최근 스마트폰의 보급되면서 4G를 넘어서 5G시대로 인터넷 환경은 빠르게 변화하고 있다. 대한민국의 모바일 인터넷 이용율은 90.4%로 누구나 인터넷을 사용하고 있다는 것이다. 모바일 인터넷 중 SNS의 이용률은 65.2%로 대부분의 사람들이 SNS를 통해 상호작용과 최신의 정보를 얻는다. 이에 따라 기업들도 SNS를 통한 마케팅에 전략적으로 대응하고 있다. SNS는 관계 구축을 위한 하나의 수단으로 전반적인 이용에 관한 연구들이 활발하게 진행되고 있다. 본 연구에서는 SNS마케팅의 특성요인이 지속적 구매의도에 미치는 영향을 분석하였고, 더 나아가 ...
최근 스마트폰의 보급되면서 4G를 넘어서 5G시대로 인터넷 환경은 빠르게 변화하고 있다. 대한민국의 모바일 인터넷 이용율은 90.4%로 누구나 인터넷을 사용하고 있다는 것이다. 모바일 인터넷 중 SNS의 이용률은 65.2%로 대부분의 사람들이 SNS를 통해 상호작용과 최신의 정보를 얻는다. 이에 따라 기업들도 SNS를 통한 마케팅에 전략적으로 대응하고 있다. SNS는 관계 구축을 위한 하나의 수단으로 전반적인 이용에 관한 연구들이 활발하게 진행되고 있다. 본 연구에서는 SNS마케팅의 특성요인이 지속적 구매의도에 미치는 영향을 분석하였고, 더 나아가 브랜드태도가 이들 간에 매개역할을 하는지를 분석하였다. 이를 위해 SNS를 사용하는 사람을 대상으로 260부의 설문지를 회수하였다. 독립변수로는 SNS 마케팅 특성요인인 상호작용성, 접근편의성, 최신성으로 설정하였고, 매개변수는 브랜드태도를 설정하였고, 종속변수는 지속적 구매의도로 설정하였다. 결과분석은 SPSS 25.0를 이용하여 요인분석, 빈도분석, 차이분석, 신뢰도분석, 독립변수의 상관관계 분석과 위계적 회귀분석(다중회귀분석 및 매개효과를 포함한 다중회귀분석)을 실시하였다. 연구결과 SNS마케팅 특성요인으로 선정한 상호작용성, 최신성이 지속적 구매의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 브랜드태도 매개효과 역시 상호작용성과 최신성이 지속적 구매의도에 부분매개효과가 있음이 나타났다. 상호작용성과 최신성이 SNS 마케팅에 있어서 중요성을 다시 한 번 검증하게 되었고, 접근편의성은 기존의 모바일 인터넷의 발달로 모든 SNS 플렛폼과 더불어 기존의 온라인 쇼핑몰 또한 간단한 가입을 통해 이용을 할 수 있기 때문에 브랜드 태도와 지속적 구매의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과에서 나타난 것과 같이 SNS 마케팅 전략을 고려할 때 단순한 상호작용과 최신의 정보만을 제공하는 것이 아닌 고객들이 원하는 정보를 교환하고 그에 맞는 최신의 정보를 제공해야 한다는 것이 이번 연구를 통해 얻은 중요한 시사점이라 할 수 있고, 마지막으로 연구의 한계점 및 향후 연구 방향을 제시하였다.
최근 스마트폰의 보급되면서 4G를 넘어서 5G시대로 인터넷 환경은 빠르게 변화하고 있다. 대한민국의 모바일 인터넷 이용율은 90.4%로 누구나 인터넷을 사용하고 있다는 것이다. 모바일 인터넷 중 SNS의 이용률은 65.2%로 대부분의 사람들이 SNS를 통해 상호작용과 최신의 정보를 얻는다. 이에 따라 기업들도 SNS를 통한 마케팅에 전략적으로 대응하고 있다. SNS는 관계 구축을 위한 하나의 수단으로 전반적인 이용에 관한 연구들이 활발하게 진행되고 있다. 본 연구에서는 SNS마케팅의 특성요인이 지속적 구매의도에 미치는 영향을 분석하였고, 더 나아가 브랜드태도가 이들 간에 매개역할을 하는지를 분석하였다. 이를 위해 SNS를 사용하는 사람을 대상으로 260부의 설문지를 회수하였다. 독립변수로는 SNS 마케팅 특성요인인 상호작용성, 접근편의성, 최신성으로 설정하였고, 매개변수는 브랜드태도를 설정하였고, 종속변수는 지속적 구매의도로 설정하였다. 결과분석은 SPSS 25.0를 이용하여 요인분석, 빈도분석, 차이분석, 신뢰도분석, 독립변수의 상관관계 분석과 위계적 회귀분석(다중회귀분석 및 매개효과를 포함한 다중회귀분석)을 실시하였다. 연구결과 SNS마케팅 특성요인으로 선정한 상호작용성, 최신성이 지속적 구매의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 브랜드태도 매개효과 역시 상호작용성과 최신성이 지속적 구매의도에 부분매개효과가 있음이 나타났다. 상호작용성과 최신성이 SNS 마케팅에 있어서 중요성을 다시 한 번 검증하게 되었고, 접근편의성은 기존의 모바일 인터넷의 발달로 모든 SNS 플렛폼과 더불어 기존의 온라인 쇼핑몰 또한 간단한 가입을 통해 이용을 할 수 있기 때문에 브랜드 태도와 지속적 구매의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과에서 나타난 것과 같이 SNS 마케팅 전략을 고려할 때 단순한 상호작용과 최신의 정보만을 제공하는 것이 아닌 고객들이 원하는 정보를 교환하고 그에 맞는 최신의 정보를 제공해야 한다는 것이 이번 연구를 통해 얻은 중요한 시사점이라 할 수 있고, 마지막으로 연구의 한계점 및 향후 연구 방향을 제시하였다.
