본 연구는 스마트폰의 대중화와 더불어 SNS(Social Network Service)를 이용하는 사람이 급속히 증가하면서 마케팅 도구로서 각광받고 있는 SNS에 주목하여, 항공사 SNS마케팅의 특성이 항공사의 브랜드 이미지, 항공사의 브랜드 태도에 미치는 영향 관계에 대하여 규명하고자 하였다. 그리고 브랜드 이미지와 브랜드 태도, ...
본 연구는 스마트폰의 대중화와 더불어 SNS(Social Network Service)를 이용하는 사람이 급속히 증가하면서 마케팅 도구로서 각광받고 있는 SNS에 주목하여, 항공사 SNS마케팅의 특성이 항공사의 브랜드 이미지, 항공사의 브랜드 태도에 미치는 영향 관계에 대하여 규명하고자 하였다. 그리고 브랜드 이미지와 브랜드 태도, 구매의도 각각의 요인들의 관계를 파악하여 결론적으로는 항공사의 마케팅 도구로서 SNS 특성이 어떠한 영향력을 가지는지 파악하고, 이를 바탕으로 효과적인 마케팅 수단으로 활용할 수 있도록 방향성과 이론적 시사점을 제공하고자 한다. 이를 위하여 선행연구를 통하여 항공사 SNS 특성 요인을 ‘상호작용성’, ‘오락성’, ‘편리성’의 3가지를 주요 구성요인으로 도출하였고, 총 5개의 가설을 설정하였으며 항공사의 SNS마케팅을 경험해본 항공사 SNS 이용자를 대상으로 하여 설문조사를 실시했다. 변수들 간의 영향 관계 분석을 위해 SPSS Win 18.0 프로그램과 AMOS 22.0을 사용하였다. 실증분석 결과와 시사점 요약을 하면 다음과 같다. 첫째, 항공사 SNS마케팅의 특성 중 상호작용성, 오락성, 편리성의 요인은 항공사의 브랜드 이미지와 항공사의 브랜드 태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 항공사의 마케팅 담당자들은 SNS 마케팅 활동 시 이러한 특성에 주목하여 연구하고 적절히 활용해야 할 것이다. 둘째, 항공사의 브랜드 이미지는 항공사의 브랜드 태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 소비자들이 호감을 가지고 있는 브랜드 이미지는 소비자가 가지는 브랜드 태도에도 또한 좋은 영향을 끼친다는 것이다. 이는 항공사의 브랜드 이미지의 중요성을 보여주며, 호의적인 브랜드 이미지가 구축된다면 브랜드 태도 또한 긍정적인 영향력을 줄 수 있음을 나타낸다. 셋째, 항공사의 브랜드 이미지는 구매의도와 직접적인 영향 관계가 없는 것으로 나타났지만, 항공사의 브랜드 태도는 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 소비자들의 앞서 형성된 고정관념과 같은 브랜드 이미지는 구매의도와 직접적인 영향이 없으나 브랜드 태도에 직접적인 영향을 주며, 브랜드 태도는 소비자가 브랜드를 직접 경험한 후에 평가를 통해 인지할 수 있기 때문에 구매의도에 직접적인 영향을 주는 것으로 분석된다. 또 다른 해석으로는 브랜드 이미지는 관련 산업에서 해당 브랜드의 위치를 나타내는 개념이지만, 브랜드 태도는 한 단계 더 나아가 해당 브랜드에 얼마나 우호적인지를 판단하는 개념으로, 브랜드 이미지가 긍정적이고 확고하다고 하여 해당 브랜드의 상품만 구매하지 않는 것으로 판단된다. 가령, 소비자들은 우리나라에서 대표 브랜드의 이미지를 갖는 항공사를 바로 떠올리지만, 이것이 직접적인 구매의도로 이어져 해당 항공사를 이용한다고 볼 수 없는 것이다. 결론적으로는 항공사가 긍정적인 브랜드 태도에 초점을 맞추어 소비자들의 공감대를 형성하고 구매의도를 이끌어낼 수 있도록 노력한다면 큰 경쟁력을 구축할 수 있을 것이다. 넷째, 항공사의 성공적인 SNS마케팅은 항공사의 브랜드 이미지와 항공사의 브랜드 태도에 직접적인 영향을 주며, 좋은 브랜드 이미지는 소비자들에게 긍정적인 브랜드 태도를 형성시키고 또한 이는 구매의도로 이어질 수 있음을 시사한다. 성공적인 SNS마케팅을 하고자 하는 항공사들은 SNS 특성에 관심을 가지고 심도 있게 고려하여야 할 것이며, SNS를 중요한 마케팅 수단으로 주목해야 할 것이다. 본 연구는 항공사에서 SNS마케팅의 특성요인이 항공사의 브랜드 이미지와 항공사의 브랜드 태도, 그리고 구매의도에 효율적인지 검증하였으며, 앞으로 항공사 SNS마케팅 활동을 수행하는 항공사에게 유용한 기초자료를 제공함으로써 항공사 SNS 마케팅 활동에 있어서 전략적인 도움을 줄 것으로 예상된다.
