충청남도 농촌융복합산업 인증사업자의 특성에 따른 사업성과 분석 An Analysis of the Business Performance according to the Characteristics of the Rural Convergence Industry Certification Business in Chungcheongnam-do원문보기
농업소득은 2003년 10,572천 원에서 2019년에는 10,261천 원으로 영농기술 발전, 기계화 등에도 불구하고 오히려 311천 원이 줄었다. 농촌융복합산업은 1차 산업만으로는 농업의 부가가치를 높일 수 없다는 한계를 극복하기 위해 2013년부터 본격화 되었으며, 지금도 정부 주요정책으로 추진하고 있다. 농촌융복합산업의 목적은 농특산물 등 1차 산업을 바탕으로 제조·가공의 2차 산업과 체험·관광 서비스 등 3차 산업의 융복합을 통해 새로운 부가가치와 지역의 일자리를 창출함으로써 지역경제를 활성화하는데 있다. 정부는 「농촌융복합산업 육성 및 지원에 관한 법률」을 제정(2014년 6월)하여, 농촌융복합산업사업자를 육성하였다. 그 결과 전국의 인증사업자 수는 2015년 12월말 802개에서 2019년 12월말 1,624개로 200% 이상 크게 증가하였다. 충청남도는 2011년에 전국 최초로 충남연구원에 6차산업센터를 설치하여 농촌융복합산업을 위한 다양한 정책을 지원하고 있다. 충청남도의 농촌융복합산업인증사업자 수는 2015년 64개에서 2019년 172개소로 크게 증가했다. 인증사업자 수는 단기간의 양적 팽창, 농촌융복합산업에 대한 인지도 향상에는 성공하였다. 그러나, 인증사업자의 특성을 파악하여 정책을 개선하고 반영하려는 노력은 상대적으로 미흡했다. 이 연구는 농촌융복합산업 사업자 인증제도의 지원정책 및 현황에 대해 파악했다. 그리고, 충남 농촌융복합산업 135개 인증사업자의 특성(시군, 성별, 사업자 형태, 농촌융복합산업유형, 보조사업 지원 유무, 대표자 연령, 경영체 운영기간, ...
국문초록(요약)
농업소득은 2003년 10,572천 원에서 2019년에는 10,261천 원으로 영농기술 발전, 기계화 등에도 불구하고 오히려 311천 원이 줄었다. 농촌융복합산업은 1차 산업만으로는 농업의 부가가치를 높일 수 없다는 한계를 극복하기 위해 2013년부터 본격화 되었으며, 지금도 정부 주요정책으로 추진하고 있다. 농촌융복합산업의 목적은 농특산물 등 1차 산업을 바탕으로 제조·가공의 2차 산업과 체험·관광 서비스 등 3차 산업의 융복합을 통해 새로운 부가가치와 지역의 일자리를 창출함으로써 지역경제를 활성화하는데 있다. 정부는 「농촌융복합산업 육성 및 지원에 관한 법률」을 제정(2014년 6월)하여, 농촌융복합산업사업자를 육성하였다. 그 결과 전국의 인증사업자 수는 2015년 12월말 802개에서 2019년 12월말 1,624개로 200% 이상 크게 증가하였다. 충청남도는 2011년에 전국 최초로 충남연구원에 6차산업센터를 설치하여 농촌융복합산업을 위한 다양한 정책을 지원하고 있다. 충청남도의 농촌융복합산업인증사업자 수는 2015년 64개에서 2019년 172개소로 크게 증가했다. 인증사업자 수는 단기간의 양적 팽창, 농촌융복합산업에 대한 인지도 향상에는 성공하였다. 그러나, 인증사업자의 특성을 파악하여 정책을 개선하고 반영하려는 노력은 상대적으로 미흡했다. 