Recently, the spread of smart phone has surpassed 4G(4th Generation Mobile Communication), and the internet environment is rapidly changing to the 5G(5th Generation Mobile Communication) era. Korea's mobile internet usage rate is 90.4%, which means that everyone is using the internet. The usage rate...
Recently, the spread of smart phone has surpassed 4G(4th Generation Mobile Communication), and the internet environment is rapidly changing to the 5G(5th Generation Mobile Communication) era. Korea's mobile internet usage rate is 90.4%, which means that everyone is using the internet. The usage rate of SNS(Social Network Service) among mobile internet is 65.2%, and most people get interaction and up-to-date information through SNS. As a result, companies are strategically responding to marketing through SNS. SNS is one of the means of building relationships, and researches on the overall utilization are actively under way. In this study, we analyzed the influence of the characteristics of SNS marketing on the persistent purchase intention, and further analyzed whether the brand attitude plays an intermediary role among them. For this purpose, 260 questionnaires were collected for those using SNS. As independent variables, SNS marketing characteristics such as interactivity, accessibility, and up - to - date were set as parameters and brand attitudes were set as parameters. Dependent variable was set to continuous purchase. The results were analyzed by factor analysis, frequency analysis, difference analysis, reliability analysis, correlation analysis of independent variables, and hierarchical regression analysis (multiple regression analysis including multiple regression analysis and mediating effect) using SPSS 25.0. As a result of the research, it was analyzed that interactivity and freshness selected as characteristics of SNS marketing have a significant influence on the persistent purchase intention. Brand attitude mediating effects also showed that interactivity and modernity had a partial mediating effect on persistent purchase intention. Interaction and modernity have once again proved the importance of SNS marketing. Accessibility is improved by the existing mobile internet, and all existing SNS platforms as well as existing online shopping malls are also available through simple subscriptions, attitude and persistent purchase intention. As shown in these research results, considering the SNS marketing strategy, it is important not only to provide simple interaction and up-to-date information but also to exchange information and provide the latest information accordingly. Finally, the limitations of the research and future research directions are suggested.
Recently, the spread of smart phone has surpassed 4G(4th Generation Mobile Communication), and the internet environment is rapidly changing to the 5G(5th Generation Mobile Communication) era. Korea's mobile internet usage rate is 90.4%, which means that everyone is using the internet. The usage rate of SNS(Social Network Service) among mobile internet is 65.2%, and most people get interaction and up-to-date information through SNS. As a result, companies are strategically responding to marketing through SNS. SNS is one of the means of building relationships, and researches on the overall utilization are actively under way. In this study, we analyzed the influence of the characteristics of SNS marketing on the persistent purchase intention, and further analyzed whether the brand attitude plays an intermediary role among them. For this purpose, 260 questionnaires were collected for those using SNS. As independent variables, SNS marketing characteristics such as interactivity, accessibility, and up - to - date were set as parameters and brand attitudes were set as parameters. Dependent variable was set to continuous purchase. The results were analyzed by factor analysis, frequency analysis, difference analysis, reliability analysis, correlation analysis of independent variables, and hierarchical regression analysis (multiple regression analysis including multiple regression analysis and mediating effect) using SPSS 25.0. As a result of the research, it was analyzed that interactivity and freshness selected as characteristics of SNS marketing have a significant influence on the persistent purchase intention. Brand attitude mediating effects also showed that interactivity and modernity had a partial mediating effect on persistent purchase intention. Interaction and modernity have once again proved the importance of SNS marketing. Accessibility is improved by the existing mobile internet, and all existing SNS platforms as well as existing online shopping malls are also available through simple subscriptions, attitude and persistent purchase intention. As shown in these research results, considering the SNS marketing strategy, it is important not only to provide simple interaction and up-to-date information but also to exchange information and provide the latest information accordingly. Finally, the limitations of the research and future research directions are suggested.
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