본 연구는 코칭의 접근 방법론으로써 행동중심의 한계를 극복하기 위해 존재중심의 접근 방법론을 제안하는데 있다. 이는 오늘날 코칭 영역의 확장에도 불구하고 GROW 모델을 비롯한 행동중심 접근을 획일적으로 시도함에 따라 다양한 코칭 목표를 만족 시키지 못하고 일정 수준의 안정된 코칭 효과성을 제공하지 못하기 때문이다. 이를 위해 코칭의 접근 방법을 고찰하고 행동중심 접근의 한계와 존재중심 접근의 필요성을 논의하였다. 다음에 존재중심 접근을 위한 개념적, 방법적 토대로써 ...
본 연구는 코칭의 접근 방법론으로써 행동중심의 한계를 극복하기 위해 존재중심의 접근 방법론을 제안하는데 있다. 이는 오늘날 코칭 영역의 확장에도 불구하고 GROW 모델을 비롯한 행동중심 접근을 획일적으로 시도함에 따라 다양한 코칭 목표를 만족 시키지 못하고 일정 수준의 안정된 코칭 효과성을 제공하지 못하기 때문이다. 이를 위해 코칭의 접근 방법을 고찰하고 행동중심 접근의 한계와 존재중심 접근의 필요성을 논의하였다. 다음에 존재중심 접근을 위한 개념적, 방법적 토대로써 현상학의 적용 가능성과 타당성을 논의하였다. 그리고 현상학을 기반으로 하는 존재 중심코칭의 구성과 내용을 제시하고 마지막으로 사례 분석을 통해 현장 도구로써 활용 가능성을 확인해 보았다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 코칭 영역 확장에 따라 행동중심 접근은 한계를 가지며 이를 극복하려면 존재중심 접근이 필요하다. 행동중심은 관찰 가능한 외부적 목표에 유용한 접근 방식이다. 그러나 삶속의 복잡한 심리, 정서적 문제들은 내면의 관점과 이해에 관한 것이며 주관적 사고와 인식체계에 관한 것이다. 이는 존재의 영역이며 따라서 영역 확장에 따른 다양한 코칭 목표를 충족시키려면 존재를 중심으로 접근해야 한다. 둘째, 존재중심 접근을 위한 개념적 토대로써, 방법적 토대로써 현상학은 이론적 근거를 제공한다. 현상학은 개념적 토대로써 존재중심 접근의 당위성에 대해, 존재 성격에 대해, 존재 발견의 원리에 대해 각각 이론적 근거를 제공한다. 또한 방법적 토대로써 존재발견의 프로세스와 실행원리에 대해 이론적 근거를 제공한 다. 셋째, 현상학을 기반으로 하는 존재중심코칭은 존재의 봄, 존재의 앎, 존재의 함 i
의 세 부분으로 이루어진다. 현상학의 이념과 방법을 기반으로 과정과 절차가 구성된 다. 활용되는 주요 기법 또한 현상학에서 차용된다. 봄의 과정은 현상과 본질에 대해, 앎의 과정은 획득의도와 존재방식에 대해, 함의 과정은 존재행동에 대해 다룬다. 넷째, 존재중심코칭은 다양한 코칭 목표를 만족시키는 포괄적 접근법임을 확인할 수 있었다. 내면의 문제뿐 아니라 외부적 행동 방안 마련에도 유용한 도구로 활용될 수 있임을 사례를 통해 살펴보았다. 그것은 내부 문제와 외부 문제 모두 행동의 주체자는 고객 자신이며 봄의 과정과 앎의 과정을 통해 존재의 자각과 통찰이 일어나기 때문이 다. 존재에 대한 자각과 통찰이 일어남에 따라 문제를 새롭게 규정하고 문제 해소를 경험하고 문제 해결의 실마리를 찾게 된다. 본 연구를 통해 다음과 같은 시사점을 도출할 수 있다. 실무적으로 코치들이 현장에서 유용하게 사용할 수 있는 접근 도구를 제공할 것이다. 또한 방법론에 의한 안정된 효과성 제공으로 고객 확보의 어려움을 극복하는데 도움을 줄 것이다. 학문적 으로는 아직 시도된 바 없는 접근 방법론에 관한 연구로써 코칭 연구의 새로운 지평과 시각을 확장시킬 것이다. 또한 잠재력과 가능성을 끌어내는 존재적 방법론으로써 독자적이고 독립적인 코칭학 정립에 기여하게 될 것이다.