이 연구는 농촌융복합산업 사업자 인증제도의 지원정책 및 현황에 대해 파악했다. 그리고, 충남 농촌융복합산업 135개 인증사업자의 특성(시군, 성별, 사업자 형태, 농촌융복합산업유형, 보조사업 지원 유무, 대표자 연령, 경영체 운영기간, 매출액 증가율, 일자리 증가율)과 사업성과 차이를 분석했다. 또한, 충남 농촌융복합산업의 한계 극복을 위해 바람직한 정책적, 학술적 개선방향을 제시하는데 목적이 있다. 연구대상 자료는 2019년 말 기준 충남의 농촌융복합산업 인증사업자 172개 경영체 중에서 2015년부터 2019년 5개년 동안 매출액과 일자리가 파악된 135개 경영체이다. 본 연구에서 인증사업자에 대한 사업성과 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 인증사업자의 사업장 소재지 지역(시‧군)은 경영체의 매출액과 일자리 증감에 통계적으로 유의미한 영향이 미치지 않는 것을 확인하였다. 둘째, 대표자의 성별은 경영체의 매출액과 일자리 증감에 통계적으로 유의미한 영향이 미치지 않는 것을 확인하였다. 셋째, 사업자 형태는 경영체의 매출액과 일자리 증감에 통계적으로 유의미한 영향이 미치지 않는 것을 확인하였다. 넷째, 융복합 형태는 경영체의 매출액과 일자리 증감에 통계적으로 유의미한 영향이 미치지 않는 것을 확인하였다. 다섯째, 보조사업 지원유무는 경영체의 매출액과 일자리 증감에 통계적으로 유의미한 영향이 미치지 않는 것을 확인하였다. 여섯째, 대표자의 연령대는 경영체의 매출액과 일자리 증감에 통계적으로 유의미한 영향이 미치지 않는 것을 확인하였다. 마지막으로, 사업체 운영기간은 경영체의 매출액 증가율에는 통계적으로 유의미한 영향이 미치는 것을 확인하였으며(p<0.05), 농촌융복합산업 인증사업자는 사업초반에 매출액 증가율이 이 크게 상승하는 것으로 분석되었다. 그리고 경영체의 운영기간이 길수록 매출액 증가률이 높아진다는 것을 확인하였다. 그러나, 운영기간은 일자리 증가률에는 통계적으로 유의미한 영향이 미치지 않는 것을 확인하였다. 결과적으로 농촌융복합산업 매출액 증가율에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 변인은 사업체의 운영기간이며, 사업초반에 매출액이 크게 상승하고, 사업체 운영기간이 길수록 연평균 매출액이 증가한다는 것을 확인할 수 있었다.
이러한 분석결과를 기본으로 충청남도 농촌융복합산업 문제점에 대한 개선방향을 제언하면 다음과 같다. 농촌융복합산업 기획‧관리 분야에서는 첫째,농촌융복합산업 전담조직의 구성과 중간지원 조직의 전문성 강화가 필요하다. 둘째. 농가․경영체의 농촌융복합산업 지원정책 접근성 확대 등을 위한 농촌융복합산업 지원체계(향토자원 및 전문가 관리시스템, 통합정보시스템 구축, 농식품 안전성 지원센터, 농산업 R&D 연구소 조성 등)의 정비가 필요하다. 전담인력 등 역량강화 분야에서는 첫째, 시군 담당공무원의 전문성을 높이면서 보조금 집행 감사에 대한 부담 완화와 인사상의 가점제 등을 도입할 필요가 있다. 둘째, 경영체에 대한 의무교육을 지속적으로 유지해야 하며, 부족한 경영마인드를 높이면서, 정부기관(지원기관)에 대한 높은 의존도를 줄이는 등 자립화를 강화해야 한다. 