이 연구는 한국의 영화제들이 어떤 기능을 하는지를 알아보고자 하는 것이다. 디엠지국제다큐멘터리영화제, 강릉국제영화제, 평창남북평화영화제 등을 중심으로 살펴 보았으나 여타의 영화제들에 대한 논의도 배제하지 않았다. 최근들어 영화제는 대중적인 문화행사가 되었을 뿐만 아니라 강력한 표현 수단으로 떠오르고 있다. 세계 여러 나라에서 여러 도시들이 각기 영화제를 개최하고 있으며 한국의 경우도 예외는 아니다. 영화제의 기능은 주로 문화적인 것에 초점이 맞춰진 듯 보이지만 사실은 다른 기능들도 많다. 그럼에도 불구하고 이에 대한 정보나 연구는...
이 연구는 한국의 영화제들이 어떤 기능을 하는지를 알아보고자 하는 것이다. 디엠지국제다큐멘터리영화제, 강릉국제영화제, 평창남북평화영화제 등을 중심으로 살펴 보았으나 여타의 영화제들에 대한 논의도 배제하지 않았다. 최근들어 영화제는 대중적인 문화행사가 되었을 뿐만 아니라 강력한 표현 수단으로 떠오르고 있다. 세계 여러 나라에서 여러 도시들이 각기 영화제를 개최하고 있으며 한국의 경우도 예외는 아니다. 영화제의 기능은 주로 문화적인 것에 초점이 맞춰진 듯 보이지만 사실은 다른 기능들도 많다. 그럼에도 불구하고 이에 대한 정보나 연구는 별로 이루어지지 않고 있다.
이 연구가 던지는 핵심 질문은 영화제가 수행하는 정치적, 경제적, 문화적 및 영화산업적 측면에서의 기능들이 무엇인가 하는 것이다. 이를 위해 이 연구에서는 참여적인 분석틀 개발을 통해 한국에서의 영화제들이 수행하는 기능을 조사해 보고자 하였다. 영화제 프로그래머, 사무국장, 영화학 교수, 영화 전문기자 등 영화제 관련 전문가들의 의견이 중요한 자료원이 되었다. 이 연구는 ‘캄포스 복합모델’을 제안하며, 이를 이용하여 질적 면접을 통해 수집한 자료를 분석하였다. 이 연구가 제시하는 주요 결과는 한국의 영화제들이 문화적 기능 뿐만 아니라 정치적, 경제적, 영화산업적 기능을 수행한다는 것이다. 그러나 영화제들이 수행하는 비공식적인 정치적 기능은 일부 정치적 부패의 혐의를 비치기도 한다. 다수의 영화제가 지자체나 정부의 지원금을 바탕으로 급증하고 있는데 그 주요 이유가 정치인의 선거운동 효과에 관련되어 있는 측면이 있다. 그러나 한국의 수 많은 영화제들이 발휘하는 기능들에 대해서는 보다 자세한 연구들이 필요하다.
이 연구는 한국의 영화제들이 어떤 기능을 하는지를 알아보고자 하는 것이다. 디엠지국제다큐멘터리영화제, 강릉국제영화제, 평창남북평화영화제 등을 중심으로 살펴 보았으나 여타의 영화제들에 대한 논의도 배제하지 않았다. 최근들어 영화제는 대중적인 문화행사가 되었을 뿐만 아니라 강력한 표현 수단으로 떠오르고 있다. 세계 여러 나라에서 여러 도시들이 각기 영화제를 개최하고 있으며 한국의 경우도 예외는 아니다. 영화제의 기능은 주로 문화적인 것에 초점이 맞춰진 듯 보이지만 사실은 다른 기능들도 많다. 그럼에도 불구하고 이에 대한 정보나 연구는 별로 이루어지지 않고 있다.
