오늘날 우리는 각종 미디어를 이용하여 수많은 이미지와 정보를 보다 편리하고 신속하게 접할 수 있는 시대에 살고 있다. 이로 인해 필요한 정보를 빠르게 얻기도 하지만 편향적인 정보나 이미지를 쉽게 마주하기도 한다. 특히 대중매체에서 보여 지는 여성의 이미지는 성 차별적 고정관념이 그대로 반영되고 있으며 가치관을 형성해나가는 청소년기 학생들의 사고에 큰 영향을 주게 된다. 이러한 환경 속에서 학습자는 다양한 문화와 정보에 순응하기보다 비판적인 시각으로 재해석함으로써 올바른 판단으로 분별해야 한다. 다양한 삶의 형태와 여러 가치관들이 ...
오늘날 우리는 각종 미디어를 이용하여 수많은 이미지와 정보를 보다 편리하고 신속하게 접할 수 있는 시대에 살고 있다. 이로 인해 필요한 정보를 빠르게 얻기도 하지만 편향적인 정보나 이미지를 쉽게 마주하기도 한다. 특히 대중매체에서 보여 지는 여성의 이미지는 성 차별적 고정관념이 그대로 반영되고 있으며 가치관을 형성해나가는 청소년기 학생들의 사고에 큰 영향을 주게 된다. 이러한 환경 속에서 학습자는 다양한 문화와 정보에 순응하기보다 비판적인 시각으로 재해석함으로써 올바른 판단으로 분별해야 한다. 다양한 삶의 형태와 여러 가치관들이 공존하는 사회를 살아가는데 있어서 올바른 판단력과 통찰적 안목은 필요하다. 이를 위해 학습자는 비판적 사고를 통해 다양한 시각과 관점을 주체적으로 바라볼 수 있는 능력을 키워나가야 할 것이다.
이에 미술 감상 교육은 문화를 이해하고 사회 현상을 바라보는 안목을 기를 수 있도록 하며, 무비판적으로 수용되는 매체에서 노출되는 시각문화 이미지들을 바르게 이해할 수 있도록 한다.
본 논문에서는 감상자의 경험과 반응을 중점으로 한 앤더슨의 교육적 비평 모형을 적용한 수업이 학습자의 비평적 사고에 미치는 영향에 대해 연구하였다. 현재 학교 현장에서 일반적으로 사용되어지고 있는 펠드먼의 비평이론은 학습자가 작품을 감상하는데 있어 자유로운 사고와 다양한 해석을 하는데 한계가 있다고 판단했다. 따라서 이를 수정·보완한 앤더슨의 교육적 미술비평 모형과 펠드먼의 비평모형을 활용한 수업의 비교·분석을 바탕으로 앤더슨의 교육적 미술비평 모형의 가치와 필요성에 대해 고찰해보았다.
본 연구 수업의 방법은 고전부터 미술 작품에 반영되어 왔던 여성의 이미지와 페미니즘 미술에 반영된 여성의 이미지를 비교 감상한 후 앤더슨의 교육적 비평모형의 비평단계를 활용하여 학습자의 경험과 반응을 바탕으로 비평문을 서술하는 활동을 하였다. 이러한 활동 과정의 비평단계에 따른 다양한 발문을 통해 자신의 생각을 바탕으로 작가의 가치관과 사고를 이해하고 비교해봄으로써 다양한 해석과 평가를 할 수 있었다.
본 논문의 결론으로는 앤더슨의 교육적 비평 모형을 적용한 집단이 펠드먼의 비평단계를 적용한 집단보다 학습자의 비판적 사고 능력에서 향상된 결과를 나타내었음을 확인하였다. 비평적 사고의 하위 요소에서도 앤더슨의 비평 모형을 적용한 집단이 학습자의 비판적 사고력 향상에 긍정적인 의미가 있다는 것을 확인할 수 있었다. 또한 앤더슨의 비평단계를 활용한 비평문의 서술 방식에서 다양한 반응과 해석을 유도하였으며, 학습자는 유연한 태도로 작품을 편견 없이 바라볼 수 있었다. 비판적 사고 능력은 다양한 가치관이 공존하는 사회 속에서 편향된 시각적 정보들을 분별할 수 있도록 하며 아이들이 올바른 가치관을 형성해나가는데 필요한 역량이 될 것이다. 이를 위해서는 본 연구를 바탕으로 체계적이고 다양한 교수학습방법이 논의되어야 할 것이다.
본 논문의 연구를 기반으로 하여 발전적 방안을 제언하자면 학교 현장에서 앤더슨의 비평이론 단계를 실효성 있게 활용하기 위해서는 학생들과의 풍부한 피드백을 바탕으로 반응 단계에서의 교사의 정교하고 다양한 발문에 대한 연구가 지속적으로 이루어져야 할 것이다. 미술 감상·비평 수업지도 방안에 대한 연구가 충분히 이루어져 수업의 기회가 더욱 활성화 된다면 학습자는 보다 적극적인 태도로 수준 높은 감상 비평을 할 수 있을 것이며, 미술 교과과정의 발전에도 긍정적인 변화를 가져오는데 큰 기여를 할 것이다.