농촌융복합산업 성장기반 분야에서는 첫째, 기 구축된 가공시설의 활용도를 높이기 위한 위탁가공 활성화를 추진 등이 필요하다. 둘째, 최근 소비자 트렌드를 반영한 곤충산업 및 반려동물산업, 고령친화식품, 안전먹거리 기반 확대 등에 대한 신성장 산업기반조성이 필요해 보인다. 셋째, 곤충 등 신규 아이템을 활용한 체험프로그램 개발과 주요 집객 장소에 소규모 예산을 활용하여 작지만 즐거움과 볼거리가 있는 축제를 개발도 필요해 보인다. 농식품 경영체의 판로확대 분야에서는 첫째, 온라인 판매활성화 전략이 필요하다. 둘째, 안정적인 판로를 개척을 위한 바이어 초청 ‘식재료 직거래 박람회’ 등의 추진이 필요하다. 셋째, 스타트업 및 창업자들의 유통채널 개척 지원이 필요하다. 넷째, 유명 먹방 유튜브 등을 통한 농식품 판매활성화가 필요하다. 다섯째, 판매장을 설치하여 방문고객들에게 지역의 특산물 및 가공상품을 판매하는 것이 필요하다. 끝으로, 수출전반에 대한 지원이 필요하다. 마지막으로, 인증된 농촌 융합 산업에 대한 정책 지원 계획으로서, 첫째, 기업 경영진의 역량 강화를 위한 지원이 필요하다. 그만큼 경영교육이 늘어나면서 경영 노하우가 쌓이는 셈이다. 그러므로, 기업경영자의 역량강화를 위하여 교육프로그램이 필요하다. 경영진의 대표로서 역량을 강화할 수 있는 프로그램을 묶어 참여를 유도할 필요가 있다.현재 농림축산식품부와 농업관련 기관이 운영하는 교육프로그램은 물론 고용노동부, 산업통상자원부, 중소기업부 등의 다양한 교육사업에 대한 참여 활성화도 필요하다. 관리 및 관련 조직. 농업분야 이외의 다른 분야의 교육기회를 통해 경험을 쌓으면 경영자 대표에 대한 지식의 폭을 넓혀 사업영역의 다양성 확보, 신사업 선도, 농업 융합 등을 도모할 수 있다. 둘째, 경영진의 비전과 장기적인 경영계획이 없을 경우 경영교육이 늘어나더라도 경영성과의 실질적인 향상을 기대하기 어렵다. 따라서, 각 기업에 전문가를 배치하여 비전 및 장기 운영 계획을 수립할 수 있도록 정부 차원의 지원이 필요하다. 셋째, 인증 받은 사업자에 대해 성장단계별(초기단계, 성장단계, 성숙단계) 맞춤형 정책지원을 강화하여 지역사회에 대한 리더로서의 역할을 강화할 필요가 있다. 이를 통해 잃어버린 농촌공동체를 회복할 수단으로 활용해야 한다. 경영체에 대한 맞춤형 정책지원을 위해서는 경영체의 유형에 따른 특성들을 고려할 필요가 있다. 생애주기별 맞춤형 지원을 위해 창업→성장→확장→성숙→포화→쇠퇴 단계에 따른 선 S/W, 후 H/W 의 맞춤형 지원이 필요하다. 또한, 농촌융복합산업 인증사업자에 대한 충청남도의 지원체계로서 첫째, 농촌 융합 산업 관리를위한 DB 구축이 필요하다. 둘째, 충청남도 농촌 융합 산업의 중장기 발전 방안 마련이 필요하다. 셋째, 중급 지원 조직의 인적 역량 강화와 인력 확대가 필요하다. 넷째, 충청남도 농촌 융합 지원 센터 평가 제도 도입이 필요하다
국문초록(요약)
