본 연구는 코로나19가 밀키트 선택속성 변화에 미친 영향을 파악하고, 변화된 선택속성이 지각된 가치와 구매 의도에 미치는 영향을 측정하고자 한다. 설문지는 이론적 고찰과 전문가 인터뷰를 통해 선택속성 21문항, 지각된 가치 3문항, 구매의도 9문항, 이용행태 12문항, 일반사항 10문항으로 구성하였으며, 예비 조사를 통해 수정 및 보완하였다. 조사 대상은 밀키트 구매 경험이 있는 소 비자를 대상으로 2020년 11월 14일부터 17일까지 진행하였으며, 총 334부 중 구매 경험이 없는 응답지를 제외한 223부를 활용해 분석하였다. 세부적인 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 밀키트 선택속성과 지각된 가치의 코로나19 확산 전후 차이를 살펴본 결 과, 확산 이후 더 증가한 것을 알 수 있으며, 그 중 건강과 구매 편의성의 증가 폭이 큰 것으로 나타났다. 둘째, 밀키트의 선택속성 중 건강, 재료, 구매 편의성, 가격이 높을수록 지각된 가치가 높아진다. 셋째, 밀키트의 지각된 가치가 높을수록 구매 의도가 높아진다. 넷째, 밀키트의 선택속성 중 구매 편의성, 이용 편의성, 건강, 맛, 가격이 높을 수록 구매 의도가 높아진다. 결론적으로 코로나19로 인한 소비자의 건강에 대한 관심도 증가 및 비대면 사 회로의 전환에 따른 구매 편의성에 대한 요구의 증가를 확인 할 수 있었다. 또한, 밀키트 선택속성과 지각된 가치와의 영향 관계를 살펴본 결과 밀키트의 선택속성 중 건강, 재료, 구매 편의성, 가격이 높을수록 지각된 가치가 높아진다는 것을 확인 할 수 있었다. 또한 밀키트의 지각된 가치가 높을수록 구매 의도가 높아진다는 것을 확인 할 수 있었으며 밀키트의 선택속성 중 구매 편의성, 이용 편의성, 건 강, 맛, 가격이 높을수록 구매 의도가 높아진다는 것을 ...
본 연구는 코로나19가 밀키트 선택속성 변화에 미친 영향을 파악하고, 변화된 선택속성이 지각된 가치와 구매 의도에 미치는 영향을 측정하고자 한다. 설문지는 이론적 고찰과 전문가 인터뷰를 통해 선택속성 21문항, 지각된 가치 3문항, 구매의도 9문항, 이용행태 12문항, 일반사항 10문항으로 구성하였으며, 예비 조사를 통해 수정 및 보완하였다. 조사 대상은 밀키트 구매 경험이 있는 소 비자를 대상으로 2020년 11월 14일부터 17일까지 진행하였으며, 총 334부 중 구매 경험이 없는 응답지를 제외한 223부를 활용해 분석하였다. 세부적인 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 밀키트 선택속성과 지각된 가치의 코로나19 확산 전후 차이를 살펴본 결 과, 확산 이후 더 증가한 것을 알 수 있으며, 그 중 건강과 구매 편의성의 증가 폭이 큰 것으로 나타났다. 둘째, 밀키트의 선택속성 중 건강, 재료, 구매 편의성, 가격이 높을수록 지각된 가치가 높아진다. 셋째, 밀키트의 지각된 가치가 높을수록 구매 의도가 높아진다. 넷째, 밀키트의 선택속성 중 구매 편의성, 이용 편의성, 건강, 맛, 가격이 높을 수록 구매 의도가 높아진다. 결론적으로 코로나19로 인한 소비자의 건강에 대한 관심도 증가 및 비대면 사 회로의 전환에 따른 구매 편의성에 대한 요구의 증가를 확인 할 수 있었다. 또한, 밀키트 선택속성과 지각된 가치와의 영향 관계를 살펴본 결과 밀키트의 선택속성 중 건강, 재료, 구매 편의성, 가격이 높을수록 지각된 가치가 높아진다는 것을 확인 할 수 있었다. 또한 밀키트의 지각된 가치가 높을수록 구매 의도가 높아진다는 것을 확인 할 수 있었으며 밀키트의 선택속성 중 구매 편의성, 이용 편의성, 건 강, 맛, 가격이 높을수록 구매 의도가 높아진다는 것을 가설 검정을 통해 확인하 였다. 소비자의 구매 의도를 높이기 위해 구매 편의성 증대 및 건강이라는 속성을 반영한 제품 개발 및 마케팅이 매우 중요하다는 시사점을 도출할 수 있었다. 본 연구의 결과는 코로나19가 밀키트 소비자에게 미친 영향을 파악하였다는 점 에서 의의가 있다. 코로나19로 인해 변화한 선택속성과 지각된 가치가 구매 의도 에 미치는 영향을 검정함으로써 학문적으로 밀키트 관련 연구의 기초적인 토대를 마련하고 밀키트 관련 산업계에서 포스트 코로나 시대 밀키트 제품 개발 및 마케 팅 전략의 타겟 선정 척도와 방향성을 제시한다는 점에서 의의를 가질 것으로 기 대한다.
