한국어 쓰기 교육, 중국인 한국어 학습자, 한국어 쓰기 교육과정, 한국어능력시험(TOPIK), 쓰기 교육목표, 최저 점수제.
한중 양국 간의 경제, 정치, 문화 등 교류가 많아지면서 한국어 공부는 점차 중국에서 급증하고 있다. 중국 '양광고고 신식 플랫품(阳光高考信息平臺)'에서 제공하는 대학 정보에 따르면, 현재 중국 내 267개 대학에 한국어 관련 전공이 설립되어 있다. 그러나, 한국어를 전공하고 있는 대부분의 중국인 학생들은 한국어 학습, 시험 또는 한국어 관련 업무에서 쓰기 능력의 부족 혹은 쓰기의 어려움을 겪고 있다...
한국어 쓰기 교육, 중국인 한국어 학습자, 한국어 쓰기 교육과정, 한국어능력시험(TOPIK), 쓰기 교육목표, 최저 점수제.
한중 양국 간의 경제, 정치, 문화 등 교류가 많아지면서 한국어 공부는 점차 중국에서 급증하고 있다. 중국 '양광고고 신식 플랫품(阳光高考信息平臺)'에서 제공하는 대학 정보에 따르면, 현재 중국 내 267개 대학에 한국어 관련 전공이 설립되어 있다. 그러나, 한국어를 전공하고 있는 대부분의 중국인 학생들은 한국어 학습, 시험 또는 한국어 관련 업무에서 쓰기 능력의 부족 혹은 쓰기의 어려움을 겪고 있다. 따라서 중국인 학습자의 한국어 쓰기 능력 향상은 현재 한국어 교육에서 긴급히 해결해야 할 문제 중 하나이다.
본 연구는 중국 내 한국어 쓰기 교육과정과 한국어능력시험(TOPIK)의 쓰기를 중심으로 중국인 학습자의 쓰기 능력 부족의 원인을 찾아 그 개선 방안을 제안한 것이다. 이를 통해 중국인 학습자의 한국어 쓰기 능력을 향상시키는 것이 본 연구의 최종적 인 목적이다.
제2장은 본 연구의 이론적 토대를 다루고 있다. 쓰기 및 쓰기 능력의 개념, 원리, 특성 등을 제시하였으며 쓰기 교육의 중요성과 목표도 강조하였다. 이것은 본 연구의 분석이나 개선 방안을 제안하는 데 중요한 연구 방향을 제공하였다.
제3장에서는 길림성 내 대표적인 4개 대학교를 연구 대상으로, 중국 내 한국어 쓰기 교육 현황을 분석하였다. 한국어학과 교과목 개설 현황 및 한국어 쓰기 교육 과정에 대한 분석을 통해 말하기/듣기/읽기 등에 비해 한국어 쓰기 교육이 시간이나 교재 및 교육 목표 설정 등에서 상대적으로 중요성이 부족한 상황임을 알 수 있었다. 이러한 문제점을 해결하고자 중국 내 한국어 교수자 15명, 학습자 100명을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 그리고 그 결과를 참조하여 ‘쓰기 교육 목표의 단계별 제시’, ‘쓰기 교과목의 조기 개설 및 원어민 교수자 활용’, ‘쓰기 교재 활용 및 학습자 주도형 교육 방법’, ‘다양하고 객관적인 평가 방식’등을 제안하였다.
