학교와 지역사회의 연계는 교육적, 사회적 변화의 흐름속에 필수적인 요소가 되고 있으며 학교와 지역공공시설이 복합화 되는 학교복합시설의 수요는 지속적으로 증가할 것으로 예상되고 있다. 국내의 학교복합시설은 낙후된 교육시설 여건개선과 당면한 지역문제 해소를 위한 방안으로 추진되어 왔으나 학생안전을 고려한 공간계획에 대한 논의는 제대로 이뤄지지 않고 있는 실정이다...
학교와 지역사회의 연계는 교육적, 사회적 변화의 흐름속에 필수적인 요소가 되고 있으며 학교와 지역공공시설이 복합화 되는 학교복합시설의 수요는 지속적으로 증가할 것으로 예상되고 있다. 국내의 학교복합시설은 낙후된 교육시설 여건개선과 당면한 지역문제 해소를 위한 방안으로 추진되어 왔으나 학생안전을 고려한 공간계획에 대한 논의는 제대로 이뤄지지 않고 있는 실정이다. 다양한 용도의 시설과 다양한 이용자가 혼재되어 있는 학교복합시설의 계획에는 기능별, 이용자별 특성을 고려해야 하며 학생의 안전확보와 학교 교육과 평생교육의 교육적가치 향상, 지역주민의 커뮤니티 형성을 위한 방법이 요구되고 있으나 국내에서는 이와 같은 요소를 고려하지 않고 시설중심으로 사업을 진행하고 있어 누구도 만족하지 못하는 공간만을 양산하고 있다. 이러한 문제의 구체적인 원인은 복합화 대상시설에 대한 명확한 검토와 학생과 주민의 전용 및 공유공간에 대한 명확한 조닝(Zoning) 방안 및 각 공간의 배치와 구체적 동선요소를 고려하지 못했기 때문이다. 이에 본 연구에서는 학교복합시설을 구성하는 학교시설과 주민의 생활과 가장 밀접하게 관련되어 있는 기초생활권 내 지역공공시설에 대한 법적, 제도적 정의와 공간구성 요소에 대해 조사하고 국내⋅외 건립된 학교복합시설의 용도별 특성과 배치 및 동선관계, 공간구성 특성을 분석하여 학교와 지역공공시설의 복합을 위한 공간계획 방향을 설정하고 이를 토대로 학생의 안전과 교육적가치 향상 및 지역주민의 커뮤니티 형성을 위한 학교복합시설의 공간계획 방법을 제시하였다.
학교와 지역사회의 연계는 교육적, 사회적 변화의 흐름속에 필수적인 요소가 되고 있으며 학교와 지역공공시설이 복합화 되는 학교복합시설의 수요는 지속적으로 증가할 것으로 예상되고 있다. 국내의 학교복합시설은 낙후된 교육시설 여건개선과 당면한 지역문제 해소를 위한 방안으로 추진되어 왔으나 학생안전을 고려한 공간계획에 대한 논의는 제대로 이뤄지지 않고 있는 실정이다. 다양한 용도의 시설과 다양한 이용자가 혼재되어 있는 학교복합시설의 계획에는 기능별, 이용자별 특성을 고려해야 하며 학생의 안전확보와 학교 교육과 평생교육의 교육적가치 향상, 지역주민의 커뮤니티 형성을 위한 방법이 요구되고 있으나 국내에서는 이와 같은 요소를 고려하지 않고 시설중심으로 사업을 진행하고 있어 누구도 만족하지 못하는 공간만을 양산하고 있다. 이러한 문제의 구체적인 원인은 복합화 대상시설에 대한 명확한 검토와 학생과 주민의 전용 및 공유공간에 대한 명확한 조닝(Zoning) 방안 및 각 공간의 배치와 구체적 동선요소를 고려하지 못했기 때문이다. 이에 본 연구에서는 학교복합시설을 구성하는 학교시설과 주민의 생활과 가장 밀접하게 관련되어 있는 기초생활권 내 지역공공시설에 대한 법적, 제도적 정의와 공간구성 요소에 대해 조사하고 국내⋅외 건립된 학교복합시설의 용도별 특성과 배치 및 동선관계, 공간구성 특성을 분석하여 학교와 지역공공시설의 복합을 위한 공간계획 방향을 설정하고 이를 토대로 학생의 안전과 교육적가치 향상 및 지역주민의 커뮤니티 형성을 위한 학교복합시설의 공간계획 방법을 제시하였다.
The connection between schools and local communities is becoming an essential factor in the flow of educational and social change, and the demand for school complex facilities in which schools and local public facilities are combined is expected to increase continuously. School complex facilities in...
The connection between schools and local communities is becoming an essential factor in the flow of educational and social change, and the demand for school complex facilities in which schools and local public facilities are combined is expected to increase continuously. School complex facilities in Korea have been promoted as a way to improve the conditions of underdeveloped educational facilities and to resolve immediate regional problems, but discussions on space plans in consideration of student safety have not been conducted properly. In the planning of a school complex where facilities for various purposes and various users are mixed, the characteristics of each function and user must be considered, and a method for securing the safety of students, improving the educational value of school education and lifelong education, and forming a community of local residents is required. However, in Korea, the project is being carried out centered on facilities without considering such factors, so only spaces that no one is satisfied with are mass-producing. The specific reason for this problem is that it did not take into account a clear review of the target facilities for complexization, a clear zoning plan for exclusive and shared spaces for students and residents, and the arrangement of each space and specific flow factors. Therefore, this study investigates the legal and institutional definitions and spatial components of local public facilities in the basic living area, which are most closely related to school facilities and residents' lives, and is conducted at home and abroad. By analyzing the characteristics and arrangements of facilities, the relationship of traffic, and the characteristics of space composition, the direction of spatial planning for the combination of schools and local public facilities is set, and based on this, the school complex for improving student safety and educational value and forming a community of local residents The space planning method of the facility was presented.
The connection between schools and local communities is becoming an essential factor in the flow of educational and social change, and the demand for school complex facilities in which schools and local public facilities are combined is expected to increase continuously. School complex facilities in Korea have been promoted as a way to improve the conditions of underdeveloped educational facilities and to resolve immediate regional problems, but discussions on space plans in consideration of student safety have not been conducted properly. In the planning of a school complex where facilities for various purposes and various users are mixed, the characteristics of each function and user must be considered, and a method for securing the safety of students, improving the educational value of school education and lifelong education, and forming a community of local residents is required. However, in Korea, the project is being carried out centered on facilities without considering such factors, so only spaces that no one is satisfied with are mass-producing. The specific reason for this problem is that it did not take into account a clear review of the target facilities for complexization, a clear zoning plan for exclusive and shared spaces for students and residents, and the arrangement of each space and specific flow factors. Therefore, this study investigates the legal and institutional definitions and spatial components of local public facilities in the basic living area, which are most closely related to school facilities and residents' lives, and is conducted at home and abroad. By analyzing the characteristics and arrangements of facilities, the relationship of traffic, and the characteristics of space composition, the direction of spatial planning for the combination of schools and local public facilities is set, and based on this, the school complex for improving student safety and educational value and forming a community of local residents The space planning method of the facility was presented.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.