쇤베르크(Arnold Schoenberg, 1874-1951)는 20세기 초반 음악의 대표적인 작곡가로 12음 기법을 창시하였다. 12음 기법은 《5개의 피아노소품》(5 Piano Pieces, Op. 23, 1923)의 마지막 악장에서 최초로 등장하였다. 이후 《피아노 모음곡》(Suite for Klavier, Op. 25, 1923)에서 곡 전체에 12음 기법을 사용하여 작곡하였다.
본 논문에서는 《피아노 모음곡》을 분석하고자 한다. 쇤베르크는 《피아노 모음곡》에서 12음 기법을 사용하며 바흐를 존경하는 의미로 BACH...
쇤베르크(Arnold Schoenberg, 1874-1951)는 20세기 초반 음악의 대표적인 작곡가로 12음 기법을 창시하였다. 12음 기법은 《5개의 피아노소품》(5 Piano Pieces, Op. 23, 1923)의 마지막 악장에서 최초로 등장하였다. 이후 《피아노 모음곡》(Suite for Klavier, Op. 25, 1923)에서 곡 전체에 12음 기법을 사용하여 작곡하였다.
본 논문에서는 《피아노 모음곡》을 분석하고자 한다. 쇤베르크는 《피아노 모음곡》에서 12음 기법을 사용하며 바흐를 존경하는 의미로 BACH 모티브{B A C B}를 표현하였다. 이 곡은 6개의 악장으로 “전주곡”(prelude), “가보트”(gavotte), “뮤제트”(musette), “인터메조”(intermezzo), “미뉴에트”(minuet), “지그”(gigue)의 순서로 구성된다. 12음 기법은 일반적으로 음렬의 순서대로 진행되지만, 쇤베르크는 음렬의 순서가 다르게 진행되는 재배열도 보여주었다. 《피아노 모음곡》에서 나타나는 음렬의 특징을 살펴보기 위해 본 논문에서는 재배열된 음렬을 중점으로 BACH 모티브의 특징을 연구하였다. 이를 위해 제2장 이론적 배경에서는 쇤베르크의 시기별 음악 특징과 12음 기법에 대해 알아보았으며, 제3장에서는 분석을 통하여 쇤베르크의 초기 음렬음악 중 《피아노 모음곡》에서 나타나는 음렬 특징을 살펴보았다.
즉, 쇤베르크는 《피아노 모음곡》에서 BACH 모티브의 표현과 음렬의 재배열을 통해 자신만의 12음 기법의 특징을 표현하였다.
쇤베르크(Arnold Schoenberg, 1874-1951)는 20세기 초반 음악의 대표적인 작곡가로 12음 기법을 창시하였다. 12음 기법은 《5개의 피아노소품》(5 Piano Pieces, Op. 23, 1923)의 마지막 악장에서 최초로 등장하였다. 이후 《피아노 모음곡》(Suite for Klavier, Op. 25, 1923)에서 곡 전체에 12음 기법을 사용하여 작곡하였다.
본 논문에서는 《피아노 모음곡》을 분석하고자 한다. 쇤베르크는 《피아노 모음곡》에서 12음 기법을 사용하며 바흐를 존경하는 의미로 BACH 모티브{B A C B}를 표현하였다. 이 곡은 6개의 악장으로 “전주곡”(prelude), “가보트”(gavotte), “뮤제트”(musette), “인터메조”(intermezzo), “미뉴에트”(minuet), “지그”(gigue)의 순서로 구성된다. 12음 기법은 일반적으로 음렬의 순서대로 진행되지만, 쇤베르크는 음렬의 순서가 다르게 진행되는 재배열도 보여주었다. 《피아노 모음곡》에서 나타나는 음렬의 특징을 살펴보기 위해 본 논문에서는 재배열된 음렬을 중점으로 BACH 모티브의 특징을 연구하였다. 이를 위해 제2장 이론적 배경에서는 쇤베르크의 시기별 음악 특징과 12음 기법에 대해 알아보았으며, 제3장에서는 분석을 통하여 쇤베르크의 초기 음렬음악 중 《피아노 모음곡》에서 나타나는 음렬 특징을 살펴보았다.
즉, 쇤베르크는 《피아노 모음곡》에서 BACH 모티브의 표현과 음렬의 재배열을 통해 자신만의 12음 기법의 특징을 표현하였다.
Arnold Schoenberg(1874–1951) founded the twelve-tone technique as a leading composer of music in the early 20th century. The twelve-tone technique first appeared in the final movement of 《5 Piano Pieces》 Op. 23(1923). After that, in 《Suite for Klavier》 Op. 25(1925) he composed the whole song using a...
Arnold Schoenberg(1874–1951) founded the twelve-tone technique as a leading composer of music in the early 20th century. The twelve-tone technique first appeared in the final movement of 《5 Piano Pieces》 Op. 23(1923). After that, in 《Suite for Klavier》 Op. 25(1925) he composed the whole song using a twelve-tone technique.
This paper analyzes the 《Suite for Klavier》, Schoenberg used a twelve-tone technique to express the BACH motif in respect of Bach. The《Suite for Klavier》consists of six movements, in the order of “prelude”, "gavotte", "musette", "intermezzo", "minuet" and "jigue". The twelve-tone technique is generally performed in the order of the syllables, but Schoenberg also showed a rearrangement in which the sequence of the syllables is performed differently. To examine the characteristics of the syllables in the 《Suite for Klavier》, in this paper the characteristics of BACH motif were studied, focusing on rearranged syllables of 《Suite for Klavier》. To this end, Chapter 2 Theoretical Background examined the musical characteristics and twelve-syllable techniques of Schoenberg. In Chapter 3, we analyzed the characteristics of the syllable in 《Suite for Klavier》 of the early syllable music of Schoenberg.
In other words, Schoenberg expressed the characteristics of his own twelve-tone technique through the expression of the BACH motif and the rearrangement of the sequence of notes in the Piano Composition.
Arnold Schoenberg(1874–1951) founded the twelve-tone technique as a leading composer of music in the early 20th century. The twelve-tone technique first appeared in the final movement of 《5 Piano Pieces》 Op. 23(1923). After that, in 《Suite for Klavier》 Op. 25(1925) he composed the whole song using a twelve-tone technique.
This paper analyzes the 《Suite for Klavier》, Schoenberg used a twelve-tone technique to express the BACH motif in respect of Bach. The《Suite for Klavier》consists of six movements, in the order of “prelude”, "gavotte", "musette", "intermezzo", "minuet" and "jigue". The twelve-tone technique is generally performed in the order of the syllables, but Schoenberg also showed a rearrangement in which the sequence of the syllables is performed differently. To examine the characteristics of the syllables in the 《Suite for Klavier》, in this paper the characteristics of BACH motif were studied, focusing on rearranged syllables of 《Suite for Klavier》. To this end, Chapter 2 Theoretical Background examined the musical characteristics and twelve-syllable techniques of Schoenberg. In Chapter 3, we analyzed the characteristics of the syllable in 《Suite for Klavier》 of the early syllable music of Schoenberg.
In other words, Schoenberg expressed the characteristics of his own twelve-tone technique through the expression of the BACH motif and the rearrangement of the sequence of notes in the Piano Composition.
주제어
#쇤베르크 피아노 모음곡 12음 기법
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.