최근 국내 외국인 어학 연수생과 유학생 증가로 학문 목적 한국어 학습자에 대한 연구가 활발해진 반면 중국 내 일반 목적 한국어 학습자에 대한 연구는 부족한 편이다. 그러나 학문 목적을 포함한 대부분의 특수 목적 학습자들도 한국어 학습 초기에는 일반 목적 학습자였을 확률이 높다. 일반 목적의 학습자들은 한·중 양국의 문화 홍보, 경제 발전 등에 대한 중요한 역할을 하므로 한국어는 바로 한·중 양국을 연결하는 돌다리이다. 그러므로 일반 목적의 학습자에 대한 한국어 교육을 중시해야 한다. 본 연구는 중국의 일반 목적 한국어 학습자를 대상으로 그들의 한국어 사용 환경 및 기회 부족으로 인한 한국어 말하기 능력 저하를 해결하기 위해 말하기 기능을 향상시킬 수 있는 새로운 한국어 말하기 수업 교수요목 개발 연구를 진행하는 데에 목적을 둔다. 현재 중국의 일반 목적 한국어교육 현장에서는 교사 주도로 이루어지는 문법 중심의 교육과 교재 중심의 교육이 주를 이루고 있다. 그러나 학습자의 지속적인 한국어 학습과 ...
최근 국내 외국인 어학 연수생과 유학생 증가로 학문 목적 한국어 학습자에 대한 연구가 활발해진 반면 중국 내 일반 목적 한국어 학습자에 대한 연구는 부족한 편이다. 그러나 학문 목적을 포함한 대부분의 특수 목적 학습자들도 한국어 학습 초기에는 일반 목적 학습자였을 확률이 높다. 일반 목적의 학습자들은 한·중 양국의 문화 홍보, 경제 발전 등에 대한 중요한 역할을 하므로 한국어는 바로 한·중 양국을 연결하는 돌다리이다. 그러므로 일반 목적의 학습자에 대한 한국어 교육을 중시해야 한다. 본 연구는 중국의 일반 목적 한국어 학습자를 대상으로 그들의 한국어 사용 환경 및 기회 부족으로 인한 한국어 말하기 능력 저하를 해결하기 위해 말하기 기능을 향상시킬 수 있는 새로운 한국어 말하기 수업 교수요목 개발 연구를 진행하는 데에 목적을 둔다. 현재 중국의 일반 목적 한국어교육 현장에서는 교사 주도로 이루어지는 문법 중심의 교육과 교재 중심의 교육이 주를 이루고 있다. 그러나 학습자의 지속적인 한국어 학습과 동기 유발을 위해서는 문법 중심보다 말하기 기능 향상에 초점을 둔 교육이 필요하다. 또한 실제성 측면에서 한국인의 일상 구어 표현을 충분히 담고 있지 못하는 교재보다는 말하기 능력 향상에 기여하는 다양한 시청각 자료 중심의 교육이 필요하다. 그러한 시청각 자료 중 본고가 주목하는 것은 바로 한국 영화이다. 한국 영화는 한국 사람들의 실제적인 생활과 언어 및 문화를 나타낸 산물이므로 교과서의 내용과 달리 배우들이 서로 생생한 한국어로 대화하고 있다. 이를 교육 자료로 사용하면 영화의 장면과 대사 학습을 통하여 학습자는 한국어의 사용법을 더욱 심도 있게 익히고, 한국의 문화를 이해할 수 있다. 따라서 중국내 일반 목적 학습자의 한국어 구어 의사소통 능력 향상을 위해 현실 생활과 가깝고 한국어 교육의 흥미를 촉진시킬 수 있는 한국 영화를 교육 자료로 선택하여 한국 영화 활용 말하기 수업 교수요목을 개발하고자 한다. 1장에서는 중국 내 일반 목적의 학습자와 사설 한국어교육 기관을 대상으로 조사를 실시하고 그 결과를 제시한다. 또한 영화를 활용한 한국어 통합 교육이나 듣기와 말하기 능력 향상에 대한 기존 연구들을 살펴보고 연구 성과와 한계점을 제시한다. 2장에서는 기존 연구들이 제시한 영화의 교육적 가치와 영화의 선정 기준에 따라 영화 <엑시트>를 교육 자료로 선정한 이유를 밝히고 이의 교육적 가치를 분석한다. 3장에서는 영화 <엑시트>를 활용한 장면 분배 기준을 설정하며, <엑시트>에서 중·고급 어휘와 문법 교육 내용을 추출하고 말하기 수업 교수요목, 수업 절차 및 교안을 개발한다. 4장에서는 본고의 논의를 정리하고 영화 <엑시트> 활용 한국어 말하기 수업 교수요목 개발 연구의 결론을 밝히며 본 연구의 한계점에 대해 추가 후속 연구 방안 필요성을 제안한다.
