『자평진전』의 성립과 팔자의 구조와 격국의 원리에 대해 살펴보았는데 십간과 십이지지의 관계분석은 10가지 신[十神]을 설정하여 응용한 것으로 명리학의 역사에서 중요한 진전으로서, 그 의의는 새로운 관계의 단계를 세웠다는 점이다. 그러므로 명리의 분석은 비유적 상의 분석에서 더욱 추상적인 관계의 분석으로 도약하였다. 『자평진전』은 관계적 분석의 측면에서 격국이론의 세밀한 맥락을 좀더 추상적인 관계로의 분석으로 도약한 것이다. 『자평진전』이 격국론으로 대표되는 명리학의 이론체계라는 사실은 명리학계에서는 누구도 부인하지 않는 현실이다. 하지만 오늘날의 『자평진전』은 심효첨의 진의가 왜곡되고 잘못 이해되어 그 가치를 제대로 평가받지 못하고 있다. 따라서 심효첨이 전하고자 한 격국용신의 진의를 살펴보고자 『자평진전』만의 가장 큰 특징인 '사길신격의 순용과 사흉신격의 역용의 성패'를 논제로 하여 『자평진전』 원문의 문헌에 제시된 여러 이론들을 중심으로 연구를 진행하였다. ‘사길신격의 순용과 사흉신격의 역용'은 『자평진전』격국용신의 가장 큰 특징 중의 하나이다. 『자평진전』의 격국용신은 월지 ...
『자평진전』의 성립과 팔자의 구조와 격국의 원리에 대해 살펴보았는데 십간과 십이지지의 관계분석은 10가지 신[十神]을 설정하여 응용한 것으로 명리학의 역사에서 중요한 진전으로서, 그 의의는 새로운 관계의 단계를 세웠다는 점이다. 그러므로 명리의 분석은 비유적 상의 분석에서 더욱 추상적인 관계의 분석으로 도약하였다. 『자평진전』은 관계적 분석의 측면에서 격국이론의 세밀한 맥락을 좀더 추상적인 관계로의 분석으로 도약한 것이다. 『자평진전』이 격국론으로 대표되는 명리학의 이론체계라는 사실은 명리학계에서는 누구도 부인하지 않는 현실이다. 하지만 오늘날의 『자평진전』은 심효첨의 진의가 왜곡되고 잘못 이해되어 그 가치를 제대로 평가받지 못하고 있다. 따라서 심효첨이 전하고자 한 격국용신의 진의를 살펴보고자 『자평진전』만의 가장 큰 특징인 '사길신격의 순용과 사흉신격의 역용의 성패'를 논제로 하여 『자평진전』 원문의 문헌에 제시된 여러 이론들을 중심으로 연구를 진행하였다. ‘사길신격의 순용과 사흉신격의 역용'은 『자평진전』격국용신의 가장 큰 특징 중의 하나이다. 『자평진전』의 격국용신은 월지 지장간에서 투간된 십천간이 일간과의 생극제화를 통해 사길신격과 사흉신격의 격국용신이 정하여지고, 사길신격은 순용하고 사흉신격은 역용하여 격국의성패를 논하는 이론이다. 왜냐하면 『자평진전』격국용신은 월지 지장간에서 투간 된 십천간과 일간과의 생극제화를 통하여 격국용신을 정하고 격국용신은 다시 길·흉으로 나누어 사길신격은 순용하고 사흉신격은 역용하여 성패를 논하는 이론이기 때문이다. 『자평진전』에서는 격국용신을 길·흉으로 분류하여 길격인 ‘재관인식', 즉재성격, 정관격, 인성격, 식신격은 사길신격으로 순용하고, 흉격인 ‘살상겁인', 즉 칠살격, 상관격, 양인격, 록겁격은 사흉신격으로 역용하는 격국의 운용체계이다. 격국용신이 정해지고 나면 상신을 정하여 격국용신의 성패를 논하는이론이다. 여기에서 상신에 대한 정확한 이해가 필요하다. ‘상신'은 다른 명리서에서는 사용하지 않는 『자평진전』만의 독특한 용어로서 『자평진전』에서는 격국용신이 정하여진 후에 이 용신을 성격으로 만들어 주는 글자를 의미한다. 따라서 상신은 일간과 용신、그리고 상신의 삼자구도에서 제일 중요한 역할과 작용을 한다는 사실을 확인하였다 『자평진전』은 격국을 논하는 이론이기 때문에 격국용신을 제대로 정하지 못하면 상신 또한 잘못 정하게 되고 이로 인해 사주원국의 분석에 큰 오류가 발생한다. 