보육교직원의 사회적지지, 자아탄력성이 행복감에 미치는 영향 : 자아존중감의 매개효과를 중심으로 A Study on the Effect of Social Support and Self-elasticity on the Happiness of Early Childhood Teachers원문보기
현대 사회는 핵가족과 여성의 경제활동으로 맞벌이 가정이 증가하고 있으며 다양한 가족 형태를 가진 취약계층가정, 다문화가정이 증가하고 있다. 특히 우리나라는 출산율이 1명에 못 미치는 저출산으로 인하여 육아에 대하여 중요성을 인식하고 정부차원의 복지 정책으로 부모가 전적으로 육아를 담당하는 것이 아니라 국가에서 지원해야 한다는 여론이 확산되었다 보육시설을 이용하는 영유아가 증가하고 교사와 함께 있는 시간이 길어짐에 따라서 부모들은 자녀를 믿고 맡길 수 있는 안전하고 질 높은 보육을 요구하고 있으며 자연스럽게 보육의 질과 보육교직원의 역량에 대한 사회적 관심이 높아지고 있는 실정이다. 본 연구에서는 보육교직원의 ...
현대 사회는 핵가족과 여성의 경제활동으로 맞벌이 가정이 증가하고 있으며 다양한 가족 형태를 가진 취약계층가정, 다문화가정이 증가하고 있다. 특히 우리나라는 출산율이 1명에 못 미치는 저출산으로 인하여 육아에 대하여 중요성을 인식하고 정부차원의 복지 정책으로 부모가 전적으로 육아를 담당하는 것이 아니라 국가에서 지원해야 한다는 여론이 확산되었다 보육시설을 이용하는 영유아가 증가하고 교사와 함께 있는 시간이 길어짐에 따라서 부모들은 자녀를 믿고 맡길 수 있는 안전하고 질 높은 보육을 요구하고 있으며 자연스럽게 보육의 질과 보육교직원의 역량에 대한 사회적 관심이 높아지고 있는 실정이다. 본 연구에서는 보육교직원의 사회적지지, 자아탄력성이 행복감에 영향을 미치는데 있어 자아존중감이 매개역할을 하는가에 대해서 알아보고자 한다. 조사대상은 서울, 경기, 인천 지역에 소재한 127개소의 민간어린이집, 가정어린이집에 근무하고 있는 545명의 원장과 교사들을 대상으로 설문조사를 하였다. 회수된 538부의 설문지 중 최종 534부를 최종 분석대상으로 하였고, 보육교직원의 사회적지지, 자아탄력성이 행복감에 미치는 영향에서 자아존중감의 매개효과를 검증하고자 수집된 자료는 통계프로그램인 SPSSWIN 22.0을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조사대상자는 남자보다 여자가 많았고, 연령대는 40세∼50세가 가장 많은 분포를 보였으며, 학력은 전문대학 졸업이 가장 많았고, 결혼 상태는 기혼이 76.4%로 나타났다. 종교는 기독교인 43.1%, 무교 40.1%, 불교 8.6%, 천주교 7.5%, 기타 0.7%로 분포를 보였고, 유아교육기간 근무경력은 5년∼10년 미만이 가장 많았으며, 월평균 급여는 200만원 이상∼250만원미만이 가장 많았다. 일 평균 근무시간은 8시간 이상∼10시간 미만이 많았고, 직종 및 직위는 영아반교사(만1세∼만2세)44.2%, 유아반교사(만3세∼만5세)30.1%, 원장15.4%, 보조교사10.3%순으로 나타났다. 근무 유아교육기관 유형은 민간어린이집이 440명(82.4%)으로 가정어린이집 94명(17.6%)보다 많았다. 둘째, 인구통계학적특성에 따른 결과, 보육교직원의 연령에 따라서 살펴본 결과에서 50세 이상의 보육교직원이 다른 연령보다 자아탄력성, 자아존중감과 행복감이 높게 나타났고, 대학원을 졸업한 보육교직원이 자아탄력성, 자아존중감, 행복감에서 가장 높은 점수가 나오는 것으로 검증되었다. 결혼한 보육교직원이 자아탄력성, 자아존중감, 행복감에서 높게 나타났고, 종교 중에서 기독교가 자아탄력성, 자아존중감, 행복감에서 높게 검증되었다. 