이 연구가 던지는 핵심 질문은 영화제가 수행하는 정치적, 경제적, 문화적 및 영화산업적 측면에서의 기능들이 무엇인가 하는 것이다. 이를 위해 이 연구에서는 참여적인 분석틀 개발을 통해 한국에서의 영화제들이 수행하는 기능을 조사해 보고자 하였다. 영화제 프로그래머, 사무국장, 영화학 교수, 영화 전문기자 등 영화제 관련 전문가들의 의견이 중요한 자료원이 되었다. 이 연구는 ‘캄포스 복합모델’을 제안하며, 이를 이용하여 질적 면접을 통해 수집한 자료를 분석하였다. 이 연구가 제시하는 주요 결과는 한국의 영화제들이 문화적 기능 뿐만 아니라 정치적, 경제적, 영화산업적 기능을 수행한다는 것이다. 그러나 영화제들이 수행하는 비공식적인 정치적 기능은 일부 정치적 부패의 혐의를 비치기도 한다. 다수의 영화제가 지자체나 정부의 지원금을 바탕으로 급증하고 있는데 그 주요 이유가 정치인의 선거운동 효과에 관련되어 있는 측면이 있다. 그러나 한국의 수 많은 영화제들이 발휘하는 기능들에 대해서는 보다 자세한 연구들이 필요하다.
This present investigation was an attempt to explore the functions of film festivals in South Korea. It included a focus on the DMZ International Documentary Film Festival, the Gangneung International Film Festival, and the Pyongchang International Film Festival. In recent years, film festivals have...
This present investigation was an attempt to explore the functions of film festivals in South Korea. It included a focus on the DMZ International Documentary Film Festival, the Gangneung International Film Festival, and the Pyongchang International Film Festival. In recent years, film festivals have become one of the most popular celebrations of cultural heritage and, at the same time, have become one of the most powerful phenomena of expression in South Korea today. The increase in these celebrations has meant that several cities in different countries of the world have one or more film festivals per year (Jurado Martín, 2006). South Korea has not been an exception. While the functions of film festivals in different investigations are associated with culture, it is known that film festivals have long since fulfilled other purposes. However, there is very little information about other types of functions that these festivals could fulfill.
The key question for this research was to know if film festivals fulfill economic, political, cultural, and film industry functions. Therefore, this research sought to use participatory development frameworks in an attempt to investigate the functions of film festivals in South Korea, taking into account the opinions of film specialists and film festival programmers. The researcher developed and utilized a model called The Campos Compositive Model and conducted qualitative interviews to collect and analyze the data for this study. The key features of the findings indicate that film festivals in South Korea fulfill a cultural function and also economic, political, and film industry functions.
Even though respondents expressed some corrupt practices within these functions, more research is needed to discover what are all the functions that inhabit and define film festivals in South Korea.
This present investigation was an attempt to explore the functions of film festivals in South Korea. It included a focus on the DMZ International Documentary Film Festival, the Gangneung International Film Festival, and the Pyongchang International Film Festival. In recent years, film festivals have become one of the most popular celebrations of cultural heritage and, at the same time, have become one of the most powerful phenomena of expression in South Korea today. The increase in these celebrations has meant that several cities in different countries of the world have one or more film festivals per year (Jurado Martín, 2006). South Korea has not been an exception. While the functions of film festivals in different investigations are associated with culture, it is known that film festivals have long since fulfilled other purposes. However, there is very little information about other types of functions that these festivals could fulfill.
The key question for this research was to know if film festivals fulfill economic, political, cultural, and film industry functions. Therefore, this research sought to use participatory development frameworks in an attempt to investigate the functions of film festivals in South Korea, taking into account the opinions of film specialists and film festival programmers. The researcher developed and utilized a model called The Campos Compositive Model and conducted qualitative interviews to collect and analyze the data for this study. The key features of the findings indicate that film festivals in South Korea fulfill a cultural function and also economic, political, and film industry functions.
Even though respondents expressed some corrupt practices within these functions, more research is needed to discover what are all the functions that inhabit and define film festivals in South Korea.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.