국내 게임 시장은 2000년대 초 PC를 기반으로 시작으로 하여 현재 모바일에 이 르기까지 다양한 장르의 게임들을 개발, 출시해 오며 성장했다. 해를 거듭할수록 성 장해온 국내 게임 시장이지만 특정 시장과 장르에 밀집되는 현상으로 인하여 시장 의 성장률이 한계점을 보이고 있다. 최근 몇몇 개발사들과 국내 게임 업계는 새로 운 장르, 혹은 아직 개척되지 않은 아케이드 시장이나 콘솔 시장처럼 새로운 시장 을 개척을 시도하고 있다. 이러한 시도 중 하나로 국내 게임 업계는 IP를 활용한 ...
국내 게임 시장은 2000년대 초 PC를 기반으로 시작으로 하여 현재 모바일에 이 르기까지 다양한 장르의 게임들을 개발, 출시해 오며 성장했다. 해를 거듭할수록 성 장해온 국내 게임 시장이지만 특정 시장과 장르에 밀집되는 현상으로 인하여 시장 의 성장률이 한계점을 보이고 있다. 최근 몇몇 개발사들과 국내 게임 업계는 새로 운 장르, 혹은 아직 개척되지 않은 아케이드 시장이나 콘솔 시장처럼 새로운 시장 을 개척을 시도하고 있다. 이러한 시도 중 하나로 국내 게임 업계는 IP를 활용한 콘텐츠 혹은 게임이 개발을 하고 있으나 이 또한 대부분 실패하는 상황이다. 본 연구에서는 이러한 시도를 통 해 상황을 개선하려는 국내 게임 업계의 동향에 따라 IP에 잠재되어 있는 이용자를 원활하게 유입시켜 흥행에 성공할 수 있도록 적절한 IP 활용법 제시하기 위해 IP 게임 전문가의 인터뷰와 IP 게임의 성공 요인 분석을 토대로 일관성, 게임성, 접근 성 3 가지 설계 요소를 추출하고 이를 근거로 애니메이션 IP ‘디지몬 시리즈’ 중 하 나인 ‘디지몬 테이머즈’에 긍정적인 경험을 가지고 있는 이용자들을 유입시키기 위 해 ‘디지몬 테이머즈’를 활용하여 퀘스트,.맵, 캐릭터를 참고하여 IP 게임 ‘디지몬 마 스터즈’의 콘텐츠로 설계 및 구현하였다. 구현한 콘텐츠의 효과성 검증을 위해 콘텐츠 적용 후 DAU(Daily Active Users) 확인을 실시했으며, 무브게임즈에서 공유한 바에 의하면 업데이트 전 대비 DAU가 증가했음을 확인할 수 있었다. 이러한 애니메이션 IP를 활용을 게임 콘텐츠 개발은 기획자의 참고가 되어 레드오션 화가 진행되고 있는 현 국내 게임 업계에 참고가 될 수 있을 것이다.
국내 게임 시장은 2000년대 초 PC를 기반으로 시작으로 하여 현재 모바일에 이 르기까지 다양한 장르의 게임들을 개발, 출시해 오며 성장했다. 해를 거듭할수록 성 장해온 국내 게임 시장이지만 특정 시장과 장르에 밀집되는 현상으로 인하여 시장 의 성장률이 한계점을 보이고 있다. 최근 몇몇 개발사들과 국내 게임 업계는 새로 운 장르, 혹은 아직 개척되지 않은 아케이드 시장이나 콘솔 시장처럼 새로운 시장 을 개척을 시도하고 있다. 이러한 시도 중 하나로 국내 게임 업계는 IP를 활용한 콘텐츠 혹은 게임이 개발을 하고 있으나 이 또한 대부분 실패하는 상황이다. 본 연구에서는 이러한 시도를 통 해 상황을 개선하려는 국내 게임 업계의 동향에 따라 IP에 잠재되어 있는 이용자를 원활하게 유입시켜 흥행에 성공할 수 있도록 적절한 IP 활용법 제시하기 위해 IP 게임 전문가의 인터뷰와 IP 게임의 성공 요인 분석을 토대로 일관성, 게임성, 접근 성 3 가지 설계 요소를 추출하고 이를 근거로 애니메이션 IP ‘디지몬 시리즈’ 중 하 나인 ‘디지몬 테이머즈’에 긍정적인 경험을 가지고 있는 이용자들을 유입시키기 위 해 ‘디지몬 테이머즈’를 활용하여 퀘스트,.맵, 캐릭터를 참고하여 IP 게임 ‘디지몬 마 스터즈’의 콘텐츠로 설계 및 구현하였다. 구현한 콘텐츠의 효과성 검증을 위해 콘텐츠 적용 후 DAU(Daily Active Users) 확인을 실시했으며, 무브게임즈에서 공유한 바에 의하면 업데이트 전 대비 DAU가 증가했음을 확인할 수 있었다. 이러한 애니메이션 IP를 활용을 게임 콘텐츠 개발은 기획자의 참고가 되어 레드오션 화가 진행되고 있는 현 국내 게임 업계에 참고가 될 수 있을 것이다.
The domestic game market has grown since the early 2000s by developing and releasing various genres of games from PC to mobile. Although the domestic game market has grown over the years, the growth rate of the market is expected to decrease due to the concentration of certain markets an...
The domestic game market has grown since the early 2000s by developing and releasing various genres of games from PC to mobile. Although the domestic game market has grown over the years, the growth rate of the market is expected to decrease due to the concentration of certain markets and genres. For this reason, several developers and the domestic game market are attempting to tap into new genres, such as the arcade and console markets that have yet to be explored. In one of these attempts, the domestic game industry is developing contents or games using IP, but most of them also failed. So in this paper, Get 3 Factor, consistency, gameability and accessibility from interviews of Expert Developer of IP Game and analysis of success factors of IP game to suggest apply method of Animation IP for bring Users to game who have interest or good memories to IP, and Design and implement the content which apply Animation IP called ‘Digimon Tamers’ in IP Game ‘Digimon Masters based on those 3 Factors. For improve of suggestion, check effectiveness of the implemented contents by found the number of DAU affter applying the contents in game. And the DAU was found to have increased compared to the pre-updated content shared by Move Games. The development of game contents to utilize these animation IPs can be a reference to the current Korean game industry, which is undergoing red oceanization
The domestic game market has grown since the early 2000s by developing and releasing various genres of games from PC to mobile. Although the domestic game market has grown over the years, the growth rate of the market is expected to decrease due to the concentration of certain markets and genres. For this reason, several developers and the domestic game market are attempting to tap into new genres, such as the arcade and console markets that have yet to be explored. In one of these attempts, the domestic game industry is developing contents or games using IP, but most of them also failed. So in this paper, Get 3 Factor, consistency, gameability and accessibility from interviews of Expert Developer of IP Game and analysis of success factors of IP game to suggest apply method of Animation IP for bring Users to game who have interest or good memories to IP, and Design and implement the content which apply Animation IP called ‘Digimon Tamers’ in IP Game ‘Digimon Masters based on those 3 Factors. For improve of suggestion, check effectiveness of the implemented contents by found the number of DAU affter applying the contents in game. And the DAU was found to have increased compared to the pre-updated content shared by Move Games. The development of game contents to utilize these animation IPs can be a reference to the current Korean game industry, which is undergoing red oceanization
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