in speaking and to investigate the educational value of using discussion and the class model using discussion. Based on the above information, a class guidance plan using discussion was proposed with the learning goal of items that learners think are important. In addition, the study was conducted after the class to collect the opinions of the learners and to ensure the effectiveness of the discussion and caution during the discussion utilization class. The purpose of this study is to find ways to teach Korean speaking using discussions to improve communication skills of intermediate-level Chinese Korean language learners in China. I look forward to using this study's speaking class guidance in actual Korean speaking classes to help improve the speaking ability of intermediate Korean Chinese learners.
The purpose of this study is to explore ways to effectively teach Korean speaking by using discussions with intermediate learners of Korean language in China. Since Korean learners in China study Korean in the environment, the speaking education environment is inferior to those who study in the target environment. In fact, in China, there are many difficulties in improving speaking skills because there are not many opportunities to speak Korean except during class, and there are few situations in which communication is required to communicate in Korean. In view of these characteristics of learners in China, this study sought ways to educate speaking using discussion. Debate can arouse learners' motivation and interest in learning. Therefore, this school looked at the contents of the speaking education, which requires teaching-learning to improve learners' speaking skills, focusing on grammar skills, social linguistics skills, conversational skills and strategic skills. The required erection items were then subdivided for each ability. The survey was designed to select speaking goals required for intermediate-level learners and to identify their perception of speaking based on them. A survey of 34 middle and high-level learners was conducted to examine the difficulties and items that learners feel in speaking and to investigate the educational value of using discussion and the class model using discussion. Based on the above information, a class guidance plan using discussion was proposed with the learning goal of items that learners think are important. In addition, the study was conducted after the class to collect the opinions of the learners and to ensure the effectiveness of the discussion and caution during the discussion utilization class. The purpose of this study is to find ways to teach Korean speaking using discussions to improve communication skills of intermediate-level Chinese Korean language learners in China. I look forward to using this study's speaking class guidance in actual Korean speaking classes to help improve the speaking ability of intermediate Korean Chinese learners.
주제어
#토론 한국어 중급 말하기 말하기 지도안 의사소통 능력 중국인 학습자
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.