근무자들 중에 10년 이상 근무한 보육교직원이 자아존중감에서 가장 높게 나타났고, 직위로 나누었을 때 원장이 영아반교사, 유아반교사, 보조교사보다 자아탄력성, 자아존중감, 행복감에서 높게 나타났으며 가정어린이집에서 근무하는 교직원이 민간어린이집에서 근무하는 교직원보다 자아탄력성과 자아존중감에서 높게 나타났다. 셋째, 보육교직원의 행복감에 영향을 미치는 요인 중 사회적지지에 대하여 살펴보면, 친구의 지지가 가장 높게 나왔고 다음으로 동료의 지지, 가족의 지지 순으로 나왔다. 이것은 많은 보육교직원들이 친구의 지지로 힘을 얻는 것으로 알 수 있다. 넷째, 보육교직원의 행복감에 영향을 미치는 요인 중 자아탄력성에 대하여 살펴보면, 긍정적 미래지향성이 가장 높았으며, 그 다음으로 감정조절, 흥미와 관심의 다양성 순으로 나타났다. 다섯째, 보육교직원의 행복감에 대한 응답을 살펴보면 요인들 중에 외적행복이 가장 높게 나타났으며 다음으로 내적행복, 자기조절행복 순으로 나타났다. 여섯째, 매개변수인 자아존중감을 적용하면, 자아존중감의 매개변수로 인하여 사회적지지가 보육교직원의 행복감에 미치는 영향은 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 매개변수인 자아존중감을 적용해보면, 자아존중감의 매개변수로 인하여 자아탄력성이 보육교직원의 행복감에 미치는 영향도 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 토대로 보육교직원의 행복감을 향상시키기 위해서 다음과 같이 방안을 제언한다. 첫째, 보육 서비스의 질적 개선을 위해서는 다양한 인력 지원 체제를 통해 보육교직원이 만족할 만한 환경으로 향상될 수 있도록 정책적 배려가 요구된다. 둘째, 영유아들이 좀 더 좋은 환경에서 생활하도록 보육시설의 적절한 환경조성과 보육교직원의 이직률을 낮추기 위해서 재정적 지원이 필요하다. 셋째, 영유아들과 보육교직원들이 행복하게 지낼 수 있도록 평가항목축소와 서류 간소화 등 제도를 완화해야 한다. 넷째, 문제행동을 하는 영유아와 바람직한 상호작용을 할 수 있는 능력을 갖출 수 있도록 보육교직원들에게는 교육의 기회가 주어지고, 문제행동을 하는 유아를 양육하는 부모들에게는 부모교육이 이루어져서 보육교직원과 부모가 함께 서로 지지하고 격려하는 공동체 의식이 필요하다.
현대 사회는 핵가족과 여성의 경제활동으로 맞벌이 가정이 증가하고 있으며 다양한 가족 형태를 가진 취약계층가정, 다문화가정이 증가하고 있다. 특히 우리나라는 출산율이 1명에 못 미치는 저출산으로 인하여 육아에 대하여 중요성을 인식하고 정부차원의 복지 정책으로 부모가 전적으로 육아를 담당하는 것이 아니라 국가에서 지원해야 한다는 여론이 확산되었다 보육시설을 이용하는 영유아가 증가하고 교사와 함께 있는 시간이 길어짐에 따라서 부모들은 자녀를 믿고 맡길 수 있는 안전하고 질 높은 보육을 요구하고 있으며 자연스럽게 보육의 질과 보육교직원의 역량에 대한 사회적 관심이 높아지고 있는 실정이다. 본 연구에서는 보육교직원의 사회적지지, 자아탄력성이 행복감에 영향을 미치는데 있어 자아존중감이 매개역할을 하는가에 대해서 알아보고자 한다. 조사대상은 서울, 경기, 인천 지역에 소재한 127개소의 민간어린이집, 가정어린이집에 근무하고 있는 545명의 원장과 교사들을 대상으로 설문조사를 하였다. 회수된 538부의 설문지 중 최종 534부를 최종 분석대상으로 하였고, 보육교직원의 사회적지지, 자아탄력성이 행복감에 미치는 영향에서 자아존중감의 매개효과를 검증하고자 수집된 자료는 통계프로그램인 SPSS WIN 22.0을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조사대상자는 남자보다 여자가 많았고, 연령대는 40세∼50세가 가장 많은 분포를 보였으며, 학력은 전문대학 졸업이 가장 많았고, 결혼 상태는 기혼이 76.4%로 나타났다. 