학문 목적 외국인 학습자를 위한 한국어 쓰기 교육 방안 연구 : 과정-장르 통합 보고서 쓰기를 중심으로 A Study on the Education Plan of Korean Writing for Foreign Learners with Academic Purpose : Focusing on Writing Report by Process-Genre Integrated Methods원문보기
본 연구는 학문 목적 외국인 학습자를 대상으로 한국어 보고서 쓰기 능력을 향상시키는 교육 방안을 마련하는 데 목적을 두었다. 보고서 쓰기에 대한 교육이 제대로 이루어지지 못하고 있는 현실을 반영하여, 실제 교육 현장에서 적용할 수 있는 효과적인 교수·학습 방안을 마련하기 위하여 특히 과정-장르 통합 쓰기 교육 모형을 보고서 쓰기 교육에 적용하였다. 먼저, 본 연구는 효과적인 교육 방안 마련을 위해 보고서 쓰기 교육에 필요한 교육 방안을 검토하였다. 그리하여 쓰기, 특히 학문목적 보고서 쓰기에 적합한 과정-장르 통합 쓰기 교육의 개념을, “맥락에 따른 쓰기 과정을 통해 상황에 맞는 의미를 구성하는 쓰기 교육”이라고 다시 정의하였다. 또한 보고서 쓰기에 대하여도 검토하여 보고서는 ‘평가와 밀접히 관련되고 특정 학문적 담화공동체에서 요구하는 형식을 따라야 하며 특정 주제에 맞아야 하는’ 쓰기로서 정확성과 논리성 그리고 형식성을 갖추어야 하는 쓰기라는 점을 분명히 하였다. 제3장에서는 학문 목적 한국어 보고서 쓰기 교육의 현황과 필요성을 파악하기 위해 쓰기 교재를 분석(3.1.)하고 학문 목적 외국인 유학생을 대상으로 한 ...
본 연구는 학문 목적 외국인 학습자를 대상으로 한국어 보고서 쓰기 능력을 향상시키는 교육 방안을 마련하는 데 목적을 두었다. 보고서 쓰기에 대한 교육이 제대로 이루어지지 못하고 있는 현실을 반영하여, 실제 교육 현장에서 적용할 수 있는 효과적인 교수·학습 방안을 마련하기 위하여 특히 과정-장르 통합 쓰기 교육 모형을 보고서 쓰기 교육에 적용하였다. 먼저, 본 연구는 효과적인 교육 방안 마련을 위해 보고서 쓰기 교육에 필요한 교육 방안을 검토하였다. 그리하여 쓰기, 특히 학문목적 보고서 쓰기에 적합한 과정-장르 통합 쓰기 교육의 개념을, “맥락에 따른 쓰기 과정을 통해 상황에 맞는 의미를 구성하는 쓰기 교육”이라고 다시 정의하였다. 또한 보고서 쓰기에 대하여도 검토하여 보고서는 ‘평가와 밀접히 관련되고 특정 학문적 담화공동체에서 요구하는 형식을 따라야 하며 특정 주제에 맞아야 하는’ 쓰기로서 정확성과 논리성 그리고 형식성을 갖추어야 하는 쓰기라는 점을 분명히 하였다. 제3장에서는 학문 목적 한국어 보고서 쓰기 교육의 현황과 필요성을 파악하기 위해 쓰기 교재를 분석(3.1.)하고 학문 목적 외국인 유학생을 대상으로 한 요구 분석(3.2.)을 진행하였다. 교재 분석과 요구 분석을 통해, 교재가 다양한 보고서 쓰기 활동을 유도하지 못하고 있을 뿐만 아니라 학습자 역시 보고서 쓰기에 대한 인식과 방법이 부족하다는 문제점을 확인하였다. 이들을 해결하기 위해 본 연구에서는 과정-장르 통합 보고서 쓰기 교육을 제안하였다. 장르 지식을 통해 내용을 이해하고 과정별로 다양한 전략을 활용할 수 있다는 학습효과를 생각하였기 때문이다. 이를 통해 학문 목적 학습자들이 보고서 쓰기에 대한 자신감을 가지고 쓰기 능력도 확보할 수 있는 것으로 생각하였다.(<표3-34> 한국어 보고서 쓰기 교육에 대한 문제점과 개선방향 참고) 제4장에서는 앞(제2장과 제3장)에서 논의한 내용을 바탕으로 실제적인 과정-장르 통합 보고서 쓰기 교육 방안을 제시하였다. 구체적인 과정-장르 통합 한국어 보고서 쓰기 교육 모형을 설정하고(<그림4-4> 과정-장르 통합 한국어 보고서 쓰기 교육 모형 참고) 단계별로 효과적인 보고서 쓰기 교수·학습 활동을 제시하였다. 과정별 전략 적용과 관련하여 단계별로 수행되는 교수·학습 활동에서 교수자와 학습자가 스스로 자신의 역할을 이해하고 수행할 수 있도록 설계하였다. 또한 보고서 쓰기의 장르 지식을 제공하고 적용하며 활용할 수 있도록 교수·학습 활동을 설계하여 교수자는 특히 도입 단계(장르지식 제시)와 마무리 단계(장르지식 정리)에서, 그리고 학습자는 전개 단계에서 각 단계별 장르지식을 활용해보도록 하였다. 본 연구에서 제시된 다양한 단계별 교수·학습 활동은 교육 현장에서 보고서 쓰기 교육을 수행할 때 실제 활용할 수 있도록 활동 방법, 활동 내용, 활동 시 유의점 등을 구체적으로 제시하였다. 보고서 장르에 대한 이해와 관련된 활동을 고려하여, 과정별로 적절한 교수·학습 활동을 활용한다면 학습자들의 보고서 쓰기 능력 향상에 도움이 되리라고 생각한다. 그러나 이곳에서 제시된 교육방안이 실제 얼마나 효과적인지 검증하지 못한 점은 이 연구의 한계라 할 수 있다. 또한 과정-장르를 통합하는 다양한 활동이 좀 더 풍부하게 제시되지 못한 점도 아쉬운 부분이다. 앞으로 이에 대한 연구가 지속되기를 기대한다.
