C. Stamitz의 Flute Concerto in G Major Op. 29와 J. Ibert의 Flute Concerto에 대한 연구비교 A Comparative Study by C. Stamitz Flute Concerto in G Major Op. 29, J. Ibert Flute Concerto원문보기
본 논문은 칼 슈타미츠(Carl Stamitz, 1745-1801)의 Flute Concerto in G Major Op. 29와 자끄 이베르(Jacques Ibert, 1890-1962)의 Flute Concerto를 중심으로 작곡가의 생애 및 음악적 특징들을 살펴보고 두 작품의 공통점과 차이점을 찾아 비교연구 하였다. Concerto양식은 오랜 역사를 통해 발전해 왔으며, 현재 Concerto양식은 한 개의 Solo악기와 반주역할을 하는 Orchestra를 위한 형태로 가장 활발하게 나타났다. 악장의 구성을 살펴보면 바로크시대와 같이 빠름-느림-빠름의 3악장으로 구성되어 있는것이 대부분이고 또는 4악장 구성도 보여진다. 칼 슈타미츠의 Flute Concerto in G Major Op. 29는 고전주의 독주 협주곡의 전형적인 구성을 따르고 있으며, 오케스트라 편성은 Vn1, Vn2, Va, Vc, Db로 되어있다. Allegro - Andante - Allegro의 3악장 형식으로 구성되어 있고 1악장 소나타 형식, 2악장 두도막 형식, 3악장 론도형식의 균형 있는 형식을 취하고 있다. 20세기 초에는 불협화음들이 더욱 자유롭게 사용되었고 무조음악, 12음기법 등이 생겨났다. 리듬도 불규칙적인 형태로 여러개의 다른 리듬을 동시에 사용하거나 홀수로 된 박자형태(5/4, 7/4)가 많이 나타났다. 자끄 이베르의 Flute Concerto는 형식의 절정을 이룬 고전주의 시대의 형식을 채택하였으나 조성체계와는 무관한 기본적인 악상의 대조만을 적용시켰다. 오케스트라 편성은 Vn1, Vn2, Va, Vc, Db, 2Fl, 2Ob, 2Cl, 2Bn, 2Hn, 2Tp, Tim으로 각 악장은 느린 악장을 두 번째 악장으로 놓고 대조되는 빠른 악장을 각각 1, 3악장에 놓았다. 3악장은 빠른 상향진행과 스케일 진행, ...
본 논문은 칼 슈타미츠(Carl Stamitz, 1745-1801)의 Flute Concerto in G Major Op. 29와 자끄 이베르(Jacques Ibert, 1890-1962)의 Flute Concerto를 중심으로 작곡가의 생애 및 음악적 특징들을 살펴보고 두 작품의 공통점과 차이점을 찾아 비교연구 하였다. Concerto양식은 오랜 역사를 통해 발전해 왔으며, 현재 Concerto양식은 한 개의 Solo악기와 반주역할을 하는 Orchestra를 위한 형태로 가장 활발하게 나타났다. 악장의 구성을 살펴보면 바로크시대와 같이 빠름-느림-빠름의 3악장으로 구성되어 있는것이 대부분이고 또는 4악장 구성도 보여진다. 칼 슈타미츠의 Flute Concerto in G Major Op. 29는 고전주의 독주 협주곡의 전형적인 구성을 따르고 있으며, 오케스트라 편성은 Vn1, Vn2, Va, Vc, Db로 되어있다. Allegro - Andante - Allegro의 3악장 형식으로 구성되어 있고 1악장 소나타 형식, 2악장 두도막 형식, 3악장 론도형식의 균형 있는 형식을 취하고 있다. 20세기 초에는 불협화음들이 더욱 자유롭게 사용되었고 무조음악, 12음기법 등이 생겨났다. 리듬도 불규칙적인 형태로 여러개의 다른 리듬을 동시에 사용하거나 홀수로 된 박자형태(5/4, 7/4)가 많이 나타났다. 자끄 이베르의 Flute Concerto는 형식의 절정을 이룬 고전주의 시대의 형식을 채택하였으나 조성체계와는 무관한 기본적인 악상의 대조만을 적용시켰다. 오케스트라 편성은 Vn1, Vn2, Va, Vc, Db, 2Fl, 2Ob, 2Cl, 2Bn, 2Hn, 2Tp, Tim으로 각 악장은 느린 악장을 두 번째 악장으로 놓고 대조되는 빠른 악장을 각각 1, 3악장에 놓았다. 3악장은 빠른 상향진행과 스케일 진행, 플러터 텅잉(Flutter Tonguing), 하모닉스(Harmonic), 트레몰로(Tremolo)주법 등을 사용하였고 악장의 끝에는 Solo의 짧은 Cadenza의 등장으로 끝을 맺는다. 두 시대의 콘체르토를 비교한 결과 슈타미츠의 콘체르토는 관계조 내에서 조성변화가 이루어졌지만 이베르의 콘체르토는 고전주의 시대의 형식을 채택하였으나 조성체계와는 무관한 기본적인 악상의 대조만을 적용시켰다. 조성이 없는 반음계적 스케일로 조성음악의 틀을 벗어난걸 볼 수 있으며, 빠르기 또한 고전주의 시대의 콘체르토는 각 악장내에서 빠르기가 변화없이 진행되지만 이베르의 현대작품은 악장내에서 박자와 빠르기의 변화를 작곡가가 기입하여 뚜렷한 차이를 주며 각 악장 안에서 주제별로 세분화 되는 변화를 시도하였다.