따라서 상신과 희신에 대한 정확한 이해는 물론 격국용신의 성립에 영향을 미치는 여러 요인들도 잘 파악하고 있어야 한다. 사길신격 및 사흉신격이 성격이면 사주가 귀하여 사주의 품격이 높다는 사실이다. 또한 사길신격 및 사흉신격이 파격이면 사주 역시 빈험하여 그품격이 낮아진다는 사실이다. 하지만 격국 용신, 즉 사길신격이나 사흉신격이 파격으로 되었을 경우 대운에서 상신에 해당하는 오행이 오면 이 사주가 성격으로 변한다. 이와 같이 파격인 사주를 성격으로 만들어 주는 것을 명리이론에서 '구응', 즉 '패중유성'이라고 부른다는 사실을 확인하였다. 격국을 확정하는 것은 명을 추론하는 중요한 절차이다. 일단 격국이 형성되면 격국 자체의 상황에 근거하여 명의 좋고 나쁨과 성공과 실패를 평가하며, 동시에 더 나아가 일의 주축과 격국의 성질 및 기뻐함과 거리낌에 근거하여 용신을 선택하고 얻는다. 따라서 자평의 명리학에서 격국의 체계와 그 강령은 중요한 의미를 지닌다고 말할 수 있다. 이러한 내용에서 『자평진전』은 자평명리학의 기능적인 면을 잘 살려내어, 실용적인 차원에서 명리학에게 했던 공헌을 고찰하였다. 명의 구조의 틀에서 중화로부터 도움을 받고 중화를 찾아내는 건전한 기제 혹은 용신이 있다면, 이 구조는 아마도 성공적인 구조일 것이다. 여러시각들로써 탐구한 결과에는 자연스레 종합이라는 문제가 따르기 마련이다. 판단의 과정에서 가장 주요한 평가의 원칙은 중화의 원칙인데, 이는 역동적 평형을 강조하며 그것이 발전하는 과정에서 안징성을 강조한 것이다. 이상과 같은 분석을 통해 본고의 논점을 간단하게 서술하면 다음과 같다. 선천적으로 中和를 이루는 팔자의 구조는 많이 보기가 어려우며 대부분의 팔자의 구조는 중화를 이루지 못하고 있다. 명의 형국을 분석하는 과정은 포괄적으로 설명하자면 어떻게 ‘中을 활용할 것인가' 하는 과정이다. 즉 어떻게 중화의 길을 찾아서 어떻게 중화의 구체적 기제를 얻을 것인가 하는 문제이다. 명의 구조의 틀에서 중화로부터 도움을 받고 중화를 찾아내는 건전한 기제 혹은 용신이 있다면, 이는 아마도 합당한 구조에 따른 사주풀이가 될 것이다.
『자평진전』의 성립과 팔자의 구조와 격국의 원리에 대해 살펴보았는데 십간과 십이지지의 관계분석은 10가지 신[十神]을 설정하여 응용한 것으로 명리학의 역사에서 중요한 진전으로서, 그 의의는 새로운 관계의 단계를 세웠다는 점이다. 그러므로 명리의 분석은 비유적 상의 분석에서 더욱 추상적인 관계의 분석으로 도약하였다. 『자평진전』은 관계적 분석의 측면에서 격국이론의 세밀한 맥락을 좀더 추상적인 관계로의 분석으로 도약한 것이다. 『자평진전』이 격국론으로 대표되는 명리학의 이론체계라는 사실은 명리학계에서는 누구도 부인하지 않는 현실이다. 하지만 오늘날의 『자평진전』은 심효첨의 진의가 왜곡되고 잘못 이해되어 그 가치를 제대로 평가받지 못하고 있다. 따라서 심효첨이 전하고자 한 격국용신의 진의를 살펴보고자 『자평진전』만의 가장 큰 특징인 '사길신격의 순용과 사흉신격의 역용의 성패'를 논제로 하여 『자평진전』 원문의 문헌에 제시된 여러 이론들을 중심으로 연구를 진행하였다. ‘사길신격의 순용과 사흉신격의 역용'은 『자평진전』격국용신의 가장 큰 특징 중의 하나이다. 『자평진전』의 격국용신은 월지 지장간에서 투간된 십천간이 일간과의 생극제화를 통해 사길신격과 사흉신격의 격국용신이 정하여지고, 사길신격은 순용하고 사흉신격은 역용하여 격국의성패를 논하는 이론이다. 왜냐하면 『자평진전』격국용신은 월지 지장간에서 투간 된 십천간과 일간과의 생극제화를 통하여 격국용신을 정하고 격국용신은 다시 길·흉으로 나누어 사길신격은 순용하고 사흉신격은 역용하여 성패를 논하는 이론이기 때문이다. 