본 논문은 작곡가 모차르트(W.A.Mozart)의 오페라 부파 <피가로의 결혼>, <돈 조반니>, <꼬지 판 투테>를 중심으로 수브레트 아리아의 특징에 대해 살펴보고 연주법을 중심으로 연구하였다.
먼저 Ⅰ장에서 본 연구의 목적과 필요성, 그리고 연구의 범위와 방법에 대해 언급하였으며 Ⅱ장에서는 모차르트의 생애와 모차르트 오페라의 중요성과 특징에 대하여 기술하였다. Ⅲ장에서는 대본가 로렌초 다 폰테의 대본으로 만들어진 세 편의 오페라 <피가로의 결혼>, <돈 조반니>, &...
본 논문은 작곡가 모차르트(W.A.Mozart)의 오페라 부파 <피가로의 결혼>, <돈 조반니>, <꼬지 판 투테>를 중심으로 수브레트 아리아의 특징에 대해 살펴보고 연주법을 중심으로 연구하였다.
먼저 Ⅰ장에서 본 연구의 목적과 필요성, 그리고 연구의 범위와 방법에 대해 언급하였으며 Ⅱ장에서는 모차르트의 생애와 모차르트 오페라의 중요성과 특징에 대하여 기술하였다. Ⅲ장에서는 대본가 로렌초 다 폰테의 대본으로 만들어진 세 편의 오페라 <피가로의 결혼>, <돈 조반니>, <꼬지 판 투테>에서 수브레트 아리아의 특징에 대해 살펴보고, Ⅳ장에서는 오페라 <피가로의 결혼> 중 수브레트 수잔나의 아리아 ‘Deh! vieni non tardar’ (어서와요! 내사랑), <돈 조반니> 중 수브레트 체를리나의 아리아 ‘Batti, batti, o bel Masetto’ (나를 때려줘요 사랑스런 마젯토), <꼬지 판 투테> 중 수브레트 데스피나의 아리아 ‘Una donna a quindici anni’(여자 나이 열다섯이면)의 가사의 내용, 작품 전체의 형식과 구조, 그리고 연주법을 중심으로 연구하였다. 마지막으로 Ⅴ장에서는 위의 연구를 통하여 다음과 같은 결론들을 도출하였다.
수브레트는 일반적으로 코메디아 델 라르테(대중극)의 정형화된 인물에서 발전된 역할이다. 수브레트는 콜로라투라와 가벼운 리릭 사이의 무겁지 않은 소리가 특징이며, 테크닉적으로 민첩하고 명민하게 노래해야 하는 ‘Agility’ 표기와 중간 음역대의 많은 테씨투라(tessitura)를 유의하여 노래해야 한다. 또한 수브레트는 영리하고 술책에 능한 역할이기 때문에 하나의 프레이즈 안에서 빠르고 많은 단어를 노래하는 높은 수준의 딕션 능력을 보여주어야 한다. 가벼운 서정미와 활기찬 에너지의 목소리를 가지고 있기에 희가극 오페라에서 중요한 인물로 인정된다.
본 연구를 통해 모차르트 오페라 부파의 특징과 수브레트 아리아의 해석을 바탕으로 많은 수브레트 연주자들이 곡을 연주하는데 도움이 되기를 기대한다.
본 논문은 작곡가 모차르트(W.A.Mozart)의 오페라 부파 <피가로의 결혼>, <돈 조반니>, <꼬지 판 투테>를 중심으로 수브레트 아리아의 특징에 대해 살펴보고 연주법을 중심으로 연구하였다.
먼저 Ⅰ장에서 본 연구의 목적과 필요성, 그리고 연구의 범위와 방법에 대해 언급하였으며 Ⅱ장에서는 모차르트의 생애와 모차르트 오페라의 중요성과 특징에 대하여 기술하였다. Ⅲ장에서는 대본가 로렌초 다 폰테의 대본으로 만들어진 세 편의 오페라 <피가로의 결혼>, <돈 조반니>, <꼬지 판 투테>에서 수브레트 아리아의 특징에 대해 살펴보고, Ⅳ장에서는 오페라 <피가로의 결혼> 중 수브레트 수잔나의 아리아 ‘Deh! vieni non tardar’ (어서와요! 내사랑), <돈 조반니> 중 수브레트 체를리나의 아리아 ‘Batti, batti, o bel Masetto’ (나를 때려줘요 사랑스런 마젯토), <꼬지 판 투테> 중 수브레트 데스피나의 아리아 ‘Una donna a quindici anni’(여자 나이 열다섯이면)의 가사의 내용, 작품 전체의 형식과 구조, 그리고 연주법을 중심으로 연구하였다. 마지막으로 Ⅴ장에서는 위의 연구를 통하여 다음과 같은 결론들을 도출하였다.
