본 연구는 COVID-19 재난 상황에서의 온라인모금 프로젝트 속성과 모금성과 간 관계 및 프로젝트 속성과 모금성과 간 관계에서의 소셜미디어 공유의 매개 효과를 실증적으로 검증한다. 독립변수인 프로젝트 속성은 COVID-19 재난 구호 프로젝트 여부로, 종속변수인 모금성과는 총모금액과 현금모금률, 현금후원자 수로 각각 측정하였다. 매개변수인 소셜미디어 공유는 온라인모금 플랫폼에 올라온 프로젝트들이 소셜미디어를 통해 공유된 횟수를 측정하였다. 분석자료는 한국의 대표적인 기부형 온라인모금 플랫폼인 ‘카카오같이가치’에서 진행된 모금 프로젝트들이다. ...
본 연구는 COVID-19 재난 상황에서의 온라인모금 프로젝트 속성과 모금성과 간 관계 및 프로젝트 속성과 모금성과 간 관계에서의 소셜미디어 공유의 매개 효과를 실증적으로 검증한다. 독립변수인 프로젝트 속성은 COVID-19 재난 구호 프로젝트 여부로, 종속변수인 모금성과는 총모금액과 현금모금률, 현금후원자 수로 각각 측정하였다. 매개변수인 소셜미디어 공유는 온라인모금 플랫폼에 올라온 프로젝트들이 소셜미디어를 통해 공유된 횟수를 측정하였다. 분석자료는 한국의 대표적인 기부형 온라인모금 플랫폼인 ‘카카오같이가치’에서 진행된 모금 프로젝트들이다. 웹 크롤링 기법을 활용하여 2019년 9월 1일 이후 시작하여 2020년 6월 30일 전에 종료된 프로젝트들을 수집하였으며 이 가운데 최종 분석대상에는 국내에서 첫 COVID-19 확진자가 나온 2020년 1월 20일 이후부터 6월 30일 사이에 시작하고 종료한 총 310개의 프로젝트가 포함되었다. 분석 방법으로는 Baron과 Kenny의 4단계 선형회귀모형을 사용한다. 분석 결과 첫째, COVID-19 재난 상황에서 COVID-19 재난 구호 프로젝트 여부는 총모금액(+), 현금모금률(+), 현금후원자 수(+)에 유의한 영향을 미쳤다. 둘째, COVID-19 재난 상황에서 COVID-19 재난 구호 프로젝트 여부는 소셜미디어 공유 수(+)에 통계적으로 유의한 영향을 주었다. 셋째, COVID-19 재난 상황에서 소셜미디어 공유 수는 COVID-19 재난 구호 프로젝트 여부와 모금성과 간 관계를 매개하는 효과를 가졌다. 소셜미디어 공유의 매개 효과는 모금성과의 유형에 따라 차이를 보였는데 총모금액과 현금후원자 수에 대해서는 부분 매개 효과를, 현금모금률에 대해서는 완전 매개 효과를 나타냈다. 본 연구결과를 통한 함의는 다음과 같다. 첫째, 실제 재난의 상황에서 수집한 실증데이터를 기반으로 온라인모금의 프로젝트 속성과 모금성과 간 관계, 그리고 프로젝트 속성과 온라인모금의 성과 간 관계에서 소셜미디어 공유의 매개 효과에 관한 결과를 제시했다는 점에서 의미가 있다. 둘째, 사회환경의 큰 변화 역시 소셜미디어 사용에 영향을 줄 수 있음을 인과적 모형을 통해 검증하였다. 셋째, 온라인모금의 특성과 사회적 요인들을 동시에 살펴볼 수 있는 소셜미디어 연구는 국내외에서 모두 미흡한 상황인데, 본 연구는 관련 연구를 확장하고 심화시키는데 기여된다는 점에서 의미가 있다. 넷째, 실천적 측면에서 볼 때, 본 연구결과는 재난 상황에서 비영리조직들이 해당 재난 이슈를 모금 프로젝트에 반영하는 것이 모금 전략에 있어 매우 중요할 수 있음을 시사한다. 또한, 소셜미디어를 통해 프로젝트를 활발하게 공유하는 것 역시 모금의 성과를 높이는 전략으로 유용할 수 있음을 시사한다.