본 논문은 칼 슈타미츠(Carl Stamitz, 1745-1801)의 Flute Concerto in G Major Op. 29와 자끄 이베르(Jacques Ibert, 1890-1962)의 Flute Concerto를 중심으로 작곡가의 생애 및 음악적 특징들을 살펴보고 두 작품의 공통점과 차이점을 찾아 비교연구 하였다. Concerto양식은 오랜 역사를 통해 발전해 왔으며, 현재 Concerto양식은 한 개의 Solo악기와 반주역할을 하는 Orchestra를 위한 형태로 가장 활발하게 나타났다. 악장의 구성을 살펴보면 바로크시대와 같이 빠름-느림-빠름의 3악장으로 구성되어 있는것이 대부분이고 또는 4악장 구성도 보여진다. 칼 슈타미츠의 Flute Concerto in G Major Op. 29는 고전주의 독주 협주곡의 전형적인 구성을 따르고 있으며, 오케스트라 편성은 Vn1, Vn2, Va, Vc, Db로 되어있다. Allegro - Andante - Allegro의 3악장 형식으로 구성되어 있고 1악장 소나타 형식, 2악장 두도막 형식, 3악장 론도형식의 균형 있는 형식을 취하고 있다. 20세기 초에는 불협화음들이 더욱 자유롭게 사용되었고 무조음악, 12음기법 등이 생겨났다. 리듬도 불규칙적인 형태로 여러개의 다른 리듬을 동시에 사용하거나 홀수로 된 박자형태(5/4, 7/4)가 많이 나타났다. 자끄 이베르의 Flute Concerto는 형식의 절정을 이룬 고전주의 시대의 형식을 채택하였으나 조성체계와는 무관한 기본적인 악상의 대조만을 적용시켰다. 오케스트라 편성은 Vn1, Vn2, Va, Vc, Db, 2Fl, 2Ob, 2Cl, 2Bn, 2Hn, 2Tp, Tim으로 각 악장은 느린 악장을 두 번째 악장으로 놓고 대조되는 빠른 악장을 각각 1, 3악장에 놓았다. 3악장은 빠른 상향진행과 스케일 진행, 플러터 텅잉(Flutter Tonguing), 하모닉스(Harmonic), 트레몰로(Tremolo)주법 등을 사용하였고 악장의 끝에는 Solo의 짧은 Cadenza의 등장으로 끝을 맺는다. 두 시대의 콘체르토를 비교한 결과 슈타미츠의 콘체르토는 관계조 내에서 조성변화가 이루어졌지만 이베르의 콘체르토는 고전주의 시대의 형식을 채택하였으나 조성체계와는 무관한 기본적인 악상의 대조만을 적용시켰다. 조성이 없는 반음계적 스케일로 조성음악의 틀을 벗어난걸 볼 수 있으며, 빠르기 또한 고전주의 시대의 콘체르토는 각 악장내에서 빠르기가 변화없이 진행되지만 이베르의 현대작품은 악장내에서 박자와 빠르기의 변화를 작곡가가 기입하여 뚜렷한 차이를 주며 각 악장 안에서 주제별로 세분화 되는 변화를 시도하였다.
