쇼트 비디오 앱(short video APP) 이용 동기와 광고 태도 : 중국 쇼트 비디오 앱 틱톡(Tik Tok)을 중심으로 Motivation to Use Short Video APP and Advertising Atttiude : Focused on Tik Tok, Short Video APP in China원문보기
대환휘
(건국대학교 대학원
문화콘텐츠·커뮤니케이션(학과간)학과 커뮤니케이션학전공
국내석사)
인터넷 기술의 발달과 스마트 폰 앱(smart phone APP)의 보급으로 쇼트 비디오 앱은 쇼설 미디어에서 중요한 위치를 차지하게 되었다. 사용자들은 쇼트 비다오 앱을 통해 멋진 삶을 기록할 수 있을 뿐만 아니라 다양한 정보도 빠르게 얻을 수 있다. 오늘날 쇼트 비디오 앱은 이용자 규모가 큰 만큼 광고 수요가 많은 브랜드 광고주들의 새로운 마케팅 플랫품이 되었다. 2016년 9월 출시된 쇼트 비디오 앱은 최근 몇 년간 선풍적인 인기로 모바일 동영상 시장을 빠르게 장악하고 있다. 괄목할 만한 것은 사용자의 성장 속도, 활성도, 침투율이 다른 단신 앱을 압도하고 있다는 것이다. 이에 본 연구는 중국 틱톡 사용자의 집단의 특징을 중심으로 쇼트 비디오 ...
인터넷 기술의 발달과 스마트 폰 앱(smart phone APP)의 보급으로 쇼트 비디오 앱은 쇼설 미디어에서 중요한 위치를 차지하게 되었다. 사용자들은 쇼트 비다오 앱을 통해 멋진 삶을 기록할 수 있을 뿐만 아니라 다양한 정보도 빠르게 얻을 수 있다. 오늘날 쇼트 비디오 앱은 이용자 규모가 큰 만큼 광고 수요가 많은 브랜드 광고주들의 새로운 마케팅 플랫품이 되었다. 2016년 9월 출시된 쇼트 비디오 앱은 최근 몇 년간 선풍적인 인기로 모바일 동영상 시장을 빠르게 장악하고 있다. 괄목할 만한 것은 사용자의 성장 속도, 활성도, 침투율이 다른 단신 앱을 압도하고 있다는 것이다. 이에 본 연구는 중국 틱톡 사용자의 집단의 특징을 중심으로 쇼트 비디오 마케팅 전략에 대해 살펴보고자 한다. 본 연구의 목적은 우선 쇼트 비디오 앱과 틱톡의 정의와 특징, 브랜드 마케팅 패턴 등을 살펴보는 것이다. 그리고 뉴미디어와 소셜미디어에 관한 기존 연구들을 바탕으로 쇼트 비디오 앱 어플리케이션의 이용 동기 요인을 도출하는 것이다. 쇼트 비디오 앱 사용자의 이용동기 요인들이 광고내용 태도, 브랜드 태도, 구매의도와 구전행위에 영향을 미치는지를 분석하고자 한다. 마지막으로 쇼트 비디오 앱의 사용자가 브래드 마케팅 태도에 영향을 미치는 이용 동기 요인을 규명함으로써 쇼트 비디오 앱으로 브랜드 마케팅 전략에 도움이 되는 이론적 배경을 제공하는 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 중국에서 가장 많이 사용하고 있는 대표 쇼트 비디오 앱인 틱톡을 중국 사용자 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 수집된 설문지는 총 312부이며, 이를 최종 실증분석에 사용하였다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사용자 쇼트 비디오 앱의 이용 동기는 정보 획득, 오락성, 대인관계 유지, 자신가치 강화(자아 표현), 생활 기록, 외적 인센티브 등에 있음을 확인하였다. 둘째, 쇼트 비디오 앱 이용 동기 중의 자신가치 강화가 외적 인센티브는 광고 태도에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 쇼트 비디오 앱 이용 동기 중의 자신가치 강화가 생활 기록과 외적 인센티브는 브랜드 태도에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 넷째, 쇼트 비디오 앱 이용 동기 중의 외적 인센티브와 자신가치 강화가 구매의도에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 다섯째, 쇼트 비디오 앱 이용 동기 중의 정보획득, 대인관계 유지, 자신가치 강화와 외적 인센티브 획득은 사용자의 구전행위에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 본 연구를 통해 사용자 쇼트 비디오 앱의 이용 동기는 광고 태도, 브랜드 태도, 구매의도, 구전행위에 유의미한 영향을 미친다는 점을 발견하였다. 본고를 통해 쇼트 비디오에 관한 연구영역을 확장할 뿐만 아니라 이론적 토대로 활용되어 학문적으로 기여할 것으로 기대한다. 또한 브랜드 마케팅 홍보 수단으로 쇼트 비디오 엡을 통해 제품에 대한 정보 및 콘텐츠를 목표 소비자에게 노출시켜 홍보 효과를 극대화 시킬 수 있을 것이다.
