본 연구의 목적은 한국어 학습자를 대상으로 신어에 대한 요구도를 조사하고 신어 활용에 대해 알아보고자 수행되었다. 제1장에서는 외국인 한국어 학습자들에게 의사소통 확장의 한 방법으로 신어를 활용한 교육을 위해 연구 대상과 연구 방법 및 선행연구를 검토하였다.
제2장에서는 신어의 언어학적 선행연구 검토를 통해 신어의 개념과 신어의 범위를 살펴보았다. 신어는 여러 인접 개념이지만 본고에서는 신어의 범위를 사전등재 여부와 새롭게 생긴 말을 긴 시간 언중들이 승인하여 사용한 것이라고 본다.
제3장에서는 신어 교육에 관한...
본 연구의 목적은 한국어 학습자를 대상으로 신어에 대한 요구도를 조사하고 신어 활용에 대해 알아보고자 수행되었다. 제1장에서는 외국인 한국어 학습자들에게 의사소통 확장의 한 방법으로 신어를 활용한 교육을 위해 연구 대상과 연구 방법 및 선행연구를 검토하였다.
제2장에서는 신어의 언어학적 선행연구 검토를 통해 신어의 개념과 신어의 범위를 살펴보았다. 신어는 여러 인접 개념이지만 본고에서는 신어의 범위를 사전등재 여부와 새롭게 생긴 말을 긴 시간 언중들이 승인하여 사용한 것이라고 본다.
제3장에서는 신어 교육에 관한 인식과 요구도 조사를 위해 대학 내 한국어 언어 교육원의 외국인 한국어 학습자와 한국어 교사를 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 설문 조사 결과 한국어 학습자와 교사 모두 신어 교육의 필요성에 인식하고 있었다. 특히 한국어 학습자들의 경우 신어 교육에 대한 요구도에 있어 한국어 교사보다 높았다.
제4장에서는 신어 교육을 위한 교육용 신어 선정을 위한 기준과 방법 및 절차에 대해 살펴보았다. 기초자료로 2002년부터 신어를 조사하여 자료집을 발간한 국립국어원의 신어 자료집과 교육용 신어 선정을 한 선행연구 자료를 활용하였다. 또한 한국어 말하기 교재와 연계를 위해 한국어 교재에 제시된 신어를 확인하고 주제별로 분류하였다.
제5장에서는 4장에서 선정한 교육용 신어 자료를 활용하여 한국어 말하기 교육에서 사용하였으며 실험집단과 비교집단을 선정하여 교육하였다.
교육 후 학습자를 대상으로 설문 조사를 실시하여 신어 수업이 실제 의사소통 증진에 도움이 되었는지 확인하였다.
본 연구에서는 외국인 한국어 학습자들이 신어를 활용한 교육을 받고 싶어 하는 요구도가 높다는 것을 확인하였다. 또한 신어를 활용한 말하기 교육을 통해 학습자들이 수업 후 신어를 활용하였고 앞으로도 신어를 활용한 수업이 필요하다고 인식한다는 것을 확인할 수 있었다. 따라서 한국어 교육에서 한국어 교재 말하기 주제와 연계할 수 있는 교육용 신어 기초자료 목록을 제공하였다는 데 의의가 있다.
본 연구의 목적은 한국어 학습자를 대상으로 신어에 대한 요구도를 조사하고 신어 활용에 대해 알아보고자 수행되었다. 제1장에서는 외국인 한국어 학습자들에게 의사소통 확장의 한 방법으로 신어를 활용한 교육을 위해 연구 대상과 연구 방법 및 선행연구를 검토하였다.
제2장에서는 신어의 언어학적 선행연구 검토를 통해 신어의 개념과 신어의 범위를 살펴보았다. 신어는 여러 인접 개념이지만 본고에서는 신어의 범위를 사전등재 여부와 새롭게 생긴 말을 긴 시간 언중들이 승인하여 사용한 것이라고 본다.
제3장에서는 신어 교육에 관한 인식과 요구도 조사를 위해 대학 내 한국어 언어 교육원의 외국인 한국어 학습자와 한국어 교사를 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 설문 조사 결과 한국어 학습자와 교사 모두 신어 교육의 필요성에 인식하고 있었다. 특히 한국어 학습자들의 경우 신어 교육에 대한 요구도에 있어 한국어 교사보다 높았다.
제4장에서는 신어 교육을 위한 교육용 신어 선정을 위한 기준과 방법 및 절차에 대해 살펴보았다. 기초자료로 2002년부터 신어를 조사하여 자료집을 발간한 국립국어원의 신어 자료집과 교육용 신어 선정을 한 선행연구 자료를 활용하였다. 또한 한국어 말하기 교재와 연계를 위해 한국어 교재에 제시된 신어를 확인하고 주제별로 분류하였다.
