본 연구는 언어발달지연 다문화가정 아동을 대상으로 한 국내의 중재 방안 분석을 통해 중재 연구의 진행현황 및 동향을 살펴보고 각 연구에 활용된 중재의 특성을 분석하여 향후 연구자와 현장의 교육자들에게 다문화가정 환경에 있는 언어발달지연 아동들의 중재접근을 바람직하게 할 수 있는 가능성을 제시하고자 한다. 이를 위해 2008년~2018년까지 최근 11년간 발표된 언어발달지연 다문화가정 아동 대상으로 한 국내 중재연구 8편을 최종 선정해 분석하였다. 현재까지 꾸준히 다문화가정 아동이 증가하고 있으며, 그에 따라 전반적인 언어발달, 사회성의 발달, 정서발달, ...
본 연구는 언어발달지연 다문화가정 아동을 대상으로 한 국내의 중재 방안 분석을 통해 중재 연구의 진행현황 및 동향을 살펴보고 각 연구에 활용된 중재의 특성을 분석하여 향후 연구자와 현장의 교육자들에게 다문화가정 환경에 있는 언어발달지연 아동들의 중재접근을 바람직하게 할 수 있는 가능성을 제시하고자 한다. 이를 위해 2008년~2018년까지 최근 11년간 발표된 언어발달지연 다문화가정 아동 대상으로 한 국내 중재연구 8편을 최종 선정해 분석하였다. 현재까지 꾸준히 다문화가정 아동이 증가하고 있으며, 그에 따라 전반적인 언어발달, 사회성의 발달, 정서발달, 인지발달, 학교생활 적응 등 전반적인 교육 및 발달영역에서 어려움이 발생하고 있다. 이에 따라 다문화가정 아동의 언어발달에 대한 다양한 연구가 활발히 이루어지고 있으며 그 필요성 또한 중요시 하고 있다. 그에 따라 실제 교육 현장에서 다문화가정 아동의 언어발달지체로 인한 의사소통의 어려움, 소통 부재에 따른 또래 관계의 어려움, 사회성 결여로 어려움이 야기되고 있다. 또한 언어 사용 능력 부족으로 인한 과격한 행동이 나타난다. 이러한 중요성을 바탕으로 본 연구에서는 언어발달지연 다문화가정 아동을 대상을 중심으로 진행된 다양한 영역의 중재연구를 발행연도,연구대상,연구설계,연구방법,중재프로그램으로 분류하여 분석하였다. 연구 결과 첫째, 분석논문은 2011년도에 실시된 연구가 가장 많았다. 둘째, 연구 대상자 수는 3명, 대상자의 연령은 4∼6세에 해당하는 연령의 연구 논문이 가장 많았다. 셋째, 중재전략에 논문 분석 결과 노래중심 음악치료를, 종속변인은 언어 하위 증진 목록 중 인지/의미론에 해당하는 연구, 설계유형은 단일집단 사전·사후 설계 연구, 평가도구는 복합적인 평가도구를 사용한 연구 논문이 가장 많았다. 넷째, 중재 적용 연구회기는 11∼15회기 이상 실시한 연구, 주당 횟수는 1∼2회기, 회기별 시간은 20∼40분, 연구환경은 제시되지 않은 연구가 가장 많았다. 다섯째, 중재프로그램은 음악치료 연구에서는 취학 전 아동의 수용언어 및 표현언어 발달 척도(PRES)를 바탕으로 대상아동의 언어능력향상을 목표로 노래중심 음악치료 프로그램, 언어치료 연구에서는 표현어휘력, 평균 발화 길이(MLU)와 어휘다양도(TTR), 언어 및 이야기 구성능력 향상을 목표로 상호작용 놀이 중재와 CAI(컴퓨터 보조학습)를 활용한 부모훈련 프로그램, 글자 없는 책 읽기 언어중재 프로그램, 유아 특수교육 연구에서는 표현 언어 능력에 미치는 양적·질적 변화 및 유아의 요구 표현 발달을 목표로 글 없는 그림책을 활용한 이야기 꾸미기 활동 프로그램과 유아의 요구하기 표현 환경중심 언어중재 프로그램이 사용되었다. 분석 결과에 따른 논의점을 살펴보고 앞으로 언어발달지연 다문화 가정 아동의 중재와 후속연구의 방향에 대해 제안 하였다.
