현재 국보 제224호 경회루는 경복궁의 침전인 강녕전 서측 방형 연지 안에 세워진 한국에서 가장 규모가 큰 누각건축이다. 외교사절의 접대나 군신의 회합, 왕실관련 행사 등을 베푸는 연회를 위해 건축된 건물로 지금의 경회루는 1867년(고종 4)에 중건된 것이다. 경복궁 중건 당시의 원형이 유지되고 있는 경회루는 전통 건축의 구조, 공간구성, 계획원리, 단청문양 등 여러 측면에서 연구조사의 가치가 풍부하다. 특히 경회루의 단청양식은 궁궐뿐만 아니라 국내 모든 전각의 단청을 통틀어 독특한 문양의 특징이 존재한다. 하지만 지금까지 경회루에 대한 선행연구는 건축학 위주로 이루어졌으며, 단청양식에 대한 것은 미진했다. 본 연구의 목적은 경회루의 단청양식 및 문양요소에 대해 분석하고 상징성과 장식의도에 대하여 고찰하는데 있다. 경회루 단청양식에 대한 연구를 위하여 먼저 현장답사를 통해 각 부재의 단청문채에 대한 면밀한 조사를 수행하였다. 또한 경회루 단청의 조성배경을 추론할 수 있는 각종 사료와 관련 문헌, 논문 등을 조사하였다. 그런데 이제까지 경복궁 경회루 단청양식에 대한 선행 연구가 미미했기 때문에 문양초본 역시 제작된 바가 없다. 따라서 본 연구자는 경회루 단청의 각 문양에 대한 도면을 한지바탕에 먹선으로 작성하여 연구에 활용하였다. 이것으로 경회루 단청연구를 위한 문양의 정확한 이해와 본 연구의 심도를 높이고자 하였다. 경회루 단청양식의 독특한 특성과 조형요소의 상징성을 바탕으로 고찰한 결과 크게 세 가지로 분석되었다. 첫째, 경회루 단청문채의 핵심적인 요소는 모란화문의 구성이다. 이것의 특징을 파악하기 위해 한국 단청에서 머리초 부분에 모란화문이 장식된 사례를 조사·분석하였다. 그 결과 경회루 이외의 사례에서는 모란화문이 거의 대량머리초의 구성 요로써 한정적으로 사용되었음을 알 수 있었다. 경회루와 같이 다양한 체목부재의 머리초 구성에 모란화문이 장식되었거나 다양한 양식으로 채색된 사례는 경회루가 유일무이한 것이다. 이러한 장식의 의도를 조선후기 궁중화의 소재로 크게 유행했던 이른바 ‘궁모란병’의 상징배경에서 찾고자 하였다. 특히 궁중에서 모란을 소재로 하는 채색화 병풍이 많이 제작되었는바, 이것을 ‘궁모란병’이라고 한다. 모란도는 단순히 감상용의 차원을 넘어서 국가적 염원을 담은 의식에도 사용되었다. 이른바 궁모란병은 궁중의 길례뿐만 아니라 상·장례 등의 흉례까지 모든 의례에 필수적인 의례품으로 사용되었던 것이다. 이것으로 모란화문이 단순한 부귀와 군왕의 상징성을 넘어 백성의 부귀와 태평성대를 염원하는 의식화(儀式花)로서 조선후기 국태민안의 상징의미로까지 확산된 것임을 파악할 수 있다. 이러한 모란화문이 경회루 단청문양의 다양한 곳에 장식되었다는 점에서 궁모란병의 고귀한 상징성이 심오하게 반영된 장식의도를 파악할 수 있다. 둘째, 경회루 단청문양의 또 하나 독특한 소재로써 부연개판과 ...