본 연구는 학문 목적 외국인 학습자를 대상으로 한국어 보고서 쓰기 능력을 향상시키는 교육 방안을 마련하는 데 목적을 두었다. 보고서 쓰기에 대한 교육이 제대로 이루어지지 못하고 있는 현실을 반영하여, 실제 교육 현장에서 적용할 수 있는 효과적인 교수·학습 방안을 마련하기 위하여 특히 과정-장르 통합 쓰기 교육 모형을 보고서 쓰기 교육에 적용하였다. 먼저, 본 연구는 효과적인 교육 방안 마련을 위해 보고서 쓰기 교육에 필요한 교육 방안을 검토하였다. 그리하여 쓰기, 특히 학문목적 보고서 쓰기에 적합한 과정-장르 통합 쓰기 교육의 개념을, “맥락에 따른 쓰기 과정을 통해 상황에 맞는 의미를 구성하는 쓰기 교육”이라고 다시 정의하였다. 또한 보고서 쓰기에 대하여도 검토하여 보고서는 ‘평가와 밀접히 관련되고 특정 학문적 담화공동체에서 요구하는 형식을 따라야 하며 특정 주제에 맞아야 하는’ 쓰기로서 정확성과 논리성 그리고 형식성을 갖추어야 하는 쓰기라는 점을 분명히 하였다. 제3장에서는 학문 목적 한국어 보고서 쓰기 교육의 현황과 필요성을 파악하기 위해 쓰기 교재를 분석(3.1.)하고 학문 목적 외국인 유학생을 대상으로 한 요구 분석(3.2.)을 진행하였다. 교재 분석과 요구 분석을 통해, 교재가 다양한 보고서 쓰기 활동을 유도하지 못하고 있을 뿐만 아니라 학습자 역시 보고서 쓰기에 대한 인식과 방법이 부족하다는 문제점을 확인하였다. 이들을 해결하기 위해 본 연구에서는 과정-장르 통합 보고서 쓰기 교육을 제안하였다. 장르 지식을 통해 내용을 이해하고 과정별로 다양한 전략을 활용할 수 있다는 학습효과를 생각하였기 때문이다. 이를 통해 학문 목적 학습자들이 보고서 쓰기에 대한 자신감을 가지고 쓰기 능력도 확보할 수 있는 것으로 생각하였다.(<표3-34> 한국어 보고서 쓰기 교육에 대한 문제점과 개선방향 참고) 제4장에서는 앞(제2장과 제3장)에서 논의한 내용을 바탕으로 실제적인 과정-장르 통합 보고서 쓰기 교육 방안을 제시하였다. 구체적인 과정-장르 통합 한국어 보고서 쓰기 교육 모형을 설정하고(<그림4-4> 과정-장르 통합 한국어 보고서 쓰기 교육 모형 참고) 단계별로 효과적인 보고서 쓰기 교수·학습 활동을 제시하였다. 과정별 전략 적용과 관련하여 단계별로 수행되는 교수·학습 활동에서 교수자와 학습자가 스스로 자신의 역할을 이해하고 수행할 수 있도록 설계하였다. 또한 보고서 쓰기의 장르 지식을 제공하고 적용하며 활용할 수 있도록 교수·학습 활동을 설계하여 교수자는 특히 도입 단계(장르지식 제시)와 마무리 단계(장르지식 정리)에서, 그리고 학습자는 전개 단계에서 각 단계별 장르지식을 활용해보도록 하였다. 본 연구에서 제시된 다양한 단계별 교수·학습 활동은 교육 현장에서 보고서 쓰기 교육을 수행할 때 실제 활용할 수 있도록 활동 방법, 활동 내용, 활동 시 유의점 등을 구체적으로 제시하였다. 보고서 장르에 대한 이해와 관련된 활동을 고려하여, 과정별로 적절한 교수·학습 활동을 활용한다면 학습자들의 보고서 쓰기 능력 향상에 도움이 되리라고 생각한다. 그러나 이곳에서 제시된 교육방안이 실제 얼마나 효과적인지 검증하지 못한 점은 이 연구의 한계라 할 수 있다. 또한 과정-장르를 통합하는 다양한 활동이 좀 더 풍부하게 제시되지 못한 점도 아쉬운 부분이다. 앞으로 이에 대한 연구가 지속되기를 기대한다.
This study focus on making education plans on how to improve the abilities of writing report in Korean for foreign learners with academic purposes. It reflected the reality that the writing education of report writing in Korean wasn’t being fully implemented, So the writer made effective teaching pl...
This study focus on making education plans on how to improve the abilities of writing report in Korean for foreign learners with academic purposes. It reflected the reality that the writing education of report writing in Korean wasn’t being fully implemented, So the writer made effective teaching plans so as to it can be applied to actual teaching scenes, especially the writer adopted process-genre integrated teaching model in report writing teaching. Firstly, In order to make effective teaching plans, this study discussed the teaching plans needed in report writing teaching, redefined writing education, especially the report writing education in which process-genre integrated methods were adopted, that is the writing education in accordance with situational meaning by writing process to context. This study also discussed the report writing. As the writing which closely related to evaluation, must follow a specific form