심리운동 활동이 발달장애 아동의 소근육 운동기능 발달에 미치는 효과 The Effect of Psychomotorik Activities on the Development of Fine Motor Skills in Children with Developmental Disabilities원문보기
이 연구의 목적은 발달장애 아동을 대상으로 심리운동 활동을 통해 소근육 영역 중 속도와 정확성 영역의 발달에 효과가 있는지를 알아보기 위함이다. 이 연구의 대상은 J시에 소재한 발달장애센터 이용자 중 만 9~10세인 발달장애 아동 3명이며, 연구도구로는 1974년에 독일학자인 Schilling이 개발한 우세손 검사(Punktiertest für kinder; PTK)였다.
심리운동 활동이 발달장애 아동의 소근육 운동발달에 어떤 ...
이 연구의 목적은 발달장애 아동을 대상으로 심리운동 활동을 통해 소근육 영역 중 속도와 정확성 영역의 발달에 효과가 있는지를 알아보기 위함이다. 이 연구의 대상은 J시에 소재한 발달장애센터 이용자 중 만 9~10세인 발달장애 아동 3명이며, 연구도구로는 1974년에 독일학자인 Schilling이 개발한 우세손 검사(Punktiertest für kinder; PTK)였다.
심리운동 활동이 발달장애 아동의 소근육 운동발달에 어떤 효과가 있는지를 알아보기 위해 심리운동 프로그램을 독립변인으로 설정하고 소근육 운동발달을 종속변인으로 하여 발달장애 아동 3명을 대상으로 단일집단 사전검사-심리운동 중재-사후검사 설계에 의해 연구를 수행하였다. 심리운동 프로그램은 2020년 3월부터 2020년 7월까지 주 1회, 각 회기 40분씩, 총 15회기로 15주간에 걸쳐 진행하였다.
연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 심리운동 중재 이후에 소근육 운동 중 속도 영역의 점수가 향상되었다. 그러므로 심리운동 활동은 발달장애 아동의 소근육 운동 중 속도 영역의 발달에 긍정적인 효과가 있다.
둘째, 심리운동 중재 이후에 소근육 운동 중 정확성 영역의 점수가 향상되었다. 그러므로 심리운동 활동은 발달장애 아동의 소근육 운동 중 정확성 영역의 발달에 긍정적인 효과가 있다.
소근육 운동발달을 지원할 수 있는 심리운동 활동을 중재하여 소근육 운동의 하위 요인인 속도와 정확성 영역들을 향상함으로써 지적장애 아동들의 소근육 운동발달에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 심리운동 활동이 소근육 운동발달에 긍정적인 영향을 미친다고 볼 수 있다.
이 연구의 목적은 발달장애 아동을 대상으로 심리운동 활동을 통해 소근육 영역 중 속도와 정확성 영역의 발달에 효과가 있는지를 알아보기 위함이다. 이 연구의 대상은 J시에 소재한 발달장애센터 이용자 중 만 9~10세인 발달장애 아동 3명이며, 연구도구로는 1974년에 독일학자인 Schilling이 개발한 우세손 검사(Punktiertest für kinder; PTK)였다.
심리운동 활동이 발달장애 아동의 소근육 운동발달에 어떤 효과가 있는지를 알아보기 위해 심리운동 프로그램을 독립변인으로 설정하고 소근육 운동발달을 종속변인으로 하여 발달장애 아동 3명을 대상으로 단일집단 사전검사-심리운동 중재-사후검사 설계에 의해 연구를 수행하였다. 심리운동 프로그램은 2020년 3월부터 2020년 7월까지 주 1회, 각 회기 40분씩, 총 15회기로 15주간에 걸쳐 진행하였다.
연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 심리운동 중재 이후에 소근육 운동 중 속도 영역의 점수가 향상되었다. 그러므로 심리운동 활동은 발달장애 아동의 소근육 운동 중 속도 영역의 발달에 긍정적인 효과가 있다.
둘째, 심리운동 중재 이후에 소근육 운동 중 정확성 영역의 점수가 향상되었다. 그러므로 심리운동 활동은 발달장애 아동의 소근육 운동 중 정확성 영역의 발달에 긍정적인 효과가 있다.