본 연구는 COVID-19 재난 상황에서의 온라인모금 프로젝트 속성과 모금성과 간 관계 및 프로젝트 속성과 모금성과 간 관계에서의 소셜미디어 공유의 매개 효과를 실증적으로 검증한다. 독립변수인 프로젝트 속성은 COVID-19 재난 구호 프로젝트 여부로, 종속변수인 모금성과는 총모금액과 현금모금률, 현금후원자 수로 각각 측정하였다. 매개변수인 소셜미디어 공유는 온라인모금 플랫폼에 올라온 프로젝트들이 소셜미디어를 통해 공유된 횟수를 측정하였다. 분석자료는 한국의 대표적인 기부형 온라인모금 플랫폼인 ‘카카오같이가치’에서 진행된 모금 프로젝트들이다. 웹 크롤링 기법을 활용하여 2019년 9월 1일 이후 시작하여 2020년 6월 30일 전에 종료된 프로젝트들을 수집하였으며 이 가운데 최종 분석대상에는 국내에서 첫 COVID-19 확진자가 나온 2020년 1월 20일 이후부터 6월 30일 사이에 시작하고 종료한 총 310개의 프로젝트가 포함되었다. 분석 방법으로는 Baron과 Kenny의 4단계 선형회귀모형을 사용한다. 분석 결과 첫째, COVID-19 재난 상황에서 COVID-19 재난 구호 프로젝트 여부는 총모금액(+), 현금모금률(+), 현금후원자 수(+)에 유의한 영향을 미쳤다. 둘째, COVID-19 재난 상황에서 COVID-19 재난 구호 프로젝트 여부는 소셜미디어 공유 수(+)에 통계적으로 유의한 영향을 주었다. 셋째, COVID-19 재난 상황에서 소셜미디어 공유 수는 COVID-19 재난 구호 프로젝트 여부와 모금성과 간 관계를 매개하는 효과를 가졌다. 소셜미디어 공유의 매개 효과는 모금성과의 유형에 따라 차이를 보였는데 총모금액과 현금후원자 수에 대해서는 부분 매개 효과를, 현금모금률에 대해서는 완전 매개 효과를 나타냈다. 본 연구결과를 통한 함의는 다음과 같다. 첫째, 실제 재난의 상황에서 수집한 실증데이터를 기반으로 온라인모금의 프로젝트 속성과 모금성과 간 관계, 그리고 프로젝트 속성과 온라인모금의 성과 간 관계에서 소셜미디어 공유의 매개 효과에 관한 결과를 제시했다는 점에서 의미가 있다. 둘째, 사회환경의 큰 변화 역시 소셜미디어 사용에 영향을 줄 수 있음을 인과적 모형을 통해 검증하였다. 셋째, 온라인모금의 특성과 사회적 요인들을 동시에 살펴볼 수 있는 소셜미디어 연구는 국내외에서 모두 미흡한 상황인데, 본 연구는 관련 연구를 확장하고 심화시키는데 기여된다는 점에서 의미가 있다. 넷째, 실천적 측면에서 볼 때, 본 연구결과는 재난 상황에서 비영리조직들이 해당 재난 이슈를 모금 프로젝트에 반영하는 것이 모금 전략에 있어 매우 중요할 수 있음을 시사한다. 또한, 소셜미디어를 통해 프로젝트를 활발하게 공유하는 것 역시 모금의 성과를 높이는 전략으로 유용할 수 있음을 시사한다.
This study empirically examines the project type and the fundraising success on the online crowdfunding in the COVID-19 pandemic. Also, this study examines the mediating effect of social media sharing in relation to the relationship between the project type and fundraising success. The project t...