현재 국보 제224호 경회루는 경복궁의 침전인 강녕전 서측 방형 연지 안에 세워진 한국에서 가장 규모가 큰 누각건축이다. 외교사절의 접대나 군신의 회합, 왕실관련 행사 등을 베푸는 연회를 위해 건축된 건물로 지금의 경회루는 1867년(고종 4)에 중건된 것이다. 경복궁 중건 당시의 원형이 유지되고 있는 경회루는 전통 건축의 구조, 공간구성, 계획원리, 단청문양 등 여러 측면에서 연구조사의 가치가 풍부하다. 특히 경회루의 단청양식은 궁궐뿐만 아니라 국내 모든 전각의 단청을 통틀어 독특한 문양의 특징이 존재한다. 하지만 지금까지 경회루에 대한 선행연구는 건축학 위주로 이루어졌으며, 단청양식에 대한 것은 미진했다. 본 연구의 목적은 경회루의 단청양식 및 문양요소에 대해 분석하고 상징성과 장식의도에 대하여 고찰하는데 있다. 경회루 단청양식에 대한 연구를 위하여 먼저 현장답사를 통해 각 부재의 단청문채에 대한 면밀한 조사를 수행하였다. 또한 경회루 단청의 조성배경을 추론할 수 있는 각종 사료와 관련 문헌, 논문 등을 조사하였다. 그런데 이제까지 경복궁 경회루 단청양식에 대한 선행 연구가 미미했기 때문에 문양초본 역시 제작된 바가 없다. 따라서 본 연구자는 경회루 단청의 각 문양에 대한 도면을 한지바탕에 먹선으로 작성하여 연구에 활용하였다. 이것으로 경회루 단청연구를 위한 문양의 정확한 이해와 본 연구의 심도를 높이고자 하였다. 경회루 단청양식의 독특한 특성과 조형요소의 상징성을 바탕으로 고찰한 결과 크게 세 가지로 분석되었다. 첫째, 경회루 단청문채의 핵심적인 요소는 모란화문의 구성이다. 이것의 특징을 파악하기 위해 한국 단청에서 머리초 부분에 모란화문이 장식된 사례를 조사·분석하였다. 그 결과 경회루 이외의 사례에서는 모란화문이 거의 대량머리초의 구성 요로써 한정적으로 사용되었음을 알 수 있었다. 경회루와 같이 다양한 체목부재의 머리초 구성에 모란화문이 장식되었거나 다양한 양식으로 채색된 사례는 경회루가 유일무이한 것이다. 이러한 장식의 의도를 조선후기 궁중화의 소재로 크게 유행했던 이른바 ‘궁모란병’의 상징배경에서 찾고자 하였다. 특히 궁중에서 모란을 소재로 하는 채색화 병풍이 많이 제작되었는바, 이것을 ‘궁모란병’이라고 한다. 모란도는 단순히 감상용의 차원을 넘어서 국가적 염원을 담은 의식에도 사용되었다. 이른바 궁모란병은 궁중의 길례뿐만 아니라 상·장례 등의 흉례까지 모든 의례에 필수적인 의례품으로 사용되었던 것이다. 이것으로 모란화문이 단순한 부귀와 군왕의 상징성을 넘어 백성의 부귀와 태평성대를 염원하는 의식화(儀式花)로서 조선후기 국태민안의 상징의미로까지 확산된 것임을 파악할 수 있다. 이러한 모란화문이 경회루 단청문양의 다양한 곳에 장식되었다는 점에서 궁모란병의 고귀한 상징성이 심오하게 반영된 장식의도를 파악할 수 있다. 둘째, 경회루 단청문양의 또 하나 독특한 소재로써 부연개판과 반자에 장식된 기룡문(虁龍紋)을 들 수 있다. 기룡문은 용의 형태를 간략하게 형상화한 도안을 말한다. 기원전 고대 중국의 청동기부터 장식사례가 나타난다. 그 후로 도자기를 비롯하여 다양한 기물의 장식에 사용된 도안이다. 우리나라에서도 조선후기까지 각종 기물에 기룡문의 장식사례가 다분히 나타난다. 경회루의 기룡문은 머리가 간략히 표현되었고, 몸통이 덩굴무늬 형태이며, 사지의 묘사는 생략된 모습이다. 이를 두고 『경복궁 영건일기』에서 ‘초룡(草龍)’이라 하였음은 형태가 당초양식과 유사하기 때문에 붙인 이름으로 추정된다. 