This paper examined the life and musical characteristics of the composers, focusing on Flute Concerto in G Major Op. 29 of Carl Stamitz(Carl Stamitz, 1745-1801), and Flute Concerto of Jacques Ibert(Jacques Ibert, 1890-1962), and compared the similarities and differences between the two works. Th...
This paper examined the life and musical characteristics of the composers, focusing on Flute Concerto in G Major Op. 29 of Carl Stamitz(Carl Stamitz, 1745-1801), and Flute Concerto of Jacques Ibert(Jacques Ibert, 1890-1962), and compared the similarities and differences between the two works. The structure of Concerto has evolved over a long history, and the most common style of Concerto is in the form of an orchestra accompaniment with a single solo instrument. Most of concerto consists of three movements of fast, slow, and fast, as in the Baroque era, or sometimes the composition of the four movements is shown. Carl Stamitz Flute Concerto in G Major Op. 29 follows the typical composition of classical solo concerto, and the orchestration consists of Vn1, Vn2, Va, Vc and Db. It is composed of the three movements of Allegro - Andante - Allegro : the first movement in sonata form, the second movement in binary form, and the third movement in rondo form. In the early 20th century, dissonance was used more freely, and there was music without tonal key and twelve-tone techniques. Rhythm was also irregular, with several different rhythms being used at the same time or with odd beats (5/4, 7/4). Jacques Ibert Flute Concerto adopted the style of the classical period at its peak, but only applied the contrast of dynamics that had nothing to do with the formation system. Orchestration is Vn1, Vn2, Va, Vc, Db, 2Fl, 2Ob, 2Cl, 2Bn, 2Hn, 2Tp, and Timpani, with each movement having a slow movement as a second movement and a contrasting fast movement in the first and third movement respectively. The third movement uses fast upward movement and scale progression, flutter tonguing , harmonics, and tremolo, and short Cadenza at the end of the movement. Comparing the two-era Concerto, Stamitz's Concerto had a change of composition within the relational group, but Ibert's Concerto adopted the classical period format, but only applied the contrast of basic music that had nothing to do with the formation system. It is possible to see that the music was out of the frame of composition using chromatic scale, and the fastness of the classical music was carried out in each movement, but Ibert's modern work made a distinct difference by the composer's writing of the changes in beats and speed within the movement, and attempted to break down into themes within each movement.
This paper examined the life and musical characteristics of the composers, focusing on Flute Concerto in G Major Op. 29 of Carl Stamitz(Carl Stamitz, 1745-1801), and Flute Concerto of Jacques Ibert(Jacques Ibert, 1890-1962), and compared the similarities and differences between the two works. The structure of Concerto has evolved over a long history, and the most common style of Concerto is in the form of an orchestra accompaniment with a single solo instrument. Most of concerto consists of three movements of fast, slow, and fast, as in the Baroque era, or sometimes the composition of the four movements is shown. Carl Stamitz Flute Concerto in G Major Op. 29 follows the typical composition of classical solo concerto, and the orchestration consists of Vn1, Vn2, Va, Vc and Db. It is composed of the three movements of Allegro - Andante - Allegro : the first movement in sonata form, the second movement in binary form, and the third movement in rondo form. In the early 20th century, dissonance was used more freely, and there was music without tonal key and twelve-tone techniques. Rhythm was also irregular, with several different rhythms being used at the same time or with odd beats (5/4, 7/4). Jacques Ibert Flute Concerto adopted the style of the classical period at its peak, but only applied the contrast of dynamics that had nothing to do with the formation system. Orchestration is Vn1, Vn2, Va, Vc, Db, 2Fl, 2Ob, 2Cl, 2Bn, 2Hn, 2Tp, and Timpani, with each movement having a slow movement as a second movement and a contrasting fast movement in the first and third movement respectively. The third movement uses fast upward movement and scale progression, flutter tonguing , harmonics, and tremolo, and short Cadenza at the end of the movement. Comparing the two-era Concerto, Stamitz's Concerto had a change of composition within the relational group, but Ibert's Concerto adopted the classical period format, but only applied the contrast of basic music that had nothing to do with the formation system. It is possible to see that the music was out of the frame of composition using chromatic scale, and the fastness of the classical music was carried out in each movement, but Ibert's modern work made a distinct difference by the composer's writing of the changes in beats and speed within the movement, and attempted to break down into themes within each movement.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.