최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, v.21 no.3, 2021년, pp.352 - 363
황지희 (서울대학교 농경제사회학부 푸드비즈니스랩) , 엄하람 (서울대학교 농경제사회학부 푸드비즈니스랩) , 이동민 (강릉원주대학교 식품가공유통학과) , 문정훈 (서울대학교 농경제사회학부 푸드비즈니스랩)
This study aimed to examine the different factors affecting the intention to purchase meal kits between at-home concept meal kits and eating-out concept meal kits. An online survey was conducted with 565 Korean participants including meal kit experienced (n=412) and non-experienced (n=153). Meal kit...
박정아, 장영수, "가정간편식 (HMR) 선택속성에 대한 소비자 신념과 구매편향 연구," 외식경영학회, 제20권, 제3호, pp.101-126, 2017.
F. D. Hertz and B. Halkier, "Meal box schemes a convenient way to avoid convenience food? Uses and understandings of meal box schemes among Danish consumers," Appetite, Vol.114, pp.232-239, 2017.
B. Hill and S. Maddock, (No) time to cook: Promoting meal-kits to the time-poor consumer, Woodhead Pub, 2019
https://www.fastcompany.com/3046685/the-5-billion-battle-for-the-american-dinner-plate, 2020. 8. 10
https://www.foodbank.co.kr/news/articleView.html?idxno57806, 2020. 8. 10
https://biz.chosun.com/site/data/html_dir/2019/04/23/2019042301841.html, 2020. 8. 10
http://www.econovill.com/news/articleView.html?idxno400562, 2020. 8. 10
문정훈, 이동민, 서울대학교 푸드비즈니스랩, 푸드 트렌드 매거진, 뉴밀리어, 이김출판사, 2019.
노정희, 김혜인, "유기농식품 전문점 선택속성에 따른 포지셔닝에 관한 연구," 한국경영연구, 제18권, 제2호, pp.45-63, 2015.
M. F. Chen, "Consumer attitudes and purchase intentions in relation to organic foods in Taiwan: Moderating effects of food-related personality traits," Food Quality and preference, Vol.18, No.7, pp.1008-1021, 2007.
P. Kotler, J. Bowen, and J. Makens, Marketing for hospitality and tourism, Pearson Pub, 1996.
양유영, 권용석, 박영희, 윤영, "밀키트 (Meal-Kit) 제품의 선택 속성에 대한 중요도-만족도 분석," 동아시아식생활학회지, 제29권, 제6호, pp.519-528, 2019.
오왕규, 홍주연, "RTC형 밀키트(Meal Kit) 가정식 대체품(HMR)의 선택속성에 대한 IPA 분석," Culinary Science & Hospitality Research, 제25권, 제11호, pp.69-81, 2019.
Y. H. C. Sun, "Health concern, food choice motives, and attitudes toward healthy eating: The mediating role of food choice motives," Appetite, Vol.51, No.1, pp.42-49, 2008.
나정기, "건강염려가 식품선택 동기와 건강식생활에 미치는 영향에 관한 연구," 관광연구저널, 제30권, 제3호, pp.141-156, 2016.
안선정, "대학생들의 가정간편식 (HMR) 선택속성이 브랜드 이미지와 구매의도에 미치는 영향," 한국외식산업학회지, 제13권, 제2호, pp.163-175, 2017.
N. V. Olsen, E. Menichelli, and O. Sorheim, T. Naes, "Likelihood of buying healthy convenience food: An at-home testing procedure for ready-to-heat meals," Food quality and preference, Vol.24, No.1, pp.171-178, 2012.
L. T. Bei, and Y. C. Chiao, "An integrated model for the effects of perceived product, perceived service quality, and perceived price fairness on consumer satisfaction and loyalty," Journal of consumer satisfaction, dissatisfaction and complaining behavior, Vol.14, pp.125-140, 2001.
이지현, 정라나, "Kano 모델을 이용한 HMR 편의점 도시락의 선택속성 분류: 1 인 가구 대학생을 중심으로," 외식경영연구, 제21권, 제1호, pp.1-21, 2018.