최근 국내 외국인 어학 연수생과 유학생 증가로 학문 목적 한국어 학습자에 대한 연구가 활발해진 반면 중국 내 일반 목적 한국어 학습자에 대한 연구는 부족한 편이다. 그러나 학문 목적을 포함한 대부분의 특수 목적 학습자들도 한국어 학습 초기에는 일반 목적 학습자였을 확률이 높다. 일반 목적의 학습자들은 한·중 양국의 문화 홍보, 경제 발전 등에 대한 중요한 역할을 하므로 한국어는 바로 한·중 양국을 연결하는 돌다리이다. 그러므로 일반 목적의 학습자에 대한 한국어 교육을 중시해야 한다. 본 연구는 중국의 일반 목적 한국어 학습자를 대상으로 그들의 한국어 사용 환경 및 기회 부족으로 인한 한국어 말하기 능력 저하를 해결하기 위해 말하기 기능을 향상시킬 수 있는 새로운 한국어 말하기 수업 교수요목 개발 연구를 진행하는 데에 목적을 둔다. 현재 중국의 일반 목적 한국어교육 현장에서는 교사 주도로 이루어지는 문법 중심의 교육과 교재 중심의 교육이 주를 이루고 있다. 그러나 학습자의 지속적인 한국어 학습과 동기 유발을 위해서는 문법 중심보다 말하기 기능 향상에 초점을 둔 교육이 필요하다. 또한 실제성 측면에서 한국인의 일상 구어 표현을 충분히 담고 있지 못하는 교재보다는 말하기 능력 향상에 기여하는 다양한 시청각 자료 중심의 교육이 필요하다. 그러한 시청각 자료 중 본고가 주목하는 것은 바로 한국 영화이다. 한국 영화는 한국 사람들의 실제적인 생활과 언어 및 문화를 나타낸 산물이므로 교과서의 내용과 달리 배우들이 서로 생생한 한국어로 대화하고 있다. 이를 교육 자료로 사용하면 영화의 장면과 대사 학습을 통하여 학습자는 한국어의 사용법을 더욱 심도 있게 익히고, 한국의 문화를 이해할 수 있다. 따라서 중국내 일반 목적 학습자의 한국어 구어 의사소통 능력 향상을 위해 현실 생활과 가깝고 한국어 교육의 흥미를 촉진시킬 수 있는 한국 영화를 교육 자료로 선택하여 한국 영화 활용 말하기 수업 교수요목을 개발하고자 한다. 1장에서는 중국 내 일반 목적의 학습자와 사설 한국어교육 기관을 대상으로 조사를 실시하고 그 결과를 제시한다. 또한 영화를 활용한 한국어 통합 교육이나 듣기와 말하기 능력 향상에 대한 기존 연구들을 살펴보고 연구 성과와 한계점을 제시한다. 2장에서는 기존 연구들이 제시한 영화의 교육적 가치와 영화의 선정 기준에 따라 영화 <엑시트>를 교육 자료로 선정한 이유를 밝히고 이의 교육적 가치를 분석한다. 3장에서는 영화 <엑시트>를 활용한 장면 분배 기준을 설정하며, <엑시트>에서 중·고급 어휘와 문법 교육 내용을 추출하고 말하기 수업 교수요목, 수업 절차 및 교안을 개발한다. 4장에서는 본고의 논의를 정리하고 영화 <엑시트> 활용 한국어 말하기 수업 교수요목 개발 연구의 결론을 밝히며 본 연구의 한계점에 대해 추가 후속 연구 방안 필요성을 제안한다.
Recently, with the increase of foreign language learners and foreign students in China, the research on Korean learners for learning has become active. On the contrary, the research on Korean learners with general purpose (general purpose refers to interest oriented) in China is relatively insuffici...