소근육 운동발달을 지원할 수 있는 심리운동 활동을 중재하여 소근육 운동의 하위 요인인 속도와 정확성 영역들을 향상함으로써 지적장애 아동들의 소근육 운동발달에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 심리운동 활동이 소근육 운동발달에 긍정적인 영향을 미친다고 볼 수 있다.
This study is to find out how effective psychomotorik activities for children with developmental disabilities are in the development of speed and accuracy in fine motor skills. The targets of this study are three children with developmental disabilities aged 9 to 10 years old among clients at a cent...
This study is to find out how effective psychomotorik activities for children with developmental disabilities are in the development of speed and accuracy in fine motor skills. The targets of this study are three children with developmental disabilities aged 9 to 10 years old among clients at a center for developmental disability in the city of J. As a research tool, Punktiertest für kinder; PTK, developed by German scholar Schilling in 1974.
To find out what effect psychomotorik activity has on the fine motor skills improvement of children with developmental disabilities, it was designed and studied in the order of pre-test, psychomotorik program application and post-test for a single-subject group of three children with those difficulties. The psychomotorik activity was selected as the independent variable, and the development of fine motor skills was the dependent variable, and the program execution period was conducted from March 2020 to July 2020 once a week, 40 minutes each session, for a total of 15 weeks.
The findings from the research are as follows: First, the speed scores in the domain of fine motor skills have improved since participating children finished the psychomotorik programs. This shows that there is a positive effect on the speed capability of fine motor skills from psychomotorik activities. Second, it was found that the score in the accuracy area was also increased among the fine motor skills, showing that psychomotorik activity contributed to the development of accuracy of fine motor skills.
The above findings indicate that psychomotorik activities supporting the development of fine motor skills can improve speed and accuracy abilities, which are sub-factors of fine motor skills in children with developmental disabilities, and thus, it can be said that psychomotorik activities have a positive effect on the development of the fine motor skills.
This study is to find out how effective psychomotorik activities for children with developmental disabilities are in the development of speed and accuracy in fine motor skills. The targets of this study are three children with developmental disabilities aged 9 to 10 years old among clients at a center for developmental disability in the city of J. As a research tool, Punktiertest für kinder; PTK, developed by German scholar Schilling in 1974.
To find out what effect psychomotorik activity has on the fine motor skills improvement of children with developmental disabilities, it was designed and studied in the order of pre-test, psychomotorik program application and post-test for a single-subject group of three children with those difficulties. The psychomotorik activity was selected as the independent variable, and the development of fine motor skills was the dependent variable, and the program execution period was conducted from March 2020 to July 2020 once a week, 40 minutes each session, for a total of 15 weeks.
The findings from the research are as follows: First, the speed scores in the domain of fine motor skills have improved since participating children finished the psychomotorik programs. This shows that there is a positive effect on the speed capability of fine motor skills from psychomotorik activities. Second, it was found that the score in the accuracy area was also increased among the fine motor skills, showing that psychomotorik activity contributed to the development of accuracy of fine motor skills.
The above findings indicate that psychomotorik activities supporting the development of fine motor skills can improve speed and accuracy abilities, which are sub-factors of fine motor skills in children with developmental disabilities, and thus, it can be said that psychomotorik activities have a positive effect on the development of the fine motor skills.
주제어
#우세손 검사 발달장애 심리운동 활동 지적장애 소근육 운동기능 Dominant Hand Test Punktiertest für Kinder(PTK) Developmental Disabilities Psychomotorik Activity Intellectual Disabilities Fine Motor Skills
학위논문 정보
저자
김소라
학위수여기관
우석대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
심리운동학과
발행연도
2020
총페이지
v, 69p.
키워드
우세손 검사 발달장애 심리운동 활동 지적장애 소근육 운동기능 Dominant Hand Test Punktiertest für Kinder(PTK) Developmental Disabilities Psychomotorik Activity Intellectual Disabilities Fine Motor Skills
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.