본 연구는 언어발달지연 다문화가정 아동을 대상으로 한 국내의 중재 방안 분석을 통해 중재 연구의 진행현황 및 동향을 살펴보고 각 연구에 활용된 중재의 특성을 분석하여 향후 연구자와 현장의 교육자들에게 다문화가정 환경에 있는 언어발달지연 아동들의 중재접근을 바람직하게 할 수 있는 가능성을 제시하고자 한다. 이를 위해 2008년~2018년까지 최근 11년간 발표된 언어발달지연 다문화가정 아동 대상으로 한 국내 중재연구 8편을 최종 선정해 분석하였다. 현재까지 꾸준히 다문화가정 아동이 증가하고 있으며, 그에 따라 전반적인 언어발달, 사회성의 발달, 정서발달, 인지발달, 학교생활 적응 등 전반적인 교육 및 발달영역에서 어려움이 발생하고 있다. 이에 따라 다문화가정 아동의 언어발달에 대한 다양한 연구가 활발히 이루어지고 있으며 그 필요성 또한 중요시 하고 있다. 그에 따라 실제 교육 현장에서 다문화가정 아동의 언어발달지체로 인한 의사소통의 어려움, 소통 부재에 따른 또래 관계의 어려움, 사회성 결여로 어려움이 야기되고 있다. 또한 언어 사용 능력 부족으로 인한 과격한 행동이 나타난다. 이러한 중요성을 바탕으로 본 연구에서는 언어발달지연 다문화가정 아동을 대상을 중심으로 진행된 다양한 영역의 중재연구를 발행연도,연구대상,연구설계,연구방법,중재프로그램으로 분류하여 분석하였다. 연구 결과 첫째, 분석논문은 2011년도에 실시된 연구가 가장 많았다. 둘째, 연구 대상자 수는 3명, 대상자의 연령은 4∼6세에 해당하는 연령의 연구 논문이 가장 많았다. 셋째, 중재전략에 논문 분석 결과 노래중심 음악치료를, 종속변인은 언어 하위 증진 목록 중 인지/의미론에 해당하는 연구, 설계유형은 단일집단 사전·사후 설계 연구, 평가도구는 복합적인 평가도구를 사용한 연구 논문이 가장 많았다. 넷째, 중재 적용 연구회기는 11∼15회기 이상 실시한 연구, 주당 횟수는 1∼2회기, 회기별 시간은 20∼40분, 연구환경은 제시되지 않은 연구가 가장 많았다. 다섯째, 중재프로그램은 음악치료 연구에서는 취학 전 아동의 수용언어 및 표현언어 발달 척도(PRES)를 바탕으로 대상아동의 언어능력향상을 목표로 노래중심 음악치료 프로그램, 언어치료 연구에서는 표현어휘력, 평균 발화 길이(MLU)와 어휘다양도(TTR), 언어 및 이야기 구성능력 향상을 목표로 상호작용 놀이 중재와 CAI(컴퓨터 보조학습)를 활용한 부모훈련 프로그램, 글자 없는 책 읽기 언어중재 프로그램, 유아 특수교육 연구에서는 표현 언어 능력에 미치는 양적·질적 변화 및 유아의 요구 표현 발달을 목표로 글 없는 그림책을 활용한 이야기 꾸미기 활동 프로그램과 유아의 요구하기 표현 환경중심 언어중재 프로그램이 사용되었다. 분석 결과에 따른 논의점을 살펴보고 앞으로 언어발달지연 다문화 가정 아동의 중재와 후속연구의 방향에 대해 제안 하였다.
This study examines the progress and trends of intervention research through analysis of domestic intervention methods for children from multicultural families with language delays. It analyzes the characteristics of arbitration used in each study to present the possibility to future researchers and...