농업소득은 2003년 10,572천 원에서 2019년에는 10,261천 원으로 영농기술 발전, 기계화 등에도 불구하고 오히려 311천 원이 줄었다. 농촌융복합산업은 1차 산업만으로는 농업의 부가가치를 높일 수 없다는 한계를 극복하기 위해 2013년부터 본격화 되었으며, 지금도 정부 주요정책으로 추진하고 있다. 농촌융복합산업의 목적은 농특산물 등 1차 산업을 바탕으로 제조·가공의 2차 산업과 체험·관광 서비스 등 3차 산업의 융복합을 통해 새로운 부가가치와 지역의 일자리를 창출함으로써 지역경제를 활성화하는데 있다. 정부는 「농촌융복합산업 육성 및 지원에 관한 법률」을 제정(2014년 6월)하여, 농촌융복합산업사업자를 육성하였다. 그 결과 전국의 인증사업자 수는 2015년 12월말 802개에서 2019년 12월말 1,624개로 200% 이상 크게 증가하였다. 충청남도는 2011년에 전국 최초로 충남연구원에 6차산업센터를 설치하여 농촌융복합산업을 위한 다양한 정책을 지원하고 있다. 충청남도의 농촌융복합산업인증사업자 수는 2015년 64개에서 2019년 172개소로 크게 증가했다. 인증사업자 수는 단기간의 양적 팽창, 농촌융복합산업에 대한 인지도 향상에는 성공하였다. 그러나, 인증사업자의 특성을 파악하여 정책을 개선하고 반영하려는 노력은 상대적으로 미흡했다. 이 연구는 농촌융복합산업 사업자 인증제도의 지원정책 및 현황에 대해 파악했다. 그리고, 충남 농촌융복합산업 135개 인증사업자의 특성(시군, 성별, 사업자 형태, 농촌융복합산업유형, 보조사업 지원 유무, 대표자 연령, 경영체 운영기간, 매출액 증가율, 일자리 증가율)과 사업성과 차이를 분석했다. 또한, 충남 농촌융복합산업의 한계 극복을 위해 바람직한 정책적, 학술적 개선방향을 제시하는데 목적이 있다. 연구대상 자료는 2019년 말 기준 충남의 농촌융복합산업 인증사업자 172개 경영체 중에서 2015년부터 2019년 5개년 동안 매출액과 일자리가 파악된 135개 경영체이다. 본 연구에서 인증사업자에 대한 사업성과 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 인증사업자의 사업장 소재지 지역(시‧군)은 경영체의 매출액과 일자리 증감에 통계적으로 유의미한 영향이 미치지 않는 것을 확인하였다. 둘째, 대표자의 성별은 경영체의 매출액과 일자리 증감에 통계적으로 유의미한 영향이 미치지 않는 것을 확인하였다. 셋째, 사업자 형태는 경영체의 매출액과 일자리 증감에 통계적으로 유의미한 영향이 미치지 않는 것을 확인하였다. 넷째, 융복합 형태는 경영체의 매출액과 일자리 증감에 통계적으로 유의미한 영향이 미치지 않는 것을 확인하였다. 다섯째, 보조사업 지원유무는 경영체의 매출액과 일자리 증감에 통계적으로 유의미한 영향이 미치지 않는 것을 확인하였다. 여섯째, 대표자의 연령대는 경영체의 매출액과 일자리 증감에 통계적으로 유의미한 영향이 미치지 않는 것을 확인하였다. 마지막으로, 사업체 운영기간은 경영체의 매출액 증가율에는 통계적으로 유의미한 영향이 미치는 것을 확인하였으며(p<0.05), 농촌융복합산업 인증사업자는 사업초반에 매출액 증가율이 이 크게 상승하는 것으로 분석되었다. 그리고 경영체의 운영기간이 길수록 매출액 증가률이 높아진다는 것을 확인하였다. 그러나, 운영기간은 일자리 증가률에는 통계적으로 유의미한 영향이 미치지 않는 것을 확인하였다. 결과적으로 농촌융복합산업 매출액 증가율에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 변인은 사업체의 운영기간이며, 사업초반에 매출액이 크게 상승하고, 사업체 운영기간이 길수록 연평균 매출액이 증가한다는 것을 확인할 수 있었다.