본 연구는 코로나19가 밀키트 선택속성 변화에 미친 영향을 파악하고, 변화된 선택속성이 지각된 가치와 구매 의도에 미치는 영향을 측정하고자 한다. 설문지는 이론적 고찰과 전문가 인터뷰를 통해 선택속성 21문항, 지각된 가치 3문항, 구매의도 9문항, 이용행태 12문항, 일반사항 10문항으로 구성하였으며, 예비 조사를 통해 수정 및 보완하였다. 조사 대상은 밀키트 구매 경험이 있는 소 비자를 대상으로 2020년 11월 14일부터 17일까지 진행하였으며, 총 334부 중 구매 경험이 없는 응답지를 제외한 223부를 활용해 분석하였다. 세부적인 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 밀키트 선택속성과 지각된 가치의 코로나19 확산 전후 차이를 살펴본 결 과, 확산 이후 더 증가한 것을 알 수 있으며, 그 중 건강과 구매 편의성의 증가 폭이 큰 것으로 나타났다. 둘째, 밀키트의 선택속성 중 건강, 재료, 구매 편의성, 가격이 높을수록 지각된 가치가 높아진다. 셋째, 밀키트의 지각된 가치가 높을수록 구매 의도가 높아진다. 넷째, 밀키트의 선택속성 중 구매 편의성, 이용 편의성, 건강, 맛, 가격이 높을 수록 구매 의도가 높아진다. 결론적으로 코로나19로 인한 소비자의 건강에 대한 관심도 증가 및 비대면 사 회로의 전환에 따른 구매 편의성에 대한 요구의 증가를 확인 할 수 있었다. 또한, 밀키트 선택속성과 지각된 가치와의 영향 관계를 살펴본 결과 밀키트의 선택속성 중 건강, 재료, 구매 편의성, 가격이 높을수록 지각된 가치가 높아진다는 것을 확인 할 수 있었다. 또한 밀키트의 지각된 가치가 높을수록 구매 의도가 높아진다는 것을 확인 할 수 있었으며 밀키트의 선택속성 중 구매 편의성, 이용 편의성, 건 강, 맛, 가격이 높을수록 구매 의도가 높아진다는 것을 가설 검정을 통해 확인하 였다. 소비자의 구매 의도를 높이기 위해 구매 편의성 증대 및 건강이라는 속성을 반영한 제품 개발 및 마케팅이 매우 중요하다는 시사점을 도출할 수 있었다. 본 연구의 결과는 코로나19가 밀키트 소비자에게 미친 영향을 파악하였다는 점 에서 의의가 있다. 코로나19로 인해 변화한 선택속성과 지각된 가치가 구매 의도 에 미치는 영향을 검정함으로써 학문적으로 밀키트 관련 연구의 기초적인 토대를 마련하고 밀키트 관련 산업계에서 포스트 코로나 시대 밀키트 제품 개발 및 마케 팅 전략의 타겟 선정 척도와 방향성을 제시한다는 점에서 의의를 가질 것으로 기 대한다.
This study aims to understand the effect of COVID-19 on the change in the selection attribute of the Meal Kit, and measure the effect of the changed selection attribute on the perceived value and purchase intention. The detailed study results are as follows. First, as a result of examini...
