증가하는 패션 산업 폐기물로 인한 문제점을 타계하기 위한 다양한 시도 중 하나인 제로 웨이스트 패턴 커팅은 생산 과정에서 발생하는 직물 폐기물의 양을 획기적으로 줄이는 것을 목표로 의류를 디자인하고 생산하는 방법이다. 지속가능패션을 실천할 수 있는 획기적인 방법임에도 불구하고 기존 패턴 슬로퍼(sloper)를 이용하는 의류 제작 방법에서 벗어나 창의적으로 패턴을 설계하고 디자인을 만들어가야 하는 특성상, 이를 추구하고 실천하는 브랜드 및 디자이너는 소수이며, 관련 교육 또한 드문 실정이다. 그러나 가상 착의 프로그램인 ...
증가하는 패션 산업 폐기물로 인한 문제점을 타계하기 위한 다양한 시도 중 하나인 제로 웨이스트 패턴 커팅은 생산 과정에서 발생하는 직물 폐기물의 양을 획기적으로 줄이는 것을 목표로 의류를 디자인하고 생산하는 방법이다. 지속가능패션을 실천할 수 있는 획기적인 방법임에도 불구하고 기존 패턴 슬로퍼(sloper)를 이용하는 의류 제작 방법에서 벗어나 창의적으로 패턴을 설계하고 디자인을 만들어가야 하는 특성상, 이를 추구하고 실천하는 브랜드 및 디자이너는 소수이며, 관련 교육 또한 드문 실정이다. 그러나 가상 착의 프로그램인 3D 버추얼 디자인 프로그램(3D Virtual Design Program)의 도입으로 제로 웨이스트 패턴 커팅의 산업화 및 대중화가 용이해질 것으로 전망된다. 3D 버추얼 디자인 프로그램은 입력된 의복 패턴을 봉제하고 3D 아바타에 착의하여 실제와 유사한 의상 구현을 가능케 한다. 가속화되는 산업의 디지털화로 프로그램의 수요는 증가추세에 있다. 이에 따라, 향후 기본적 기능 사용 능력에 더하여 창의적 문제 해결 능력 또한 요구될 것이다. 창의적 문제 해결 능력을 키우기 위해서는 기능 습득 위주의 교육이 아닌 다양하고 독창적인 사례를 통한 응용력과 창의력을 배양할 수 있는 교육이 필요하다. 제로 웨이스트 패턴 커팅은 창의적 구상과 실험을 바탕으로 디자인과 패턴을 설계하기에, 패턴 형태를 통한 완성 디자인 파악이 어렵다. 이와 같은 특성을 3D 버추얼 디자인 프로그램 교육에 적용하는 것은 프로그램의 단순 기능 습득을 넘어 보다 적극적이고 창의적으로 프로그램을 활용 가능케 할 것이다. 즉, 제로 웨이스트 패턴 커팅 교육에 3D 버추얼 디자인 프로그램 교육을 접목한다면, 프로그램의 기능을 익힘과 동시에 제로 웨이스트 패턴 커팅의 창의적 사고와 패션 산업에서의 지속 가능함의 실천에 관한 인식을 키울 수 있을 것으로 사료된다. 이에 따라 본 연구의 목적은 3D 버추얼 디자인 프로그램을 활용한 제로 웨이스트 패턴 커팅 교육 모델의 제안을 통하여 미래 패션 산업에서 요구되는 지속 가능을 실천할 수 있는 창의적 인재 양성이다. 이를 통하여 학습 내용뿐 아니라 교육 과정에서도 지속가능을 실현하여 지속 가능 패션 교육의 가이드라인을 제시하는데 연구의 의의가 있다. 이를 위하여 먼저, 제로 웨이스트 패턴 커팅의 시작이라 할 수 있는 제로 웨이스트 패션의 다양한 실천 사례를 살펴보았다. 다양한 실천 사례 중, 본 연구의 주제인 제로 웨이스트 패턴 커팅 사례를 분석하고 특성을 도출하였다. 