『자평진전』에서는 격국용신을 길·흉으로 분류하여 길격인 ‘재관인식', 즉재성격, 정관격, 인성격, 식신격은 사길신격으로 순용하고, 흉격인 ‘살상겁인', 즉 칠살격, 상관격, 양인격, 록겁격은 사흉신격으로 역용하는 격국의 운용체계이다. 격국용신이 정해지고 나면 상신을 정하여 격국용신의 성패를 논하는이론이다. 여기에서 상신에 대한 정확한 이해가 필요하다. ‘상신'은 다른 명리서에서는 사용하지 않는 『자평진전』만의 독특한 용어로서 『자평진전』에서는 격국용신이 정하여진 후에 이 용신을 성격으로 만들어 주는 글자를 의미한다. 따라서 상신은 일간과 용신、그리고 상신의 삼자구도에서 제일 중요한 역할과 작용을 한다는 사실을 확인하였다 『자평진전』은 격국을 논하는 이론이기 때문에 격국용신을 제대로 정하지 못하면 상신 또한 잘못 정하게 되고 이로 인해 사주원국의 분석에 큰 오류가 발생한다. 따라서 상신과 희신에 대한 정확한 이해는 물론 격국용신의 성립에 영향을 미치는 여러 요인들도 잘 파악하고 있어야 한다. 사길신격 및 사흉신격이 성격이면 사주가 귀하여 사주의 품격이 높다는 사실이다. 또한 사길신격 및 사흉신격이 파격이면 사주 역시 빈험하여 그품격이 낮아진다는 사실이다. 하지만 격국 용신, 즉 사길신격이나 사흉신격이 파격으로 되었을 경우 대운에서 상신에 해당하는 오행이 오면 이 사주가 성격으로 변한다. 이와 같이 파격인 사주를 성격으로 만들어 주는 것을 명리이론에서 '구응', 즉 '패중유성'이라고 부른다는 사실을 확인하였다. 격국을 확정하는 것은 명을 추론하는 중요한 절차이다. 일단 격국이 형성되면 격국 자체의 상황에 근거하여 명의 좋고 나쁨과 성공과 실패를 평가하며, 동시에 더 나아가 일의 주축과 격국의 성질 및 기뻐함과 거리낌에 근거하여 용신을 선택하고 얻는다. 따라서 자평의 명리학에서 격국의 체계와 그 강령은 중요한 의미를 지닌다고 말할 수 있다. 이러한 내용에서 『자평진전』은 자평명리학의 기능적인 면을 잘 살려내어, 실용적인 차원에서 명리학에게 했던 공헌을 고찰하였다. 명의 구조의 틀에서 중화로부터 도움을 받고 중화를 찾아내는 건전한 기제 혹은 용신이 있다면, 이 구조는 아마도 성공적인 구조일 것이다. 여러시각들로써 탐구한 결과에는 자연스레 종합이라는 문제가 따르기 마련이다. 판단의 과정에서 가장 주요한 평가의 원칙은 중화의 원칙인데, 이는 역동적 평형을 강조하며 그것이 발전하는 과정에서 안징성을 강조한 것이다. 이상과 같은 분석을 통해 본고의 논점을 간단하게 서술하면 다음과 같다. 선천적으로 中和를 이루는 팔자의 구조는 많이 보기가 어려우며 대부분의 팔자의 구조는 중화를 이루지 못하고 있다. 명의 형국을 분석하는 과정은 포괄적으로 설명하자면 어떻게 ‘中을 활용할 것인가' 하는 과정이다. 즉 어떻게 중화의 길을 찾아서 어떻게 중화의 구체적 기제를 얻을 것인가 하는 문제이다. 명의 구조의 틀에서 중화로부터 도움을 받고 중화를 찾아내는 건전한 기제 혹은 용신이 있다면, 이는 아마도 합당한 구조에 따른 사주풀이가 될 것이다.
The establishment of Japyeongjinjeon, the structure of the eight characters, and the principle of Gyeongguk were examined. The analysis of the relationship between the Tengan and the Twelve Jigsaw set and applied 10 gods. As an important advance in the history of Myeongnihak, its significance is new...