제4장에서는 중국인 학습자의 한국어 쓰기 능력에 큰 영향을 미친 또 다른 요인으로 한국어능력시험(TOPIK)의 쓰기 영역에 대해 살펴보았다. 한국어능력시험(TOPIK)은 한국어를 모국어로 하지 않는 한국어 학습자를 대상으로 한국어 사용 능력을 검증하고 인증하는 시험으로 한국어 학습자의 학습 방향과 밀접한 관계에 있다. 한국어능력시험(TOPIK)은 2014년 7월 20일 제35회 시험부터 개편되어 새로운 체계로 실시하고 있는데 본 연구에서는 현행 한국어능력시험(TOPIK)의 문제점을 찾아 개선할 필요가 있음을 제안하였다. 또한 중국인 한국어 학습자들의 시험 현황과 한국어 교수자들의 시험에 대한 의견을 파악하기 위해 중국 내 한국어 교수자 15명, 학습자 110명을 대상으로 설문 조사를 실시한 후, 그 결과를 참조하여 ‘쓰기 문항의 다양화’, ‘쓰기 평가 기준의 세분화’ 그리고 ‘최저 점수제의 부활’이 필요하다는 점을 제안하였다.
마지막 제5장에서는 이상의 연구를 종합적으로 정리하고 본 연구의 논의를 다시 한 번 강조하였다. 중국내 한국어 학습자의 쓰기 능력을 향상시키기 위해서는 쓰기 능력 향상에 중요한 영향을 미치는 중국 내 쓰기 교육 과정과 한국어능력시험(TOPIK)의 여러 요인을 고려해서 문제를 개선해야 한다.
한국어 쓰기 교육, 중국인 한국어 학습자, 한국어 쓰기 교육과정, 한국어능력시험(TOPIK), 쓰기 교육목표, 최저 점수제.
한중 양국 간의 경제, 정치, 문화 등 교류가 많아지면서 한국어 공부는 점차 중국에서 급증하고 있다. 중국 '양광고고 신식 플랫품(阳光高考信息平臺)'에서 제공하는 대학 정보에 따르면, 현재 중국 내 267개 대학에 한국어 관련 전공이 설립되어 있다. 그러나, 한국어를 전공하고 있는 대부분의 중국인 학생들은 한국어 학습, 시험 또는 한국어 관련 업무에서 쓰기 능력의 부족 혹은 쓰기의 어려움을 겪고 있다. 따라서 중국인 학습자의 한국어 쓰기 능력 향상은 현재 한국어 교육에서 긴급히 해결해야 할 문제 중 하나이다.
본 연구는 중국 내 한국어 쓰기 교육과정과 한국어능력시험(TOPIK)의 쓰기를 중심으로 중국인 학습자의 쓰기 능력 부족의 원인을 찾아 그 개선 방안을 제안한 것이다. 이를 통해 중국인 학습자의 한국어 쓰기 능력을 향상시키는 것이 본 연구의 최종적 인 목적이다.
제2장은 본 연구의 이론적 토대를 다루고 있다. 쓰기 및 쓰기 능력의 개념, 원리, 특성 등을 제시하였으며 쓰기 교육의 중요성과 목표도 강조하였다. 이것은 본 연구의 분석이나 개선 방안을 제안하는 데 중요한 연구 방향을 제공하였다.
제3장에서는 길림성 내 대표적인 4개 대학교를 연구 대상으로, 중국 내 한국어 쓰기 교육 현황을 분석하였다. 한국어학과 교과목 개설 현황 및 한국어 쓰기 교육 과정에 대한 분석을 통해 말하기/듣기/읽기 등에 비해 한국어 쓰기 교육이 시간이나 교재 및 교육 목표 설정 등에서 상대적으로 중요성이 부족한 상황임을 알 수 있었다. 이러한 문제점을 해결하고자 중국 내 한국어 교수자 15명, 학습자 100명을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 그리고 그 결과를 참조하여 ‘쓰기 교육 목표의 단계별 제시’, ‘쓰기 교과목의 조기 개설 및 원어민 교수자 활용’, ‘쓰기 교재 활용 및 학습자 주도형 교육 방법’, ‘다양하고 객관적인 평가 방식’등을 제안하였다.