Recently, with the increase of foreign language learners and foreign students in China, the research on Korean learners for learning has become active. On the contrary, the research on Korean learners with general purpose (general purpose refers to interest oriented) in China is relatively insufficient. However, most of the special purpose learners, including academic purposes, are more likely to be general learners in the early stage of learning Korean. The general learners should be attached importance to the development of both Korea and China, and Korean is the bridge connecting Korea and China. Therefore, attention should be paid to Korean Education for general purpose learners. In order to solve the problem of poor Korean speaking ability caused by the lack of opportunities and environment for their use of Korean, this study aims to develop a new syllabus for oral Korean teaching which can improve their oral levels. At present, in the field of general purpose Korean language education in China, grammar and textbook practices are mainly conducted by teachers. However, in order to stimulate learners' motivation, it is more necessary to focus on the improvement of oral function than grammar centered. In addition, in terms of practicality, compared with the textbooks which cannot fully reflect the daily performance of Korean people, it is more necessary to educate various audio-visual materials centers which contribute to improve their oral ability. In audio-visual materials, this paper focuses on Korean films. Korean films are the reflection of Korean custom, language and culture. Therefore, different from the contents of textbooks, actors and actresses use vivid Korean dialogue each other. If this is used as educational materials, through the learning of movie scenes and lines, learners can be more proficient in the use of Korean language and understand Korean culture. Therefore, in order to improve the oral ability of Korean learners, it is necessary to use Korean films as teaching materials to improve the students' interest in learning Korean. In the first chapter, the author makes a survey of general purpose learners and private Korean education institutions in China, and puts forward the survey results. In addition, this paper observes the comprehensive education of Korean language by using movies, and the existing research on improving listening and speaking ability, and puts for ward the research results and limitations. In the second chapter, according to the educational value of the film and the selection criteria of the film, the reasons for choosing the film exit as educational materials are clarified, and its educational value is analyzed. The third chapter formulates the scene editing standard of "exit", extracts the medium and advanced vocabulary and grammar education content from "exit", and develops the oral teaching syllabus, teaching procedure and teaching plan. In Chapter 4, the thesis sorts out the arguments in this paper and expounds the application of film The conclusion of the research on the development of Korean oral syllabus of exit, and the necessity of follow-up research program is put forward according to the limitations of this study.
Recently, with the increase of foreign language learners and foreign students in China, the research on Korean learners for learning has become active. On the contrary, the research on Korean learners with general purpose (general purpose refers to interest oriented) in China is relatively insufficient. However, most of the special purpose learners, including academic purposes, are more likely to be general learners in the early stage of learning Korean. The general learners should be attached importance to the development of both Korea and China, and Korean is the bridge connecting Korea and China. Therefore, attention should be paid to Korean Education for general purpose learners. In order to solve the problem of poor Korean speaking ability caused by the lack of opportunities and environment for their use of Korean, this study aims to develop a new syllabus for oral Korean teaching which can improve their oral levels. At present, in the field of general purpose Korean language education in China, grammar and textbook practices are mainly conducted by teachers. However, in order to stimulate learners' motivation, it is more necessary to focus on the improvement of oral function than grammar centered. In addition, in terms of practicality, compared with the textbooks which cannot fully reflect the daily performance of Korean people, it is more necessary to educate various audio-visual materials centers which contribute to improve their oral ability. In audio-visual materials, this paper focuses on Korean films. Korean films are the reflection of Korean custom, language and culture. Therefore, different from the contents of textbooks, actors and actresses use vivid Korean dialogue each other. If this is used as educational materials, through the learning of movie scenes and lines, learners can be more proficient in the use of Korean language and understand Korean culture. Therefore, in order to improve the oral ability of Korean learners, it is necessary to use Korean films as teaching materials to improve the students' interest in learning Korean. In the first chapter, the author makes a survey of general purpose learners and private Korean education institutions in China, and puts forward the survey results. In addition, this paper observes the comprehensive education of Korean language by using movies, and the existing research on improving listening and speaking ability, and puts for ward the research results and limitations. In the second chapter, according to the educational value of the film and the selection criteria of the film, the reasons for choosing the film exit as educational materials are clarified, and its educational value is analyzed. The third chapter formulates the scene editing standard of "exit", extracts the medium and advanced vocabulary and grammar education content from "exit", and develops the oral teaching syllabus, teaching procedure and teaching plan. In Chapter 4, the thesis sorts out the arguments in this paper and expounds the application of film The conclusion of the research on the development of Korean oral syllabus of exit, and the necessity of follow-up research program is put forward according to the limitations of this study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.