본 논문은 청년기 자아정체성에 관해 통일사상 본성론과 에릭슨의 자아정체성 이론을 비교와 재고찰하여 두 가지 접목을 계기로 학문의 지평을 넓혀 가는 것을 목적으로 둔다.
자아정체성을 처음으로 제시한 에릭 에릭슨(Erik H. Erikson, 1902~1994)의 이론은 여러 분야에서 큰 영향을 미쳤으나, 그의 이론으로 본연의 인간으로서 완성하기에는 한계가 있다. 그래서 하나님과 인간의 부자 관계를 밝히며, 이 세상은 하나님 중심으로 한 하나님주의를 논한 문선명선생의 통일사상 본성론을 중심으로 에릭슨의 이론 한계점을 보완하여...
본 논문은 청년기 자아정체성에 관해 통일사상 본성론과 에릭슨의 자아정체성 이론을 비교와 재고찰하여 두 가지 접목을 계기로 학문의 지평을 넓혀 가는 것을 목적으로 둔다.
자아정체성을 처음으로 제시한 에릭 에릭슨(Erik H. Erikson, 1902~1994)의 이론은 여러 분야에서 큰 영향을 미쳤으나, 그의 이론으로 본연의 인간으로서 완성하기에는 한계가 있다. 그래서 하나님과 인간의 부자 관계를 밝히며, 이 세상은 하나님 중심으로 한 하나님주의를 논한 문선명선생의 통일사상 본성론을 중심으로 에릭슨의 이론 한계점을 보완하여 재고찰했다.
에릭슨의 자아정체성은 4가지 측면 [자아동일성과 영속성, 대자적 동일성, 대타적 동일성, 심리 사회적 동일성]과 2가지 층적 구조 [중핵적 동일성, 심리 사회적 자기동일성]으로 구성되어, 통일사상 본성론의 청년은 3가지 구조(신상적 존재, 신성적 존재, 창조적 존재)와 8가지 요소(1. 성상과 형상의 통일체/ 생심과 육심의 통일체 2. 양성과 음성의 중화체 3. 개성체 4. 심정적 존재 5. 로고스적 존재 6. 창조적 존재 7. 주체격위/대상격위 8. 사위기대)로 구성된다. 두 가지 이론을 비교했을 때 큰 차이는 자아정체성을 내외적 측면에서 어떻게 형성되느냐와 그 이론의 목적의 차이다. 여기서 말하는 내적 부분은 마음이고, 외적 부분은 몸을 의미한다. 에릭슨은 마음을 중심으로 자아정체성이 형성하여, 통일사상 본성론에서는 마음과 몸이 동시에 성장하여, 또 마음이 심정을 중심으로 움직이며, 마음이 몸을 주관하는 통일체가 되는 것이다. 결국, 인간이 성장하여 완성해야 할 목적은 지상생활 후에 있는 영계에 가기 위한 준비다. 에릭슨은 지상생활에서의 삶을 중점으로 두고 있었고, 통일사상은 지상생활을 넘어 다음 단계에 준비된 영계에서의 삶을 위해 본연의 목적에 맞게 성장하는 것, 청년기는 그 과정 중에 하나로 개성완성을 이루는 것이었다.
이상의 내용을 두고, 본연의 의미에 맞게 청년기 자아정체성을 형성한다는 것은 신상적 존재로서 심정을 중심으로 하여 성상과 형상/생심과 육심의 통일체가 되어, 양∙음의 중화체를 이룬 한 인간이 되어, 개성체로서 인지, 발휘하는 것. 신성적 존재로서 심정문화를 창조하는 심정적 존재, 로고스에 따라 이법을 지키는 로고스적 존재, 개성체/개성진리체로 심정을 중심으로 한 창조를 하는 창조적 존재인 것. 격위적 존재로서 대상격위로는 사랑을 잘 받고, 사랑을 인식하여, 주체격위로 하나님의 입장으로 사랑을 실천하여, 사위기대(내외적 자동적 사위기대, 내외적 발전적 사위기대)를 세움으로 자아정체성을 형성한다. 청년기 자아정체성을 이루는 것은 개성완성을 추구하는 방법의 하나고, 청년기에 개성완성을 이루는 것은 인간이 처음으로 책임분담 중의 하나를 완성, 승리한다. 그리고 개성완성을 이룬 인간은 하나님과 인간 간에서 축(軸)을 확립하는 것을 의미하다. 에릭슨의 이론은 한계가 있으나, 청년에 대한 이론적 언급이 없던 통일사상을 이해하는 데 큰 역할을 지녔다.
이런 학문적 접근을 통해서 창조목적을 이루기 위한 하나의 방법으로 이어갈 것이며, 앞으로 더 많은 논의가 연구가 나타나야 한다.
본 논문은 청년기 자아정체성에 관해 통일사상 본성론과 에릭슨의 자아정체성 이론을 비교와 재고찰하여 두 가지 접목을 계기로 학문의 지평을 넓혀 가는 것을 목적으로 둔다.
