O2O 서비스품질이 가치지각과 재이용의도에 미치는 영향 : 신선식품 배송서비스를 중심으로 The Effect of O2O service quality on value perception & resue intention : Focusing on fresh food delivery service원문보기
이 연구는 신선식품 배송서비스를 중심으로 O2O 서비스 품질이 가치지각과 재이용의도에 어떠한 영향을 미치는 가를 파악하고 O2O 서비스 품질 온·오프라인 실행요인이 재이용의도에 어떤 인과관계가 있는지 알아보자 하였다. O2O 서비스 품질의 선행연구를 토대로 빠른 속도로 성장하고 있는 식품류 O2O 서비스의 새로운 마케팅 전략을 구축하는데 실무적인 시사점을 제시하여 신선식품의 O2O 서비스 성장과 발전에 기여하고자 하였다.
연구를 진행하기 위해 최근 6개월 이내에 식품류 O2O 서비스를 이용한 경험이 있는 전라북도에 거주하고 있는 소비자들을 대상으로 총 10일간 설문조사를 실시하였다. 온·오프라인 설문방법으로 총 311부의 설문지가 회수되었고, 불성실한 응답이 있는 ...
이 연구는 신선식품 배송서비스를 중심으로 O2O 서비스 품질이 가치지각과 재이용의도에 어떠한 영향을 미치는 가를 파악하고 O2O 서비스 품질 온·오프라인 실행요인이 재이용의도에 어떤 인과관계가 있는지 알아보자 하였다. O2O 서비스 품질의 선행연구를 토대로 빠른 속도로 성장하고 있는 식품류 O2O 서비스의 새로운 마케팅 전략을 구축하는데 실무적인 시사점을 제시하여 신선식품의 O2O 서비스 성장과 발전에 기여하고자 하였다.
연구를 진행하기 위해 최근 6개월 이내에 식품류 O2O 서비스를 이용한 경험이 있는 전라북도에 거주하고 있는 소비자들을 대상으로 총 10일간 설문조사를 실시하였다. 온·오프라인 설문방법으로 총 311부의 설문지가 회수되었고, 불성실한 응답이 있는 결측치 32부를 제외한 총 279부를 최종 분석을 위해 사용하였다. SPSS 24.0을 이용하여 요인분석, 신뢰도 분석, 상관관계분석을 하여 가설 검증을 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, O2O 서비스 품질 중 온라인 서비스품질이 가치지각에 미치는 영향에 관한 분석에서 본 연구자가 선행연구를 바탕으로 정의한 하위 실행요인(시스템품질, 정보품질, 서비스품질)이 6가지의 가설 중 2개가 기각이 되었음을 알 수 있었다.
둘째, O2O 온라인 서비스 품질 중 정보 품질은 선행연구들과 달리 감정적 가치에는 인과관계가 없고, 기능적 가치에만 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석 되었다. 따라서 식품류 O2O 서비스를 제공하는 공급자들은 정보제공과 관련된 전략으로 제품의 기능성에 초점을 맞추어야 할 것으로 보인다.
셋째, O2O 서비스 품질 중 오프라인 서비스품질이 가치지각에 미치는 영향에 관한 분석에서 본 연구자가 선행연구를 바탕으로 하위 실행요인으로 정의한 인적품질, 배송품질, 상품품질 모두 가치지각에 유의한 관계가 있는 것으로 분석 되었다. 비대면 배송서비스가 확대가 되고 있음에도 불구하고, 오프라인 서비스 품질의 하위 실행요인인 인적품질, 배송품질은 소비자들의 지각된 가치에 있어 매우 중요한 요인임이 확인되었다.
넷째, 소비자들의 지각된 가치(감정적 가치, 기능적 가치)가 재이용의도에 모두 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. O2O 서비스 품질(온라인 서비스품질, 오프라인 서비스품질)에서 가치지각으로의 영향이 거의 유의한 인과관계를 가지고 있음에 따라 O2O 서비스 품질이 가치지각과 재이용의도에 미치는 영향은 유의한 정(+)의 관계를 가지고 있음을 알 수 있다.
본 연구의 학문적 가치는 첫째, 신선식품 배송 서비스에 대한 이론적 기반을 마련하고, 초기적인 연구라는 점과 둘째, 선행연구를 통해 서비스 품질에 대한 하위차원을 각각 도출하였으며, 이를 신선식품 O2O 서비스에 적용하여 가치지각(감정적 가치, 기능적 가치)과, 재이용의도와의 관계를 확인했다는데 시사점이 있다 할 수 있겠다. 셋째, 신선식품의 시장현황과 소비자들의 구매빈도수가 높은 식품군, 신중함을 요하는 식품군에 대해 실증 연구하였다는 것이다.
