본 논문은 학습자 중심적 매체인 디지털교과서를 활용하여 미술과 e-포트폴리오 수업의 방안을 제안하고, 교육적 활용 가능성을 모색하는 것에 목적을 두고 있다. 온라인 개학과 비대면 수업의 갑작스러운 시행으로 인한 실기 체험 분야인 미술 교육 현장의 현실적인 어려움, 정부에서 단계적으로 추진하고 있는 정보화 계획의 일환인 디지털교과서의 미술 교육적 가능성, 그리고 변화하는 학습자의 특성 등을 배경으로 하여 미술 디지털교과서 개발을 가정하고 e-포트폴리오 활용 미술 수업의 구체적인 방향을 설정했다. 이론적 배경에서는 e-포트폴리오의 미술 교육적 의의를 알아보고, 문헌 조사와 정책 흐름, 그리고 해외 사례 탐색을 통해 미술 디지털교과서와 e-포트폴리오를 연계해야 할 필요성을 제시하고 있다. 이를 토대로 4장에서는 수업 개발의 방향성을 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 학습자 스스로 학습의 목표를 설정하고 명확한 기준을 세워서 학습의 과정에서 증거를 선택하여 포함시킬 수 있도록 설계되어야 한다. 둘째, 자기반성과 자기평가를 포함하여 학습자 스스로가 자신의 성취를 체감할 수 있도록 계획되어야 한다. 셋째, 학습 과정에서 활발한 상호작용을 염두에 두고 스마트 기기의 장점을 살리는 기능을 적극적으로 수업에 활용해야 한다. 방향을 설정한 다음 기존에 한국교육학술정보원(KERIS)에서 제공하고 있는 타 교과의 디지털교과서 기능을 분석했다. 그 결과 디지털교과서가 학습자의 직접적인 조작을 염두에 두고 설계된 학습자 주도적인 매체라는 것을 알 수 있었다. 그리고 미술 디지털교과서와 미술과 e-포트폴리오를 위해 추가해야 할 기능을 발상 기능, 편집 기능, 전시 기능 3가지로 나누어 제안하고 있다. 현재 미술 디지털교과서가 존재하지 않기 때문에 본 연구에서는 향후 개발에 고려해야 할 기능의 제안과 함께 구체적인 애플리케이션이나 사이트에 대한 정보를 포함해서 현재의 온라인·스마트 기기 기반의 학습 상황에서도 미술 수업에 활용할 수 있도록 돕고자 했다. 다음으로, 본 연구에서는 디지털교과서의 기능을 활용한 미술과 e-포트폴리오 활용 수업을 제안하기 위해서 ...
본 논문은 학습자 중심적 매체인 디지털교과서를 활용하여 미술과 e-포트폴리오 수업의 방안을 제안하고, 교육적 활용 가능성을 모색하는 것에 목적을 두고 있다. 온라인 개학과 비대면 수업의 갑작스러운 시행으로 인한 실기 체험 분야인 미술 교육 현장의 현실적인 어려움, 정부에서 단계적으로 추진하고 있는 정보화 계획의 일환인 디지털교과서의 미술 교육적 가능성, 그리고 변화하는 학습자의 특성 등을 배경으로 하여 미술 디지털교과서 개발을 가정하고 e-포트폴리오 활용 미술 수업의 구체적인 방향을 설정했다. 