adopting specific academic terms and must fit in with a specific theme, the report writing obviously has accuracy, logicality and formality. In chapter 3, In order to understand the status quo of the Korean report writing education with academic purposes and its necessity, it analyzed the writing textbook(3.1)and the needs of foreign students with academic purposes. By doing the textbook analysis and requirement analysis, it proved that the textbook can’t guide various report writing activities; the foreign learners lack of understanding for report writing itself and its writing methods. In order to solve these problems, this study proposed report writing education which integrates its process and genre. Understanding the content by genre knowledge and adopting various strategies in various processes, this kind of report writing education can make the foreign learners with academic purposes be confident in report writing, it can ensure their writing abilities as well (please reference form[The problems in writing education of Korean report writing and its direction of improvement]). In chapter 4, according to the content discussed in chapter 2 and 3, it proposed practical process-genre integrated teaching plans, established practical writing education models (Please reference form[The process-genre integrated writing models in Korean report writing]) and listed effective writing teaching activities in different stages in Korean report writing. In practical teaching activities, it designed specific roles for both the teacher and the learners; In order to provide, apply for and flexibly use the genre knowledge in report writing, it designed specific teaching activities in which the teacher can flexibly use the genre knowledge in Leading-in stage (presentation of genre knowledge), ending stage (arrangement of genre knowledge) and activity stage of students. In the teaching activities in different stages in this study, it proposed practical methods, content and attentions so that they can be used flexibly in practical report writing teaching scene. This study thinks that carrying out appropriate teaching activities in each stage in the light of understanding the activities related the genre of the report writing is helpful to improve the learners’ writing ability to report writing. However, the teaching plan proposed in this study has not been carried out at present after all, the actual effect needs to be studied and demonstrated. In addition, it is a great pity that this study did not propose or design more abundant process-genre integrated teaching activities, expect that related content can be studied continuously.