B. R. Heard, M. Bandekar, B. Vassar, and S. A. Miller, "Comparison of life cycle environmental impacts from meal kits and grocery store meals," Resources, Conservation and Recycling, Vol.147, pp.189-200, 2019.
https://news.joins.com/article/23466286, 2020. 8. 10
K. Marsh and B. Bugusu, "Food packaging - roles, materials, and environmental issues," Journal of Food Science, Vol.72, No.3, pp.39-55, 2007.
이범일, 김선희, "식생활 라이프스타일에 따른 가정간편식(HMR) 상품의 편의성과 음식품질이 구매의도에 미치는 영향," 외식경영연구, 제22권, 제2호, pp127-151, 2019.
C. W. Park and V. P. Lessing, "Familiarity and its impact on consumer decision biases and heuristics," Journal of consumer research, Vol.8, No.2, pp.223-230, 1981.
A. Mukherjee and W. D. Hoyer, "The effect of novel attributes on product evaluation," Journal of Consumer Research, Vol.28, No.3, pp.462-472, 2001.
김광지, 박기용, "외식 범위 설정과 표준산업분류에 의한 외식산업 분류기준에 관한 연구,"관광레저연구, 제19권, 제2호, pp.389-406, 2007.
오수연, "집밥 마케팅 열풍," 마케팅, 제49권, 제3호, pp.47-53, 2015.
나은경, "먹는 방송과," 사회과학연구, 제28권, 제1호, pp.183-215, 2015.
I. D. Ana, D. Schoolmeester, M. Dekker, and W. M. Jongen, "To cook or not to cook: a means-end study of motives for choice of meal solutions," Food quality and preference, Vol.18, No.1, pp.77-88.
K. Van der Horst, T. a. Brunner, and M. Siegrsit, "Ready-meal consumption: Associations with weight status and cooking skills," Public Health Nutrition, Vol.14, No.2, pp.239-245, 2011.
진현정, "외부음식의 안전성에 대한 우려와 집밥 섭취 횟수와의 관계: 가구 형태를 중심으로," 소비자문제연구, 제49권, 제1호, pp.1-21, 2018.
https://store.mintel.com/uk-attitudes-towards-cooking-inthe-home-market-report, 2020. 8. 10
https://news.joins.com/article/23658846, 2020. 8. 10
M. R. Solomon, J. L. Zaichkowsky, and R. Polegato, Consumer Behaviour: Buying, Having, Being, Pearson Pub, 2002.
M. Fishbein and I. Ajzen, Belief, attitude, intention, and behavior : An introduction to theory and research, Addison-Wesley, 1975.
송성인, "우리나라 편의점의 간편식에 대한 선택속성의 연구: 대학생들의 만족도 및 구매의도 영향을 중심으로," 호텔경영학연구, 제26권, 제2호, pp.35-47, 2017.
J. J. Metcalfe and D. Leonard, "Reprint of "The relationship between culinary skills and eating behaviors: Challenges and opportunities for parents and families," Physiology & behavior, Vol.193, pp.302-306, 2018.
S. Lockie, K. Lyons, G. Lawrence, and K. Mummery, "Eating 'green': motivations behind organic food consumption in Australia," Sociologia ruralis, Vol.42, No.1, pp.23-40, 2002.
M. Siegrist, N. Stampfli and H. Kastenholz, "Consumers' willingness to buy functional foods. The influence of carrier, benefit and trust," Appetite, Vol.51, No.3, pp.526-529, 2008.
오창호, 장해나, 박대섭, 박찬국, "중국인 메디컬뷰티(Medical beauty) 고객의 관계 다차원적 편익이 정과 관계강도에 미치는 영향에 관한 연구," 외식경영연구, 제18권, 제3호, pp.153-178, 2015.
https://www.wired.com/story/meal-kits-too-much-packaging/ 2020.12.01.
https://www.newstomato.com/ReadNews.aspx?no1005052 2020.12.01
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.