본 연구는 코칭의 접근 방법론으로써 행동중심의 한계를 극복하기 위해 존재중심의 접근 방법론을 제안하는데 있다. 이는 오늘날 코칭 영역의 확장에도 불구하고 GROW 모델을 비롯한 행동중심 접근을 획일적으로 시도함에 따라 다양한 코칭 목표를 만족 시키지 못하고 일정 수준의 안정된 코칭 효과성을 제공하지 못하기 때문이다. 이를 위해 코칭의 접근 방법을 고찰하고 행동중심 접근의 한계와 존재중심 접근의 필요성을 논의하였다. 다음에 존재중심 접근을 위한 개념적, 방법적 토대로써 현상학의 적용 가능성과 타당성을 논의하였다. 그리고 현상학을 기반으로 하는 존재 중심코칭의 구성과 내용을 제시하고 마지막으로 사례 분석을 통해 현장 도구로써 활용 가능성을 확인해 보았다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 코칭 영역 확장에 따라 행동중심 접근은 한계를 가지며 이를 극복하려면 존재중심 접근이 필요하다. 행동중심은 관찰 가능한 외부적 목표에 유용한 접근 방식이다. 그러나 삶속의 복잡한 심리, 정서적 문제들은 내면의 관점과 이해에 관한 것이며 주관적 사고와 인식체계에 관한 것이다. 이는 존재의 영역이며 따라서 영역 확장에 따른 다양한 코칭 목표를 충족시키려면 존재를 중심으로 접근해야 한다. 둘째, 존재중심 접근을 위한 개념적 토대로써, 방법적 토대로써 현상학은 이론적 근거를 제공한다. 현상학은 개념적 토대로써 존재중심 접근의 당위성에 대해, 존재 성격에 대해, 존재 발견의 원리에 대해 각각 이론적 근거를 제공한다. 또한 방법적 토대로써 존재발견의 프로세스와 실행원리에 대해 이론적 근거를 제공한 다. 셋째, 현상학을 기반으로 하는 존재중심코칭은 존재의 봄, 존재의 앎, 존재의 함 i
의 세 부분으로 이루어진다. 현상학의 이념과 방법을 기반으로 과정과 절차가 구성된 다. 활용되는 주요 기법 또한 현상학에서 차용된다. 봄의 과정은 현상과 본질에 대해, 앎의 과정은 획득의도와 존재방식에 대해, 함의 과정은 존재행동에 대해 다룬다. 넷째, 존재중심코칭은 다양한 코칭 목표를 만족시키는 포괄적 접근법임을 확인할 수 있었다. 내면의 문제뿐 아니라 외부적 행동 방안 마련에도 유용한 도구로 활용될 수 있임을 사례를 통해 살펴보았다. 그것은 내부 문제와 외부 문제 모두 행동의 주체자는 고객 자신이며 봄의 과정과 앎의 과정을 통해 존재의 자각과 통찰이 일어나기 때문이 다. 존재에 대한 자각과 통찰이 일어남에 따라 문제를 새롭게 규정하고 문제 해소를 경험하고 문제 해결의 실마리를 찾게 된다. 본 연구를 통해 다음과 같은 시사점을 도출할 수 있다. 실무적으로 코치들이 현장에서 유용하게 사용할 수 있는 접근 도구를 제공할 것이다. 또한 방법론에 의한 안정된 효과성 제공으로 고객 확보의 어려움을 극복하는데 도움을 줄 것이다. 학문적 으로는 아직 시도된 바 없는 접근 방법론에 관한 연구로써 코칭 연구의 새로운 지평과 시각을 확장시킬 것이다. 또한 잠재력과 가능성을 끌어내는 존재적 방법론으로써 독자적이고 독립적인 코칭학 정립에 기여하게 될 것이다.
This dissertation proposes a human being-focused approach as one of the coaching methods to overcome the limitations of the action-focused method. This is because various coaching goals and stable effects are not satisfied, despite the expansion of the coaching area, in a situation where an action-f...