제5장에서는 4장에서 선정한 교육용 신어 자료를 활용하여 한국어 말하기 교육에서 사용하였으며 실험집단과 비교집단을 선정하여 교육하였다.
교육 후 학습자를 대상으로 설문 조사를 실시하여 신어 수업이 실제 의사소통 증진에 도움이 되었는지 확인하였다.
본 연구에서는 외국인 한국어 학습자들이 신어를 활용한 교육을 받고 싶어 하는 요구도가 높다는 것을 확인하였다. 또한 신어를 활용한 말하기 교육을 통해 학습자들이 수업 후 신어를 활용하였고 앞으로도 신어를 활용한 수업이 필요하다고 인식한다는 것을 확인할 수 있었다. 따라서 한국어 교육에서 한국어 교재 말하기 주제와 연계할 수 있는 교육용 신어 기초자료 목록을 제공하였다는 데 의의가 있다.
The purpose of this study was to investigate the demand for new words and to find out about the use of new words for Korean learners. In Chapter 1, the study subjects, research methods, and prior studies were reviewed to educate foreign Korean learners to use new language as a way to expand communic...
The purpose of this study was to investigate the demand for new words and to find out about the use of new words for Korean learners. In Chapter 1, the study subjects, research methods, and prior studies were reviewed to educate foreign Korean learners to use new language as a way to expand communication.
In Chapter 2, the concept of the new word and the scope of the new word were examined through the review of linguistic prior studies of the new word. Although new words are a number of adjacent concepts, in this paper, the range of new words is pre-registered and new words are approved and used by long-time officials.
In Chapter 3, a survey was conducted of foreign language learners and Korean language teachers at the Korean Language Education Center in the university to investigate perceptions and demands on new language education. As a result of the survey, both Korean learners and teachers were aware of the necessity of teaching new words. In particular, Korean learners were higher in demand for new language education than Korean teachers.
In Chapter 4, we reviewed the criteria, methods, and procedures for selecting a new word for education for new language education. As a basic data, the new research data collection of the National Institute of Languages, which published a data collection by researching new words since 2002, and the previous research data for the selection of new education words were used. Also, for linking with Korean speaking textbooks, the new words presented in Korean textbooks were identified and classified by subject.
In Chapter 5, the new word for education selected in Chapter 4 was used in Korean speaking education, and an experimental group and a comparative group were selected for training.
After the education, a questionnaire was conducted for learners to confirm whether a class of neologism helped to improve communication.
As a way to expand communication among foreign Korean language learners, a survey was conducted to foreign Korean language learners and Korean language teachers to examine their perceptions and demands on new language education.
In this study, it was confirmed that there is a high demand for foreign Korean learners to receive education using the new language. In addition, through the speaking education using the new language, it was confirmed that learners used the new language after class and recognized that it was necessary to use the new language in the future. Therefore, it is meaningful that Korean language education provided a basic list of new words for education that can be linked to the topic of speaking Korean textbooks.
The purpose of this study was to investigate the demand for new words and to find out about the use of new words for Korean learners. In Chapter 1, the study subjects, research methods, and prior studies were reviewed to educate foreign Korean learners to use new language as a way to expand communication.
In Chapter 2, the concept of the new word and the scope of the new word were examined through the review of linguistic prior studies of the new word. Although new words are a number of adjacent concepts, in this paper, the range of new words is pre-registered and new words are approved and used by long-time officials.
In Chapter 3, a survey was conducted of foreign language learners and Korean language teachers at the Korean Language Education Center in the university to investigate perceptions and demands on new language education. As a result of the survey, both Korean learners and teachers were aware of the necessity of teaching new words. In particular, Korean learners were higher in demand for new language education than Korean teachers.
In Chapter 4, we reviewed the criteria, methods, and procedures for selecting a new word for education for new language education. As a basic data, the new research data collection of the National Institute of Languages, which published a data collection by researching new words since 2002, and the previous research data for the selection of new education words were used. Also, for linking with Korean speaking textbooks, the new words presented in Korean textbooks were identified and classified by subject.
In Chapter 5, the new word for education selected in Chapter 4 was used in Korean speaking education, and an experimental group and a comparative group were selected for training.
After the education, a questionnaire was conducted for learners to confirm whether a class of neologism helped to improve communication.
As a way to expand communication among foreign Korean language learners, a survey was conducted to foreign Korean language learners and Korean language teachers to examine their perceptions and demands on new language education.
In this study, it was confirmed that there is a high demand for foreign Korean learners to receive education using the new language. In addition, through the speaking education using the new language, it was confirmed that learners used the new language after class and recognized that it was necessary to use the new language in the future. Therefore, it is meaningful that Korean language education provided a basic list of new words for education that can be linked to the topic of speaking Korean textbooks.
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