수브레트는 일반적으로 코메디아 델 라르테(대중극)의 정형화된 인물에서 발전된 역할이다. 수브레트는 콜로라투라와 가벼운 리릭 사이의 무겁지 않은 소리가 특징이며, 테크닉적으로 민첩하고 명민하게 노래해야 하는 ‘Agility’ 표기와 중간 음역대의 많은 테씨투라(tessitura)를 유의하여 노래해야 한다. 또한 수브레트는 영리하고 술책에 능한 역할이기 때문에 하나의 프레이즈 안에서 빠르고 많은 단어를 노래하는 높은 수준의 딕션 능력을 보여주어야 한다. 가벼운 서정미와 활기찬 에너지의 목소리를 가지고 있기에 희가극 오페라에서 중요한 인물로 인정된다.
본 연구를 통해 모차르트 오페라 부파의 특징과 수브레트 아리아의 해석을 바탕으로 많은 수브레트 연주자들이 곡을 연주하는데 도움이 되기를 기대한다.
This thesis focused on Mozart’s opera buffa, , , on the characteristics of the Soubrette Aria and the method of performance. First, Chapter I mentions the purpose and necessity of this study, and the scope and method of the study. Chapter II describes Mozart’s life, the importance and characteristi...
This thesis focused on Mozart’s opera buffa, , , on the characteristics of the Soubrette Aria and the method of performance. First, Chapter I mentions the purpose and necessity of this study, and the scope and method of the study. Chapter II describes Mozart’s life, the importance and characteristics of Mozart’s opera. Chapter III studied about the characteristics of Soubrette Aria in three operas, , and , which were combined with the scriptwriter Lorenzo da Ponte. In Chapter IV, the argument will be dealt within 3 themes on Soubrette Susanna’s aria “Deh! vieni non tardar” from the Opera , Soubrette Cherlina’s aria “Batti, batti, o bel Masetto” from the Opera , Soubrette Despina’s aria “Una donna a quindici anni” from the Opera : the contents of the lyrics, overall structure, and discovering the possibilities of interpretation. In Chapter V, previous studies have produce the following conclusions.
Soubrette is generally an advanced role in the fixed characters of the Commedia dell’arte. Soubrette is generally an advanced role in the regular characters of Comedia dell’arte, and the tone is as light as the sound between coloratura and light lyric. It’s technical features require careful play of the mid-range ‘tessitura’ and ‘agility’. Soubrette is a clever and tactful role, which requires accurate diction ability to sing fast and many words in a single phrase, and is recognized as an important role in comedy operas due to her light lyricism and lively energy voice. Based on the characteristics of Mozart’s opera buffa studied in this thesis and the interpretation of Soubrette aria, I hope that many Soubrette performers will be able to help them play the song.
This thesis focused on Mozart’s opera buffa, , , on the characteristics of the Soubrette Aria and the method of performance. First, Chapter I mentions the purpose and necessity of this study, and the scope and method of the study. Chapter II describes Mozart’s life, the importance and characteristics of Mozart’s opera. Chapter III studied about the characteristics of Soubrette Aria in three operas, , and , which were combined with the scriptwriter Lorenzo da Ponte. In Chapter IV, the argument will be dealt within 3 themes on Soubrette Susanna’s aria “Deh! vieni non tardar” from the Opera , Soubrette Cherlina’s aria “Batti, batti, o bel Masetto” from the Opera , Soubrette Despina’s aria “Una donna a quindici anni” from the Opera : the contents of the lyrics, overall structure, and discovering the possibilities of interpretation. In Chapter V, previous studies have produce the following conclusions.
Soubrette is generally an advanced role in the fixed characters of the Commedia dell’arte. Soubrette is generally an advanced role in the regular characters of Comedia dell’arte, and the tone is as light as the sound between coloratura and light lyric. It’s technical features require careful play of the mid-range ‘tessitura’ and ‘agility’. Soubrette is a clever and tactful role, which requires accurate diction ability to sing fast and many words in a single phrase, and is recognized as an important role in comedy operas due to her light lyricism and lively energy voice. Based on the characteristics of Mozart’s opera buffa studied in this thesis and the interpretation of Soubrette aria, I hope that many Soubrette performers will be able to help them play the song.
주제어
#모차르트 수브레트 소프라노
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.