이론적 배경에서는 e-포트폴리오의 미술 교육적 의의를 알아보고, 문헌 조사와 정책 흐름, 그리고 해외 사례 탐색을 통해 미술 디지털교과서와 e-포트폴리오를 연계해야 할 필요성을 제시하고 있다. 이를 토대로 4장에서는 수업 개발의 방향성을 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 학습자 스스로 학습의 목표를 설정하고 명확한 기준을 세워서 학습의 과정에서 증거를 선택하여 포함시킬 수 있도록 설계되어야 한다. 둘째, 자기반성과 자기평가를 포함하여 학습자 스스로가 자신의 성취를 체감할 수 있도록 계획되어야 한다. 셋째, 학습 과정에서 활발한 상호작용을 염두에 두고 스마트 기기의 장점을 살리는 기능을 적극적으로 수업에 활용해야 한다. 방향을 설정한 다음 기존에 한국교육학술정보원(KERIS)에서 제공하고 있는 타 교과의 디지털교과서 기능을 분석했다. 그 결과 디지털교과서가 학습자의 직접적인 조작을 염두에 두고 설계된 학습자 주도적인 매체라는 것을 알 수 있었다. 그리고 미술 디지털교과서와 미술과 e-포트폴리오를 위해 추가해야 할 기능을 발상 기능, 편집 기능, 전시 기능 3가지로 나누어 제안하고 있다. 현재 미술 디지털교과서가 존재하지 않기 때문에 본 연구에서는 향후 개발에 고려해야 할 기능의 제안과 함께 구체적인 애플리케이션이나 사이트에 대한 정보를 포함해서 현재의 온라인·스마트 기기 기반의 학습 상황에서도 미술 수업에 활용할 수 있도록 돕고자 했다. 다음으로, 본 연구에서는 디지털교과서의 기능을 활용한 미술과 e-포트폴리오 활용 수업을 제안하기 위해서 핵심 역량으로 ‘자기 주도적 미술학습 능력’을, 교수·학습방법으로는 ‘프로젝트 학습법’을 선정하였다. 그리고 디지털교과서와 e-포트폴리오가 공통적으로 학습자의 주도적인 탐구 과정과 활동에 중점을 두기 때문에, 학습자의 자기 주도적 탐색을 위해 학습자의 삶과 밀접한 연관을 지니는 수업 주제를 선정하고자 했다. 자유학기제나 자유학년제의 적용으로 인해 진로에 대해 탐색을 하는 중인 중학교 2학년으로 대상을 선정하였고, 수업의 주제를 ‘다양한 미술직업과 진로 탐색’으로 설정하였다. 선정한 내용을 토대로 수업지도안을 작성하고, 학생이 조작하고 있다고 가정한 가상의 태블릿 PC 화면을 단계별로 제시하여 개별 학생 활동과 활동에 필요한 기능을 구체적으로 설명하고 있다. 학생들이 접하는 세계와 활용 가능한 매체는 점차 확장되고 있다. 그렇기 때문에 교육의 매체 역시 변화하려는 노력이 필요하다. 본 연구를 통해 변화하는 시대에 발맞추어 확장될 교육 매체의 미래에 미술 디지털교과서의 교육적 필요성을 주장하며, 학습자의 자기 주도적인 탐구와 활동을 지원하는 e-포트폴리오의 교육적 가능성을 제안함으로써 향후 실제 스마트기기 기반 미술 교육 프로그램 개발과 연구에 보탬이 될 수 있기를 희망한다.