인터넷 기술의 발달과 스마트 폰 앱(smart phone APP)의 보급으로 쇼트 비디오 앱은 쇼설 미디어에서 중요한 위치를 차지하게 되었다. 사용자들은 쇼트 비다오 앱을 통해 멋진 삶을 기록할 수 있을 뿐만 아니라 다양한 정보도 빠르게 얻을 수 있다. 오늘날 쇼트 비디오 앱은 이용자 규모가 큰 만큼 광고 수요가 많은 브랜드 광고주들의 새로운 마케팅 플랫품이 되었다. 2016년 9월 출시된 쇼트 비디오 앱은 최근 몇 년간 선풍적인 인기로 모바일 동영상 시장을 빠르게 장악하고 있다. 괄목할 만한 것은 사용자의 성장 속도, 활성도, 침투율이 다른 단신 앱을 압도하고 있다는 것이다. 이에 본 연구는 중국 틱톡 사용자의 집단의 특징을 중심으로 쇼트 비디오 마케팅 전략에 대해 살펴보고자 한다. 본 연구의 목적은 우선 쇼트 비디오 앱과 틱톡의 정의와 특징, 브랜드 마케팅 패턴 등을 살펴보는 것이다. 그리고 뉴미디어와 소셜미디어에 관한 기존 연구들을 바탕으로 쇼트 비디오 앱 어플리케이션의 이용 동기 요인을 도출하는 것이다. 쇼트 비디오 앱 사용자의 이용동기 요인들이 광고내용 태도, 브랜드 태도, 구매의도와 구전행위에 영향을 미치는지를 분석하고자 한다. 마지막으로 쇼트 비디오 앱의 사용자가 브래드 마케팅 태도에 영향을 미치는 이용 동기 요인을 규명함으로써 쇼트 비디오 앱으로 브랜드 마케팅 전략에 도움이 되는 이론적 배경을 제공하는 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 중국에서 가장 많이 사용하고 있는 대표 쇼트 비디오 앱인 틱톡을 중국 사용자 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 수집된 설문지는 총 312부이며, 이를 최종 실증분석에 사용하였다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사용자 쇼트 비디오 앱의 이용 동기는 정보 획득, 오락성, 대인관계 유지, 자신가치 강화(자아 표현), 생활 기록, 외적 인센티브 등에 있음을 확인하였다. 둘째, 쇼트 비디오 앱 이용 동기 중의 자신가치 강화가 외적 인센티브는 광고 태도에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 쇼트 비디오 앱 이용 동기 중의 자신가치 강화가 생활 기록과 외적 인센티브는 브랜드 태도에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 넷째, 쇼트 비디오 앱 이용 동기 중의 외적 인센티브와 자신가치 강화가 구매의도에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 다섯째, 쇼트 비디오 앱 이용 동기 중의 정보획득, 대인관계 유지, 자신가치 강화와 외적 인센티브 획득은 사용자의 구전행위에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 본 연구를 통해 사용자 쇼트 비디오 앱의 이용 동기는 광고 태도, 브랜드 태도, 구매의도, 구전행위에 유의미한 영향을 미친다는 점을 발견하였다. 본고를 통해 쇼트 비디오에 관한 연구영역을 확장할 뿐만 아니라 이론적 토대로 활용되어 학문적으로 기여할 것으로 기대한다. 또한 브랜드 마케팅 홍보 수단으로 쇼트 비디오 엡을 통해 제품에 대한 정보 및 콘텐츠를 목표 소비자에게 노출시켜 홍보 효과를 극대화 시킬 수 있을 것이다.
With the development of network technology and the popularization of mobile terminals, mobile short videos have become high-quality social media. It is not only able to record people's wonderful lives, but also one of the means to quickly obtain massive information. Nowadays, short video APP has bec...