오늘날 우리는 각종 미디어를 이용하여 수많은 이미지와 정보를 보다 편리하고 신속하게 접할 수 있는 시대에 살고 있다. 이로 인해 필요한 정보를 빠르게 얻기도 하지만 편향적인 정보나 이미지를 쉽게 마주하기도 한다. 특히 대중매체에서 보여 지는 여성의 이미지는 성 차별적 고정관념이 그대로 반영되고 있으며 가치관을 형성해나가는 청소년기 학생들의 사고에 큰 영향을 주게 된다. 이러한 환경 속에서 학습자는 다양한 문화와 정보에 순응하기보다 비판적인 시각으로 재해석함으로써 올바른 판단으로 분별해야 한다. 다양한 삶의 형태와 여러 가치관들이 공존하는 사회를 살아가는데 있어서 올바른 판단력과 통찰적 안목은 필요하다. 이를 위해 학습자는 비판적 사고를 통해 다양한 시각과 관점을 주체적으로 바라볼 수 있는 능력을 키워나가야 할 것이다.
이에 미술 감상 교육은 문화를 이해하고 사회 현상을 바라보는 안목을 기를 수 있도록 하며, 무비판적으로 수용되는 매체에서 노출되는 시각문화 이미지들을 바르게 이해할 수 있도록 한다.
본 논문에서는 감상자의 경험과 반응을 중점으로 한 앤더슨의 교육적 비평 모형을 적용한 수업이 학습자의 비평적 사고에 미치는 영향에 대해 연구하였다. 현재 학교 현장에서 일반적으로 사용되어지고 있는 펠드먼의 비평이론은 학습자가 작품을 감상하는데 있어 자유로운 사고와 다양한 해석을 하는데 한계가 있다고 판단했다. 따라서 이를 수정·보완한 앤더슨의 교육적 미술비평 모형과 펠드먼의 비평모형을 활용한 수업의 비교·분석을 바탕으로 앤더슨의 교육적 미술비평 모형의 가치와 필요성에 대해 고찰해보았다.
본 연구 수업의 방법은 고전부터 미술 작품에 반영되어 왔던 여성의 이미지와 페미니즘 미술에 반영된 여성의 이미지를 비교 감상한 후 앤더슨의 교육적 비평모형의 비평단계를 활용하여 학습자의 경험과 반응을 바탕으로 비평문을 서술하는 활동을 하였다. 이러한 활동 과정의 비평단계에 따른 다양한 발문을 통해 자신의 생각을 바탕으로 작가의 가치관과 사고를 이해하고 비교해봄으로써 다양한 해석과 평가를 할 수 있었다.
본 논문의 결론으로는 앤더슨의 교육적 비평 모형을 적용한 집단이 펠드먼의 비평단계를 적용한 집단보다 학습자의 비판적 사고 능력에서 향상된 결과를 나타내었음을 확인하였다. 비평적 사고의 하위 요소에서도 앤더슨의 비평 모형을 적용한 집단이 학습자의 비판적 사고력 향상에 긍정적인 의미가 있다는 것을 확인할 수 있었다. 또한 앤더슨의 비평단계를 활용한 비평문의 서술 방식에서 다양한 반응과 해석을 유도하였으며, 학습자는 유연한 태도로 작품을 편견 없이 바라볼 수 있었다. 비판적 사고 능력은 다양한 가치관이 공존하는 사회 속에서 편향된 시각적 정보들을 분별할 수 있도록 하며 아이들이 올바른 가치관을 형성해나가는데 필요한 역량이 될 것이다. 이를 위해서는 본 연구를 바탕으로 체계적이고 다양한 교수학습방법이 논의되어야 할 것이다.
본 논문의 연구를 기반으로 하여 발전적 방안을 제언하자면 학교 현장에서 앤더슨의 비평이론 단계를 실효성 있게 활용하기 위해서는 학생들과의 풍부한 피드백을 바탕으로 반응 단계에서의 교사의 정교하고 다양한 발문에 대한 연구가 지속적으로 이루어져야 할 것이다. 미술 감상·비평 수업지도 방안에 대한 연구가 충분히 이루어져 수업의 기회가 더욱 활성화 된다면 학습자는 보다 적극적인 태도로 수준 높은 감상 비평을 할 수 있을 것이며, 미술 교과과정의 발전에도 긍정적인 변화를 가져오는데 큰 기여를 할 것이다.
Today, we live in a time when we can use a variety of media to interact with a lot of images and information more conveniently and quickly. Consequently, necessary information can be quickly obtained, but deflected information and images can be easily faced to each other. In particular, the image of...