This study aims to understand the effect of COVID-19 on the change in the selection attribute of the Meal Kit, and measure the effect of the changed selection attribute on the perceived value and purchase intention. The detailed study results are as follows. First, as a result of examining the difference between the Meal Kit selection attribute and the perceived value before and after the spread of COVID-19, it can be seen that the increase has increased since the spread, and among them, the increase in health and purchase convenience was found to be large. Second, the higher the health, ingredients, purchase convenience, and price among the selection attributes of the Meal Kit, the higher the perceived value. Third, the higher the perceived value of the Meal Kit, the higher the purchase intention. Fourth, the higher the convenience of purchase, convenience of use, health, taste, and price among the selection attributes of the Meal Kit, the higher the purchase intention In conclusion, it was confirmed that consumers' interest in health due to COVID-19 increased and the demand for purchase convenience increased due to the transition to a non-face-to-face society. In addition, as a result of examining the relationship between the Meal Kit selection attribute and perceived value, it was found that the higher the health, material, purchase convenience, and price among the Meal Kit selection attributes, the higher the perceived value. In addition, it was confirmed that the higher the perceived value of the Meal Kit, the higher the purchase intention and the higher the purchase convenience, convenience, health, taste, and price among the selection attributes of the Meal Kit, the higher the purchase intention. It was confirmed through. In order to increase the purchase intention of consumers, it was possible to draw implications that product development and marketing reflecting the attributes of increased purchase convenience and health are very important. The results of this study are significant in that we identified the effects of COVID-19 on Meal Kit consumers. By verifying the influence of the selection attributes and perceived values changed due to COVID-19 on purchase intention, the basic foundation for research related to Meal Kit was established academically. In addition, it is expected to be meaningful in that it presents the target selection scale and direction for the development of Meal Kit products and marketing strategies in the post-corona era in the industry related to Meal Kit.
This study aims to understand the effect of COVID-19 on the change in the selection attribute of the Meal Kit, and measure the effect of the changed selection attribute on the perceived value and purchase intention. The detailed study results are as follows. First, as a result of examining the difference between the Meal Kit selection attribute and the perceived value before and after the spread of COVID-19, it can be seen that the increase has increased since the spread, and among them, the increase in health and purchase convenience was found to be large. Second, the higher the health, ingredients, purchase convenience, and price among the selection attributes of the Meal Kit, the higher the perceived value. Third, the higher the perceived value of the Meal Kit, the higher the purchase intention. Fourth, the higher the convenience of purchase, convenience of use, health, taste, and price among the selection attributes of the Meal Kit, the higher the purchase intention In conclusion, it was confirmed that consumers' interest in health due to COVID-19 increased and the demand for purchase convenience increased due to the transition to a non-face-to-face society. In addition, as a result of examining the relationship between the Meal Kit selection attribute and perceived value, it was found that the higher the health, material, purchase convenience, and price among the Meal Kit selection attributes, the higher the perceived value. In addition, it was confirmed that the higher the perceived value of the Meal Kit, the higher the purchase intention and the higher the purchase convenience, convenience, health, taste, and price among the selection attributes of the Meal Kit, the higher the purchase intention. It was confirmed through. In order to increase the purchase intention of consumers, it was possible to draw implications that product development and marketing reflecting the attributes of increased purchase convenience and health are very important. The results of this study are significant in that we identified the effects of COVID-19 on Meal Kit consumers. By verifying the influence of the selection attributes and perceived values changed due to COVID-19 on purchase intention, the basic foundation for research related to Meal Kit was established academically. In addition, it is expected to be meaningful in that it presents the target selection scale and direction for the development of Meal Kit products and marketing strategies in the post-corona era in the industry related to Meal Kit.
Keyword
#밀키트 선택속성 지각된 가치 구매의도 코로나19 Meal Kit Selection Attribute Perceived Value Purchase Intention COVID-19
학위논문 정보
저자
윤지혜
학위수여기관
연세대학교 생활환경대학원
학위구분
국내석사
학과
호텔외식급식경영
지도교수
함선옥
발행연도
2021
총페이지
viii, 89 p.
키워드
밀키트 선택속성 지각된 가치 구매의도 코로나19 Meal Kit Selection Attribute Perceived Value Purchase Intention COVID-19
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