관광상품이 지역경제 효과에 미치는 영향에 관한 연구 : 한방의료관광상품을 중심으로 The Study on Effect of the Tourism Products on Regional Economic Effects: Focusing on the Oriental Medical Tourism Product원문보기
본 연구는 지역경제효과를 모색하기 위해 관광산업의 중요성이 부각되는 가운데, 지방자치단체나 관련업계가 관광상품을 기획/개발하고, 관광자가 관광상품을 선택/소비하는데 있어 어떠한 요인들이 영향을 미치고 있는지에 대해 알아보고자 하였다. 한방의료관광을 이용한 관광상품화 및 문화자원으로서의 관광상품 개발은 지역관광상품의 활성화뿐만 아니라 고부가가치의 관광상품으로써 지역경제에 영향을 미칠 것이다.
본 연구의 결과는 다음과 같다 첫째, 관광상품화를 위한 문화관광동기, 문화관광속성, 관광만족, 관광이미지가 지역경제효과 속성 중 경제적 성장에 미치는 영향을 분석한 결과, 각 요인들은 경제적 성장에 모두 영향을 미치는 결과가 나타났다. 결과에서 보듯이 경제적 성장인 지역 세수, 소비, 고용의 기회가 될 것으로 나타나고 있다. 둘째, 관광상품화를 위한 문화관광동기, 문화관광속성, 관광만족, 관광이미지가 지역경제효과 속성 중 사회적 성장에 미치는 영향을 분석한 결과, 각 요인들은 사회적 성장에 모두 영향을 미치는 결과가 나타났다. 결과에서 보듯이 사회적 성장인 지역의 소속감 및 공동체 의식이 향상이 되며, 자부심이나 애착심이 발생하고 지역주민간 교류가 활발할 것으로 나타나고 있다. 셋째, 관광상품화를 위한 문화관광동기, 문화관광속성, 관광만족, 관광이미지가 지역경제효과 속성 중 문화적 성장에 미치는 영향을 분석한 결과, 각 요인들은 문화적 성장에 모두 영향을 미치는 결과가 나타났다. 결과에서 보듯이 문화적 성장인 지역의 문화예술의 관심 및 참여가 증가 할 것이며, 지역문화의 창조 및 발전·육성 되고 전통문화의 보존, 계승 될 것으로 나타나고 있다. 넷째, 한방의료관광상품의 문화동기는 지역경제효과 속성 중 경제적 성장에 영향을 미치는 영향으로 결과가 나타났다. 문화동기인 문화유적을 감상하거나 박물관과 유적지를 방문, 역사적인 행사를 구경하기 위한 것, 예술 및 공예품을 감상하는 것에 대한 한방의료관광의 체험이 이루어져야 한다는 것을 알 수 있다. 다섯째, 한방의료관광상품의 문화관광속성은 생물학적 관점과 인류학적관점이 지역경제효과 속성 중 경제적 성장에 부분적으로 영향이 미쳤으며, 문화적 성장에 인류학적관점, 관념론적관점이 부분적으로 영향을 미치는 결과가 나타났다. 지역경제효과를 위한 한방의료관광의 관광상품화로의 개발은 인류학적관점인, 민속놀이, 세시풍속, 음악, 미술, 무용, 춤 등과 함께 종교(불교, 유교, 기독교, 무속신앙 등)적인 부분과 함께 이루어지면서, 관념론적 관점인 유원지, 공원, 유적지, 사적지, 박물관, 미술관, 각종 지정 관광지처럼 관광상품이 이루어져야 한다는 것을 시사한다. 여섯째, 한방의료관광상품의 관광만족은 지역경제효과 속성에 영향을 미치지 않는 결과가 나타났다. 일곱째, 한방의료관광상품의 관광이미지는 감정적이미지와 능동적이미지가 지역경제효과 속성 중 경제적 성장에 영향을 미쳤으며, 문화적 성장에 감정적이미지가 영향을 미치는 결과가 나타났다. 결과에서 보듯이 경제적 성장에 감정적이미지인 인 문화적 체험이나 다양한 정보를 얻고 지역의 사람들이 친절함이 한방의료관광이 영향을 미치고 능동적이미지인 지명도나 관광자들의 비용이 적게 드는 부분에 대한 관광상품의 개발이 고려되어진다. 또한 문화적 성장에 미치는 감정적 이미지인 문화적 체험과 다양한 정보를 얻을 수 있는 기회의 제공과 지역사람들의 친절함에 대한 한방의료관광의 관광상품 개발의 주요함을 나타나고 있다.
본 연구는 지역경제효과를 모색하기 위해 관광산업의 중요성이 부각되는 가운데, 지방자치단체나 관련업계가 관광상품을 기획/개발하고, 관광자가 관광상품을 선택/소비하는데 있어 어떠한 요인들이 영향을 미치고 있는지에 대해 알아보고자 하였다. 한방의료관광을 이용한 관광상품화 및 문화자원으로서의 관광상품 개발은 지역관광상품의 활성화뿐만 아니라 고부가가치의 관광상품으로써 지역경제에 영향을 미칠 것이다.