본 연구는 스마트폰의 대중화와 더불어 SNS(Social Network Service)를 이용하는 사람이 급속히 증가하면서 마케팅 도구로서 각광받고 있는 SNS에 주목하여, 항공사 SNS마케팅의 특성이 항공사의 브랜드 이미지, 항공사의 브랜드 태도에 미치는 영향 관계에 대하여 규명하고자 하였다. 그리고 브랜드 이미지와 브랜드 태도, 구매의도 각각의 요인들의 관계를 파악하여 결론적으로는 항공사의 마케팅 도구로서 SNS 특성이 어떠한 영향력을 가지는지 파악하고, 이를 바탕으로 효과적인 마케팅 수단으로 활용할 수 있도록 방향성과 이론적 시사점을 제공하고자 한다. 이를 위하여 선행연구를 통하여 항공사 SNS 특성 요인을 ‘상호작용성’, ‘오락성’, ‘편리성’의 3가지를 주요 구성요인으로 도출하였고, 총 5개의 가설을 설정하였으며 항공사의 SNS마케팅을 경험해본 항공사 SNS 이용자를 대상으로 하여 설문조사를 실시했다. 변수들 간의 영향 관계 분석을 위해 SPSS Win 18.0 프로그램과 AMOS 22.0을 사용하였다. 실증분석 결과와 시사점 요약을 하면 다음과 같다. 첫째, 항공사 SNS마케팅의 특성 중 상호작용성, 오락성, 편리성의 요인은 항공사의 브랜드 이미지와 항공사의 브랜드 태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 항공사의 마케팅 담당자들은 SNS 마케팅 활동 시 이러한 특성에 주목하여 연구하고 적절히 활용해야 할 것이다. 둘째, 항공사의 브랜드 이미지는 항공사의 브랜드 태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 소비자들이 호감을 가지고 있는 브랜드 이미지는 소비자가 가지는 브랜드 태도에도 또한 좋은 영향을 끼친다는 것이다. 이는 항공사의 브랜드 이미지의 중요성을 보여주며, 호의적인 브랜드 이미지가 구축된다면 브랜드 태도 또한 긍정적인 영향력을 줄 수 있음을 나타낸다. 셋째, 항공사의 브랜드 이미지는 구매의도와 직접적인 영향 관계가 없는 것으로 나타났지만, 항공사의 브랜드 태도는 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 소비자들의 앞서 형성된 고정관념과 같은 브랜드 이미지는 구매의도와 직접적인 영향이 없으나 브랜드 태도에 직접적인 영향을 주며, 브랜드 태도는 소비자가 브랜드를 직접 경험한 후에 평가를 통해 인지할 수 있기 때문에 구매의도에 직접적인 영향을 주는 것으로 분석된다. 또 다른 해석으로는 브랜드 이미지는 관련 산업에서 해당 브랜드의 위치를 나타내는 개념이지만, 브랜드 태도는 한 단계 더 나아가 해당 브랜드에 얼마나 우호적인지를 판단하는 개념으로, 브랜드 이미지가 긍정적이고 확고하다고 하여 해당 브랜드의 상품만 구매하지 않는 것으로 판단된다. 가령, 소비자들은 우리나라에서 대표 브랜드의 이미지를 갖는 항공사를 바로 떠올리지만, 이것이 직접적인 구매의도로 이어져 해당 항공사를 이용한다고 볼 수 없는 것이다. 결론적으로는 항공사가 긍정적인 브랜드 태도에 초점을 맞추어 소비자들의 공감대를 형성하고 구매의도를 이끌어낼 수 있도록 노력한다면 큰 경쟁력을 구축할 수 있을 것이다. 넷째, 항공사의 성공적인 SNS마케팅은 항공사의 브랜드 이미지와 항공사의 브랜드 태도에 직접적인 영향을 주며, 좋은 브랜드 이미지는 소비자들에게 긍정적인 브랜드 태도를 형성시키고 또한 이는 구매의도로 이어질 수 있음을 시사한다. 성공적인 SNS마케팅을 하고자 하는 항공사들은 SNS 특성에 관심을 가지고 심도 있게 고려하여야 할 것이며, SNS를 중요한 마케팅 수단으로 주목해야 할 것이다. 본 연구는 항공사에서 SNS마케팅의 특성요인이 항공사의 브랜드 이미지와 항공사의 브랜드 태도, 그리고 구매의도에 효율적인지 검증하였으며, 앞으로 항공사 SNS마케팅 활동을 수행하는 항공사에게 유용한 기초자료를 제공함으로써 항공사 SNS 마케팅 활동에 있어서 전략적인 도움을 줄 것으로 예상된다.
This thesis focused on SNS, which has been spotlighted as a marketing strategies due to the rapid increase in the number of people using social network services (SNS) along with the popularization of cellphone, to find out about the relationship between the characteristics of airline SNS marketing a...