제4장에서는 중국인 학습자의 한국어 쓰기 능력에 큰 영향을 미친 또 다른 요인으로 한국어능력시험(TOPIK)의 쓰기 영역에 대해 살펴보았다. 한국어능력시험(TOPIK)은 한국어를 모국어로 하지 않는 한국어 학습자를 대상으로 한국어 사용 능력을 검증하고 인증하는 시험으로 한국어 학습자의 학습 방향과 밀접한 관계에 있다. 한국어능력시험(TOPIK)은 2014년 7월 20일 제35회 시험부터 개편되어 새로운 체계로 실시하고 있는데 본 연구에서는 현행 한국어능력시험(TOPIK)의 문제점을 찾아 개선할 필요가 있음을 제안하였다. 또한 중국인 한국어 학습자들의 시험 현황과 한국어 교수자들의 시험에 대한 의견을 파악하기 위해 중국 내 한국어 교수자 15명, 학습자 110명을 대상으로 설문 조사를 실시한 후, 그 결과를 참조하여 ‘쓰기 문항의 다양화’, ‘쓰기 평가 기준의 세분화’ 그리고 ‘최저 점수제의 부활’이 필요하다는 점을 제안하였다.
마지막 제5장에서는 이상의 연구를 종합적으로 정리하고 본 연구의 논의를 다시 한 번 강조하였다. 중국내 한국어 학습자의 쓰기 능력을 향상시키기 위해서는 쓰기 능력 향상에 중요한 영향을 미치는 중국 내 쓰기 교육 과정과 한국어능력시험(TOPIK)의 여러 요인을 고려해서 문제를 개선해야 한다.
With the economic, political, and cultural exchanges between China and South Korea increasing, Korean language learning has gradually become an upsurge in China. According to the university information provided in the 'Sunshine college entrance examinnation information platform' in China, there are ...
With the economic, political, and cultural exchanges between China and South Korea increasing, Korean language learning has gradually become an upsurge in China. According to the university information provided in the 'Sunshine college entrance examinnation information platform' in China, there are currently 267 universities in China having a major in Korean. However, most Chinese students majoring in Korean language are experiencing a lack of writing skills or writing difficulties in Korean learning, examinations, or Korean-related tasks. Therefore, improvement of Korean writing ability by Chinese learners is one of urgent problems to be solved in Korean language education. The purpose of this study is to find out the cause of lack of writing ability of Chinese learners and to suggest ways to improve them by focusing on Korean writing curriculum and TOPIK. The purpose of this study is to improve the Chinese writing ability of Korean learners.
The second chapter, which, as the theoretical basis of this study, presents the concepts, principles, and characteristics of writing and writing ability, and emphasize the importance and goals of writing education, provides, an important research direction in suggesting the analysis of this study or the improvement plan.
In the third chapter, in order to study the current situation of Korean language writing courses in China, firstly, four representative universities in Jilin Province were chosen as research objects for analysis and research. Through the analysis of Korean language curriculum and analysis of Korean writing curriculum, it was found that Korean writing education is relatively insufficient in terms of time, textbook and educational goal setting compared to speaking / listening / reading. To solve these problems, 15 Korean language teachers and 100 learners in China are surveyed. Based on the results of the questionnaire survey. The suggestiongs such as'proposed education goals for writing in stages', 'opening writing courses earlier and using foreign teachers', 'teaching materials utilization and selecting student-led teaching methods', and 'using multiple and objective evaluations' are put forward.
In chapter 4, we Looked into the writing part of Test of Proficiency in Korean(TOPIK) as another factor that has a great influence on the ability of Chinese learners to write in Korean. Test of Proficiency in Korean(TOPIK) is a test that verifies and certifies the ability to use Korean language for foreign learners who do not speak Korean as their native language. It is closely related to the learning direction of learners for Korean language. Test of Proficiency in Korean(TOPIK) has been revised since the 35th examination on July 20, 2014, and it has been implemented in a new system. In this study, it is suggested that the problems of the current TOPIK should be found and improved. After the questionnaire survey was conducted on 15 Korean language teachers and 110 learners in China to find out the test status of Chinese learners for Korean language and Korean language teachers’ opinions on the test, we gave such suggestions as ‘diversigication of writing items in test’, ‘Subdivision of writing evaluation criteria', and 'minimum score limit'.
