석장리박물관이라는 선사유적박물관에서의 전시물은 문자 사료 기록이 없고 전시실에서 모형이나 유물 진열하는 방식으로 관람객이 유물의 자세한 상태를 불 수 없고 유적박물관의 유물과 유적이 어떤 연관성이 있는지 이해하기 어려움을 겪을 수 있다. 이러한 한계를 극복하기 위해 새로운 전시 연출 모델을 제안해야 한다. 이에 본 논문 이론적 배경에서 유적박물관에서 유물 및 유적을 연출하고 전달하기 위해 가상세계와 현실세계를 결합할 수 있는 증강현실 기술에 관한 개념, 특성 및 구현기술을 살펴보며, ...
석장리박물관이라는 선사유적박물관에서의 전시물은 문자 사료 기록이 없고 전시실에서 모형이나 유물 진열하는 방식으로 관람객이 유물의 자세한 상태를 불 수 없고 유적박물관의 유물과 유적이 어떤 연관성이 있는지 이해하기 어려움을 겪을 수 있다. 이러한 한계를 극복하기 위해 새로운 전시 연출 모델을 제안해야 한다. 이에 본 논문 이론적 배경에서 유적박물관에서 유물 및 유적을 연출하고 전달하기 위해 가상세계와 현실세계를 결합할 수 있는 증강현실 기술에 관한 개념, 특성 및 구현기술을 살펴보며, 증강현실콘텐츠는 박물관에서 도입 방법을 알아본다. 관람객이 유적과 유물에 대한 흥미를 유도하고 연관성을 알기 위해 전시 스토리텔링 구현 이론도 필요하다. 유물이 스토리텔링 요소를 세분화하고 증강현실 스토리텔링 모델을 제안하고자 한다. 선사유적박물관에서 증강현실 스토리텔링을 적용하여 현재와 과거를 맥락적으로 이해할 수 있는 체험을 통해서 과거-현재 타임 슬립을 하게 된다. 제3장 사례분석에서 브리티시 박물관, 스미스소니언 국립 자연사 박물관, 한성백제박물관, 런던박물관 스트리트박물관 4 가지 사례는 증강현실을 전시 매체로서 유물에 관한 이야기를 참여적, 감상적 스토리텔링 방식으로 생동하게 재현하여 관람객의 몰입감을 높이고, 능동적으로 정보를 습득하는 효과를 확인할 수 있다. 최종적으로 제4장은 석장리박물관 증강현실을 활용한 전시 스토리텔링 기획을 모색하였다. 박물관 전시 내용을 분석하여 전시 오브제에서 스토리텔링의 요소를 도출하여 4가지 스토리를 구성한다. 증강현실 기술을 전시 연출매체로서 소재 속에 무대, 인물, 사건, 소품을 통해 새로운 증강현실 스토리텔링을 연출한다. 이를 통해 종합적으로 보면 선사유적박물관에서 증강현실 기술은 스토리텔링 전시에서 적용하여 선사유적과 유물에 관한 전시에서 유물은 파괴하지 않고 관람객이 유물 과거의 모습을 현재 상태에서 중첩하여 보여줄 수 있고 과거의 타임 슬립을 새로운 체험을 제공한다.
석장리박물관이라는 선사유적박물관에서의 전시물은 문자 사료 기록이 없고 전시실에서 모형이나 유물 진열하는 방식으로 관람객이 유물의 자세한 상태를 불 수 없고 유적박물관의 유물과 유적이 어떤 연관성이 있는지 이해하기 어려움을 겪을 수 있다. 이러한 한계를 극복하기 위해 새로운 전시 연출 모델을 제안해야 한다. 이에 본 논문 이론적 배경에서 유적박물관에서 유물 및 유적을 연출하고 전달하기 위해 가상세계와 현실세계를 결합할 수 있는 증강현실 기술에 관한 개념, 특성 및 구현기술을 살펴보며, 증강현실 콘텐츠는 박물관에서 도입 방법을 알아본다. 관람객이 유적과 유물에 대한 흥미를 유도하고 연관성을 알기 위해 전시 스토리텔링 구현 이론도 필요하다. 유물이 스토리텔링 요소를 세분화하고 증강현실 스토리텔링 모델을 제안하고자 한다. 선사유적박물관에서 증강현실 스토리텔링을 적용하여 현재와 과거를 맥락적으로 이해할 수 있는 체험을 통해서 과거-현재 타임 슬립을 하게 된다. 제3장 사례분석에서 브리티시 박물관, 스미스소니언 국립 자연사 박물관, 한성백제박물관, 런던박물관 스트리트박물관 4 가지 사례는 증강현실을 전시 매체로서 유물에 관한 이야기를 참여적, 감상적 스토리텔링 방식으로 생동하게 재현하여 관람객의 몰입감을 높이고, 능동적으로 정보를 습득하는 효과를 확인할 수 있다. 최종적으로 제4장은 석장리박물관 증강현실을 활용한 전시 스토리텔링 기획을 모색하였다. 박물관 전시 내용을 분석하여 전시 오브제에서 스토리텔링의 요소를 도출하여 4가지 스토리를 구성한다. 증강현실 기술을 전시 연출매체로서 소재 속에 무대, 인물, 사건, 소품을 통해 새로운 증강현실 스토리텔링을 연출한다. 이를 통해 종합적으로 보면 선사유적박물관에서 증강현실 기술은 스토리텔링 전시에서 적용하여 선사유적과 유물에 관한 전시에서 유물은 파괴하지 않고 관람객이 유물 과거의 모습을 현재 상태에서 중첩하여 보여줄 수 있고 과거의 타임 슬립을 새로운 체험을 제공한다.