This thesis focused on SNS, which has been spotlighted as a marketing strategies due to the rapid increase in the number of people using social network services (SNS) along with the popularization of cellphone, to find out about the relationship between the characteristics of airline SNS marketing and the impact on airline brand image, airline brand attitude and purchasing intention. In addition, this study will identify the relationship between each factor of brand image, brand attitude, and purchasing intention, and ultimately identify the influence of SNS characteristics as marketing strategies of airlines, and provide direction and theoretical implications so that they can be used as effective marketing tools based on this. To this end, the three factors of airline SNS characteristics were derived as the main components, 'interaction', 'entertainment', and 'convenience', and a total of five hypotheses were set, and a survey was conducted on airline SNS users who had experienced airline SNS. Analysis using the SPSS Win 18.0 and AMOS 22.0 programs were used to analyze the relationship of influence among variables. The empirical analysis results and the implications summary are as follows. First, the factors of interaction, entertainment and convenience among airline SNS characteristics have been shown to have a significant impact on brand image and brand attitude. Based on these results, the airline's marketers will have to study and make appropriate use of these characteristics in SNS marketing activities. Second, brand image has been shown to have a significant effect on brand attitude. The brand image that consumers like also has a good influence on the brand attitude of consumers. This shows the importance of the airline's brand image, and if a favorable brand image is established, the brand attitude can also have a positive influence. Third, the brand image was found to have no direct impact on the purchase intention, but the brand attitude showed a significant impact on the purchase intention. It is analyzed that the brand image, such as the stereotype formed earlier by consumers, has no direct impact on the purchasing intention, but has a direct impact on the brand attitude, and the brand attitude has a direct impact on the purchasing intention because consumers can recognize it through evaluation after experiencing the brand directly. In other interpretations, brand image is a concept that represents the brand's position in the related industry, but brand attitude goes a step further and determines how friendly the brand is, and it is judged that the brand image is positive and firm, so it does not purchase only the brand's products. For example, consumers immediately recall an airline with a representative brand image, but this leads to direct buying and cannot be considered to be using that airline. In conclusion, if airlines focus on positive brand attitudes and strive to build consumer consensus and drive purchasing intent, they will be able to build a big competitive edge. Fourth, in conclusion, successful SNS marketing of airlines directly affects brand image and brand attitude, and good brand image forms positive brand attitude to consumers and also suggests that this can lead to purchasing intention. Airlines that want to successfully market SNS should pay attention to SNS characteristics and consider them in depth, and pay attention to SNS as an important marketing tool. This study has verified whether SNS characteristics are effective in brand image, brand attitude, and purchasing intention, and is expected to provide strategic help in airline SNS marketing activities by providing useful strategies to airlines carrying out airline SNS marketing activities.
This thesis focused on SNS, which has been spotlighted as a marketing strategies due to the rapid increase in the number of people using social network services (SNS) along with the popularization of cellphone, to find out about the relationship between the characteristics of airline SNS marketing and the impact on airline brand image, airline brand attitude and purchasing intention. In addition, this study will identify the relationship between each factor of brand image, brand attitude, and purchasing intention, and ultimately identify the influence of SNS characteristics as marketing strategies of airlines, and provide direction and theoretical implications so that they can be used as effective marketing tools based on this. To this end, the three factors of airline SNS characteristics were derived as the main components, 'interaction', 'entertainment', and 'convenience', and a total of five hypotheses were set, and a survey was conducted on airline SNS users who had experienced airline SNS. Analysis using the SPSS Win 18.0 and AMOS 22.0 programs were used to analyze the relationship of influence among variables. The empirical analysis results and the implications summary are as follows. First, the factors of interaction, entertainment and convenience among airline SNS characteristics have been shown to have a significant impact on brand image and brand attitude. Based on these results, the airline's marketers will have to study and make appropriate use of these characteristics in SNS marketing activities. Second, brand image has been shown to have a significant effect on brand attitude. The brand image that consumers like also has a good influence on the brand attitude of consumers. This shows the importance of the airline's brand image, and if a favorable brand image is established, the brand attitude can also have a positive influence. Third, the brand image was found to have no direct impact on the purchase intention, but the brand attitude showed a significant impact on the purchase intention. It is analyzed that the brand image, such as the stereotype formed earlier by consumers, has no direct impact on the purchasing intention, but has a direct impact on the brand attitude, and the brand attitude has a direct impact on the purchasing intention because consumers can recognize it through evaluation after experiencing the brand directly. In other interpretations, brand image is a concept that represents the brand's position in the related industry, but brand attitude goes a step further and determines how friendly the brand is, and it is judged that the brand image is positive and firm, so it does not purchase only the brand's products. For example, consumers immediately recall an airline with a representative brand image, but this leads to direct buying and cannot be considered to be using that airline. In conclusion, if airlines focus on positive brand attitudes and strive to build consumer consensus and drive purchasing intent, they will be able to build a big competitive edge. Fourth, in conclusion, successful SNS marketing of airlines directly affects brand image and brand attitude, and good brand image forms positive brand attitude to consumers and also suggests that this can lead to purchasing intention. Airlines that want to successfully market SNS should pay attention to SNS characteristics and consider them in depth, and pay attention to SNS as an important marketing tool. This study has verified whether SNS characteristics are effective in brand image, brand attitude, and purchasing intention, and is expected to provide strategic help in airline SNS marketing activities by providing useful strategies to airlines carrying out airline SNS marketing activities.
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