모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756년-1791년)는 성악영역에서는 22개의 오페라와 더불어 4개의 오라토리오, 4개의 칸타타, 50개의 종교 합창곡, 18개의 중창곡, 55개의 독창곡, 32개의 가곡과 54개의 콘체르토 아리아를 작곡하였다.
본 논문에서는 모차르트의 콘체르토 아리아중 《누가 내 연인의 괴로움을 알까》(K. 582)와 《나는 가련다, 그러나 어디로? 신이여!》(K. 583)를 분석하고자한다. 제2장에서는 모차르트의 성악음악, 생애, 콘체르토 아리아의 특징을 알아보았으며, 제3장에서...
모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756년-1791년)는 성악영역에서는 22개의 오페라와 더불어 4개의 오라토리오, 4개의 칸타타, 50개의 종교 합창곡, 18개의 중창곡, 55개의 독창곡, 32개의 가곡과 54개의 콘체르토 아리아를 작곡하였다.
본 논문에서는 모차르트의 콘체르토 아리아중 《누가 내 연인의 괴로움을 알까》(K. 582)와 《나는 가련다, 그러나 어디로? 신이여!》(K. 583)를 분석하고자한다. 제2장에서는 모차르트의 성악음악, 생애, 콘체르토 아리아의 특징을 알아보았으며, 제3장에서는 이러한 연구를 통해 두 작품을 중심으로 콘체르토 아리아에 대한 작품 배경 및 가사, 형식, 화성, 선율 등을 분석하였다.
분석 결과 《누가 내 연인의 괴로움을 알까》(K. 582)는 순환 2부분형식으로 구성되어 있으며, 가사에서는 “분노”(sdegno), “질투”(gelosia), “고통”(timor)등의 심리 변화가 음악적으로 나타난다는 것을 알 수 있다. 또한 이 작품에서는 반음계적 선율이 많이 사용된다. 《나는 가련다, 그러나 어디로? 신이여!》(K. 583)는 단순 2부분형식으로 구성되며, 증6화음과 차용화음이 사용되고 셋잇단음표의 선율이 많이 사용됨을 발견할 수 있다.
모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756년-1791년)는 성악영역에서는 22개의 오페라와 더불어 4개의 오라토리오, 4개의 칸타타, 50개의 종교 합창곡, 18개의 중창곡, 55개의 독창곡, 32개의 가곡과 54개의 콘체르토 아리아를 작곡하였다.
본 논문에서는 모차르트의 콘체르토 아리아중 《누가 내 연인의 괴로움을 알까》(K. 582)와 《나는 가련다, 그러나 어디로? 신이여!》(K. 583)를 분석하고자한다. 제2장에서는 모차르트의 성악음악, 생애, 콘체르토 아리아의 특징을 알아보았으며, 제3장에서는 이러한 연구를 통해 두 작품을 중심으로 콘체르토 아리아에 대한 작품 배경 및 가사, 형식, 화성, 선율 등을 분석하였다.
분석 결과 《누가 내 연인의 괴로움을 알까》(K. 582)는 순환 2부분형식으로 구성되어 있으며, 가사에서는 “분노”(sdegno), “질투”(gelosia), “고통”(timor)등의 심리 변화가 음악적으로 나타난다는 것을 알 수 있다. 또한 이 작품에서는 반음계적 선율이 많이 사용된다. 《나는 가련다, 그러나 어디로? 신이여!》(K. 583)는 단순 2부분형식으로 구성되며, 증6화음과 차용화음이 사용되고 셋잇단음표의 선율이 많이 사용됨을 발견할 수 있다.
Wolfgang Amadeus Mozart, (1756-1791) had created numerous brilliant vocal music pieces throughout his whole life, including 22 operas as well as four oratorios, four cantatas, 50 religious choral songs, 18 meditations, 55 original songs, 32 songs and 54 Concerto aria in the vocal range.
This pap...
Wolfgang Amadeus Mozart, (1756-1791) had created numerous brilliant vocal music pieces throughout his whole life, including 22 operas as well as four oratorios, four cantatas, 50 religious choral songs, 18 meditations, 55 original songs, 32 songs and 54 Concerto aria in the vocal range.
This paper made an analysis on the works of 《Chi sa, chi sa, qual sia》(K. 582) and 《Vado, ma dove?》(K. 583) in concert arias of Mozart. Before conducting analysis in details, it has firstly introduced the characteristics of Mozart’s music and his life story, with the information about the features of concert aria in chapter two. In chapter three, it has then analyzed the details about concert aria music pieces based on the above two works, including the background, lyrics, forms, harmony, melody and so on about these music pieces.
According to the analysis, it has then concluded that the music piece of 《Chi sa, chi sa, qual sia》(K. 582) is made up of two looping parts. The psychological changes reflected by the lyrics like "sdegno," "gelosia," "timor" and others were then demonstrated and expressed through the music. Moreover, melodies of chromatic scale are often employed in this music piece. The music piece of 《Vado, ma dove?》(K. 583) is simply made up of two independent parts. It has also found that the middle six harmonies and borrowing harmony(bVI) are applied in this music, accompanying the often application of tritone melodies.
Wolfgang Amadeus Mozart, (1756-1791) had created numerous brilliant vocal music pieces throughout his whole life, including 22 operas as well as four oratorios, four cantatas, 50 religious choral songs, 18 meditations, 55 original songs, 32 songs and 54 Concerto aria in the vocal range.
This paper made an analysis on the works of 《Chi sa, chi sa, qual sia》(K. 582) and 《Vado, ma dove?》(K. 583) in concert arias of Mozart. Before conducting analysis in details, it has firstly introduced the characteristics of Mozart’s music and his life story, with the information about the features of concert aria in chapter two. In chapter three, it has then analyzed the details about concert aria music pieces based on the above two works, including the background, lyrics, forms, harmony, melody and so on about these music pieces.
According to the analysis, it has then concluded that the music piece of 《Chi sa, chi sa, qual sia》(K. 582) is made up of two looping parts. The psychological changes reflected by the lyrics like "sdegno," "gelosia," "timor" and others were then demonstrated and expressed through the music. Moreover, melodies of chromatic scale are often employed in this music piece. The music piece of 《Vado, ma dove?》(K. 583) is simply made up of two independent parts. It has also found that the middle six harmonies and borrowing harmony(bVI) are applied in this music, accompanying the often application of tritone melodies.
주제어
#모차르트 콘체르토 아리아 오페라 아리아
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.