종교는 기독교인 43.1%, 무교 40.1%, 불교 8.6%, 천주교 7.5%, 기타 0.7%로 분포를 보였고, 유아교육기간 근무경력은 5년∼10년 미만이 가장 많았으며, 월평균 급여는 200만원 이상∼250만원미만이 가장 많았다. 일 평균 근무시간은 8시간 이상∼10시간 미만이 많았고, 직종 및 직위는 영아반교사(만1세∼만2세)44.2%, 유아반교사(만3세∼만5세)30.1%, 원장15.4%, 보조교사10.3%순으로 나타났다. 근무 유아교육기관 유형은 민간어린이집이 440명(82.4%)으로 가정어린이집 94명(17.6%)보다 많았다. 둘째, 인구통계학적특성에 따른 결과, 보육교직원의 연령에 따라서 살펴본 결과에서 50세 이상의 보육교직원이 다른 연령보다 자아탄력성, 자아존중감과 행복감이 높게 나타났고, 대학원을 졸업한 보육교직원이 자아탄력성, 자아존중감, 행복감에서 가장 높은 점수가 나오는 것으로 검증되었다. 결혼한 보육교직원이 자아탄력성, 자아존중감, 행복감에서 높게 나타났고, 종교 중에서 기독교가 자아탄력성, 자아존중감, 행복감에서 높게 검증되었다. 근무자들 중에 10년 이상 근무한 보육교직원이 자아존중감에서 가장 높게 나타났고, 직위로 나누었을 때 원장이 영아반교사, 유아반교사, 보조교사보다 자아탄력성, 자아존중감, 행복감에서 높게 나타났으며 가정어린이집에서 근무하는 교직원이 민간어린이집에서 근무하는 교직원보다 자아탄력성과 자아존중감에서 높게 나타났다. 셋째, 보육교직원의 행복감에 영향을 미치는 요인 중 사회적지지에 대하여 살펴보면, 친구의 지지가 가장 높게 나왔고 다음으로 동료의 지지, 가족의 지지 순으로 나왔다. 이것은 많은 보육교직원들이 친구의 지지로 힘을 얻는 것으로 알 수 있다. 넷째, 보육교직원의 행복감에 영향을 미치는 요인 중 자아탄력성에 대하여 살펴보면, 긍정적 미래지향성이 가장 높았으며, 그 다음으로 감정조절, 흥미와 관심의 다양성 순으로 나타났다. 다섯째, 보육교직원의 행복감에 대한 응답을 살펴보면 요인들 중에 외적행복이 가장 높게 나타났으며 다음으로 내적행복, 자기조절행복 순으로 나타났다. 여섯째, 매개변수인 자아존중감을 적용하면, 자아존중감의 매개변수로 인하여 사회적지지가 보육교직원의 행복감에 미치는 영향은 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 매개변수인 자아존중감을 적용해보면, 자아존중감의 매개변수로 인하여 자아탄력성이 보육교직원의 행복감에 미치는 영향도 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 토대로 보육교직원의 행복감을 향상시키기 위해서 다음과 같이 방안을 제언한다. 첫째, 보육 서비스의 질적 개선을 위해서는 다양한 인력 지원 체제를 통해 보육교직원이 만족할 만한 환경으로 향상될 수 있도록 정책적 배려가 요구된다. 둘째, 영유아들이 좀 더 좋은 환경에서 생활하도록 보육시설의 적절한 환경조성과 보육교직원의 이직률을 낮추기 위해서 재정적 지원이 필요하다. 셋째, 영유아들과 보육교직원들이 행복하게 지낼 수 있도록 평가항목축소와 서류 간소화 등 제도를 완화해야 한다. 넷째, 문제행동을 하는 영유아와 바람직한 상호작용을 할 수 있는 능력을 갖출 수 있도록 보육교직원들에게는 교육의 기회가 주어지고, 문제행동을 하는 유아를 양육하는 부모들에게는 부모교육이 이루어져서 보육교직원과 부모가 함께 서로 지지하고 격려하는 공동체 의식이 필요하다.