In the fifth chapter, the above research and analysis were comprehensively sorted out and the arguments of this paper were emphasized again. Based on the theoretical research of each chapter and the analysis of the status quo, in order to improve the writing ability of Korean language learners in China, problems should be solved by taking into consideration various factors of the writing training course in China and the TOPIK, which have an important influence on the improvement of writing ability.
With the economic, political, and cultural exchanges between China and South Korea increasing, Korean language learning has gradually become an upsurge in China. According to the university information provided in the 'Sunshine college entrance examinnation information platform' in China, there are currently 267 universities in China having a major in Korean. However, most Chinese students majoring in Korean language are experiencing a lack of writing skills or writing difficulties in Korean learning, examinations, or Korean-related tasks. Therefore, improvement of Korean writing ability by Chinese learners is one of urgent problems to be solved in Korean language education. The purpose of this study is to find out the cause of lack of writing ability of Chinese learners and to suggest ways to improve them by focusing on Korean writing curriculum and TOPIK. The purpose of this study is to improve the Chinese writing ability of Korean learners.
The second chapter, which, as the theoretical basis of this study, presents the concepts, principles, and characteristics of writing and writing ability, and emphasize the importance and goals of writing education, provides, an important research direction in suggesting the analysis of this study or the improvement plan.
In the third chapter, in order to study the current situation of Korean language writing courses in China, firstly, four representative universities in Jilin Province were chosen as research objects for analysis and research. Through the analysis of Korean language curriculum and analysis of Korean writing curriculum, it was found that Korean writing education is relatively insufficient in terms of time, textbook and educational goal setting compared to speaking / listening / reading. To solve these problems, 15 Korean language teachers and 100 learners in China are surveyed. Based on the results of the questionnaire survey. The suggestiongs such as'proposed education goals for writing in stages', 'opening writing courses earlier and using foreign teachers', 'teaching materials utilization and selecting student-led teaching methods', and 'using multiple and objective evaluations' are put forward.
In chapter 4, we Looked into the writing part of Test of Proficiency in Korean(TOPIK) as another factor that has a great influence on the ability of Chinese learners to write in Korean. Test of Proficiency in Korean(TOPIK) is a test that verifies and certifies the ability to use Korean language for foreign learners who do not speak Korean as their native language. It is closely related to the learning direction of learners for Korean language. Test of Proficiency in Korean(TOPIK) has been revised since the 35th examination on July 20, 2014, and it has been implemented in a new system. In this study, it is suggested that the problems of the current TOPIK should be found and improved. After the questionnaire survey was conducted on 15 Korean language teachers and 110 learners in China to find out the test status of Chinese learners for Korean language and Korean language teachers’ opinions on the test, we gave such suggestions as ‘diversigication of writing items in test’, ‘Subdivision of writing evaluation criteria', and 'minimum score limit'.
In the fifth chapter, the above research and analysis were comprehensively sorted out and the arguments of this paper were emphasized again. Based on the theoretical research of each chapter and the analysis of the status quo, in order to improve the writing ability of Korean language learners in China, problems should be solved by taking into consideration various factors of the writing training course in China and the TOPIK, which have an important influence on the improvement of writing ability.
주제어
#Korean writing education Chinese Korean learner Korean writing education curriculum Test of Proficiency in Korean(TOPIK) TOPIK Writing education goals Minimum score limit 韩国语写作教育 中国韩国语学习者 韩国语写作教育课程 韩国语能力考试 写作教育目标 最低分数限制 한국어 쓰기 교육 중국인 한국어 학습자 한국어 쓰기 교육과정 한국어능력시험(TOPIK) 쓰기 교육목표 최저 점수제
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.