본 논문 연구의 목적은 교회가 마을교육공동체로서 마을 속에서 사역할 수
있는 방안을 찾기 위함이다. 한국 선교 초기 선교사들로부터 지금까지 교회는
마을 속에서 여러 가지 형태로 교육공동체로서의 역할을 담당해 왔다. 4차 산
업혁명시대를 살아가는 청소년들의 복음화율이 점점 감소하고 있다. 그 결과
상당 수의 교회에 청소년부가 사라지고 있다.
이에 본 논문은 청소년들을 위한 선교적 차원에서 마을교육공동체인 교회가
그 역할을 담당할 수 있기를 바란다. 학교에서는 공교육 외의 부분에서 교육공
동체로서의 참여를 요청하고 있다. 마을교육공동체인 교회가 그 부분에 참여할
수 있기를 바란다. 특별히 교육자원부에서 중학교 학생들을 대상으로 실시하는
자유학년제를 통해 교회가 마을교육공동체로서의 사역을 할 수 있기를 바란다.
이를 위해 군산 지역과 필자가 목회하는 교회의 상황을 살펴보고, 교회의 본질
중 교육공동체에 대해서 살펴보았다. 신구약 성경에 나타난 교육공동체와 초대
교회에서 현대에 이르기까지 교육공동체로서 교회의 역할, 한국 선교 초기 선
교사들의 교육공동체 사역에 대해 정리하였다. 또한 최근 많은 논의가 되고 있
는 마을교육공동체로서 교회의 역할을 설명하였다.
본 논문은 마을교육공동체로서 교회가 할 수 있는 사역의 하나로 자유학년
제의 사역을 실제적인 사례로 제시하였다. 마을교육공동체로서 여러 가지 사역
들이 제시되고 있고 실제적으로 사역한 경우들이 있다. 군산 지역에서 실제로
4년간 자유학년제를 통해 마을교육공동체로서 참여한 사역을 상세히 설명하였
다. 전라북도 도교육청이 공모한 주민참여제안 사업을 통해 실시한 프로그램,
자유학년제를 통해 실시한 프로그램, 동아리 활동을 통해 실시한 프로그램 등
을 소개하였다. 실시한 프로그램의 진행사항과 내용을 소개하였다. 마을교육공
동체로서 역할을 효과적으로 감당하기 위해 협동조합을 설립한 과정에 대해서
도 소개하였다.
자유학년제의 참여가 마을교육공동체 사역의 전부는 아닐 것이다. 그러나 마
을교육공동체로서 교회가 사역할 수 있는 예시를 제안함으로서 청소년들을 위
한 선교가 조금이나마 도움이 되리라 생각한다. 겨울이 오기 전에 청소년들을
위한 교회의 복음 사역에 작은 보탬이 된다면 본 논문의 의미가 있으리라 믿
는다.
본 논문 연구의 목적은 교회가 마을교육공동체로서 마을 속에서 사역할 수
있는 방안을 찾기 위함이다. 한국 선교 초기 선교사들로부터 지금까지 교회는
마을 속에서 여러 가지 형태로 교육공동체로서의 역할을 담당해 왔다. 4차 산
업혁명시대를 살아가는 청소년들의 복음화율이 점점 감소하고 있다. 그 결과
상당 수의 교회에 청소년부가 사라지고 있다.
이에 본 논문은 청소년들을 위한 선교적 차원에서 마을교육공동체인 교회가
그 역할을 담당할 수 있기를 바란다. 학교에서는 공교육 외의 부분에서 교육공
동체로서의 참여를 요청하고 있다. 마을교육공동체인 교회가 그 부분에 참여할
수 있기를 바란다. 특별히 교육자원부에서 중학교 학생들을 대상으로 실시하는
자유학년제를 통해 교회가 마을교육공동체로서의 사역을 할 수 있기를 바란다.
이를 위해 군산 지역과 필자가 목회하는 교회의 상황을 살펴보고, 교회의 본질
중 교육공동체에 대해서 살펴보았다. 신구약 성경에 나타난 교육공동체와 초대
교회에서 현대에 이르기까지 교육공동체로서 교회의 역할, 한국 선교 초기 선
교사들의 교육공동체 사역에 대해 정리하였다. 또한 최근 많은 논의가 되고 있
는 마을교육공동체로서 교회의 역할을 설명하였다.
본 논문은 마을교육공동체로서 교회가 할 수 있는 사역의 하나로 자유학년
제의 사역을 실제적인 사례로 제시하였다. 마을교육공동체로서 여러 가지 사역
들이 제시되고 있고 실제적으로 사역한 경우들이 있다. 군산 지역에서 실제로
4년간 자유학년제를 통해 마을교육공동체로서 참여한 사역을 상세히 설명하였
다. 전라북도 도교육청이 공모한 주민참여제안 사업을 통해 실시한 프로그램,
자유학년제를 통해 실시한 프로그램, 동아리 활동을 통해 실시한 프로그램 등
을 소개하였다. 실시한 프로그램의 진행사항과 내용을 소개하였다. 마을교육공
동체로서 역할을 효과적으로 감당하기 위해 협동조합을 설립한 과정에 대해서
도 소개하였다.
