코로나 19로 사회적으로 강력한 언택트(접촉'을 뜻하는 콘택트(contact)에 반대를 뜻하는 'Un-'을 붙인 신조어)의 바람이 불고 있다. 교육계도 역사상 첫 온라인 개학을 실시하며 비대면 교육 환경 정착을 위한 노력을 진행하고 있지만, 교육 현장에서는 온라인 수업의 질과 관련된 논란이 지속되고 있다.
본 연구의 목적은 초등학교 정규 수업에 온라인 수업이 본격적으로 도입됨에 따라 수업의 질적 수월성을 확보하기 위함이다. 초등학생 수업의 모든 과정이 온라인으로 이루어진 것은 처음으로, 이와 관련된 선행 연구가 전무한 상황이다. 따라서 공교육의 시작인 초등학교 학습자를 대상으로 온라인 수업의 역사가 가장 깊고, 효과가 큰 영어 온라인 수업의 만족도를 조사하고 개선 및 요구사항을 분석하였다. 조사 결과는 엑셀과 ...
코로나 19로 사회적으로 강력한 언택트(접촉'을 뜻하는 콘택트(contact)에 반대를 뜻하는 'Un-'을 붙인 신조어)의 바람이 불고 있다. 교육계도 역사상 첫 온라인 개학을 실시하며 비대면 교육 환경 정착을 위한 노력을 진행하고 있지만, 교육 현장에서는 온라인 수업의 질과 관련된 논란이 지속되고 있다.
본 연구의 목적은 초등학교 정규 수업에 온라인 수업이 본격적으로 도입됨에 따라 수업의 질적 수월성을 확보하기 위함이다. 초등학생 수업의 모든 과정이 온라인으로 이루어진 것은 처음으로, 이와 관련된 선행 연구가 전무한 상황이다. 따라서 공교육의 시작인 초등학교 학습자를 대상으로 온라인 수업의 역사가 가장 깊고, 효과가 큰 영어 온라인 수업의 만족도를 조사하고 개선 및 요구사항을 분석하였다. 조사 결과는 엑셀과 SPSS 프로그램을 활용하여 빈도 분석 및 신뢰도를 측정하였으며, 서술형 응답은 연구자와 초등 영어교육 전문가 2명과 교수 1명이 협의 및 조율 통해 분류, 분석하였다.
연구 결과, 첫째, 온라인 영어 수업 만족도는 보통 수준인 것으로 나타났으나, 수치로 볼 때 긍정적인 가능성을 엿볼 수 있었다. 둘째, 만족도 및 요구사항 분석 결과, 콘텐츠 항목에 대한 개선이 만족도 영향요인들 중 상대적으로 우선되어야 한다. 셋째, 교사와의 상호작용은 만족도에 긍정적인 영향을 미치며, 넷째, 학습자들은 수업에 앞서 시스템 전반에 대한 이해가 필요하다는 결론을 도출했다.
위 결과를 종합하여 여섯 가지 제언을 할 수 있다. 첫째, 정규 수업에 활용 가능한 온라인 콘텐츠 개발이 필요하다. 둘째, 원격 화상 시스템을 활용한 수업 방안에 대한 논의가 필요하다. 셋째, 학생들이 영어 전담교사와 원활한 소통을 이룰 수 있는 방안이 필요하다. 넷째, 교사는 온라인 수업 시 학생들에게 학습 과정과 시스템 활용 방법에 대한 보다 구체적인 안내를 선행해야 한다. 다섯째, 교사를 대상으로 한 온라인 수업 관련 연수가 확대되어야 한다. 마지막으로, 본 연구는 연구 대상에 제한점을 갖기 때문에, 다양한 특성의 학생들 또는 교사, 학부모 등을 대상으로 한 폭넓은 후속 연구가 필요하다.
코로나 19로 사회적으로 강력한 언택트(접촉'을 뜻하는 콘택트(contact)에 반대를 뜻하는 'Un-'을 붙인 신조어)의 바람이 불고 있다. 교육계도 역사상 첫 온라인 개학을 실시하며 비대면 교육 환경 정착을 위한 노력을 진행하고 있지만, 교육 현장에서는 온라인 수업의 질과 관련된 논란이 지속되고 있다.
본 연구의 목적은 초등학교 정규 수업에 온라인 수업이 본격적으로 도입됨에 따라 수업의 질적 수월성을 확보하기 위함이다. 초등학생 수업의 모든 과정이 온라인으로 이루어진 것은 처음으로, 이와 관련된 선행 연구가 전무한 상황이다. 따라서 공교육의 시작인 초등학교 학습자를 대상으로 온라인 수업의 역사가 가장 깊고, 효과가 큰 영어 온라인 수업의 만족도를 조사하고 개선 및 요구사항을 분석하였다. 조사 결과는 엑셀과 SPSS 프로그램을 활용하여 빈도 분석 및 신뢰도를 측정하였으며, 서술형 응답은 연구자와 초등 영어교육 전문가 2명과 교수 1명이 협의 및 조율 통해 분류, 분석하였다.