In modern society, the number of dual-income families is increasing due to the economic activities of nuclear families and women, and the number of vulnerable groups and multicultural families in various family types is increasing.,In particular, there is a growing public opinion in Korea that the g...
In modern society, the number of dual-income families is increasing due to the economic activities of nuclear families and women, and the number of vulnerable groups and multicultural families in various family types is increasing.,In particular, there is a growing public opinion in Korea that the government should support parents' childcare. As the number of infants and young children using childcare facilities increases and the time with teachers increases, parents are demanding safe and high quality childcare that can trust their children and naturally, the quality of childcare and social interest in the capacity of childcare teachers are increasing. The purpose of this study was to investigate the mediating role of self-esteem in the effect of social support and ego-resilience of childcare staff on happiness. The survey was conducted with 545 directors and teachers working at 127 private daycare centers and home daycare centers in Seoul, Gyeonggi, Incheon. The final 534 questionnaires were selected as the final analysis subjects. The collected data were analyzed using SPSS WIN 22.0, a statistical program, to verify the mediating effect of self-esteem of childcare staff on the effect of social support and ego-resilience of childcare staff on happiness. The results of this study are summarized as follows. First, the subjects of the survey were more women than men, and the age group was the most distributed between 40 and 50 years old. The education level was the highest in college graduation, and the marriage status was 76.4%. Religion was 43.1% Christian, 40.1% Mugyo, 8.6% Buddhist, 7.5% Catholic. Other 0.7% were distributed, and the career of early childhood education was the most in 5 ~ 10 years, and the average monthly salary was the highest in 2 million won ~ 2.5 million won. The average working hours per day were more than 8 hours to less than 10 hours, and the occupations and positions were 44.2% for infant class teachers (one to two years old), 30.1% for infant class teachers (three to five years old), 15.4% for the director, and 10.3% for assistant teachers. The types of working early childhood education institutions were 440 (82.4%) in private day care centers, which was higher than 94 (17.6%) in home day care centers. Second, as a result of the demographic characteristics, the results of the analysis by the age of the childcare staff showed that the childcare staff over 50 years old showed higher ego-resilience, self-esteem and happiness than other ages, and the childcare staff who graduated from graduate school showed the highest score in ego-resilience, self-esteem and happiness. Married childcare staff showed high in ego-resilience, self-esteem, and happiness, and Christianity was highly verified in ego-resilience, self-esteem, and happiness among religions. The teachers who worked for more than 10 years showed the highest level of self-esteem. When they were divided into positions, the director showed higher level of ego-resilience, self-esteem, and happiness than the teachers in infant class, infant class, and assistant teachers. The teachers working at home daycare centers showed higher level of ego-resilience and self-esteem than the staff working at private daycare centers. Third, as for the social support among the factors affecting the happiness of childcare staff, the support of friends was the highest, followed by support of colleagues and support of family. This can be seen as many childcare staffs gain strength from the support of their friends. Fourth, the positive future orientation was the highest among the factors affecting the happiness of childcare staff, followed by emotional regulation, interest and diversity of interest. Fifth, when looking at the responses to happiness of childcare staff, external happiness was the highest among the factors, followed by internal happiness and self-regulated happiness. Sixth, when applying self-esteem as a parameter, the effect of social support on happiness of childcare staff due to the parameter of self-esteem was found to have a significant positive effect. Seventh, when applying self-esteem as a parameter, the effect of ego-resilience on happiness of childcare staff was also found to have a significant positive effect due to the parameter of self-esteem. Based on the results of this study, the following measures are proposed to improve the happiness of childcare staff. First, in order to improve the quality of childcare services, policy consideration is required to improve the environment in which childcare staff can be satisfied through various manpower support systems. Second, financial support is needed to create appropriate environment for childcare facilities and to lower the turnover rate of childcare staff so that infants and young children can live in a better environment. Third, the system such as reducing evaluation items and simplifying documents should be relaxed so that infants and childcare staff can be happy. Fourth, in order to have the ability to interact with infants and young children who have problem behaviors, childcare staff should be given an opportunity to educate them, and parents who raise infants who have problem behaviors should have a sense of community that childcare staff and parents support and encourage each other.