또한 3D 버추얼 디자인 프로그램의 사용 현황을 살펴보고, 3D 버추얼 디자인 프로그램을 활용한 제로웨이스트 패턴 커팅 실습에 관한 가능성에 관하여 고찰하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 제로 웨이스트 패션은 소재 측면에서는 생분해성 소재의 사용, 제작방식 측면에서는 니팅, DPOL, 제로 웨이스트 패턴 커팅 방식의 이용이 있다. 사용 기한 측면에서는 수선과 컨버터블 패션이 있으며 재활용 측면에서는 재활용, 리디자인, 재생섬유의 사용이 있다. 3D 버추얼 디자인 프로그램은 제품의 생산없이 실제와 유사한 디자인과 핏을 확인할 수 있어 샘플 제작에 드는 비용과 시간은 물론 에너지 절감 또한 가능하여 패션 제품 제작 단계에서의 지속 가능함을 실현한다. 본 연구의 주제인 제로 웨이스트 패턴 커팅은 환경에 관한 인식이 존재하지 않던 고대 의상에 기원을 두고 있으며 원단의 대량생산이 이루어지기 이전까지 다양한 사례를 찾을 수 있다. 본격적으로 제로 웨이스트 패턴 커팅이 등장하기 시작한 이후의 사례들을 분석한 결과, 지그조우 커팅, 서브트랙션 커팅, 미니멀 커팅, 테셀레이션 커팅으로 구분 가능하였으며 특성은 다음과 같이 정리되었다. 먼저, 소재적 측면에서의 제로 웨이스트 패턴 커팅의 특성은 패턴 설계 시 원단 폭을 고려해야 하며, 폐기물의 최소화가 최소한의 원단 사용을 의미하진 않는다는 것이다. 또한 소재의 재사용과 재활용이 용이하다. 디자인 측면에서의 특성은 패턴과 디자인 설계 작업을 동시에 시행해야하며, 남는 원단은 디테일로 적극 활용한다는 것이다. 구성적 측면에서의 특성은 원단의 낭비없는 패턴 구성으로 사이즈 조정에 제한이 있으며, 패턴의 배치와 형태가 비정형적이라는 것이다. 이와 같은 이론적 배경을 토대로, 3D 버추얼 디자인 프로그램을 활용한 제로 웨이스트 패턴 커팅 교육을 주제로 15주차 구성의 교육 모델을 제시하였다. 매주 다양한 제로 웨이스트 패턴 커팅 사례를 분석하고 이를 3D 버추얼 디자인 프로그램 중 하나인 CLO3D를 이용하여 실습하도록 하였다. 주차별 다양한 사례를 실습한 결과, CLO3D 프로그램을 활용한 제로 웨이스트 패턴 커팅 사례 실습에는 다음과 같은 사항들의 고려가 필요하였다. 먼저, 패턴 시접의 생략이 필요하였다. 또한 두겹으로 구성된 부위는 홑겹으로 작업하고 프로그램의 두겹 기능이나 심지 기능을 적용하여 유사한 효과를 주었다. 또한 다트와 페이싱의 삭제 작업이 요구되었다. 추가 사항으로는 원활한 착의를 위하여 절개선을 추가해야하는 경우가 있었다. 또한 완성된 디자인과 유사하게 의복이 구성되도록 플리츠나 턱과 같은 패턴 내부선의 추가가 필요하였으며, 의복의 완성을 위하여 패턴의 추가가 필요한 경우도 있었다. 더불어 비정형적인 패턴 특성상 정확한 패턴 연결 부위의 확인을 위한 추가 작업이 필요하였다. 그 외, 서브트랙션 커팅은 절개선 설정의 어려움과 원단 충돌로 시연이 불가하였으며, 테셀레이션 커팅은 반복적인 단순 작업으로 인한 시간 소요로 교육 모델에서 제외하였다. 후속 연구에 대한 제언을 하면 다음과 같다. 본 연구에서 제안한 개발 모델을 실제 학생들을 대상으로 교육하여 교육의 타당성과 효과에 관한 객관적 자료 확보가 필요하다고 사료된다.