This study focus on making education plans on how to improve the abilities of writing report in Korean for foreign learners with academic purposes. It reflected the reality that the writing education of report writing in Korean wasn’t being fully implemented, So the writer made effective teaching plans so as to it can be applied to actual teaching scenes, especially the writer adopted process-genre integrated teaching model in report writing teaching. Firstly, In order to make effective teaching plans, this study discussed the teaching plans needed in report writing teaching, redefined writing education, especially the report writing education in which process-genre integrated methods were adopted, that is the writing education in accordance with situational meaning by writing process to context. This study also discussed the report writing. As the writing which closely related to evaluation, must follow a specific form adopting specific academic terms and must fit in with a specific theme, the report writing obviously has accuracy, logicality and formality. In chapter 3, In order to understand the status quo of the Korean report writing education with academic purposes and its necessity, it analyzed the writing textbook(3.1)and the needs of foreign students with academic purposes. By doing the textbook analysis and requirement analysis, it proved that the textbook can’t guide various report writing activities; the foreign learners lack of understanding for report writing itself and its writing methods. In order to solve these problems, this study proposed report writing education which integrates its process and genre. Understanding the content by genre knowledge and adopting various strategies in various processes, this kind of report writing education can make the foreign learners with academic purposes be confident in report writing, it can ensure their writing abilities as well (please reference form[The problems in writing education of Korean report writing and its direction of improvement]). In chapter 4, according to the content discussed in chapter 2 and 3, it proposed practical process-genre integrated teaching plans, established practical writing education models (Please reference form[The process-genre integrated writing models in Korean report writing]) and listed effective writing teaching activities in different stages in Korean report writing. In practical teaching activities, it designed specific roles for both the teacher and the learners; In order to provide, apply for and flexibly use the genre knowledge in report writing, it designed specific teaching activities in which the teacher can flexibly use the genre knowledge in Leading-in stage (presentation of genre knowledge), ending stage (arrangement of genre knowledge) and activity stage of students. In the teaching activities in different stages in this study, it proposed practical methods, content and attentions so that they can be used flexibly in practical report writing teaching scene. This study thinks that carrying out appropriate teaching activities in each stage in the light of understanding the activities related the genre of the report writing is helpful to improve the learners’ writing ability to report writing. However, the teaching plan proposed in this study has not been carried out at present after all, the actual effect needs to be studied and demonstrated. In addition, it is a great pity that this study did not propose or design more abundant process-genre integrated teaching activities, expect that related content can be studied continuously.
주제어
#Foreign Learners with Academic Purposes Korean Writing Process-Genre Integrated Writing Education Report Writing
학위논문 정보
저자
시운
학위수여기관
전북대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
한국어교육학
지도교수
윤석민
발행연도
2020
총페이지
vii, 123 p.
키워드
Foreign Learners with Academic Purposes Korean Writing Process-Genre Integrated Writing Education Report Writing
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.