본 논문은 학습자 중심적 매체인 디지털교과서를 활용하여 미술과 e-포트폴리오 수업의 방안을 제안하고, 교육적 활용 가능성을 모색하는 것에 목적을 두고 있다. 온라인 개학과 비대면 수업의 갑작스러운 시행으로 인한 실기 체험 분야인 미술 교육 현장의 현실적인 어려움, 정부에서 단계적으로 추진하고 있는 정보화 계획의 일환인 디지털교과서의 미술 교육적 가능성, 그리고 변화하는 학습자의 특성 등을 배경으로 하여 미술 디지털교과서 개발을 가정하고 e-포트폴리오 활용 미술 수업의 구체적인 방향을 설정했다. 이론적 배경에서는 e-포트폴리오의 미술 교육적 의의를 알아보고, 문헌 조사와 정책 흐름, 그리고 해외 사례 탐색을 통해 미술 디지털교과서와 e-포트폴리오를 연계해야 할 필요성을 제시하고 있다. 이를 토대로 4장에서는 수업 개발의 방향성을 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 학습자 스스로 학습의 목표를 설정하고 명확한 기준을 세워서 학습의 과정에서 증거를 선택하여 포함시킬 수 있도록 설계되어야 한다. 둘째, 자기반성과 자기평가를 포함하여 학습자 스스로가 자신의 성취를 체감할 수 있도록 계획되어야 한다. 셋째, 학습 과정에서 활발한 상호작용을 염두에 두고 스마트 기기의 장점을 살리는 기능을 적극적으로 수업에 활용해야 한다. 방향을 설정한 다음 기존에 한국교육학술정보원(KERIS)에서 제공하고 있는 타 교과의 디지털교과서 기능을 분석했다. 그 결과 디지털교과서가 학습자의 직접적인 조작을 염두에 두고 설계된 학습자 주도적인 매체라는 것을 알 수 있었다. 그리고 미술 디지털교과서와 미술과 e-포트폴리오를 위해 추가해야 할 기능을 발상 기능, 편집 기능, 전시 기능 3가지로 나누어 제안하고 있다. 현재 미술 디지털교과서가 존재하지 않기 때문에 본 연구에서는 향후 개발에 고려해야 할 기능의 제안과 함께 구체적인 애플리케이션이나 사이트에 대한 정보를 포함해서 현재의 온라인·스마트 기기 기반의 학습 상황에서도 미술 수업에 활용할 수 있도록 돕고자 했다. 다음으로, 본 연구에서는 디지털교과서의 기능을 활용한 미술과 e-포트폴리오 활용 수업을 제안하기 위해서 핵심 역량으로 ‘자기 주도적 미술학습 능력’을, 교수·학습방법으로는 ‘프로젝트 학습법’을 선정하였다. 그리고 디지털교과서와 e-포트폴리오가 공통적으로 학습자의 주도적인 탐구 과정과 활동에 중점을 두기 때문에, 학습자의 자기 주도적 탐색을 위해 학습자의 삶과 밀접한 연관을 지니는 수업 주제를 선정하고자 했다. 자유학기제나 자유학년제의 적용으로 인해 진로에 대해 탐색을 하는 중인 중학교 2학년으로 대상을 선정하였고, 수업의 주제를 ‘다양한 미술직업과 진로 탐색’으로 설정하였다. 선정한 내용을 토대로 수업지도안을 작성하고, 학생이 조작하고 있다고 가정한 가상의 태블릿 PC 화면을 단계별로 제시하여 개별 학생 활동과 활동에 필요한 기능을 구체적으로 설명하고 있다. 학생들이 접하는 세계와 활용 가능한 매체는 점차 확장되고 있다. 그렇기 때문에 교육의 매체 역시 변화하려는 노력이 필요하다. 본 연구를 통해 변화하는 시대에 발맞추어 확장될 교육 매체의 미래에 미술 디지털교과서의 교육적 필요성을 주장하며, 학습자의 자기 주도적인 탐구와 활동을 지원하는 e-포트폴리오의 교육적 가능성을 제안함으로써 향후 실제 스마트기기 기반 미술 교육 프로그램 개발과 연구에 보탬이 될 수 있기를 희망한다.
This paper is aimed at proposing ways of art & e-portfolio classes and exploring possibility of educational utilization by utilizing a learner centered medium, digital textbooks. The specific direction of establishing e-portfolio using art classes is based on realistic difficulties of art education ...