증가하는 패션 산업 폐기물로 인한 문제점을 타계하기 위한 다양한 시도 중 하나인 제로 웨이스트 패턴 커팅은 생산 과정에서 발생하는 직물 폐기물의 양을 획기적으로 줄이는 것을 목표로 의류를 디자인하고 생산하는 방법이다. 지속가능패션을 실천할 수 있는 획기적인 방법임에도 불구하고 기존 패턴 슬로퍼(sloper)를 이용하는 의류 제작 방법에서 벗어나 창의적으로 패턴을 설계하고 디자인을 만들어가야 하는 특성상, 이를 추구하고 실천하는 브랜드 및 디자이너는 소수이며, 관련 교육 또한 드문 실정이다. 그러나 가상 착의 프로그램인 3D 버추얼 디자인 프로그램(3D Virtual Design Program)의 도입으로 제로 웨이스트 패턴 커팅의 산업화 및 대중화가 용이해질 것으로 전망된다. 3D 버추얼 디자인 프로그램은 입력된 의복 패턴을 봉제하고 3D 아바타에 착의하여 실제와 유사한 의상 구현을 가능케 한다. 가속화되는 산업의 디지털화로 프로그램의 수요는 증가추세에 있다. 이에 따라, 향후 기본적 기능 사용 능력에 더하여 창의적 문제 해결 능력 또한 요구될 것이다. 창의적 문제 해결 능력을 키우기 위해서는 기능 습득 위주의 교육이 아닌 다양하고 독창적인 사례를 통한 응용력과 창의력을 배양할 수 있는 교육이 필요하다. 제로 웨이스트 패턴 커팅은 창의적 구상과 실험을 바탕으로 디자인과 패턴을 설계하기에, 패턴 형태를 통한 완성 디자인 파악이 어렵다. 이와 같은 특성을 3D 버추얼 디자인 프로그램 교육에 적용하는 것은 프로그램의 단순 기능 습득을 넘어 보다 적극적이고 창의적으로 프로그램을 활용 가능케 할 것이다. 즉, 제로 웨이스트 패턴 커팅 교육에 3D 버추얼 디자인 프로그램 교육을 접목한다면, 프로그램의 기능을 익힘과 동시에 제로 웨이스트 패턴 커팅의 창의적 사고와 패션 산업에서의 지속 가능함의 실천에 관한 인식을 키울 수 있을 것으로 사료된다. 이에 따라 본 연구의 목적은 3D 버추얼 디자인 프로그램을 활용한 제로 웨이스트 패턴 커팅 교육 모델의 제안을 통하여 미래 패션 산업에서 요구되는 지속 가능을 실천할 수 있는 창의적 인재 양성이다. 이를 통하여 학습 내용뿐 아니라 교육 과정에서도 지속가능을 실현하여 지속 가능 패션 교육의 가이드라인을 제시하는데 연구의 의의가 있다. 이를 위하여 먼저, 제로 웨이스트 패턴 커팅의 시작이라 할 수 있는 제로 웨이스트 패션의 다양한 실천 사례를 살펴보았다. 다양한 실천 사례 중, 본 연구의 주제인 제로 웨이스트 패턴 커팅 사례를 분석하고 특성을 도출하였다. 또한 3D 버추얼 디자인 프로그램의 사용 현황을 살펴보고, 3D 버추얼 디자인 프로그램을 활용한 제로웨이스트 패턴 커팅 실습에 관한 가능성에 관하여 고찰하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 제로 웨이스트 패션은 소재 측면에서는 생분해성 소재의 사용, 제작방식 측면에서는 니팅, DPOL, 제로 웨이스트 패턴 커팅 방식의 이용이 있다. 사용 기한 측면에서는 수선과 컨버터블 패션이 있으며 재활용 측면에서는 재활용, 리디자인, 재생섬유의 사용이 있다. 3D 버추얼 디자인 프로그램은 제품의 생산없이 실제와 유사한 디자인과 핏을 확인할 수 있어 샘플 제작에 드는 비용과 시간은 물론 에너지 절감 또한 가능하여 패션 제품 제작 단계에서의 지속 가능함을 실현한다. 