자아정체성을 처음으로 제시한 에릭 에릭슨(Erik H. Erikson, 1902~1994)의 이론은 여러 분야에서 큰 영향을 미쳤으나, 그의 이론으로 본연의 인간으로서 완성하기에는 한계가 있다. 그래서 하나님과 인간의 부자 관계를 밝히며, 이 세상은 하나님 중심으로 한 하나님주의를 논한 문선명선생의 통일사상 본성론을 중심으로 에릭슨의 이론 한계점을 보완하여 재고찰했다.
에릭슨의 자아정체성은 4가지 측면 [자아동일성과 영속성, 대자적 동일성, 대타적 동일성, 심리 사회적 동일성]과 2가지 층적 구조 [중핵적 동일성, 심리 사회적 자기동일성]으로 구성되어, 통일사상 본성론의 청년은 3가지 구조(신상적 존재, 신성적 존재, 창조적 존재)와 8가지 요소(1. 성상과 형상의 통일체/ 생심과 육심의 통일체 2. 양성과 음성의 중화체 3. 개성체 4. 심정적 존재 5. 로고스적 존재 6. 창조적 존재 7. 주체격위/대상격위 8. 사위기대)로 구성된다. 두 가지 이론을 비교했을 때 큰 차이는 자아정체성을 내외적 측면에서 어떻게 형성되느냐와 그 이론의 목적의 차이다. 여기서 말하는 내적 부분은 마음이고, 외적 부분은 몸을 의미한다. 에릭슨은 마음을 중심으로 자아정체성이 형성하여, 통일사상 본성론에서는 마음과 몸이 동시에 성장하여, 또 마음이 심정을 중심으로 움직이며, 마음이 몸을 주관하는 통일체가 되는 것이다. 결국, 인간이 성장하여 완성해야 할 목적은 지상생활 후에 있는 영계에 가기 위한 준비다. 에릭슨은 지상생활에서의 삶을 중점으로 두고 있었고, 통일사상은 지상생활을 넘어 다음 단계에 준비된 영계에서의 삶을 위해 본연의 목적에 맞게 성장하는 것, 청년기는 그 과정 중에 하나로 개성완성을 이루는 것이었다.
이상의 내용을 두고, 본연의 의미에 맞게 청년기 자아정체성을 형성한다는 것은 신상적 존재로서 심정을 중심으로 하여 성상과 형상/생심과 육심의 통일체가 되어, 양∙음의 중화체를 이룬 한 인간이 되어, 개성체로서 인지, 발휘하는 것. 신성적 존재로서 심정문화를 창조하는 심정적 존재, 로고스에 따라 이법을 지키는 로고스적 존재, 개성체/개성진리체로 심정을 중심으로 한 창조를 하는 창조적 존재인 것. 격위적 존재로서 대상격위로는 사랑을 잘 받고, 사랑을 인식하여, 주체격위로 하나님의 입장으로 사랑을 실천하여, 사위기대(내외적 자동적 사위기대, 내외적 발전적 사위기대)를 세움으로 자아정체성을 형성한다. 청년기 자아정체성을 이루는 것은 개성완성을 추구하는 방법의 하나고, 청년기에 개성완성을 이루는 것은 인간이 처음으로 책임분담 중의 하나를 완성, 승리한다. 그리고 개성완성을 이룬 인간은 하나님과 인간 간에서 축(軸)을 확립하는 것을 의미하다. 에릭슨의 이론은 한계가 있으나, 청년에 대한 이론적 언급이 없던 통일사상을 이해하는 데 큰 역할을 지녔다.
이런 학문적 접근을 통해서 창조목적을 이루기 위한 하나의 방법으로 이어갈 것이며, 앞으로 더 많은 논의가 연구가 나타나야 한다.
This paper aims to broaden the academic horizon by comparing and reconsidering the Theory of the Original Human Nature in Unification Thought and Erikson's Theory of Self Identity by connecting the two with Self Identity of young adults.
Erik Erikson, the first to coin self-identity (Erik H. Eri...
This paper aims to broaden the academic horizon by comparing and reconsidering the Theory of the Original Human Nature in Unification Thought and Erikson's Theory of Self Identity by connecting the two with Self Identity of young adults.
Erik Erikson, the first to coin self-identity (Erik H. Erikson, 1902~1994), whose theories have had a profound impact on various fields, has been a major influence on the development of the original human nature. However, his theory is limited in reaching completion of natural human being. Therefore, revealing parent-child relationship between God and human beings, the paper complemented and re-examined Erikson's theoretical limitations based on Rev. Sun-Myung Moon 's Unification Thought, which argued that the world is God-centered Godism.