The establishment of Japyeongjinjeon, the structure of the eight characters, and the principle of Gyeongguk were examined. The analysis of the relationship between the Tengan and the Twelve Jigsaw set and applied 10 gods. As an important advance in the history of Myeongnihak, its significance is new. It's about setting the stage of the relationship. Therefore, Myeong-ri's analysis jumped from the figurative analysis to the more abstract relationship analysis. In terms of relational analysis, Japyeongjinjeon is a leap forward from the detailed context of the theory of the two countries into a more abstract relationship. The fact that Japyeongjinjeon is a theoretical system of Myungrihak, represented by the theory of Gyeongguk, is a reality that no one denies in the Myeongri Academy. However, in today's Japyeongjinjeon, Shim Hyo-cheom's sincerity is distorted and misunderstood, and its value is not properly evaluated. Therefore, in order to examine the true intention of Shim Hyo-cheom's dynasty of Gyeongguk yongsin, the main characteristics of Japyeongjinjeon, the success or failure of the sagil deity and the reversal of the Sahyuk deity, were the thesis. Research was conducted centering on theories. The “Sacred Use of the Sagil Deity and the Reverse Use of the Four Hung Deity” is one of the biggest characteristics of the “Japyeong Jinjeon” Gukkuk Yongshin. The Gyeongguk Yongsin of Japyeongjinjeon was determined by the Sagil and Sahyuk gods of the Sagil and Sahyuk gods through a live-geuk shoe made between the Jijanggan of Wolji and the daily life. It is a theory. Because Japyeongjinjeon Gukguk Yongshin decided on the Gyeongguk Yongshin through a live-geukje made between Sichuangan and Daily Gukki, which was tutored at Wolji Jijanggan, and the Gyeongguk Yongshin was divided into Gil and Hail. Because it is a theory. In Japyeongjinjeon, the gyeongguk dragon gods are classified as gil and homicide. , Superior, double-personal, and rok-gyeong-gyeong are the operating systems of the rivalry that reversely serve as the four-hitting deity. It is a theory that discusses the success or failure of the Gyeongguk Yongshin by determining the Sangsin after the Gyeongguk Yongshin is decided. Here, an accurate understanding of Sangsin is necessary. 'Sangsin' is a unique term that is unique to Japyeongjinjeon, which is not used in other Myeongri books, and in 『Japyeongjinjeon』 refers to the character that makes this dragonshin a character after the Gyeongguk Yongshin is determined. Therefore, it was confirmed that Sangsin plays the most important role and function in the three-way structure of Il-il, Yong-shin, and Sang-sin. Since Japyeongjinjeon is a theory that discusses the strong country, if it is not properly determined, the Sangsin will also be incorrectly determined, resulting in a major error in the analysis of Saju Wonkuk. Therefore, it is necessary to understand not only the accurate understanding of Sangsin and Heeshin, but also the various factors that influence the establishment of Gyeongguk Yongsin. It is a fact that if the character of Sagil and Sahyuk is the character, the key is precious and the quality of the key is high. In addition, it is true that if Sagil and Sahyuk are unconventional, the key is also poor and its dignity is lowered. However, if the dragon god of the dynasty, that is, the sagil or saheung god, comes to the fore, and the five elements corresponding to the upper god come from Daeun, this key will change into personality. In this way, it has been confirmed that what makes the unconventional key to a personality is called'gu-eung' in the theory of Myeong-ri, that is, a'beating voice'. Determining the two countries is an important procedure for inferring the order. Once the country is formed, it evaluates the good and bad, success, and failure of the name based on the situation of the country itself, and at the same time, it selects and obtains a dragon god based on the main axis of work, the nature of the country, and joy and resentment. Therefore, it can be said that the system of the two countries and its program have an important meaning in the Myeongriology of self-pyeong. In this context, 『Japyeong Jinjeon』 took advantage of the functional aspects of Japyeong Myung Physics, and considered the contributions made to Myeong-ri Hak from a practical level. If there is a sound mechanism or yongsin to find help from and find neutralization in the framework of the structure of the name, this structure is probably a successful structure. The problem of synthesis naturally comes with the result of exploring with various perspectives. In the process of judgment, the most important principle of evaluation is the principle of neutralization, which emphasizes dynamic equilibrium and emphasizes Anjingseong in the process of its development. A brief description of the points of this paper through the above analysis is as follows. It is difficult to see the structure of the nasolabial character that is innately made up of 中和, and most of the structure of the nasolabial character has not been neutralized. The process of analyzing the shape of the name is a process of'how to use China' in a comprehensive way. In other words, it is a question of how to find the way of neutralization and how to obtain a specific mechanism for neutralization. If there is a sound mechanism or yongsin that seeks help from and finds neutralization in the framework of the structure of the name, this will probably be a key solution according to the proper structure.