그러나 초룡은 고래로부터 이어지는 근원적 도상이나 명칭이 전무하다. 따라서 경회루 용문양의 도안은 기룡문에 근원을 두는 것으로 보아 마땅하다. 셋째, 일반적으로 한국단청양식의 각 문양들은 각종 조형요소들이 도식화된 특징으로 조합·구성된다. 그런데 경회루 단청문양에서는 연꽃 ․ 이파리 ․ 연밥 등의 실물형상이 부분적으로 묘사되고 있다. 즉 도식화되지 않은 실물의 조형이 장식요소로 표현된 것이다. 각 부재에서 단청구획의 패턴은 유지하면서도 문양의 구성요소에 실물의 형상이 조합되어 사실주의(寫實主義)의 미감을 나타내고 있는 것이다. 이와 같이 경회루 단청양식은 유희적 건축공간의 특성을 감안하여 회화적 요소가 다분히 발휘된 장식의도를 파악할 수 있다. 마지막으로 19세기 경복궁의 재건은 국가적 대공사이었음에도 불구하고 영건의궤는 전하지 않는다. 경회루 단청에 소요된 각종 채색재료에 대한 정보는『경복궁영건일기』에 나온 번주홍, 뇌록 색상뿐이었다. 그래서 경회루 재건시기를 전후로 궁궐에서 시행된 각종 영건사업의 의궤를 통하여 경회루 단청에 사용된 각종 채색재료를 간접적으로 파악했다. 19세기 단청에 사용된 안료는 당주홍, 번주홍, 주토, 석간주, 당황단, 상황단, 편연지, 뇌록, 하엽, 삼록, 석록, 청화, 이청, 삼청, 청화묵, 석자황, 동황, 석웅황, 진분 정분, 송연 등이다. 따라서 이러한 채색재료들이 경회루 단청안료로 사용되었을 것으로 추정된다. 경복궁 경회루 단청에서는 궁궐 정전 단청의 권위적 장엄요소와는 확연히 다른 양식특성이 파악된다. 즉 유희와 기복을 상징하는 문양요소를 다분히 구사함으로써 연회나 유희의 장소에 부합되는 경회루 단청장식의 의도를 파악할 수 있는 것이다.
현재 국보 제224호 경회루는 경복궁의 침전인 강녕전 서측 방형 연지 안에 세워진 한국에서 가장 규모가 큰 누각건축이다. 외교사절의 접대나 군신의 회합, 왕실관련 행사 등을 베푸는 연회를 위해 건축된 건물로 지금의 경회루는 1867년(고종 4)에 중건된 것이다. 경복궁 중건 당시의 원형이 유지되고 있는 경회루는 전통 건축의 구조, 공간구성, 계획원리, 단청문양 등 여러 측면에서 연구조사의 가치가 풍부하다. 특히 경회루의 단청양식은 궁궐뿐만 아니라 국내 모든 전각의 단청을 통틀어 독특한 문양의 특징이 존재한다. 하지만 지금까지 경회루에 대한 선행연구는 건축학 위주로 이루어졌으며, 단청양식에 대한 것은 미진했다. 본 연구의 목적은 경회루의 단청양식 및 문양요소에 대해 분석하고 상징성과 장식의도에 대하여 고찰하는데 있다. 경회루 단청양식에 대한 연구를 위하여 먼저 현장답사를 통해 각 부재의 단청문채에 대한 면밀한 조사를 수행하였다. 또한 경회루 단청의 조성배경을 추론할 수 있는 각종 사료와 관련 문헌, 논문 등을 조사하였다. 그런데 이제까지 경복궁 경회루 단청양식에 대한 선행 연구가 미미했기 때문에 문양초본 역시 제작된 바가 없다. 따라서 본 연구자는 경회루 단청의 각 문양에 대한 도면을 한지바탕에 먹선으로 작성하여 연구에 활용하였다. 이것으로 경회루 단청연구를 위한 문양의 정확한 이해와 본 연구의 심도를 높이고자 하였다. 경회루 단청양식의 독특한 특성과 조형요소의 상징성을 바탕으로 고찰한 결과 크게 세 가지로 분석되었다. 첫째, 경회루 단청문채의 핵심적인 요소는 모란화문의 구성이다. 이것의 특징을 파악하기 위해 한국 단청에서 머리초 부분에 모란화문이 장식된 사례를 조사·분석하였다. 