This paper is aimed at proposing ways of art & e-portfolio classes and exploring possibility of educational utilization by utilizing a learner centered medium, digital textbooks. The specific direction of establishing e-portfolio using art classes is based on realistic difficulties of art education sites due to sudden implementation of online school opening and non-face-to-face classes, the artistic educational possibilities of digital textbooks, which are part of the government's information service plan, and the changing characteristics of learners. In theoretical background, it is necessary to examine e-portfolio’s art-educational significance, and to link art digital textbooks with e-portfolio through literature survey, policy flow, and overseas case search. Based on this, Chapter 4 set the direction of class development as follows. First, it is necessary to set the goal of learning by oneself and to set clear standard so that the evidence can be selected and included in the course of learning. Second, it should be planned that learners can experience their own achievement including self-reflection and self-evaluation. Third, utilizing the advantages of smart devices should be actively used in the class with having active interaction in mind in the learning process. After setting the direction, this study analyzed about digital textbook function of other subjects which is already provided by KERIS. As a result, it was found that digital textbooks are learner-led media designed with direct manipulation of learners in mind. And it proposes the functions which should be added for art digital textbooks and e-portfolio in three categories: ideating function, editing function, and exhibition function. Since there are no art digital textbooks, this study not only proposes functions to be considered in future development, but also helps to utilize them in current online and smart device-based learning situations, including information on specific applications or sites. Next, in this study, in order to propose classes to use the functions of digital textbooks and e-portfolio, 'self-directed art learning ability' was selected as the core competency and 'project learning method' as the method of teaching and learning. And because digital textbooks and e-portfolio are commonly focused on learners' leading inquiry process, this study tried to select a class topic closely related to learners' lives for learners' self-directed exploration. The subject of the class was set as 'Various Art Vocation and Career Exploration' by setting the grade as second year of middle school, who is exploring career paths due to the application of free semester system or free school year system. Lesson plan will be set on the basis of selected contents, and student-controlling virtual table PC screen will suggest and explain step by step student activities and functions in detail. As the world of students and utilizable media are gradually expanding, education media also do needs effort to change. Through this study, I hope to contribute to the development and research of actual smart device-based art education programs by asserting educational necessity of art digital textbooks in educational media’s future, which will be expanded in line with the changing times, and by proposing educational possibilities of e-portfolio supporting learners' self-directed exploration and activities.
This paper is aimed at proposing ways of art & e-portfolio classes and exploring possibility of educational utilization by utilizing a learner centered medium, digital textbooks. The specific direction of establishing e-portfolio using art classes is based on realistic difficulties of art education sites due to sudden implementation of online school opening and non-face-to-face classes, the artistic educational possibilities of digital textbooks, which are part of the government's information service plan, and the changing characteristics of learners. In theoretical background, it is necessary to examine e-portfolio’s art-educational significance, and to link art digital textbooks with e-portfolio through literature survey, policy flow, and overseas case search. Based on this, Chapter 4 set the direction of class development as follows. First, it is necessary to set the goal of learning by oneself and to set clear standard so that the evidence can be selected and included in the course of learning. Second, it should be planned that learners can experience their own achievement including self-reflection and self-evaluation. Third, utilizing the advantages of smart devices should be actively used in the class with having active interaction in mind in the learning process. After setting the direction, this study analyzed about digital textbook function of other subjects which is already provided by KERIS. As a result, it was found that digital textbooks are learner-led media designed with direct manipulation of learners in mind. And it proposes the functions which should be added for art digital textbooks and e-portfolio in three categories: ideating function, editing function, and exhibition function. Since there are no art digital textbooks, this study not only proposes functions to be considered in future development, but also helps to utilize them in current online and smart device-based learning situations, including information on specific applications or sites. Next, in this study, in order to propose classes to use the functions of digital textbooks and e-portfolio, 'self-directed art learning ability' was selected as the core competency and 'project learning method' as the method of teaching and learning. And because digital textbooks and e-portfolio are commonly focused on learners' leading inquiry process, this study tried to select a class topic closely related to learners' lives for learners' self-directed exploration. The subject of the class was set as 'Various Art Vocation and Career Exploration' by setting the grade as second year of middle school, who is exploring career paths due to the application of free semester system or free school year system. Lesson plan will be set on the basis of selected contents, and student-controlling virtual table PC screen will suggest and explain step by step student activities and functions in detail. As the world of students and utilizable media are gradually expanding, education media also do needs effort to change. Through this study, I hope to contribute to the development and research of actual smart device-based art education programs by asserting educational necessity of art digital textbooks in educational media’s future, which will be expanded in line with the changing times, and by proposing educational possibilities of e-portfolio supporting learners' self-directed exploration and activities.
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