이러한 분석결과를 기본으로 충청남도 농촌융복합산업 문제점에 대한 개선방향을 제언하면 다음과 같다. 농촌융복합산업 기획‧관리 분야에서는 첫째,농촌융복합산업 전담조직의 구성과 중간지원 조직의 전문성 강화가 필요하다. 둘째. 농가․경영체의 농촌융복합산업 지원정책 접근성 확대 등을 위한 농촌융복합산업 지원체계(향토자원 및 전문가 관리시스템, 통합정보시스템 구축, 농식품 안전성 지원센터, 농산업 R&D 연구소 조성 등)의 정비가 필요하다. 전담인력 등 역량강화 분야에서는 첫째, 시군 담당공무원의 전문성을 높이면서 보조금 집행 감사에 대한 부담 완화와 인사상의 가점제 등을 도입할 필요가 있다. 둘째, 경영체에 대한 의무교육을 지속적으로 유지해야 하며, 부족한 경영마인드를 높이면서, 정부기관(지원기관)에 대한 높은 의존도를 줄이는 등 자립화를 강화해야 한다. 농촌융복합산업 성장기반 분야에서는 첫째, 기 구축된 가공시설의 활용도를 높이기 위한 위탁가공 활성화를 추진 등이 필요하다. 둘째, 최근 소비자 트렌드를 반영한 곤충산업 및 반려동물산업, 고령친화식품, 안전먹거리 기반 확대 등에 대한 신성장 산업기반조성이 필요해 보인다. 셋째, 곤충 등 신규 아이템을 활용한 체험프로그램 개발과 주요 집객 장소에 소규모 예산을 활용하여 작지만 즐거움과 볼거리가 있는 축제를 개발도 필요해 보인다. 농식품 경영체의 판로확대 분야에서는 첫째, 온라인 판매활성화 전략이 필요하다. 둘째, 안정적인 판로를 개척을 위한 바이어 초청 ‘식재료 직거래 박람회’ 등의 추진이 필요하다. 셋째, 스타트업 및 창업자들의 유통채널 개척 지원이 필요하다. 넷째, 유명 먹방 유튜브 등을 통한 농식품 판매활성화가 필요하다. 다섯째, 판매장을 설치하여 방문고객들에게 지역의 특산물 및 가공상품을 판매하는 것이 필요하다. 끝으로, 수출전반에 대한 지원이 필요하다. 마지막으로, 인증된 농촌 융합 산업에 대한 정책 지원 계획으로서, 첫째, 기업 경영진의 역량 강화를 위한 지원이 필요하다. 그만큼 경영교육이 늘어나면서 경영 노하우가 쌓이는 셈이다. 그러므로, 기업경영자의 역량강화를 위하여 교육프로그램이 필요하다. 경영진의 대표로서 역량을 강화할 수 있는 프로그램을 묶어 참여를 유도할 필요가 있다.현재 농림축산식품부와 농업관련 기관이 운영하는 교육프로그램은 물론 고용노동부, 산업통상자원부, 중소기업부 등의 다양한 교육사업에 대한 참여 활성화도 필요하다. 관리 및 관련 조직. 농업분야 이외의 다른 분야의 교육기회를 통해 경험을 쌓으면 경영자 대표에 대한 지식의 폭을 넓혀 사업영역의 다양성 확보, 신사업 선도, 농업 융합 등을 도모할 수 있다. 둘째, 경영진의 비전과 장기적인 경영계획이 없을 경우 경영교육이 늘어나더라도 경영성과의 실질적인 향상을 기대하기 어렵다. 따라서, 각 기업에 전문가를 배치하여 비전 및 장기 운영 계획을 수립할 수 있도록 정부 차원의 지원이 필요하다. 셋째, 인증 받은 사업자에 대해 성장단계별(초기단계, 성장단계, 성숙단계) 맞춤형 정책지원을 강화하여 지역사회에 대한 리더로서의 역할을 강화할 필요가 있다. 이를 통해 잃어버린 농촌공동체를 회복할 수단으로 활용해야 한다. 경영체에 대한 맞춤형 정책지원을 위해서는 경영체의 유형에 따른 특성들을 고려할 필요가 있다. 생애주기별 맞춤형 지원을 위해 창업→성장→확장→성숙→포화→쇠퇴 단계에 따른 선 S/W, 후 H/W 의 맞춤형 지원이 필요하다. 또한, 농촌융복합산업 인증사업자에 대한 충청남도의 지원체계로서 첫째, 농촌 융합 산업 관리를위한 DB 구축이 필요하다. 둘째, 충청남도 농촌 융합 산업의 중장기 발전 방안 마련이 필요하다. 셋째, 중급 지원 조직의 인적 역량 강화와 인력 확대가 필요하다. 넷째, 충청남도 농촌 융합 지원 센터 평가 제도 도입이 필요하다
Agricultural average income per year decreased by 311,000 won from 10,572,000 won in 2003 to 10,261,000 won in 2019, despite the development of farming technology and mechanization. The rural convergence industry has been in full swing since 2013 to overcome the limitation that the...