본 연구의 주제인 제로 웨이스트 패턴 커팅은 환경에 관한 인식이 존재하지 않던 고대 의상에 기원을 두고 있으며 원단의 대량생산이 이루어지기 이전까지 다양한 사례를 찾을 수 있다. 본격적으로 제로 웨이스트 패턴 커팅이 등장하기 시작한 이후의 사례들을 분석한 결과, 지그조우 커팅, 서브트랙션 커팅, 미니멀 커팅, 테셀레이션 커팅으로 구분 가능하였으며 특성은 다음과 같이 정리되었다. 먼저, 소재적 측면에서의 제로 웨이스트 패턴 커팅의 특성은 패턴 설계 시 원단 폭을 고려해야 하며, 폐기물의 최소화가 최소한의 원단 사용을 의미하진 않는다는 것이다. 또한 소재의 재사용과 재활용이 용이하다. 디자인 측면에서의 특성은 패턴과 디자인 설계 작업을 동시에 시행해야하며, 남는 원단은 디테일로 적극 활용한다는 것이다. 구성적 측면에서의 특성은 원단의 낭비없는 패턴 구성으로 사이즈 조정에 제한이 있으며, 패턴의 배치와 형태가 비정형적이라는 것이다. 이와 같은 이론적 배경을 토대로, 3D 버추얼 디자인 프로그램을 활용한 제로 웨이스트 패턴 커팅 교육을 주제로 15주차 구성의 교육 모델을 제시하였다. 매주 다양한 제로 웨이스트 패턴 커팅 사례를 분석하고 이를 3D 버추얼 디자인 프로그램 중 하나인 CLO3D를 이용하여 실습하도록 하였다. 주차별 다양한 사례를 실습한 결과, CLO3D 프로그램을 활용한 제로 웨이스트 패턴 커팅 사례 실습에는 다음과 같은 사항들의 고려가 필요하였다. 먼저, 패턴 시접의 생략이 필요하였다. 또한 두겹으로 구성된 부위는 홑겹으로 작업하고 프로그램의 두겹 기능이나 심지 기능을 적용하여 유사한 효과를 주었다. 또한 다트와 페이싱의 삭제 작업이 요구되었다. 추가 사항으로는 원활한 착의를 위하여 절개선을 추가해야하는 경우가 있었다. 또한 완성된 디자인과 유사하게 의복이 구성되도록 플리츠나 턱과 같은 패턴 내부선의 추가가 필요하였으며, 의복의 완성을 위하여 패턴의 추가가 필요한 경우도 있었다. 더불어 비정형적인 패턴 특성상 정확한 패턴 연결 부위의 확인을 위한 추가 작업이 필요하였다. 그 외, 서브트랙션 커팅은 절개선 설정의 어려움과 원단 충돌로 시연이 불가하였으며, 테셀레이션 커팅은 반복적인 단순 작업으로 인한 시간 소요로 교육 모델에서 제외하였다. 후속 연구에 대한 제언을 하면 다음과 같다. 본 연구에서 제안한 개발 모델을 실제 학생들을 대상으로 교육하여 교육의 타당성과 효과에 관한 객관적 자료 확보가 필요하다고 사료된다.
Zero waste pattern cutting, one of various attempts to solve the problem of increasing fashion industry waste, is a method of designing and producing clothing with the aim of significantly reducing the amount of textile waste generated in the production process. Despite zero waste pattern cutting be...