그 결과 경회루 이외의 사례에서는 모란화문이 거의 대량머리초의 구성 요로써 한정적으로 사용되었음을 알 수 있었다. 경회루와 같이 다양한 체목부재의 머리초 구성에 모란화문이 장식되었거나 다양한 양식으로 채색된 사례는 경회루가 유일무이한 것이다. 이러한 장식의 의도를 조선후기 궁중화의 소재로 크게 유행했던 이른바 ‘궁모란병’의 상징배경에서 찾고자 하였다. 특히 궁중에서 모란을 소재로 하는 채색화 병풍이 많이 제작되었는바, 이것을 ‘궁모란병’이라고 한다. 모란도는 단순히 감상용의 차원을 넘어서 국가적 염원을 담은 의식에도 사용되었다. 이른바 궁모란병은 궁중의 길례뿐만 아니라 상·장례 등의 흉례까지 모든 의례에 필수적인 의례품으로 사용되었던 것이다. 이것으로 모란화문이 단순한 부귀와 군왕의 상징성을 넘어 백성의 부귀와 태평성대를 염원하는 의식화(儀式花)로서 조선후기 국태민안의 상징의미로까지 확산된 것임을 파악할 수 있다. 이러한 모란화문이 경회루 단청문양의 다양한 곳에 장식되었다는 점에서 궁모란병의 고귀한 상징성이 심오하게 반영된 장식의도를 파악할 수 있다. 둘째, 경회루 단청문양의 또 하나 독특한 소재로써 부연개판과 반자에 장식된 기룡문(虁龍紋)을 들 수 있다. 기룡문은 용의 형태를 간략하게 형상화한 도안을 말한다. 기원전 고대 중국의 청동기부터 장식사례가 나타난다. 그 후로 도자기를 비롯하여 다양한 기물의 장식에 사용된 도안이다. 우리나라에서도 조선후기까지 각종 기물에 기룡문의 장식사례가 다분히 나타난다. 경회루의 기룡문은 머리가 간략히 표현되었고, 몸통이 덩굴무늬 형태이며, 사지의 묘사는 생략된 모습이다. 이를 두고 『경복궁 영건일기』에서 ‘초룡(草龍)’이라 하였음은 형태가 당초양식과 유사하기 때문에 붙인 이름으로 추정된다. 그러나 초룡은 고래로부터 이어지는 근원적 도상이나 명칭이 전무하다. 따라서 경회루 용문양의 도안은 기룡문에 근원을 두는 것으로 보아 마땅하다. 셋째, 일반적으로 한국단청양식의 각 문양들은 각종 조형요소들이 도식화된 특징으로 조합·구성된다. 그런데 경회루 단청문양에서는 연꽃 ․ 이파리 ․ 연밥 등의 실물형상이 부분적으로 묘사되고 있다. 즉 도식화되지 않은 실물의 조형이 장식요소로 표현된 것이다. 각 부재에서 단청구획의 패턴은 유지하면서도 문양의 구성요소에 실물의 형상이 조합되어 사실주의(寫實主義)의 미감을 나타내고 있는 것이다. 이와 같이 경회루 단청양식은 유희적 건축공간의 특성을 감안하여 회화적 요소가 다분히 발휘된 장식의도를 파악할 수 있다. 마지막으로 19세기 경복궁의 재건은 국가적 대공사이었음에도 불구하고 영건의궤는 전하지 않는다. 경회루 단청에 소요된 각종 채색재료에 대한 정보는『경복궁영건일기』에 나온 번주홍, 뇌록 색상뿐이었다. 그래서 경회루 재건시기를 전후로 궁궐에서 시행된 각종 영건사업의 의궤를 통하여 경회루 단청에 사용된 각종 채색재료를 간접적으로 파악했다. 19세기 단청에 사용된 안료는 당주홍, 번주홍, 주토, 석간주, 당황단, 상황단, 편연지, 뇌록, 하엽, 삼록, 석록, 청화, 이청, 삼청, 청화묵, 석자황, 동황, 석웅황, 진분 정분, 송연 등이다. 따라서 이러한 채색재료들이 경회루 단청안료로 사용되었을 것으로 추정된다. 경복궁 경회루 단청에서는 궁궐 정전 단청의 권위적 장엄요소와는 확연히 다른 양식특성이 파악된다. 즉 유희와 기복을 상징하는 문양요소를 다분히 구사함으로써 연회나 유희의 장소에 부합되는 경회루 단청장식의 의도를 파악할 수 있는 것이다.