No textual data is recorded in the prehistoric exhibition room at the Seokjang-ri Museum, on the other hand, only by the means of display models and artifacts in the exhibition room, visitors cannot capture the details, and it is difficult for them to understand the relics and remains of the museum....
No textual data is recorded in the prehistoric exhibition room at the Seokjang-ri Museum, on the other hand, only by the means of display models and artifacts in the exhibition room, visitors cannot capture the details, and it is difficult for them to understand the relics and remains of the museum. Therefore, in order to overcome these limitations, new proposals should be lifted in terms of exhibition display method. Thus, in the theoretical background of this paper, the concept, characteristics and implementation technology of augmented reality technology that can combine the virtual world and the real world in order to produce and deliver relics in the historical museum, and the augmented reality contents are explored in the museum. The theory of implementing exhibition storytelling is also needed to induce visitors' interest in historical sites and artifacts and to find out their relevance. We have connected the artifacts to each other to segment the storytelling elements and propose an augmented reality storytelling model. By applying augmented reality storytelling at the Prehistoric Museum, one can experience the past and present timeslip through a contextual understanding of the present and the past. In Chapter 3, the four augmented realities of the British Museum, the Smithsonian National Museum of Natural History, the Hansung Baekje Museum, and the London Museum Street Museum can be actively reproduced as exhibition media to induce visitors' interest, actively acquire information and enhance immersion. Finally, Chapter 4 sought to set a plan of the exhibition storytelling using the augmented reality of Seokjang-ri Museum. By analyzing the contents of the museum's exhibition, the elements of storytelling are derived from the exhibition object and the three stories are composed. Augmented reality technology is an exhibition production media that produces new augmented reality storytelling through stages, characters, events, and props in the material. Overall, the Prehistoric Museum applies augmented reality technology in storytelling exhibitions, allowing visitors to overlay the relics' past in their present state without destroying artifacts , and provides a new experience of the past's time slip.
No textual data is recorded in the prehistoric exhibition room at the Seokjang-ri Museum, on the other hand, only by the means of display models and artifacts in the exhibition room, visitors cannot capture the details, and it is difficult for them to understand the relics and remains of the museum. Therefore, in order to overcome these limitations, new proposals should be lifted in terms of exhibition display method. Thus, in the theoretical background of this paper, the concept, characteristics and implementation technology of augmented reality technology that can combine the virtual world and the real world in order to produce and deliver relics in the historical museum, and the augmented reality contents are explored in the museum. The theory of implementing exhibition storytelling is also needed to induce visitors' interest in historical sites and artifacts and to find out their relevance. We have connected the artifacts to each other to segment the storytelling elements and propose an augmented reality storytelling model. By applying augmented reality storytelling at the Prehistoric Museum, one can experience the past and present timeslip through a contextual understanding of the present and the past. In Chapter 3, the four augmented realities of the British Museum, the Smithsonian National Museum of Natural History, the Hansung Baekje Museum, and the London Museum Street Museum can be actively reproduced as exhibition media to induce visitors' interest, actively acquire information and enhance immersion. Finally, Chapter 4 sought to set a plan of the exhibition storytelling using the augmented reality of Seokjang-ri Museum. By analyzing the contents of the museum's exhibition, the elements of storytelling are derived from the exhibition object and the three stories are composed. Augmented reality technology is an exhibition production media that produces new augmented reality storytelling through stages, characters, events, and props in the material. Overall, the Prehistoric Museum applies augmented reality technology in storytelling exhibitions, allowing visitors to overlay the relics' past in their present state without destroying artifacts , and provides a new experience of the past's time slip.
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