자유학년제의 참여가 마을교육공동체 사역의 전부는 아닐 것이다. 그러나 마
을교육공동체로서 교회가 사역할 수 있는 예시를 제안함으로서 청소년들을 위
한 선교가 조금이나마 도움이 되리라 생각한다. 겨울이 오기 전에 청소년들을
위한 교회의 복음 사역에 작은 보탬이 된다면 본 논문의 의미가 있으리라 믿
는다.
The purpose of this thesis study is to find a way for the church to
work in the village as a village-education-community. From the early
Korean missionaries to now, the church has played a role as an
educational community in various forms within the village. The
evangelization rate o...
The purpose of this thesis study is to find a way for the church to
work in the village as a village-education-community. From the early
Korean missionaries to now, the church has played a role as an
educational community in various forms within the village. The
evangelization rate of youth living in the era of the 4th industrial
revolution is gradually decreasing. As a result, youth departments
are disappearing from many churches.
Therefore, this thesis hopes that the church, a
village-education-community, can play a role in the missionary
dimension for youth. Schools are requesting participation as an
educational community outside of public education. I hope that the
church, a village-education-community, can participate in that part.
In particular, I hope that the Ministry of Education and Resources
will be able to serve as a village-education-community through the
free-semester system for middle school students. To this end, I
examined the situation of Gunsan and the church where I minister,
and the educational community among the nature of the church. The
educational community shown in the New and Old Testament, the
role of the church as an educational community from the early
church to the present day, and the ministry of the educational
community of missionaries in the early days of Korean missions are
summarized. In addition, the role of the church as a
village-education-community, which has recently been much
discussed, was explained.
This paper presents a practical example of the free-semester
system as one of the ministry that the church can do as a
village-education-community. As a village-education-community,
various ministries have been proposed, and there are cases where
ministries have actually been done. The ministry in Gunsan actually
participated as a village-education-community through the
free-semester system for 4 years was explained in detail. The
program introduced through the resident participation proposal
project, which was held by the Jeollabuk-do Office of Education,
programs conducted through the free-semester system, and programs
conducted through club activities. The progress and contents of the
implemented program were introduced. It also introduced the process
of establishing a cooperative in order to effectively fulfill its role as a
village-education-community.
Participation in the free-semester system will not be the whole of
the ministry of the village education community. However, I think
missions for youth will be of little help by proposing examples of the
church's ministry as a village education community. Before the harsh
winter comes to church, I believe this article will be meaningful if it
is a small contribution to the church's gospel ministry for youth.
The purpose of this thesis study is to find a way for the church to
work in the village as a village-education-community. From the early
Korean missionaries to now, the church has played a role as an
educational community in various forms within the village. The
evangelization rate of youth living in the era of the 4th industrial
revolution is gradually decreasing. As a result, youth departments
are disappearing from many churches.
Therefore, this thesis hopes that the church, a
village-education-community, can play a role in the missionary
dimension for youth. Schools are requesting participation as an
educational community outside of public education. I hope that the
church, a village-education-community, can participate in that part.
In particular, I hope that the Ministry of Education and Resources
will be able to serve as a village-education-community through the
free-semester system for middle school students. To this end, I
examined the situation of Gunsan and the church where I minister,
and the educational community among the nature of the church. The
educational community shown in the New and Old Testament, the
role of the church as an educational community from the early
church to the present day, and the ministry of the educational
community of missionaries in the early days of Korean missions are
summarized. In addition, the role of the church as a
village-education-community, which has recently been much
discussed, was explained.
This paper presents a practical example of the free-semester
system as one of the ministry that the church can do as a
village-education-community. As a village-education-community,
various ministries have been proposed, and there are cases where
ministries have actually been done. The ministry in Gunsan actually
participated as a village-education-community through the
free-semester system for 4 years was explained in detail. The
program introduced through the resident participation proposal
project, which was held by the Jeollabuk-do Office of Education,
programs conducted through the free-semester system, and programs
conducted through club activities. The progress and contents of the
implemented program were introduced. It also introduced the process
of establishing a cooperative in order to effectively fulfill its role as a
village-education-community.
Participation in the free-semester system will not be the whole of
the ministry of the village education community. However, I think
missions for youth will be of little help by proposing examples of the
church's ministry as a village education community. Before the harsh
winter comes to church, I believe this article will be meaningful if it
is a small contribution to the church's gospel ministry for youth.
주제어
#마을교육공동체 자유학년제 교육 협동조합 교육공동체 선교적 교회 청소년 복음화
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.