The establishment of Japyeongjinjeon, the structure of the eight characters, and the principle of Gyeongguk were examined. The analysis of the relationship between the Tengan and the Twelve Jigsaw set and applied 10 gods. As an important advance in the history of Myeongnihak, its significance is new. It's about setting the stage of the relationship. Therefore, Myeong-ri's analysis jumped from the figurative analysis to the more abstract relationship analysis. In terms of relational analysis, Japyeongjinjeon is a leap forward from the detailed context of the theory of the two countries into a more abstract relationship. The fact that Japyeongjinjeon is a theoretical system of Myungrihak, represented by the theory of Gyeongguk, is a reality that no one denies in the Myeongri Academy. However, in today's Japyeongjinjeon, Shim Hyo-cheom's sincerity is distorted and misunderstood, and its value is not properly evaluated. Therefore, in order to examine the true intention of Shim Hyo-cheom's dynasty of Gyeongguk yongsin, the main characteristics of Japyeongjinjeon, the success or failure of the sagil deity and the reversal of the Sahyuk deity, were the thesis. Research was conducted centering on theories. The “Sacred Use of the Sagil Deity and the Reverse Use of the Four Hung Deity” is one of the biggest characteristics of the “Japyeong Jinjeon” Gukkuk Yongshin. The Gyeongguk Yongsin of Japyeongjinjeon was determined by the Sagil and Sahyuk gods of the Sagil and Sahyuk gods through a live-geuk shoe made between the Jijanggan of Wolji and the daily life. It is a theory. Because Japyeongjinjeon Gukguk Yongshin decided on the Gyeongguk Yongshin through a live-geukje made between Sichuangan and Daily Gukki, which was tutored at Wolji Jijanggan, and the Gyeongguk Yongshin was divided into Gil and Hail. Because it is a theory. In Japyeongjinjeon, the gyeongguk dragon gods are classified as gil and homicide. , Superior, double-personal, and rok-gyeong-gyeong are the operating systems of the rivalry that reversely serve as the four-hitting deity. It is a theory that discusses the success or failure of the Gyeongguk Yongshin by determining the Sangsin after the Gyeongguk Yongshin is decided. Here, an accurate understanding of Sangsin is necessary. 'Sangsin' is a unique term that is unique to Japyeongjinjeon, which is not used in other Myeongri books, and in 『Japyeongjinjeon』 refers to the character that makes this dragonshin a character after the Gyeongguk Yongshin is determined. Therefore, it was confirmed that Sangsin plays the most important role and function in the three-way structure of Il-il, Yong-shin, and Sang-sin. Since Japyeongjinjeon is a theory that discusses the strong country, if it is not properly determined, the Sangsin will also be incorrectly determined, resulting in a major error in the analysis of Saju Wonkuk. Therefore, it is necessary to understand not only the accurate understanding of Sangsin and Heeshin, but also the various factors that influence the establishment of Gyeongguk Yongsin. It is a fact that if the character of Sagil and Sahyuk is the character, the key is precious and the quality of the key is high. In addition, it is true that if Sagil and Sahyuk are unconventional, the key is also poor and its dignity is lowered. However, if the dragon god of the dynasty, that is, the sagil or saheung god, comes to the fore, and the five elements corresponding to the upper god come from Daeun, this key will change into personality. In this way, it has been confirmed that what makes the unconventional key to a personality is called'gu-eung' in the theory of Myeong-ri, that is, a'beating voice'. Determining the two countries is an important procedure for inferring the order. Once the country is formed, it evaluates the good and bad, success, and failure of the name based on the situation of the country itself, and at the same time, it selects and obtains a dragon god based on the main axis of work, the nature of the country, and joy and resentment. Therefore, it can be said that the system of the two countries and its program have an important meaning in the Myeongriology of self-pyeong. In this context, 『Japyeong Jinjeon』 took advantage of the functional aspects of Japyeong Myung Physics, and considered the contributions made to Myeong-ri Hak from a practical level. If there is a sound mechanism or yongsin to find help from and find neutralization in the framework of the structure of the name, this structure is probably a successful structure. The problem of synthesis naturally comes with the result of exploring with various perspectives. In the process of judgment, the most important principle of evaluation is the principle of neutralization, which emphasizes dynamic equilibrium and emphasizes Anjingseong in the process of its development. A brief description of the points of this paper through the above analysis is as follows. It is difficult to see the structure of the nasolabial character that is innately made up of 中和, and most of the structure of the nasolabial character has not been neutralized. The process of analyzing the shape of the name is a process of'how to use China' in a comprehensive way. In other words, it is a question of how to find the way of neutralization and how to obtain a specific mechanism for neutralization. If there is a sound mechanism or yongsin that seeks help from and finds neutralization in the framework of the structure of the name, this will probably be a key solution according to the proper structure.
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