ABSTRACT
Agricultural average income per year decreased by 311,000 won from 10,572,000 won in 2003 to 10,261,000 won in 2019, despite the development of farming technology and mechanization. The rural convergence industry has been in full swing since 2013 to overcome the limitation that the first industry alone cannot increase the added value of agriculture, and it is still being promoted as a major government policy. The purpose of the rural convergence industry is to revitalize the local economy by creating new added value and local jobs through the convergence of manufacturing and processing secondary industries and third industries such as experience and tourism services based on primary industries such as agricultural products. The government enacted the 「Act on Fostering and Supporting the Rural Convergence Industry」 (June 2014) and fostered rural convergence industry business operators. As a result, the number of certified businesses nationwide increased by more than 200% from 802 at the end of December 2015 to 1,624 at the end of December 2019.
Chungcheongnam-do established the 6th Industrial Center in Chungnam Research Institute for the first time in the nation in 2011 to support various policies for the rural convergence industry. The number of rural convergence industry certification businesses in Chungcheongnam-do has increased significantly from 64 in 2015 to 172 in 2019. The number of certified businesses succeeded in increasing the awareness of the rural convergence industry and quantitative expansion in the short term. However, efforts to improve and reflect policies by identifying the characteristics of certification providers were relatively insufficient.
This study investigated the support policy and status of the Rural Convergence Industry Business Certification System. And, the characteristics of 135 certified businesses in rural convergence industry in Chungnam (city, gender, type of business, type of rural convergence industry, support for auxiliary business, age of representative, period of operation of management, sales growth rate, job growth rate) and business performance were analyzed. It is also aimed at presenting desirable policy and academic improvement directions for overcoming the limitations of the rural convergence industry in Chungnam. The data of the study were 135 managers whose sales and jobs were identified for five years from 2015 to 2019 among 172 business entities certified by rural convergence industry in Chungnam as of the end of 2019.
In this study, the results of the business performance analysis for certification providers are as follows: First, it was confirmed that the area of the workplace location of the certified business operator (city/gun) did not have a statistically significant effect on the sales and job increase and decrease of the management body. Second, it was confirmed that the gender of the representative did not have a statistically significant effect on the sales and job growth of the management. Third, it was confirmed that the type of business operator did not have a statistically significant effect on the sales and job growth of the management. Fourth, it was confirmed that the form of convergence did not have a statistically significant effect on the increase or decrease of sales and jobs of the management. Fifth, it was confirmed that the presence or absence of support for the subsidiary project did not have a statistically significant effect on the increase or decrease of sales and jobs of the management. Sixth, it was confirmed that the age group of the representative did not have a statistically significant effect on the sales and job growth of the management. Finally, it was confirmed that the period of operation of the business had a statistically significant effect on the sales growth rate of the management (p<0.05) and that the sales growth rate of the certified rural convergence industry increased significantly at the beginning of the project. And It was also confirmed that the longer the operating period of the management, the higher the rate of increase or decrease in sales. However, it was confirmed that the operation period did not have a statistically significant effect on the increase rate of jobs.
As a result, it was confirmed that the variable that had a statistically significant effect on the growth rate of sales of the rural convergence industry was the operating period of the business, the sales increased significantly at the beginning of the business, and the average annual sales increased as the business operation period increased. Based on the results of this analysis, suggestions for improvement of problems in Chungcheongnam-do rural convergence industry are as follows.
In the field of planning and management of the rural convergence industry, First, it is necessary to form an organization dedicated to the rural convergence industry and strengthen the expertise of the intermediate support organization. Second, the improvement of the rural convergence industry support system (local resources and expert management system, integrated information system construction, agricultural food safety support center, and the creation of R&D research institutes in the agricultural industry) is necessary.
In the field of capacity building such as dedicated personnel, First, it is necessary to introduce the burden of subsidy execution audit and the personnel addition system while enhancing the expertise of the city government officials. Second, it is necessary to continuously maintain compulsory education for management and strengthen self-reliance, such as increasing the lack of management mindset and reducing high dependence on government agencies (supporting organizations). In the field of growth base for the rural convergence industry, First, it is necessary to promote consignment processing to increase the utilization of established processing facilities. Second, it seems necessary to create a foundation for a new growth industry for the insect industry, companion animal industry, aged-friendly food, and safe food base that reflect the recent consumer trends. Third, it seems necessary to develop an experience program using new items such as insects, and to develop a small but enjoyable and enjoyable festival by utilizing a small budget for major tourist locations. In the field of expanding the market of agri-food management, First, online sales activation strategy is needed. Second, it is necessary to promote the invitation of buyers to open a stable market, such as the 'Food Materials Direct Trade Fair'. Third, it is necessary to support start-up and founders to pioneer distribution channels. Fourth, it is necessary to revitalize the sales of agri-food through famous eating and drinking Youtube. Fifth, it is necessary to sell local specialties and processed products to visiting customers by setting up a sales place. Finally, support for overall exports is needed.