Zero waste pattern cutting, one of various attempts to solve the problem of increasing fashion industry waste, is a method of designing and producing clothing with the aim of significantly reducing the amount of textile waste generated in the production process. Despite zero waste pattern cutting being an innovative method of implementing sustainable fashion, few brands and designers pursue and practice it due to the unique and creative design process required, and related education is also rare. However, with the introduction of the 3D Virtual Design Program, it is expected that industrialization and popularization of zero waste pattern cutting will be easier. The 3D virtual design program sews the entered apparel patterns and clothes the 3D avatar, enabling a real-world rendering of the clothing. With the accelerating digitalization of industries, the demand for 3D virtual design program is on the rise. Therefore, in addition to the ability to use basic functions, creative problem-solving skills will also be required. In order to develop such creative problem-solving skills, education for cultivating application skills and creativity through various original examples, rather than a focus on acquiring simple functions. Due to the fact that zero waste pattern cutting constructs designs and patterns based on creative ideation and experimentation, determining the final design product from the shape of the patterns is difficult. Applying these characteristics to 3D virtual design program education will enable more efficient and creative use of program. In other words, if 3D virtual design program education is incorporated in zero waste pattern cutting education, we can expect to develop creative thinking skills for zero waste pattern cutting and awareness about sustainability in the fashion industry, in addition to the basic functions of the program. Accordingly, the purpose of this study is to nurture creative talent that can practice the sustainability required by the future fashion industry through the proposal of a zero waste pattern cutting education model using a 3D virtual design program. The significance of this study is to present guidelines for sustainable fashion education by realizing sustainability not only in the learning content but also in the curriculum. For this, various practical cases of zero waste fashion, which can be called the start of zero waste pattern cutting, were analyzed. Among various practical cases, the case of zero waste pattern cutting, the subject of this study, was analyzed and its characteristics were deduced. In addition, the use of 3D virtual design programs were examined as well as the potential for using 3D virtual design programs for zero waste pattern cutting. The results of the study are as follows. In the zero waste fashion, biodegradable materials are used in terms of materials, and knitting, DPOL, and zero waste pattern cutting methods are used in terms of manufacturing methods. In terms of expiration date, there are repair and convertible fashion, and in terms of recycling, there are recycling, redesign, and use of recycled fibers. The 3D Virtual Design Program allows users to see realistic designs and fit without production. This enables the reduction of energy use as well as the cost and time of sample production to realize sustainability in the fashion production process. The subject of this study, zero waste pattern cutting, is based on ancient costumes where environmental awareness did not exist. Various examples of this practice can be found before the mass production of the fabric takes place. An analysis of the cases from after the official establishment of zero waste pattern cutting shows that they can be divided into jig saw cutting, subtraction cutting, minimal cutting, and tessellation cutting, the characteristics of which were summarized as follows. First, the characteristic of zero waste pattern cutting in material aspects is that the width of the fabric should be considered when designing the pattern, and minimizing waste does not mean minimal fabric use. It is also easy to reuse and recycle materials. The characteristic of the design aspect is that the pattern and design work must be executed simultaneously, and the remaining fabric is actively utilized as details. The characteristic of the compositional aspect is that the size adjustment is limited due to the pattern composition without waste of fabric, and the arrangement and shape of the pattern are irregular. Based on this theoretical background, a 15-week education model with the theme of zero waste pattern cutting education using a 3D virtual design program was presented. Every week, various examples of zero waste pattern cutting were analyzed and practiced using CLO3D, a 3D virtual design program. As a result of practicing various cases for each week, the following considerations were necessary for the practice of the zero waste pattern cutting using the CLO3D program. First, it was necessary to delete the pattern seam allowance. In addition, double-layered were worked as a single layer, and the double-layered function or the wick function of the program was applied to give a similar effect. Also, it was necessary to delete darts and pacing. Additionally, there was a case where an incision line had to be added for smooth fitting. In addition, it was necessary to add patterned inner lines such as pleats or tucks so that the clothes were constructed similarly to the finished design, and there were cases where it was necessary to add patterns to complete the clothes. Furthermore, due to its characteristic non-standard pattern, additional work was required to exactly confirm the parts for pattern connection. Apart from that, subtraction cutting could not be demonstrated due to the difficulty of setting the incision line and the collision of the fabric. Tessellation cutting was excluded from the education model because of the time consumed from repetitive simple work. Suggestions for subsequent research are as follows. We consider it necessary to secure objective data on the validity and effectiveness of education by testing the development model proposed in this study on real student subjects.