With the development of network technology and the popularization of mobile terminals, mobile short videos have become high-quality social media. It is not only able to record people's wonderful lives, but also one of the means to quickly obtain massive information. Nowadays, short video APP has become a new marketing platform for advertisers as it appeals to brands in which advertising is in high demand due to its large user size. Among them, Tik Tok has remained hot since its launch in September 2016. As a short video platform that has been popular in recent years, it has rapidly detonated the mobile short video market, and its user growth rate, activity, and penetration rate are far higher than others. Short video software. Therefore, this study chose the group characteristics of Tik Tok users as the starting point. The purpose of this study is to first look at the definition and characteristics of short video APP and Tik Tok, as well as brand marketing patterns. And, based on the existing studies on new media and social media, it is to derive the motive factor for the use of short video APP applications. In addition, it is to determine whether the use motive factors influence the users of the short video APP on the attitude of advertising content, brand attitude, purchase intention and word of mouth behavior. Finally, it provides a theoretical background that helps brand marketing strategies with short video APPs by identifying the use motives that influence users of short video APPs on their Brad marketing attitude. Therefore, to achieve the purpose of this study, an online survey was conducted for Chinese users of Tik Tok, a representative short video APP, and a total of 360 copies of the collected questionnaire were verified using SPSS 25.0. Used for analysis. The summary of the analysis results of this study is as follows. First, it can be seen that the motives for using the short video app for users include information acquisition, entertainment, maintaining interpersonal relationships, reinforcing self-worth (self-expression), new life records, and external incentives. Second, it was found that the reinforcement of self-worth and external incentives among the motivations for using the short video app affects the attitude of advertising. Third, it was found that the strengthening of self-worth and external incentives among the motivations for using short video apps affect brand attitude. Fourth, it was found that entertainment and self-worth strengthening during the motivation for using short video apps affect purchase intention. Fifth, it was found that obtaining information, maintaining interpersonal relationships, reinforcing self-worth, and obtaining external incentives among the motivations for using short video apps affect users' word of mouth behavior. In this study, it was shown that the user's motivation for using short video apps has a significant effect on the attitude of advertising content, brand attitude, purchase intention, and word of mouth, so that the research area on short video was expanded and can be used as a theoretical basis . In addition, for brands, short video apps should strive to become a means of promoting brand marketing, and it is expected that the short video apps can maximize the promotional effect by exposing information and contents about brands and products to target consumers.
With the development of network technology and the popularization of mobile terminals, mobile short videos have become high-quality social media. It is not only able to record people's wonderful lives, but also one of the means to quickly obtain massive information. Nowadays, short video APP has become a new marketing platform for advertisers as it appeals to brands in which advertising is in high demand due to its large user size. Among them, Tik Tok has remained hot since its launch in September 2016. As a short video platform that has been popular in recent years, it has rapidly detonated the mobile short video market, and its user growth rate, activity, and penetration rate are far higher than others. Short video software. Therefore, this study chose the group characteristics of Tik Tok users as the starting point. The purpose of this study is to first look at the definition and characteristics of short video APP and Tik Tok, as well as brand marketing patterns. And, based on the existing studies on new media and social media, it is to derive the motive factor for the use of short video APP applications. In addition, it is to determine whether the use motive factors influence the users of the short video APP on the attitude of advertising content, brand attitude, purchase intention and word of mouth behavior. Finally, it provides a theoretical background that helps brand marketing strategies with short video APPs by identifying the use motives that influence users of short video APPs on their Brad marketing attitude. Therefore, to achieve the purpose of this study, an online survey was conducted for Chinese users of Tik Tok, a representative short video APP, and a total of 360 copies of the collected questionnaire were verified using SPSS 25.0. Used for analysis. The summary of the analysis results of this study is as follows. First, it can be seen that the motives for using the short video app for users include information acquisition, entertainment, maintaining interpersonal relationships, reinforcing self-worth (self-expression), new life records, and external incentives. Second, it was found that the reinforcement of self-worth and external incentives among the motivations for using the short video app affects the attitude of advertising. Third, it was found that the strengthening of self-worth and external incentives among the motivations for using short video apps affect brand attitude. Fourth, it was found that entertainment and self-worth strengthening during the motivation for using short video apps affect purchase intention. Fifth, it was found that obtaining information, maintaining interpersonal relationships, reinforcing self-worth, and obtaining external incentives among the motivations for using short video apps affect users' word of mouth behavior. In this study, it was shown that the user's motivation for using short video apps has a significant effect on the attitude of advertising content, brand attitude, purchase intention, and word of mouth, so that the research area on short video was expanded and can be used as a theoretical basis . In addition, for brands, short video apps should strive to become a means of promoting brand marketing, and it is expected that the short video apps can maximize the promotional effect by exposing information and contents about brands and products to target consumers.
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