Finally, as a policy support plan for the certified rural convergence industry. First, there is a need for support to strengthen the capabilities of the corporation management. This means that management know-how is accumulated as the number of management training of the management company increases. Therefore, the education program is needed to improve the competence of the managers who manage the corporation. It is necessary to encourage participation by grouping programs that can strengthen competence as a representative of the management. Currently, it is necessary not only to participate in education programs run by the Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs and agriculture-related institutions, but also to promote participation in various education projects by the Ministry of Employment and Labor, the Ministry of Trade, Industry and Energy, the Small and Medium Business Administration, and related organizations. If you gain experience through educational opportunities in other fields other than the agricultural field, the knowledge of the representatives of the management can be expanded to secure diversity in business areas, lead new businesses, and converge agriculture. Second, If there is no vision and long-term management plan of the management, it is difficult to expect a substantial increase in management performance even if the number of management training increases. Therefore, it is necessary to provide assistance at the level of the government so that experts can be assigned to each corporation to establish a vision and long-term operation plan. Third, It is necessary to reinforce the role of a leader in the local community by strengthening customized policy support for each growth stage (initial stage, growth stage, and maturity stage) for certified businesses. In order to provide customized policy support for a management entity, it is necessary to consider the characteristics of the management entity. For customized support for each life cycle, it is necessary to provide customized support for the first S/W and later H/W according to the stages of startup → growth → expansion → maturity → saturation → decline.
In addition, as a support system of Chungcheongnam-do for certified businesses for rural convergence industry.
ABSTRACT
Agricultural average income per year decreased by 311,000 won from 10,572,000 won in 2003 to 10,261,000 won in 2019, despite the development of farming technology and mechanization. The rural convergence industry has been in full swing since 2013 to overcome the limitation that the first industry alone cannot increase the added value of agriculture, and it is still being promoted as a major government policy. The purpose of the rural convergence industry is to revitalize the local economy by creating new added value and local jobs through the convergence of manufacturing and processing secondary industries and third industries such as experience and tourism services based on primary industries such as agricultural products. The government enacted the 「Act on Fostering and Supporting the Rural Convergence Industry」 (June 2014) and fostered rural convergence industry business operators. As a result, the number of certified businesses nationwide increased by more than 200% from 802 at the end of December 2015 to 1,624 at the end of December 2019.
Chungcheongnam-do established the 6th Industrial Center in Chungnam Research Institute for the first time in the nation in 2011 to support various policies for the rural convergence industry. The number of rural convergence industry certification businesses in Chungcheongnam-do has increased significantly from 64 in 2015 to 172 in 2019. The number of certified businesses succeeded in increasing the awareness of the rural convergence industry and quantitative expansion in the short term. However, efforts to improve and reflect policies by identifying the characteristics of certification providers were relatively insufficient.
This study investigated the support policy and status of the Rural Convergence Industry Business Certification System. And, the characteristics of 135 certified businesses in rural convergence industry in Chungnam (city, gender, type of business, type of rural convergence industry, support for auxiliary business, age of representative, period of operation of management, sales growth rate, job growth rate) and business performance were analyzed. It is also aimed at presenting desirable policy and academic improvement directions for overcoming the limitations of the rural convergence industry in Chungnam. The data of the study were 135 managers whose sales and jobs were identified for five years from 2015 to 2019 among 172 business entities certified by rural convergence industry in Chungnam as of the end of 2019.