Zero waste pattern cutting, one of various attempts to solve the problem of increasing fashion industry waste, is a method of designing and producing clothing with the aim of significantly reducing the amount of textile waste generated in the production process. Despite zero waste pattern cutting being an innovative method of implementing sustainable fashion, few brands and designers pursue and practice it due to the unique and creative design process required, and related education is also rare. However, with the introduction of the 3D Virtual Design Program, it is expected that industrialization and popularization of zero waste pattern cutting will be easier. The 3D virtual design program sews the entered apparel patterns and clothes the 3D avatar, enabling a real-world rendering of the clothing. With the accelerating digitalization of industries, the demand for 3D virtual design program is on the rise. Therefore, in addition to the ability to use basic functions, creative problem-solving skills will also be required. In order to develop such creative problem-solving skills, education for cultivating application skills and creativity through various original examples, rather than a focus on acquiring simple functions. Due to the fact that zero waste pattern cutting constructs designs and patterns based on creative ideation and experimentation, determining the final design product from the shape of the patterns is difficult. Applying these characteristics to 3D virtual design program education will enable more efficient and creative use of program. In other words, if 3D virtual design program education is incorporated in zero waste pattern cutting education, we can expect to develop creative thinking skills for zero waste pattern cutting and awareness about sustainability in the fashion industry, in addition to the basic functions of the program. Accordingly, the purpose of this study is to nurture creative talent that can practice the sustainability required by the future fashion industry through the proposal of a zero waste pattern cutting education model using a 3D virtual design program. The significance of this study is to present guidelines for sustainable fashion education by realizing sustainability not only in the learning content but also in the curriculum. For this, various practical cases of zero waste fashion, which can be called the start of zero waste pattern cutting, were analyzed. Among various practical cases, the case of zero waste pattern cutting, the subject of this study, was analyzed and its characteristics were deduced. In addition, the use of 3D virtual design programs were examined as well as the potential for using 3D virtual design programs for zero waste pattern cutting. The results of the study are as follows. In the zero waste fashion, biodegradable materials are used in terms of materials, and knitting, DPOL, and zero waste pattern cutting methods are used in terms of manufacturing methods. In terms of expiration date, there are repair and convertible fashion, and in terms of recycling, there are recycling, redesign, and use of recycled fibers. The 3D Virtual Design Program allows users to see realistic designs and fit without production. This enables the reduction of energy use as well as the cost and time of sample production to realize sustainability in the fashion production process. The subject of this study, zero waste pattern cutting, is based on ancient costumes where environmental awareness did not exist. Various examples of this practice can be found before the mass production of the fabric takes place. An analysis of the cases from after the official establishment of zero waste pattern cutting shows that they can be divided into jig saw cutting, subtraction cutting, minimal cutting, and tessellation cutting, the characteristics of which were summarized as follows. First, the characteristic of zero waste pattern cutting in material aspects is that the width of the fabric should be considered when designing the pattern, and minimizing waste does not mean minimal fabric use. It is also easy to reuse and recycle materials. The characteristic of the design aspect is that the pattern and design work must be executed simultaneously, and the remaining fabric is actively utilized as details. The characteristic of the compositional aspect is that the size adjustment is limited due to the pattern composition without waste of fabric, and the arrangement and shape of the pattern are irregular. Based on this theoretical background, a 15-week education model with the theme of zero waste pattern cutting education using a 3D virtual design program was presented. Every week, various examples of zero waste pattern cutting were analyzed and practiced using CLO3D, a 3D virtual design program. As a result of practicing various cases for each week, the following considerations were necessary for the practice of the zero waste pattern cutting using the CLO3D program. First, it was necessary to delete the pattern seam allowance. In addition, double-layered were worked as a single layer, and the double-layered function or the wick function of the program was applied to give a similar effect. Also, it was necessary to delete darts and pacing. Additionally, there was a case where an incision line had to be added for smooth fitting. In addition, it was necessary to add patterned inner lines such as pleats or tucks so that the clothes were constructed similarly to the finished design, and there were cases where it was necessary to add patterns to complete the clothes. Furthermore, due to its characteristic non-standard pattern, additional work was required to exactly confirm the parts for pattern connection. Apart from that, subtraction cutting could not be demonstrated due to the difficulty of setting the incision line and the collision of the fabric. Tessellation cutting was excluded from the education model because of the time consumed from repetitive simple work. Suggestions for subsequent research are as follows. We consider it necessary to secure objective data on the validity and effectiveness of education by testing the development model proposed in this study on real student subjects.
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