Erikson's identity is based on four aspects “Identity and persistence, being-for-it self identity, being-for-other identity, and psychosocial identification”and the two-layered structure “core identity and psychosocial self-identity”. The original human nature of the Unification Thought for young adult has three structures “the Divine Being, Divine Being, and Creative Being”, and is consisted of eight Elements (1. United being of the Sungsang and Hyunsang/United being of spirit mind and physical mind 2. United being of the Yang and Yin 3. Individuality 4. A Being of shimjeong (heart) 5. A Being of Logos 6. A Being of Creativity 7. Subject Positions/Object Positions 8. Four Positions Foundation”. When comparing the two theories, the major difference is how identity is formed internally and externally and the purpose of the theory. Here, the internal part refers to the mind and the external part refers to the body. In Erikson's theory, identity is formed around the mind, and in Theory of the Original Image of Unification Thought, the mind and the body grow simultaneously, and the mind moves around shimjeong(heart), and the mind becomes a unified body that governs the body. In the end, the purpose of human growth and completion is to prepare for spirit world after the earthly realm. Erikson focused on life on earth, and Unification Thought focuses beyond life on earth, to grow up according to the original purpose in order to prepare for the next stage of life in the spirit world, and achieving perfection of individual character during young adulthood is one part of the process.
In these respects, the formation of the identity of young adult in accordance with the original meaning is a divine being, in unity of character and form, United being of the Sungsang and Hyunsang, centered on the shimjeong(heart), neutralizing yang and yin, recognizing and exhibiting it as a being of unique individual/individual truth. As a divine being, a being of shimjeong who creates a shimjeong culture, a Logos being who protects this law by Logos, a creative being who creates centered on shimjeong(heart) as a being of unique individual/individual truth. As a positional being, in the position of object being, is well loved, recognizes love, practices love from the standpoint of God's position as a subject being, and forms a self-identity by establishing four position foundation ( Inner identity-maintaining four position foundation, Outer identity-maintaining four position foundation, Inner developmental four position foundation, Outer developmental four position foundation). Forming an identity as young adult is one of the ways to pursue the perfection of individual character and it is the first time that man completes and succeeds in fulfilling one of the responsibilities. And a person who has achieved the perfection of individual character means that he has established an axis between God and man. Erikson's theory has its limitations, but it plays a big role in understanding the idea of Unification Thought, which has no theoretical reference to young adult. Through this academic approach, it will continue as a way to achieve the purpose of creation, and further discussion and research is needed in the future.
This paper aims to broaden the academic horizon by comparing and reconsidering the Theory of the Original Human Nature in Unification Thought and Erikson's Theory of Self Identity by connecting the two with Self Identity of young adults.
Erik Erikson, the first to coin self-identity (Erik H. Erikson, 1902~1994), whose theories have had a profound impact on various fields, has been a major influence on the development of the original human nature. However, his theory is limited in reaching completion of natural human being. Therefore, revealing parent-child relationship between God and human beings, the paper complemented and re-examined Erikson's theoretical limitations based on Rev. Sun-Myung Moon 's Unification Thought, which argued that the world is God-centered Godism.
Erikson's identity is based on four aspects “Identity and persistence, being-for-it self identity, being-for-other identity, and psychosocial identification”and the two-layered structure “core identity and psychosocial self-identity”. The original human nature of the Unification Thought for young adult has three structures “the Divine Being, Divine Being, and Creative Being”, and is consisted of eight Elements (1. United being of the Sungsang and Hyunsang/United being of spirit mind and physical mind 2. United being of the Yang and Yin 3. Individuality 4. A Being of shimjeong (heart) 5. A Being of Logos 6. A Being of Creativity 7. Subject Positions/Object Positions 8. Four Positions Foundation”. When comparing the two theories, the major difference is how identity is formed internally and externally and the purpose of the theory. Here, the internal part refers to the mind and the external part refers to the body. In Erikson's theory, identity is formed around the mind, and in Theory of the Original Image of Unification Thought, the mind and the body grow simultaneously, and the mind moves around shimjeong(heart), and the mind becomes a unified body that governs the body. In the end, the purpose of human growth and completion is to prepare for spirit world after the earthly realm. Erikson focused on life on earth, and Unification Thought focuses beyond life on earth, to grow up according to the original purpose in order to prepare for the next stage of life in the spirit world, and achieving perfection of individual character during young adulthood is one part of the process.
In these respects, the formation of the identity of young adult in accordance with the original meaning is a divine being, in unity of character and form, United being of the Sungsang and Hyunsang, centered on the shimjeong(heart), neutralizing yang and yin, recognizing and exhibiting it as a being of unique individual/individual truth. As a divine being, a being of shimjeong who creates a shimjeong culture, a Logos being who protects this law by Logos, a creative being who creates centered on shimjeong(heart) as a being of unique individual/individual truth. As a positional being, in the position of object being, is well loved, recognizes love, practices love from the standpoint of God's position as a subject being, and forms a self-identity by establishing four position foundation ( Inner identity-maintaining four position foundation, Outer identity-maintaining four position foundation, Inner developmental four position foundation, Outer developmental four position foundation). Forming an identity as young adult is one of the ways to pursue the perfection of individual character and it is the first time that man completes and succeeds in fulfilling one of the responsibilities. And a person who has achieved the perfection of individual character means that he has established an axis between God and man. Erikson's theory has its limitations, but it plays a big role in understanding the idea of Unification Thought, which has no theoretical reference to young adult. Through this academic approach, it will continue as a way to achieve the purpose of creation, and further discussion and research is needed in the future.
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#통일사상 본성론 에릭슨 자아정체성 청년기 개성완성 심정
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