In this study, the results of the business performance analysis for certification providers are as follows: First, it was confirmed that the area of the workplace location of the certified business operator (city/gun) did not have a statistically significant effect on the sales and job increase and decrease of the management body. Second, it was confirmed that the gender of the representative did not have a statistically significant effect on the sales and job growth of the management. Third, it was confirmed that the type of business operator did not have a statistically significant effect on the sales and job growth of the management. Fourth, it was confirmed that the form of convergence did not have a statistically significant effect on the increase or decrease of sales and jobs of the management. Fifth, it was confirmed that the presence or absence of support for the subsidiary project did not have a statistically significant effect on the increase or decrease of sales and jobs of the management. Sixth, it was confirmed that the age group of the representative did not have a statistically significant effect on the sales and job growth of the management. Finally, it was confirmed that the period of operation of the business had a statistically significant effect on the sales growth rate of the management (p<0.05) and that the sales growth rate of the certified rural convergence industry increased significantly at the beginning of the project. And It was also confirmed that the longer the operating period of the management, the higher the rate of increase or decrease in sales. However, it was confirmed that the operation period did not have a statistically significant effect on the increase rate of jobs.
As a result, it was confirmed that the variable that had a statistically significant effect on the growth rate of sales of the rural convergence industry was the operating period of the business, the sales increased significantly at the beginning of the business, and the average annual sales increased as the business operation period increased. Based on the results of this analysis, suggestions for improvement of problems in Chungcheongnam-do rural convergence industry are as follows.
In the field of planning and management of the rural convergence industry, First, it is necessary to form an organization dedicated to the rural convergence industry and strengthen the expertise of the intermediate support organization. Second, the improvement of the rural convergence industry support system (local resources and expert management system, integrated information system construction, agricultural food safety support center, and the creation of R&D research institutes in the agricultural industry) is necessary.
In the field of capacity building such as dedicated personnel, First, it is necessary to introduce the burden of subsidy execution audit and the personnel addition system while enhancing the expertise of the city government officials. Second, it is necessary to continuously maintain compulsory education for management and strengthen self-reliance, such as increasing the lack of management mindset and reducing high dependence on government agencies (supporting organizations). In the field of growth base for the rural convergence industry, First, it is necessary to promote consignment processing to increase the utilization of established processing facilities. Second, it seems necessary to create a foundation for a new growth industry for the insect industry, companion animal industry, aged-friendly food, and safe food base that reflect the recent consumer trends. Third, it seems necessary to develop an experience program using new items such as insects, and to develop a small but enjoyable and enjoyable festival by utilizing a small budget for major tourist locations. In the field of expanding the market of agri-food management, First, online sales activation strategy is needed. Second, it is necessary to promote the invitation of buyers to open a stable market, such as the 'Food Materials Direct Trade Fair'. Third, it is necessary to support start-up and founders to pioneer distribution channels. Fourth, it is necessary to revitalize the sales of agri-food through famous eating and drinking Youtube. Fifth, it is necessary to sell local specialties and processed products to visiting customers by setting up a sales place. Finally, support for overall exports is needed.
Finally, as a policy support plan for the certified rural convergence industry. First, there is a need for support to strengthen the capabilities of the corporation management. This means that management know-how is accumulated as the number of management training of the management company increases. Therefore, the education program is needed to improve the competence of the managers who manage the corporation. It is necessary to encourage participation by grouping programs that can strengthen competence as a representative of the management. Currently, it is necessary not only to participate in education programs run by the Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs and agriculture-related institutions, but also to promote participation in various education projects by the Ministry of Employment and Labor, the Ministry of Trade, Industry and Energy, the Small and Medium Business Administration, and related organizations. If you gain experience through educational opportunities in other fields other than the agricultural field, the knowledge of the representatives of the management can be expanded to secure diversity in business areas, lead new businesses, and converge agriculture. Second, If there is no vision and long-term management plan of the management, it is difficult to expect a substantial increase in management performance even if the number of management training increases. Therefore, it is necessary to provide assistance at the level of the government so that experts can be assigned to each corporation to establish a vision and long-term operation plan. Third, It is necessary to reinforce the role of a leader in the local community by strengthening customized policy support for each growth stage (initial stage, growth stage, and maturity stage) for certified businesses. In order to provide customized policy support for a management entity, it is necessary to consider the characteristics of the management entity. For customized support for each life cycle, it is necessary to provide customized support for the first S/W and later H/W according to the stages of startup → growth → expansion → maturity → saturation → decline.
In addition, as a support system of Chungcheongnam-do for certified businesses for rural convergence industry.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.