Gyeonghoeru Pavilion, which is South Korea’s National Treasure number 224, stands in the center of a square lotus pond in the western section of Gangnyeongjeon, the sleeping chamber of Gyeongbokgung Palace. It is the largest pavilion in Korea. It was built to receive diplomatic delegations, host eve...
Gyeonghoeru Pavilion, which is South Korea’s National Treasure number 224, stands in the center of a square lotus pond in the western section of Gangnyeongjeon, the sleeping chamber of Gyeongbokgung Palace. It is the largest pavilion in Korea. It was built to receive diplomatic delegations, host events for the royal family, and host meetings between the king and vassals, and was rebuilt in 1867(the fourth year of King Gojong's reign). Gyeonghoeru Pavilion, which has retained its original appearance since the rebuilding of Gyeongbokgung Palace, is a valuable research subject in terms of the structure of traditional architecture, spatial organization, planning principles, and traditional paintwork patterns (dancheong). In particular, its style of traditional paintwork has unique pattern characteristics compared not just to palaces, but for all types of royal buildings across the country. However, existing research on Gyeonghoeru Pavilion has focused primarily on architecture, with little research existing on the style of traditional paintwork on the building. This paper seeks to analyze the paintwork style and pattern elements of Gyeonghoeru Pavilion and observe its symbolism and the intention behind its decorative elements. The research approach to Gyeonghoeru Pavilion’s paintwork style consisted of a field survey for carrying out a detailed examination of the paintwork patterns on each major element of the structure. Humanistic research was carried out by looking at historical documents and academic papers to better infer the historical context around the creation of the Gyeonghoeru Pavilion’s paintwork. As there is currently no formal research on the Gyeonghoeru Pavilion’s paintwork, no drawing of the paintwork pattern has ever been officially produced. Therefore, the drawings of each paintwork pattern of the Gyeonghoeru Pavilion were illustrated on Korean hanji paper using ink. These pattern drawings made from ink are basic line drawings which serve as a base for colored drawings. Thus, this deepens our understanding of patterns for the study of the paintwork on the Gyeonghoeru Pavilion as well as the applications for this research. The paintwork patterns of Gyeonghoeru Pavilion were studied according to pattern characteristics and structural elements, which revealed three different types of patterns of paintwork on the pavilion. First, the main element of the Gyeonghoeru Pavilion’s paintwork patterns was the form of the peony flower patterns. For the sake of comparison, the peony flower patterns which appear on the meoreocho (the pattern which appears only at the end of crossbeams, purlin, and rafters) were categorized into four types. The results of this showed that peony flower patterns were in almost all cases limited to use on large meoreocho only. Like the paintwork on Gyeonghoeru Pavilion, it is very rare to have many peony flower patterns used as constitutive elements decorating a variety of meoreocho on the major timber elements of a structure. Peony flower folding screens, which were mostly produced during the later years of the Joseon Dynasty within the court and were known as gungmoranbyeong (宮牡丹屛), were examined as a case study. Gungmoranbyeong of the late Joseon Dynasty period were ceremonial items used not just for memorial services of the court, but also for funeral rites, burial ceremonies, and rites of passage. Thus, the peony flower is not just a simple sign of the wealth and the king, as it also serves as a consciousness raising device which wishes for the wealth of the people and a peaceful reign—showing that we can deduce that it had a larger meaning in relation to the political thought of the late Joseon Dynasty period. Second, the unique decorative characteristics of the Gyeonghoeru Pavilion can be found in the scale shapes of the giryongmun (虁龍紋) pattern and the wave pattern. Giryong refers to the original shape of a dragon. It is used to depict a simplified form of the dragon or to use the dragon as a decorative pattern. The giryongmun of Gyeonghoeru Pavilion is one solid color, yet it has an outstanding decorative effect which fills the view in tune with the foliage patterns. On one hand, the rafter extensions and indoor checkered ceiling of Gyeonghoeru Pavilion with Giryongmun are neat and beautiful. On the other hand, the patterns give the feeling of every structural element being exuberant. The wave pattern which is featured on the scales is another unique feature of the paintwork of Gyeonghoeru Pavilion. By applying the