This dissertation proposes a human being-focused approach as one of the coaching methods to overcome the limitations of the action-focused method. This is because various coaching goals and stable effects are not satisfied, despite the expansion of the coaching area, in a situation where an action-focused approach such as the GROW model is generally attempted. For this, we discussed the coaching approach and then, after identifying the limitations of the action-focused approach, we discussed the need for a human being-focused approach. Also, we discussed the applicability and validity of phenomenology as a conceptual and methodical base for a human being-focused approach. And finally, we presented the content of a human being-focused approach based on phenomenology, and researched its usefulness as a field tool through case analysis. The result shows: First, the expansion of the coaching area increased the limits of an action-focused approach and increased the need for a human being-focused approach. However, the complex psychological and emotional problems of life are related to inner perspective and 211
understanding, and subjective thinking and cognitive systems. These belong to the area of existence. Therefore, a human being-focused approach is required to meet the goals of various coaching related to area expansion. Second, phenomenology provides the basis for the theory as a conceptual and methodological ground for a human being-focused approach. phenomenology, the foundation of the concept, provides a theoretical ground for a human being-focused approach, character of existence, principle of discovery of existence. In addition, phenomenology provides a theoretical ground for the process of discovery of existence and the principle of implementation, as a methodological basis. Third, a human being-focused coaching, based on phenomenology, consists of seeing, knowing, and doing of existence, where the procedure is constructed based on the ideology and method of phenomenology. Its main technique is also from phenomenology. The seeing processor deals with phenomena and essence, the knowing process deals with the acquisition intention and the way of existence, and the doing process deals with the behavior of existence. Fourth, a human being-focused coaching is a comprehensive approach that meets various coaching goals. This can be a useful tool for inner problems as well as outer behavior. This is because, in the case of both internal and external problems, the actor is the customer himself, and the awareness and insight of existence arises through the seeing process and the knowing process. Awareness and insight into existence helps to re-define problems, solve problems. This dissertation suggests that we will provide useful access tools for coaches to use in the field, and the stable effect of the methodology 212
will help secure customers. This study will open up a new area and perspective of coaching research, as an approach that has not yet been attempted academically, will also establish an independent coaching theory as an existential methodology that draws out potential and possibility.
This dissertation proposes a human being-focused approach as one of the coaching methods to overcome the limitations of the action-focused method. This is because various coaching goals and stable effects are not satisfied, despite the expansion of the coaching area, in a situation where an action-focused approach such as the GROW model is generally attempted. For this, we discussed the coaching approach and then, after identifying the limitations of the action-focused approach, we discussed the need for a human being-focused approach. Also, we discussed the applicability and validity of phenomenology as a conceptual and methodical base for a human being-focused approach. And finally, we presented the content of a human being-focused approach based on phenomenology, and researched its usefulness as a field tool through case analysis. The result shows: First, the expansion of the coaching area increased the limits of an action-focused approach and increased the need for a human being-focused approach. However, the complex psychological and emotional problems of life are related to inner perspective and 211
understanding, and subjective thinking and cognitive systems. These belong to the area of existence. Therefore, a human being-focused approach is required to meet the goals of various coaching related to area expansion. Second, phenomenology provides the basis for the theory as a conceptual and methodological ground for a human being-focused approach. phenomenology, the foundation of the concept, provides a theoretical ground for a human being-focused approach, character of existence, principle of discovery of existence. In addition, phenomenology provides a theoretical ground for the process of discovery of existence and the principle of implementation, as a methodological basis. Third, a human being-focused coaching, based on phenomenology, consists of seeing, knowing, and doing of existence, where the procedure is constructed based on the ideology and method of phenomenology. Its main technique is also from phenomenology. The seeing processor deals with phenomena and essence, the knowing process deals with the acquisition intention and the way of existence, and the doing process deals with the behavior of existence. Fourth, a human being-focused coaching is a comprehensive approach that meets various coaching goals. This can be a useful tool for inner problems as well as outer behavior. This is because, in the case of both internal and external problems, the actor is the customer himself, and the awareness and insight of existence arises through the seeing process and the knowing process. Awareness and insight into existence helps to re-define problems, solve problems. This dissertation suggests that we will provide useful access tools for coaches to use in the field, and the stable effect of the methodology 212
will help secure customers. This study will open up a new area and perspective of coaching research, as an approach that has not yet been attempted academically, will also establish an independent coaching theory as an existential methodology that draws out potential and possibility.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.