Today, we live in a time when we can use a variety of media to interact with a lot of images and information more conveniently and quickly. Consequently, necessary information can be quickly obtained, but deflected information and images can be easily faced to each other. In particular, the image of women in the mass media reflects gender-discriminatory stereotypes, which greatly influences the way young students think about forming values. In such an environment, learners must reinterpret from a more critical point of view that adapts to diverse cultures and information to make the right decisions. In order to live in a society where diverse lifestyles and diverse values coexist, correct judgment and insight are necessary. In order to achieve this, students will have to develop their ability to see various visuals and perspectives independently through critical thinking.
Art appreciation education, therefore, allows people to understand culture, develop an eye for social phenomena, and properly understand visual and cultural images exposed to uncritically accepted media.
In this paper, we studied the impact of classes applying Anderson's educational critical model focusing on the experience and reaction of the audience on the critical thinking of the learners. "Feldman's critique theory, which is now commonly used in schools, judged that there is a limit to free thinking and various interpretations of the work for learners. Therefore, we considered the value and necessity of Anderson's educational art criticism model based on the comparison and analysis of classes using Anderson's educational art criticism model and Feldman's critique model.
After comparing and appreciating women's images reflected in classical art works with women's images reflected in feminist art, the method of this study utilized Anderson's educational critical model's critical stage to write criticisms based on the learner's experience and reaction. Through various questions based on the critical stage of the activity, the writer's values and ideas were understood and compared, and various interpretations and evaluations were made.
In the conclusion of this paper, it was confirmed that the group that applied the Anderson educational criticism model showed an improvement in the learner's critical thinking ability over the group that applied the Feldman's It has been confirmed that the group applying Anderson's model of criticism has positive meaning for improving students' critical thinking ability. Anderson's critique style was used to induce various reactions and interpretations, allowing learners to view works with a flexible attitude. Critical thinking skills will enable children to separate biased visual information and develop correct values in a society where diverse values coexist. In order to do so, systematic and diverse teaching methods should be discussed based on this study.
To effectively utilize the Anderson's critical theoretical stage at school, the study of the teacher's elaborate and diverse questions at the reaction stage will have to be carried out continuously based on rich feedback with the students. If enough research is carried out on how to teach art appreciation and criticism, and the opportunities for classes are further enlivened, learners will be able to take a more aggressive attitude and criticize them, which will contribute to the development of art curriculums and positive changes.
Today, we live in a time when we can use a variety of media to interact with a lot of images and information more conveniently and quickly. Consequently, necessary information can be quickly obtained, but deflected information and images can be easily faced to each other. In particular, the image of women in the mass media reflects gender-discriminatory stereotypes, which greatly influences the way young students think about forming values. In such an environment, learners must reinterpret from a more critical point of view that adapts to diverse cultures and information to make the right decisions. In order to live in a society where diverse lifestyles and diverse values coexist, correct judgment and insight are necessary. In order to achieve this, students will have to develop their ability to see various visuals and perspectives independently through critical thinking.
Art appreciation education, therefore, allows people to understand culture, develop an eye for social phenomena, and properly understand visual and cultural images exposed to uncritically accepted media.
In this paper, we studied the impact of classes applying Anderson's educational critical model focusing on the experience and reaction of the audience on the critical thinking of the learners. "Feldman's critique theory, which is now commonly used in schools, judged that there is a limit to free thinking and various interpretations of the work for learners. Therefore, we considered the value and necessity of Anderson's educational art criticism model based on the comparison and analysis of classes using Anderson's educational art criticism model and Feldman's critique model.
After comparing and appreciating women's images reflected in classical art works with women's images reflected in feminist art, the method of this study utilized Anderson's educational critical model's critical stage to write criticisms based on the learner's experience and reaction. Through various questions based on the critical stage of the activity, the writer's values and ideas were understood and compared, and various interpretations and evaluations were made.
In the conclusion of this paper, it was confirmed that the group that applied the Anderson educational criticism model showed an improvement in the learner's critical thinking ability over the group that applied the Feldman's It has been confirmed that the group applying Anderson's model of criticism has positive meaning for improving students' critical thinking ability. Anderson's critique style was used to induce various reactions and interpretations, allowing learners to view works with a flexible attitude. Critical thinking skills will enable children to separate biased visual information and develop correct values in a society where diverse values coexist. In order to do so, systematic and diverse teaching methods should be discussed based on this study.
To effectively utilize the Anderson's critical theoretical stage at school, the study of the teacher's elaborate and diverse questions at the reaction stage will have to be carried out continuously based on rich feedback with the students. If enough research is carried out on how to teach art appreciation and criticism, and the opportunities for classes are further enlivened, learners will be able to take a more aggressive attitude and criticize them, which will contribute to the development of art curriculums and positive changes.
주제어
#미술비평 앤더슨 페미니즘미술 비판적사고 Art Criticism Critical Thinking Anderson Feminism Art
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.