본 연구의 결과는 다음과 같다 첫째, 관광상품화를 위한 문화관광동기, 문화관광속성, 관광만족, 관광이미지가 지역경제효과 속성 중 경제적 성장에 미치는 영향을 분석한 결과, 각 요인들은 경제적 성장에 모두 영향을 미치는 결과가 나타났다. 결과에서 보듯이 경제적 성장인 지역 세수, 소비, 고용의 기회가 될 것으로 나타나고 있다. 둘째, 관광상품화를 위한 문화관광동기, 문화관광속성, 관광만족, 관광이미지가 지역경제효과 속성 중 사회적 성장에 미치는 영향을 분석한 결과, 각 요인들은 사회적 성장에 모두 영향을 미치는 결과가 나타났다. 결과에서 보듯이 사회적 성장인 지역의 소속감 및 공동체 의식이 향상이 되며, 자부심이나 애착심이 발생하고 지역주민간 교류가 활발할 것으로 나타나고 있다. 셋째, 관광상품화를 위한 문화관광동기, 문화관광속성, 관광만족, 관광이미지가 지역경제효과 속성 중 문화적 성장에 미치는 영향을 분석한 결과, 각 요인들은 문화적 성장에 모두 영향을 미치는 결과가 나타났다. 결과에서 보듯이 문화적 성장인 지역의 문화예술의 관심 및 참여가 증가 할 것이며, 지역문화의 창조 및 발전·육성 되고 전통문화의 보존, 계승 될 것으로 나타나고 있다. 넷째, 한방의료관광상품의 문화동기는 지역경제효과 속성 중 경제적 성장에 영향을 미치는 영향으로 결과가 나타났다. 문화동기인 문화유적을 감상하거나 박물관과 유적지를 방문, 역사적인 행사를 구경하기 위한 것, 예술 및 공예품을 감상하는 것에 대한 한방의료관광의 체험이 이루어져야 한다는 것을 알 수 있다. 다섯째, 한방의료관광상품의 문화관광속성은 생물학적 관점과 인류학적관점이 지역경제효과 속성 중 경제적 성장에 부분적으로 영향이 미쳤으며, 문화적 성장에 인류학적관점, 관념론적관점이 부분적으로 영향을 미치는 결과가 나타났다. 지역경제효과를 위한 한방의료관광의 관광상품화로의 개발은 인류학적관점인, 민속놀이, 세시풍속, 음악, 미술, 무용, 춤 등과 함께 종교(불교, 유교, 기독교, 무속신앙 등)적인 부분과 함께 이루어지면서, 관념론적 관점인 유원지, 공원, 유적지, 사적지, 박물관, 미술관, 각종 지정 관광지처럼 관광상품이 이루어져야 한다는 것을 시사한다. 여섯째, 한방의료관광상품의 관광만족은 지역경제효과 속성에 영향을 미치지 않는 결과가 나타났다. 일곱째, 한방의료관광상품의 관광이미지는 감정적이미지와 능동적이미지가 지역경제효과 속성 중 경제적 성장에 영향을 미쳤으며, 문화적 성장에 감정적이미지가 영향을 미치는 결과가 나타났다. 결과에서 보듯이 경제적 성장에 감정적이미지인 인 문화적 체험이나 다양한 정보를 얻고 지역의 사람들이 친절함이 한방의료관광이 영향을 미치고 능동적이미지인 지명도나 관광자들의 비용이 적게 드는 부분에 대한 관광상품의 개발이 고려되어진다. 또한 문화적 성장에 미치는 감정적 이미지인 문화적 체험과 다양한 정보를 얻을 수 있는 기회의 제공과 지역사람들의 친절함에 대한 한방의료관광의 관광상품 개발의 주요함을 나타나고 있다.
As the significance of tourism products has been projected to seek for regional economic development, this study scrutinizes which factors influence tourists’ selection and consumption as well as local government and/or related industries’ planning/development of tourism products. The commercial...