expression of waves found in Buddhist and folk paintings to the scale paintwork, one can glimpse the creativity of the royal palace painters who completed the paintwork of Gyeonghoeru Pavilion. The pattern is applied the edges of all inner and outer parts of the structure, with the pattern being inscribed on the meoreocho of the outer main purlin support, outer main lintel, inner main purlin support, and the inner main lintel. Third, generally the style of Korean paintwork patterns combines the schematization of a variety of sculptural elements. Yet, it can be said that the Gyeonghoeru Pavilion paintwork pattern consists of the use of structural elements which are literal illustrations of flowers, leaves, and lotus seeds. The paintwork of Gyeonghoeru Pavilion maintains a consistent pattern on each section, yet the constituting elements of each pattern utilize a combination of different plant shapes, displaying a very unique aesthetic sense of beauty. Hence, when considering the playful characteristic of this structure's architectural space, it can be seen that it displays an abundance of pictorial elements. Unfortunately, the reconstruction of Gyeongbokgung Palace, despite being a national large-scale construction project, has not been recorded in yeonggeonuigwe, the Joseon Dynasty construction reports. The only existing record on the types of coloring materials used for the paintwork of the Gyeonghoeru Pavilion is beonjuhong and noerok based on the Gyeongbokgung Architectural Record. Therefore, the royal records of various construction projects on the royal palace occurring before and after the reconstruction of Gyeonghoeru Pavilion can be used to indirectly study the use of various color pigments used on the paintwork of Gyeonghoeru Pavilion. In consequence, it can be inferred that dangjuhong, beonjuhong, juto, seokganju, danghwangdan, sanghwangdan, pyeonyeonji, noerok, hayeop, samnok, seongnok, cheonghwa, icheong, samcheong, cheonghwamuk, seokjahwang, donghwang, seogunghwang, jinbun, jeongbun, and songyeon were used as pigments for the paintwork of Gyeonghoeru Pavilion Gyeonghoeru Pavilion of Gyeongbokgung Palace, as a place for banquets and for amusement, features playful and amusing pattern elements in its paintwork which differ from the authoritative elements of grandeur of the paintwork of the royal palace. These research findings are meaningful for art history as we uncovered a unique and magnificent aesthetic sense of beauty in the paintwork patterns which conform to the function of this building.
Gyeonghoeru Pavilion, which is South Korea’s National Treasure number 224, stands in the center of a square lotus pond in the western section of Gangnyeongjeon, the sleeping chamber of Gyeongbokgung Palace. It is the largest pavilion in Korea. It was built to receive diplomatic delegations, host events for the royal family, and host meetings between the king and vassals, and was rebuilt in 1867(the fourth year of King Gojong's reign). Gyeonghoeru Pavilion, which has retained its original appearance since the rebuilding of Gyeongbokgung Palace, is a valuable research subject in terms of the structure of traditional architecture, spatial organization, planning principles, and traditional paintwork patterns (dancheong). In particular, its style of traditional paintwork has unique pattern characteristics compared not just to palaces, but for all types of royal buildings across the country. However, existing research on Gyeonghoeru Pavilion has focused primarily on architecture, with little research existing on the style of traditional paintwork on the building. This paper seeks to analyze the paintwork style and pattern elements of Gyeonghoeru Pavilion and observe its symbolism and the intention behind its decorative elements. The research approach to Gyeonghoeru Pavilion’s paintwork style consisted of a field survey for carrying out a detailed examination of the paintwork patterns on each major element of the structure. Humanistic research was carried out by looking at historical documents and academic papers to better infer the historical context around the creation of the Gyeonghoeru Pavilion’s paintwork. As there is currently no formal research on the Gyeonghoeru Pavilion’s paintwork, no drawing of the paintwork pattern has ever been officially produced. Therefore, the drawings of each paintwork pattern of the Gyeonghoeru Pavilion were illustrated on Korean hanji paper using ink. These pattern drawings made from ink are basic line drawings which serve as a base for colored drawings. Thus, this deepens our understanding of patterns for the study of the paintwork on the Gyeonghoeru Pavilion as well as the applications for this research. The paintwork patterns of Gyeonghoeru Pavilion were studied according to pattern characteristics and structural elements, which