In modern society, the number of dual-income families is increasing due to the economic activities of nuclear families and women, and the number of vulnerable groups and multicultural families in various family types is increasing.,In particular, there is a growing public opinion in Korea that the government should support parents' childcare. As the number of infants and young children using childcare facilities increases and the time with teachers increases, parents are demanding safe and high quality childcare that can trust their children and naturally, the quality of childcare and social interest in the capacity of childcare teachers are increasing. The purpose of this study was to investigate the mediating role of self-esteem in the effect of social support and ego-resilience of childcare staff on happiness. The survey was conducted with 545 directors and teachers working at 127 private daycare centers and home daycare centers in Seoul, Gyeonggi, Incheon. The final 534 questionnaires were selected as the final analysis subjects. The collected data were analyzed using SPSS WIN 22.0, a statistical program, to verify the mediating effect of self-esteem of childcare staff on the effect of social support and ego-resilience of childcare staff on happiness. The results of this study are summarized as follows. First, the subjects of the survey were more women than men, and the age group was the most distributed between 40 and 50 years old. The education level was the highest in college graduation, and the marriage status was 76.4%. Religion was 43.1% Christian, 40.1% Mugyo, 8.6% Buddhist, 7.5% Catholic. Other 0.7% were distributed, and the career of early childhood education was the most in 5 ~ 10 years, and the average monthly salary was the highest in 2 million won ~ 2.5 million won. The average working hours per day were more than 8 hours to less than 10 hours, and the occupations and positions were 44.2% for infant class teachers (one to two years old), 30.1% for infant class teachers (three to five years old), 15.4% for the director, and 10.3% for assistant teachers. The types of working early childhood education institutions were 440 (82.4%) in private day care centers, which was higher than 94 (17.6%) in home day care centers. Second, as a result of the demographic characteristics, the results of the analysis by the age of the childcare staff showed that the childcare staff over 50 years old showed higher ego-resilience, self-esteem and happiness than other ages, and the childcare staff who graduated from graduate school showed the highest score in ego-resilience, self-esteem and happiness. Married childcare staff showed high in ego-resilience, self-esteem, and happiness, and Christianity was highly verified in ego-resilience, self-esteem, and happiness among religions. The teachers who worked for more than 10 years showed the highest level of self-esteem. When they were divided into positions, the director showed higher level of ego-resilience, self-esteem, and happiness than the teachers in infant class, infant class, and assistant teachers. The teachers working at home daycare centers showed higher level of ego-resilience and self-esteem than the staff working at private daycare centers. Third, as for the social support among the factors affecting the happiness of childcare staff, the support of friends was the highest, followed by support of colleagues and support of family. This can be seen as many childcare staffs gain strength from the support of their friends. Fourth, the positive future orientation was the highest among the factors affecting the happiness of childcare staff, followed by emotional regulation, interest and diversity of interest. Fifth, when looking at the responses to happiness of childcare staff, external happiness was the highest among the factors, followed by internal happiness and self-regulated happiness. Sixth, when applying self-esteem as a parameter, the effect of social support on happiness of childcare staff due to the parameter of self-esteem was found to have a significant positive effect. Seventh, when applying self-esteem as a parameter, the effect of ego-resilience on happiness of childcare staff was also found to have a significant positive effect due to the parameter of self-esteem. Based on the results of this study, the following measures are proposed to improve the happiness of childcare staff. First, in order to improve the quality of childcare services, policy consideration is required to improve the environment in which childcare staff can be satisfied through various manpower support systems. Second, financial support is needed to create appropriate environment for childcare facilities and to lower the turnover rate of childcare staff so that infants and young children can live in a better environment. Third, the system such as reducing evaluation items and simplifying documents should be relaxed so that infants and childcare staff can be happy. Fourth, in order to have the ability to interact with infants and young children who have problem behaviors, childcare staff should be given an opportunity to educate them, and parents who raise infants who have problem behaviors should have a sense of community that childcare staff and parents support and encourage each other.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.