As the significance of tourism products has been projected to seek for regional economic development, this study scrutinizes which factors influence tourists’ selection and consumption as well as local government and/or related industries’ planning/development of tourism products. The commercialization of tourism products utilizing Oriental Medical Tourism and development of tourism products as cultural resources will not only revitalize local tourism products but also affect the local economy as a high added value tourism product. The results of the study are as follows: First, according to the results of analyzing the effects of cultural tourism motivation, cultural tourism attributes, tourism satisfaction, and tourism image on economic growth among the properties of regional economic effects, each factor has an effect on economic growth. As shown in the consequences, it is expected that local taxation, consumption, and employment will be a beneficial opportunity for economic growth. Second, in results of analyzing the effects of cultural tourism motivation, cultural tourism attributes, tourism satisfaction, and tourism image on social growth among the features of regional economic effects, each factor affects social growth. As shown in the results, a sense of belonging and of community is improved; fulfillment and attachment are generated; interaction between local residents is predicted to be active. Third, according to the analyses of the effects of cultural tourism motivation, cultural tourism attributes, tourism satisfaction, and tourism image on cultural growth among the elements of regional economic effects, each factor influences cultural growth. As shown in the results, the interest and participation of local culture and arts, which indicate cultural growth, will increase; the creation, development, and cultivation of local culture will be conducted; the preservation and succession of traditional culture are expected. Fourth, the cultural motivation of Oriental Medical Tourism products is found to have an effect on economic growth among the attributes of regional economic effects. It can be seen that the experience of Oriental Medical Tourism should be made through appreciation of cultural relics which are cultural motivation, visit of museums and historical sites, observation of historical events, and appreciation of arts and crafts. Fifth, among regional economic effect properties of the cultural tourism properties of Oriental Medical Tourism products, economic growth is partially influenced by a biological perspective and anthropological perspective, while cultural growth is partially influenced by an anthropological perspective and ideological perspective. The development of Oriental Medical Tourism as a tourism commercialization for the regional economic effect suggests tourism products to incorporate anthropological view such as folk games, seasonal customs, music, arts, dance, and religions (Buddhism, Confucianism, Christianity, shamanism, etc.) with idealistic view, in instance, amusement parks, historical sites, museums, art galleries, and various designated tourist destinations. Sixth, it is found that tourism satisfaction of Oriental Medical Tourism products do not affect the properties of regional economic effects. Seventh, in respect of the tourism image of Oriental Medical Tourism products, emotional image and active image have an effect on economic growth among the properties of regional economic effects, while emotional image has an effect on cultural growth. The results also indicate that Oriental Medical Tourism consisting of cultural experiences, obtainment of different information, or affability of local people affects economic growth; developing tourism products utilizing public recognition of tourist sites, which is one of the components of active image and helping tourists spending less money should be considered. In addition, the results emphasize the significance of development of tourism products for Oriental Medical Tourism, which include cultural experiences, influencing cultural growth as emotional image, opportunities to obtain various kinds of information, and affability of local people.
As the significance of tourism products has been projected to seek for regional economic development, this study scrutinizes which factors influence tourists’ selection and consumption as well as local government and/or related industries’ planning/development of tourism products. The commercialization of tourism products utilizing Oriental Medical Tourism and development of tourism products as cultural resources will not only revitalize local tourism products but also affect the local economy as a high added value tourism product. The results of the study are as follows: First, according to the results of analyzing the effects of cultural tourism motivation, cultural tourism attributes, tourism satisfaction, and tourism image on economic growth among the properties of regional economic effects, each factor has an effect on economic growth. As shown in the consequences, it is expected that local taxation, consumption, and employment will be a beneficial opportunity for economic growth. Second, in results of analyzing the effects of cultural tourism motivation, cultural tourism attributes, tourism satisfaction, and tourism image on social growth among the features of regional economic effects, each factor affects social growth. As shown in the results, a sense of belonging and of community is improved; fulfillment and attachment are generated; interaction between local residents is predicted to be active. Third, according to the analyses of the effects of cultural tourism motivation, cultural tourism attributes, tourism satisfaction, and tourism image on cultural growth among the elements of regional economic effects, each factor influences cultural growth. As shown in the results, the interest and participation of local culture and arts, which indicate cultural growth, will increase; the creation, development, and cultivation of local culture will be conducted; the preservation and succession of traditional culture are expected. Fourth, the cultural motivation of Oriental Medical Tourism products is found to have an effect on economic growth among the attributes of regional economic effects. It can be seen that the experience of Oriental Medical Tourism should be made through appreciation of cultural relics which are cultural motivation, visit of museums and historical sites, observation of historical events, and appreciation of arts and crafts. Fifth, among regional economic effect properties of the cultural tourism properties of Oriental Medical Tourism products, economic growth is partially influenced by a biological perspective and anthropological perspective, while cultural growth is partially influenced by an anthropological perspective and ideological perspective. The development of Oriental Medical Tourism as a tourism commercialization for the regional economic effect suggests tourism products to incorporate anthropological view such as folk games, seasonal customs, music, arts, dance, and religions (Buddhism, Confucianism, Christianity, shamanism, etc.) with idealistic view, in instance, amusement parks, historical sites, museums, art galleries, and various designated tourist destinations. Sixth, it is found that tourism satisfaction of Oriental Medical Tourism products do not affect the properties of regional economic effects. Seventh, in respect of the tourism image of Oriental Medical Tourism products, emotional image and active image have an effect on economic growth among the properties of regional economic effects, while emotional image has an effect on cultural growth. The results also indicate that Oriental Medical Tourism consisting of cultural experiences, obtainment of different information, or affability of local people affects economic growth; developing tourism products utilizing public recognition of tourist sites, which is one of the components of active image and helping tourists spending less money should be considered. In addition, the results emphasize the significance of development of tourism products for Oriental Medical Tourism, which include cultural experiences, influencing cultural growth as emotional image, opportunities to obtain various kinds of information, and affability of local people.
주제어
#regional economic effects Oriental Medical Tourism product
학위논문 정보
저자
박춘규
학위수여기관
공주대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
통합의료관광디자인학과
지도교수
이용근
발행연도
2021
키워드
regional economic effects Oriental Medical Tourism product
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