본 연구의 목적은 블렌디드 러닝을 활용하여 한국 청소년 학생들을 위한 영어 토론 프로그램 개발이다. 본 연구는 다음의 두 가지 인식에서 시작되었다. 1) 한국의 십대 학생들은 자기 개발에 대한 강한 욕구에도 불구하고 학년이 올라가면서 언어 교육에 대해 탈동기 되는 경향이 있다. 2) 기술 개발과 함께 변화하는 교육환경은 더 나은 학습 결과를 위해 십대학생들을 고취시킬 수 있다. 이를 위해 본 연구는 토론과 블렌디드 러닝, 그리고 청소년 동기와 관련된 이론을 고찰하고, 프로그램 대상자의 요구를 분석하였으며, 기존의 영어 토론교재와 ...
본 연구의 목적은 블렌디드 러닝을 활용하여 한국 청소년 학생들을 위한 영어 토론 프로그램 개발이다. 본 연구는 다음의 두 가지 인식에서 시작되었다. 1) 한국의 십대 학생들은 자기 개발에 대한 강한 욕구에도 불구하고 학년이 올라가면서 언어 교육에 대해 탈동기 되는 경향이 있다. 2) 기술 개발과 함께 변화하는 교육환경은 더 나은 학습 결과를 위해 십대학생들을 고취시킬 수 있다. 이를 위해 본 연구는 토론과 블렌디드 러닝, 그리고 청소년 동기와 관련된 이론을 고찰하고, 프로그램 대상자의 요구를 분석하였으며, 기존의 영어 토론교재와 이러닝 학습 도구들을 분석하였다. 마지막으로, 고안된 샘플 코스는 영어교사들의 평가와 대상 학생들의 시범수업을 통해 검토되었다. 이론 고찰을 통해 영어토론은 학습자들이 영어의 네 가지 영역을 고루 사용하면서 영어 능력을 향상시키는 데 효과적인 학습방법인 것이 발견되었다. 또한, 블렌디드 러닝은 EFL 학습자와 교사들에게 효율적인 언어학습을 촉진시킬 수 있다. 따라서 앞서 논의한 이론적 토대와 요구 분석 결과를 바탕으로 프로그램 개발에 유용한 특징들이 도출되었다. 1) 토론 과정 중심의 영어 학습은 청소년들에게 학습 동기를 부여하고 사회적 능력을 향상시킬 수 있다. 2) 블렌디드 러닝은 EFL 학습자의 문제점들을 해결하고 더욱 깊이 있는 배움을 촉진하다. 따라서 본 프로그램은 이러한 결과들을 반영하여 체계적으로 고안되었다. 본 연구에서 개발된 프로그램이 학습자들이 영어 학습에 동기를 부여 받고, 동시에 교사들과 영어 강사들이 언어 학습을 더욱 효과적으로 이끄는 데 기여할 수 있기를 기대한다.
본 연구의 목적은 블렌디드 러닝을 활용하여 한국 청소년 학생들을 위한 영어 토론 프로그램 개발이다. 본 연구는 다음의 두 가지 인식에서 시작되었다. 1) 한국의 십대 학생들은 자기 개발에 대한 강한 욕구에도 불구하고 학년이 올라가면서 언어 교육에 대해 탈동기 되는 경향이 있다. 2) 기술 개발과 함께 변화하는 교육환경은 더 나은 학습 결과를 위해 십대학생들을 고취시킬 수 있다. 이를 위해 본 연구는 토론과 블렌디드 러닝, 그리고 청소년 동기와 관련된 이론을 고찰하고, 프로그램 대상자의 요구를 분석하였으며, 기존의 영어 토론교재와 이러닝 학습 도구들을 분석하였다. 마지막으로, 고안된 샘플 코스는 영어교사들의 평가와 대상 학생들의 시범수업을 통해 검토되었다. 이론 고찰을 통해 영어토론은 학습자들이 영어의 네 가지 영역을 고루 사용하면서 영어 능력을 향상시키는 데 효과적인 학습방법인 것이 발견되었다. 또한, 블렌디드 러닝은 EFL 학습자와 교사들에게 효율적인 언어학습을 촉진시킬 수 있다. 따라서 앞서 논의한 이론적 토대와 요구 분석 결과를 바탕으로 프로그램 개발에 유용한 특징들이 도출되었다. 1) 토론 과정 중심의 영어 학습은 청소년들에게 학습 동기를 부여하고 사회적 능력을 향상시킬 수 있다. 2) 블렌디드 러닝은 EFL 학습자의 문제점들을 해결하고 더욱 깊이 있는 배움을 촉진하다. 따라서 본 프로그램은 이러한 결과들을 반영하여 체계적으로 고안되었다. 본 연구에서 개발된 프로그램이 학습자들이 영어 학습에 동기를 부여 받고, 동시에 교사들과 영어 강사들이 언어 학습을 더욱 효과적으로 이끄는 데 기여할 수 있기를 기대한다.
The present project aims to develop an English debate course for Korean teenage students through blended learning method. This project was motivated by two realizations: 1) teenage learners in Korea have a tendency to be demotivated for language learning as their grades increase even though they hav...
The present project aims to develop an English debate course for Korean teenage students through blended learning method. This project was motivated by two realizations: 1) teenage learners in Korea have a tendency to be demotivated for language learning as their grades increase even though they have a strong need for self-development, 2) the changing educational landscape with technology development can encourage teenagers for better learning outcomes. To achieve the goals of this project, theories related to debate, blended learning, teenagers pedagogy were reviewed, and the needs of the target population were analyzed, and existing materials and e-learning tools were evaluated. Finally, a designed sample course was reviewed by teachers, and piloted by target students. From the theoretical background, English debate is found that to be an effective learning strategy that enhances teenage learners’ language competence, allowing them to practice all four skills. Additionally, blended learning method facilitates effective language learning for EFL learners and teachers. Results form needs analysis, and evaluation of materials provided useful insights on the proposed course: 1) the debate process-oriented activities can motivate teenagers for learning and widen their social skills. 2) Blended learning methods can resolve EFL learners’ difficulties and boost a wide range of learning. Thus, the proposed course is constructively designed based on the theories and findings. It is expected that the course could be helpful for both learners and teachers to activate language learning.
The present project aims to develop an English debate course for Korean teenage students through blended learning method. This project was motivated by two realizations: 1) teenage learners in Korea have a tendency to be demotivated for language learning as their grades increase even though they have a strong need for self-development, 2) the changing educational landscape with technology development can encourage teenagers for better learning outcomes. To achieve the goals of this project, theories related to debate, blended learning, teenagers pedagogy were reviewed, and the needs of the target population were analyzed, and existing materials and e-learning tools were evaluated. Finally, a designed sample course was reviewed by teachers, and piloted by target students. From the theoretical background, English debate is found that to be an effective learning strategy that enhances teenage learners’ language competence, allowing them to practice all four skills. Additionally, blended learning method facilitates effective language learning for EFL learners and teachers. Results form needs analysis, and evaluation of materials provided useful insights on the proposed course: 1) the debate process-oriented activities can motivate teenagers for learning and widen their social skills. 2) Blended learning methods can resolve EFL learners’ difficulties and boost a wide range of learning. Thus, the proposed course is constructively designed based on the theories and findings. It is expected that the course could be helpful for both learners and teachers to activate language learning.
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