revealed three different types of patterns of paintwork on the pavilion. First, the main element of the Gyeonghoeru Pavilion’s paintwork patterns was the form of the peony flower patterns. For the sake of comparison, the peony flower patterns which appear on the meoreocho (the pattern which appears only at the end of crossbeams, purlin, and rafters) were categorized into four types. The results of this showed that peony flower patterns were in almost all cases limited to use on large meoreocho only. Like the paintwork on Gyeonghoeru Pavilion, it is very rare to have many peony flower patterns used as constitutive elements decorating a variety of meoreocho on the major timber elements of a structure. Peony flower folding screens, which were mostly produced during the later years of the Joseon Dynasty within the court and were known as gungmoranbyeong (宮牡丹屛), were examined as a case study. Gungmoranbyeong of the late Joseon Dynasty period were ceremonial items used not just for memorial services of the court, but also for funeral rites, burial ceremonies, and rites of passage. Thus, the peony flower is not just a simple sign of the wealth and the king, as it also serves as a consciousness raising device which wishes for the wealth of the people and a peaceful reign—showing that we can deduce that it had a larger meaning in relation to the political thought of the late Joseon Dynasty period. Second, the unique decorative characteristics of the Gyeonghoeru Pavilion can be found in the scale shapes of the giryongmun (虁龍紋) pattern and the wave pattern. Giryong refers to the original shape of a dragon. It is used to depict a simplified form of the dragon or to use the dragon as a decorative pattern. The giryongmun of Gyeonghoeru Pavilion is one solid color, yet it has an outstanding decorative effect which fills the view in tune with the foliage patterns. On one hand, the rafter extensions and indoor checkered ceiling of Gyeonghoeru Pavilion with Giryongmun are neat and beautiful. On the other hand, the patterns give the feeling of every structural element being exuberant. The wave pattern which is featured on the scales is another unique feature of the paintwork of Gyeonghoeru Pavilion. By applying the expression of waves found in Buddhist and folk paintings to the scale paintwork, one can glimpse the creativity of the royal palace painters who completed the paintwork of Gyeonghoeru Pavilion. The pattern is applied the edges of all inner and outer parts of the structure, with the pattern being inscribed on the meoreocho of the outer main purlin support, outer main lintel, inner main purlin support, and the inner main lintel. Third, generally the style of Korean paintwork patterns combines the schematization of a variety of sculptural elements. Yet, it can be said that the Gyeonghoeru Pavilion paintwork pattern consists of the use of structural elements which are literal illustrations of flowers, leaves, and lotus seeds. The paintwork of Gyeonghoeru Pavilion maintains a consistent pattern on each section, yet the constituting elements of each pattern utilize a combination of different plant shapes, displaying a very unique aesthetic sense of beauty. Hence, when considering the playful characteristic of this structure's architectural space, it can be seen that it displays an abundance of pictorial elements. Unfortunately, the reconstruction of Gyeongbokgung Palace, despite being a national large-scale construction project, has not been recorded in yeonggeonuigwe, the Joseon Dynasty construction reports. The only existing record on the types of coloring materials used for the paintwork of the Gyeonghoeru Pavilion is beonjuhong and noerok based on the Gyeongbokgung Architectural Record. Therefore, the royal records of various construction projects on the royal palace occurring before and after the reconstruction of Gyeonghoeru Pavilion can be used to indirectly study the use of various color pigments used on the paintwork of Gyeonghoeru Pavilion. In consequence, it can be inferred that dangjuhong, beonjuhong, juto, seokganju, danghwangdan, sanghwangdan, pyeonyeonji, noerok, hayeop, samnok, seongnok, cheonghwa, icheong, samcheong, cheonghwamuk, seokjahwang, donghwang, seogunghwang, jinbun, jeongbun, and songyeon were used as pigments for the paintwork of Gyeonghoeru Pavilion Gyeonghoeru Pavilion of Gyeongbokgung Palace, as a place for banquets and for amusement, features playful and amusing pattern elements in its paintwork which differ from the authoritative elements of grandeur of the paintwork of the royal palace. These research findings are meaningful for art history as we uncovered a unique and magnificent aesthetic sense of beauty in the paintwork patterns which conform to the function of this building.
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