이 연구는 신선식품 배송서비스를 중심으로 O2O 서비스 품질이 가치지각과 재이용의도에 어떠한 영향을 미치는 가를 파악하고 O2O 서비스 품질 온·오프라인 실행요인이 재이용의도에 어떤 인과관계가 있는지 알아보자 하였다. O2O 서비스 품질의 선행연구를 토대로 빠른 속도로 성장하고 있는 식품류 O2O 서비스의 새로운 마케팅 전략을 구축하는데 실무적인 시사점을 제시하여 신선식품의 O2O 서비스 성장과 발전에 기여하고자 하였다.
연구를 진행하기 위해 최근 6개월 이내에 식품류 O2O 서비스를 이용한 경험이 있는 전라북도에 거주하고 있는 소비자들을 대상으로 총 10일간 설문조사를 실시하였다. 온·오프라인 설문방법으로 총 311부의 설문지가 회수되었고, 불성실한 응답이 있는 결측치 32부를 제외한 총 279부를 최종 분석을 위해 사용하였다. SPSS 24.0을 이용하여 요인분석, 신뢰도 분석, 상관관계분석을 하여 가설 검증을 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, O2O 서비스 품질 중 온라인 서비스품질이 가치지각에 미치는 영향에 관한 분석에서 본 연구자가 선행연구를 바탕으로 정의한 하위 실행요인(시스템품질, 정보품질, 서비스품질)이 6가지의 가설 중 2개가 기각이 되었음을 알 수 있었다.
둘째, O2O 온라인 서비스 품질 중 정보 품질은 선행연구들과 달리 감정적 가치에는 인과관계가 없고, 기능적 가치에만 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석 되었다. 따라서 식품류 O2O 서비스를 제공하는 공급자들은 정보제공과 관련된 전략으로 제품의 기능성에 초점을 맞추어야 할 것으로 보인다.
셋째, O2O 서비스 품질 중 오프라인 서비스품질이 가치지각에 미치는 영향에 관한 분석에서 본 연구자가 선행연구를 바탕으로 하위 실행요인으로 정의한 인적품질, 배송품질, 상품품질 모두 가치지각에 유의한 관계가 있는 것으로 분석 되었다. 비대면 배송서비스가 확대가 되고 있음에도 불구하고, 오프라인 서비스 품질의 하위 실행요인인 인적품질, 배송품질은 소비자들의 지각된 가치에 있어 매우 중요한 요인임이 확인되었다.
넷째, 소비자들의 지각된 가치(감정적 가치, 기능적 가치)가 재이용의도에 모두 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. O2O 서비스 품질(온라인 서비스품질, 오프라인 서비스품질)에서 가치지각으로의 영향이 거의 유의한 인과관계를 가지고 있음에 따라 O2O 서비스 품질이 가치지각과 재이용의도에 미치는 영향은 유의한 정(+)의 관계를 가지고 있음을 알 수 있다.
본 연구의 학문적 가치는 첫째, 신선식품 배송 서비스에 대한 이론적 기반을 마련하고, 초기적인 연구라는 점과 둘째, 선행연구를 통해 서비스 품질에 대한 하위차원을 각각 도출하였으며, 이를 신선식품 O2O 서비스에 적용하여 가치지각(감정적 가치, 기능적 가치)과, 재이용의도와의 관계를 확인했다는데 시사점이 있다 할 수 있겠다. 셋째, 신선식품의 시장현황과 소비자들의 구매빈도수가 높은 식품군, 신중함을 요하는 식품군에 대해 실증 연구하였다는 것이다.
This thesis, centering on the delivery service of fresh foods, aims at grasping how O2O service quality has an effect on value perception and reuse intention and at investigating, in consideration with reuse intention, what cause-and-result relationship the O2O service quality on&off-line pract...
This thesis, centering on the delivery service of fresh foods, aims at grasping how O2O service quality has an effect on value perception and reuse intention and at investigating, in consideration with reuse intention, what cause-and-result relationship the O2O service quality on&off-line practice factor has. This thesis, on the basis of the precedent researches on service quality, intended to present the operational suggestion for new marketing strategy construction concerning food O2O service under rapid growth and to contribute to O2O service growth and development of fresh food.