연구 결과, 첫째, 온라인 영어 수업 만족도는 보통 수준인 것으로 나타났으나, 수치로 볼 때 긍정적인 가능성을 엿볼 수 있었다. 둘째, 만족도 및 요구사항 분석 결과, 콘텐츠 항목에 대한 개선이 만족도 영향요인들 중 상대적으로 우선되어야 한다. 셋째, 교사와의 상호작용은 만족도에 긍정적인 영향을 미치며, 넷째, 학습자들은 수업에 앞서 시스템 전반에 대한 이해가 필요하다는 결론을 도출했다.
위 결과를 종합하여 여섯 가지 제언을 할 수 있다. 첫째, 정규 수업에 활용 가능한 온라인 콘텐츠 개발이 필요하다. 둘째, 원격 화상 시스템을 활용한 수업 방안에 대한 논의가 필요하다. 셋째, 학생들이 영어 전담교사와 원활한 소통을 이룰 수 있는 방안이 필요하다. 넷째, 교사는 온라인 수업 시 학생들에게 학습 과정과 시스템 활용 방법에 대한 보다 구체적인 안내를 선행해야 한다. 다섯째, 교사를 대상으로 한 온라인 수업 관련 연수가 확대되어야 한다. 마지막으로, 본 연구는 연구 대상에 제한점을 갖기 때문에, 다양한 특성의 학생들 또는 교사, 학부모 등을 대상으로 한 폭넓은 후속 연구가 필요하다.
Because of Covid-19, untact(a new word combining the prefix “un-:” and the word “contact”) has become the “new normal”. Accordingly, public schools Korea started offering online courses, which was the first time in Korean educational history. Hence, there have been many questions about the quality o...
Because of Covid-19, untact(a new word combining the prefix “un-:” and the word “contact”) has become the “new normal”. Accordingly, public schools Korea started offering online courses, which was the first time in Korean educational history. Hence, there have been many questions about the quality of on-line education.
This research aims to examine elementary students’ satisfaction with regular online English lesson. Because 2020 Spring semester was the first time in history elementary school English instruction had been conducted entirely online, there was paucity of studies that reported on students’ experiences and satisfaction of online English instruction. Therefore, in order to investigate elementary students’ satisfaction of online English instruction, a questionnaire was administered to fifth and sixth grade students.
The findings of the study show that students expressed normal satisfaction in online English class, but the results show promise regarding future implementation of online English instruction in elementary school. Second, the students were least satisfied with instructional content. Third, it was found that interaction was an important factor that may have influenced student’s satisfaction in online class. Lastly, students needed assistance navigating LMS to participate in activities, such as liking posts, messaging and logging in. Based on the results of the study, the following teaching implications can be made. Teachers should guide students throughout the online learning process as closely possible to help them learn the online educational systems and platforms. Furthermore, teachers need training about the online class to be able to provide quality educational content and guidance to their students.
Future research on the topic can further examine the instructional content of online English. Furthermore, a study about investigating methods to adapt video conference system to elementary online class is needed. Third, ways to interact with english teacher should be discussed. Lastly, future studies that involve students from a wider range of backgrounds will be able to provide educators a better understanding of students’ experiences of online education.
Because of Covid-19, untact(a new word combining the prefix “un-:” and the word “contact”) has become the “new normal”. Accordingly, public schools Korea started offering online courses, which was the first time in Korean educational history. Hence, there have been many questions about the quality of on-line education.
This research aims to examine elementary students’ satisfaction with regular online English lesson. Because 2020 Spring semester was the first time in history elementary school English instruction had been conducted entirely online, there was paucity of studies that reported on students’ experiences and satisfaction of online English instruction. Therefore, in order to investigate elementary students’ satisfaction of online English instruction, a questionnaire was administered to fifth and sixth grade students.
The findings of the study show that students expressed normal satisfaction in online English class, but the results show promise regarding future implementation of online English instruction in elementary school. Second, the students were least satisfied with instructional content. Third, it was found that interaction was an important factor that may have influenced student’s satisfaction in online class. Lastly, students needed assistance navigating LMS to participate in activities, such as liking posts, messaging and logging in. Based on the results of the study, the following teaching implications can be made. Teachers should guide students throughout the online learning process as closely possible to help them learn the online educational systems and platforms. Furthermore, teachers need training about the online class to be able to provide quality educational content and guidance to their students.
Future research on the topic can further examine the instructional content of online English. Furthermore, a study about investigating methods to adapt video conference system to elementary online class is needed. Third, ways to interact with english teacher should be discussed. Lastly, future studies that involve students from a wider range of backgrounds will be able to provide educators a better understanding of students’ experiences of online education.
주제어
#초등 영어 교육 온라인 개학 온라인 수업 온라인 영어 수업 원격수업 만족도 Elementary students Online class Online education Distance learning English education Satisfaction
학위논문 정보
저자
박현정
학위수여기관
가천대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 영어교육
지도교수
정선주
발행연도
2020
키워드
초등 영어 교육 온라인 개학 온라인 수업 온라인 영어 수업 원격수업 만족도 Elementary students Online class Online education Distance learning English education Satisfaction
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.