This study empirically examines the project type and the fundraising success on the online crowdfunding in the COVID-19 pandemic. Also, this study examines the mediating effect of social media sharing in relation to the relationship between the project type and fundraising success. The project type, which is an independent variable, is measured as the COVID-19 disaster relief dummy variable. The fundraising success, which is a dependent variable, is measured as the total donation amount, cash procurement rate, and the number of donors. Lastly, the number of social media sharing is studied as a mediating variable. The empirical data is drawn from an online fundraising platform known as ‘Together with Kakao’. The data is acquired by crawling the platform website and collecting projects that began after September 1st, 2019, and were completed before June 30th, 2020. The final analysis data includes the 310 projects that were launched and completed from January 20th, 2020, which is the date of the outbreak of the first domestic confirmed case, to June 30th. A four-step linear regression model of Baron and Kenny is used as the analysis method. Findings indicate that, first, the fundraising project type under the COVID-19 pandemic is positively and significantly related to the total donation amount(+), cash procurement rate(+), and the number of donors(+). Second, the fundraising project type under the COVID-19 pandemic had a significant effect on the number of shares on social media(+). Third, the number of social media sharing has a mediating effect on the relationship between the project type and the fundraising success of crowdfunding under the COVID-19. The implication of this study is as follows. First, this study is meaningful in terms of presenting the empirical result regarding the effect of sharing in social media in the relationship between the project type and fundraising success. Second, a causal model also confirmed that changes in the social environment could also affect the use of social media. Third, from a practical point of view, the findings imply that reflecting disaster-related issues in various fundraising projects under the pandemic can be essential for non-profit organizations. It also suggests that actively sharing projects through social media could be useful as a strategy to raise the success of crowdfunding.
This study empirically examines the project type and the fundraising success on the online crowdfunding in the COVID-19 pandemic. Also, this study examines the mediating effect of social media sharing in relation to the relationship between the project type and fundraising success. The project type, which is an independent variable, is measured as the COVID-19 disaster relief dummy variable. The fundraising success, which is a dependent variable, is measured as the total donation amount, cash procurement rate, and the number of donors. Lastly, the number of social media sharing is studied as a mediating variable. The empirical data is drawn from an online fundraising platform known as ‘Together with Kakao’. The data is acquired by crawling the platform website and collecting projects that began after September 1st, 2019, and were completed before June 30th, 2020. The final analysis data includes the 310 projects that were launched and completed from January 20th, 2020, which is the date of the outbreak of the first domestic confirmed case, to June 30th. A four-step linear regression model of Baron and Kenny is used as the analysis method. Findings indicate that, first, the fundraising project type under the COVID-19 pandemic is positively and significantly related to the total donation amount(+), cash procurement rate(+), and the number of donors(+). Second, the fundraising project type under the COVID-19 pandemic had a significant effect on the number of shares on social media(+). Third, the number of social media sharing has a mediating effect on the relationship between the project type and the fundraising success of crowdfunding under the COVID-19. The implication of this study is as follows. First, this study is meaningful in terms of presenting the empirical result regarding the effect of sharing in social media in the relationship between the project type and fundraising success. Second, a causal model also confirmed that changes in the social environment could also affect the use of social media. Third, from a practical point of view, the findings imply that reflecting disaster-related issues in various fundraising projects under the pandemic can be essential for non-profit organizations. It also suggests that actively sharing projects through social media could be useful as a strategy to raise the success of crowdfunding.
주제어
#카카오같이가치 소셜미디어 공유 온라인모금 프로젝트 속성 모금성과 재난 구호 캠페인 매개효과 COVID-19 Social Media Sharing Crowdfunding Project Type Fundraising Success Together with Kakao Disaster relief Mediating effect
학위논문 정보
저자
강아름
학위수여기관
연세대학교 사회복지대학원
학위구분
국내석사
학과
사회복지학전공
지도교수
강철희
발행연도
2021
총페이지
viii, 76장
키워드
카카오같이가치 소셜미디어 공유 온라인모금 프로젝트 속성 모금성과 재난 구호 캠페인 매개효과 COVID-19 Social Media Sharing Crowdfunding Project Type Fundraising Success Together with Kakao Disaster relief Mediating effect
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