This study examines the progress and trends of intervention research through analysis of domestic intervention methods for children from multicultural families with language delays. It analyzes the characteristics of arbitration used in each study to present the possibility to future researchers and educators in the field. This study aims to suggest a desirable approach to the intervention of children with delayed language development in a multicultural family environment. Eight domestic intervention studies targeting multicultural children who have language delays from the past 11 years from 2008 to 2018 were selected and analyzed. The number of children from multicultural families has been steadily increasing. Accordingly, difficulties arise in the overall education and development areas such as overall language development, social development, emotional development, cognitive development and adjustment to school. As a result, many researchers have actively conducted various studies on the language development of multicultural children. However, the multicultural children with the language delays have difficulty in communicating with their peers, which leads to poor relations at the actual educational site due to lack of interactions and they must have lack of sociality. Aggression also occurs due to a lack of language skills. Based on the importance, the study analyzed various areas of intervention studies conducted for multicultural children with delayed language development by classifying them into years of publication, objects of study, research design, research method, and intervention program. The study indicated five results. First of all, most of the analysis papers were conducted in 2011. Second, the number of study subjects was three, and the age of the subjects ranged from 4 to 6 years old. Third, as a result of the analysis of the thesis of the intervention strategy, song-oriented music therapy was used, and in a subordinate variable, a study corresponding to cognition/semantics among the lists of language sub-promotion. In an evaluation tool, it was found that most research papers used sophisticated evaluation tools. Fourth, intervention application research sessions conducted more than 11 to 15 sessions. The number of times per week was 1 to 2 sessions, the time per session was 20 to 40 minutes, but the research environment was not suggested the most. Finally, the intervention program is a song-oriented music therapy program aimed at improving the language ability based on Preschool Preceptive-Expressive Language Scale (PRES), in speech-language therapy research, Receptive & Expressive Vocabulary (REV), Mean Length of Utterance (MLU), Type-Token Ratio (TTR), Parental training programs using interaction play intervention and Computer-Assisted Instruction (CAI) aimed to improve abilities for language and study composition, language intervention program of reading books without letters, and in the study of special education for infants, story-telling activities program with pictures books, and environment-oriented language intervention programs for infants were used, aiming at quantitative and qualitative changes on expression language ability and development of the infant’s demand expression. This study suggests that educators in the field review discussions points based on the results of the analysis and the direction of future intervention and study for multicultural children with language delays.
This study examines the progress and trends of intervention research through analysis of domestic intervention methods for children from multicultural families with language delays. It analyzes the characteristics of arbitration used in each study to present the possibility to future researchers and educators in the field. This study aims to suggest a desirable approach to the intervention of children with delayed language development in a multicultural family environment. Eight domestic intervention studies targeting multicultural children who have language delays from the past 11 years from 2008 to 2018 were selected and analyzed. The number of children from multicultural families has been steadily increasing. Accordingly, difficulties arise in the overall education and development areas such as overall language development, social development, emotional development, cognitive development and adjustment to school. As a result, many researchers have actively conducted various studies on the language development of multicultural children. However, the multicultural children with the language delays have difficulty in communicating with their peers, which leads to poor relations at the actual educational site due to lack of interactions and they must have lack of sociality. Aggression also occurs due to a lack of language skills. Based on the importance, the study analyzed various areas of intervention studies conducted for multicultural children with delayed language development by classifying them into years of publication, objects of study, research design, research method, and intervention program. The study indicated five results. First of all, most of the analysis papers were conducted in 2011. Second, the number of study subjects was three, and the age of the subjects ranged from 4 to 6 years old. Third, as a result of the analysis of the thesis of the intervention strategy, song-oriented music therapy was used, and in a subordinate variable, a study corresponding to cognition/semantics among the lists of language sub-promotion. In an evaluation tool, it was found that most research papers used sophisticated evaluation tools. Fourth, intervention application research sessions conducted more than 11 to 15 sessions. The number of times per week was 1 to 2 sessions, the time per session was 20 to 40 minutes, but the research environment was not suggested the most. Finally, the intervention program is a song-oriented music therapy program aimed at improving the language ability based on Preschool Preceptive-Expressive Language Scale (PRES), in speech-language therapy research, Receptive & Expressive Vocabulary (REV), Mean Length of Utterance (MLU), Type-Token Ratio (TTR), Parental training programs using interaction play intervention and Computer-Assisted Instruction (CAI) aimed to improve abilities for language and study composition, language intervention program of reading books without letters, and in the study of special education for infants, story-telling activities program with pictures books, and environment-oriented language intervention programs for infants were used, aiming at quantitative and qualitative changes on expression language ability and development of the infant’s demand expression. This study suggests that educators in the field review discussions points based on the results of the analysis and the direction of future intervention and study for multicultural children with language delays.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.