For the purpose of proceeding the research, this thesis performed a question investigation for 10 days on the consumers residing in Jellabuk-do who had experiences in using food O2O service within recent 6 months. A total of 300 copies was collected by on&off-line question. A total of 279 copies was used for the last analysis except 32 copies containing unfaithful answers. This thesis verified the hypothesis by performing factor analysis, reliability analysis, and co-relationship analysis with SPSS 24.0. The summarized results of the research are as follows. First, this author analyzed the effect on value perception of on-line service concerning O2O service quality. It was found that dismissed were two hypotheses of six ones concerning subsidiary practice factors (system quality, information quality, and service quality) defined on the basis of precedent researches by this author.
Second, it was analyzed that the information quality concerning O2O on-line service quality didn't have a cause-result relationship with emotional value, different from precedent researches, but had a significant positive (+) effect on functional value. So, the suppliers of food O2O service on-line have to focus on the functionality of products as a strategy concerning information supply.
Third, this author analyzed the effect on value perception of off-line service quality concerning O2O service quality. It was analyzed that all of the personal quality, delivery quality, and commodity quality defined as subsidiary practice factors on the basis of precedent research by this author had a significant relationship with value perception. It was confirmed that though untact delivery service was expanded, personal quality and delivery quality, subsidiary practice factors of off-line service quality, were very important factors in the perceived value of consumers. Fourth, the perceived values of consumers (emotional value and functional value) had a positive (+) effect on reuse intention. O2O service quality had an almost significant cause-result relationship with the effect on value perception. It means that O2O service quality had a significant positive (+) relationship with value perception.
First, this was the first research which established the theoretic basis on fresh food delivery service. Second, this thesis drew subsidiary levels on service quality through precedent theories, applied them to fresh food O2O service, and confirmed the relationship between value perception (emotional value and functional value) and reuse intention. Third, this thesis performed practical researches on the current status of fresh food, on the food group with high purchase frequency, and on the food group with the demand of prudence
This thesis, centering on the delivery service of fresh foods, aims at grasping how O2O service quality has an effect on value perception and reuse intention and at investigating, in consideration with reuse intention, what cause-and-result relationship the O2O service quality on&off-line practice factor has. This thesis, on the basis of the precedent researches on service quality, intended to present the operational suggestion for new marketing strategy construction concerning food O2O service under rapid growth and to contribute to O2O service growth and development of fresh food.
For the purpose of proceeding the research, this thesis performed a question investigation for 10 days on the consumers residing in Jellabuk-do who had experiences in using food O2O service within recent 6 months. A total of 300 copies was collected by on&off-line question. A total of 279 copies was used for the last analysis except 32 copies containing unfaithful answers. This thesis verified the hypothesis by performing factor analysis, reliability analysis, and co-relationship analysis with SPSS 24.0. The summarized results of the research are as follows. First, this author analyzed the effect on value perception of on-line service concerning O2O service quality. It was found that dismissed were two hypotheses of six ones concerning subsidiary practice factors (system quality, information quality, and service quality) defined on the basis of precedent researches by this author.
Second, it was analyzed that the information quality concerning O2O on-line service quality didn't have a cause-result relationship with emotional value, different from precedent researches, but had a significant positive (+) effect on functional value. So, the suppliers of food O2O service on-line have to focus on the functionality of products as a strategy concerning information supply.
Third, this author analyzed the effect on value perception of off-line service quality concerning O2O service quality. It was analyzed that all of the personal quality, delivery quality, and commodity quality defined as subsidiary practice factors on the basis of precedent research by this author had a significant relationship with value perception. It was confirmed that though untact delivery service was expanded, personal quality and delivery quality, subsidiary practice factors of off-line service quality, were very important factors in the perceived value of consumers. Fourth, the perceived values of consumers (emotional value and functional value) had a positive (+) effect on reuse intention. O2O service quality had an almost significant cause-result relationship with the effect on value perception. It means that O2O service quality had a significant positive (+) relationship with value perception.
First, this was the first research which established the theoretic basis on fresh food delivery service. Second, this thesis drew subsidiary levels on service quality through precedent theories, applied them to fresh food O2O service, and confirmed the relationship between value perception (emotional value and functional value) and reuse intention. Third, this thesis performed practical researches on the current status of fresh food, on the food group with high purchase frequency, and on the food group with the demand of prudence
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