본 논문은 소극장의 품질 특성 요인이 감정 지능을 통한 활성화 방안에 관해 알아보기 위해 변인들 간의 구조적 관계를 규명하고, 소극장의 품질 특성 요인이 감정 지능을 통해 활성화 요인에 어떤 영향을 미치는지에 대해 연구하였다. 연구 방법으로 첫째, 소극장의 특성 요인, 경북지역의 소극장 연혁 및 특징, 감정 지능의 개념 및 특성, 소극장 활성화 방안을 고찰하였다. 둘째, 연구 모형과 가설 설정하여, 셋째, 2020년 8월 1일부터 8월 31일까지 약 31일간에 거쳐 경북 지역에 거주하며, 소극장을 한 번 이상 관람한 고객을 대상으로 하여 설문조사를 실시하였다. 총 300부의 설문지를 배부하여 모두 회수되었으며, 미응답 등 성실하게 응답하지 않은 설문지 23부를 제외한 총 277부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 통계분석방법으로 ...
본 논문은 소극장의 품질 특성 요인이 감정 지능을 통한 활성화 방안에 관해 알아보기 위해 변인들 간의 구조적 관계를 규명하고, 소극장의 품질 특성 요인이 감정 지능을 통해 활성화 요인에 어떤 영향을 미치는지에 대해 연구하였다. 연구 방법으로 첫째, 소극장의 특성 요인, 경북지역의 소극장 연혁 및 특징, 감정 지능의 개념 및 특성, 소극장 활성화 방안을 고찰하였다. 둘째, 연구 모형과 가설 설정하여, 셋째, 2020년 8월 1일부터 8월 31일까지 약 31일간에 거쳐 경북 지역에 거주하며, 소극장을 한 번 이상 관람한 고객을 대상으로 하여 설문조사를 실시하였다. 총 300부의 설문지를 배부하여 모두 회수되었으며, 미응답 등 성실하게 응답하지 않은 설문지 23부를 제외한 총 277부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 통계분석방법으로 빈도분석, 신뢰도분석, 요인분석, 구조 방정식모형을 실시하였다. 연구 결과, 첫째, 소극장의 서비스 품질(유형성, 신뢰성, 반응성, 확신성, 공감성)이 감성 지능에 미치는 영향을 살펴보기 위해 SEM으로 검증 결과, 소극장의 서비스 품질의 유형성은 감정 기능에서의 사회적 인식을 제외한 나머지 요인과는 아무런 영향을 미치지 않는 것으로 나타났으며, 사회적 인식에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 두 번째로 소극장의 서비스 품질의 신뢰성과 반응성은 감정 지능에 모든 요인에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 세 번째로는 소극장의 서비스 품질에서 확신성과 공감성은 감정 지능에 모든 요인에 아무런 영향을 주지 않는 것으로 나타났다. 네 번째로는 고객의 감정 지능에서 자기 인식이 활성화 요인 중 재이용 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 추천 의도에는 아무런 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 다섯 번째로는 고객의 감정 지능에서 자기 관리와 사회적 인식은 활성화 모든 요인과는 아무런 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 마지막으로 고객의 감정 지능에서 관계 관리는 활성화 요인 중 재이용 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 추천 의도에는 아무런 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 바탕으로 현재 코로나 19와 같은 경제 불안의 시기에 지역별 소극장의 격차는 점차 심해지고 있으며, 앞으로 지역 소극장의 활성화를 위한 방안 및 새로운 청사진을 설립할 필요가 있는 것으로 사료된다.
본 논문은 소극장의 품질 특성 요인이 감정 지능을 통한 활성화 방안에 관해 알아보기 위해 변인들 간의 구조적 관계를 규명하고, 소극장의 품질 특성 요인이 감정 지능을 통해 활성화 요인에 어떤 영향을 미치는지에 대해 연구하였다. 연구 방법으로 첫째, 소극장의 특성 요인, 경북지역의 소극장 연혁 및 특징, 감정 지능의 개념 및 특성, 소극장 활성화 방안을 고찰하였다. 둘째, 연구 모형과 가설 설정하여, 셋째, 2020년 8월 1일부터 8월 31일까지 약 31일간에 거쳐 경북 지역에 거주하며, 소극장을 한 번 이상 관람한 고객을 대상으로 하여 설문조사를 실시하였다. 총 300부의 설문지를 배부하여 모두 회수되었으며, 미응답 등 성실하게 응답하지 않은 설문지 23부를 제외한 총 277부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 통계분석방법으로 빈도분석, 신뢰도분석, 요인분석, 구조 방정식모형을 실시하였다. 연구 결과, 첫째, 소극장의 서비스 품질(유형성, 신뢰성, 반응성, 확신성, 공감성)이 감성 지능에 미치는 영향을 살펴보기 위해 SEM으로 검증 결과, 소극장의 서비스 품질의 유형성은 감정 기능에서의 사회적 인식을 제외한 나머지 요인과는 아무런 영향을 미치지 않는 것으로 나타났으며, 사회적 인식에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 두 번째로 소극장의 서비스 품질의 신뢰성과 반응성은 감정 지능에 모든 요인에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 세 번째로는 소극장의 서비스 품질에서 확신성과 공감성은 감정 지능에 모든 요인에 아무런 영향을 주지 않는 것으로 나타났다. 네 번째로는 고객의 감정 지능에서 자기 인식이 활성화 요인 중 재이용 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 추천 의도에는 아무런 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 다섯 번째로는 고객의 감정 지능에서 자기 관리와 사회적 인식은 활성화 모든 요인과는 아무런 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 마지막으로 고객의 감정 지능에서 관계 관리는 활성화 요인 중 재이용 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 추천 의도에는 아무런 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 바탕으로 현재 코로나 19와 같은 경제 불안의 시기에 지역별 소극장의 격차는 점차 심해지고 있으며, 앞으로 지역 소극장의 활성화를 위한 방안 및 새로운 청사진을 설립할 필요가 있는 것으로 사료된다.
This study was aimed to investigate the structural relationship among variables of quality factors in little theaters so as to understand their activation plans by emotional intelligence and to review how the quality factors affected the activation plans by emotional intelligence. For study methods,...
This study was aimed to investigate the structural relationship among variables of quality factors in little theaters so as to understand their activation plans by emotional intelligence and to review how the quality factors affected the activation plans by emotional intelligence. For study methods, 1) characteristics of little theaters, history and characteristics of theaters in North Gyungsang Province, concept and characteristics of emotional intelligence, and their activation plans were reviewed; 2) the study model and hypotheses were established; and 3) a survey research was conducted from August 1st to 31st 2020 for a month in the subjects who lived in North Gyungsang Province and had ever visited little theaters at least once. A total of 300 copies of survey sheets were distributed and collected. 277 copies were used as the final analysis data excluding 23 copies of insincere answers such as non-response. With respect to the statistical methods, frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, and structural equation modeling were performed. As for the study results from SEM to review the effects of service qualities (tangibility, reliability, responsiveness, confidence, and sympathy) of little theaters on emotional intelligence, first, tangibility of little theaters did not show any impacts on the service quality factors excluding social recognition in the emotional intelligence which showed significant positive impact. Second, reliability and responsiveness among service qualities of little theaters showed the positive impacts on all the factors of emotional intelligence, significantly. Third, confidence and sympathy among service qualities of little theaters did not show any impacts on all the factors of emotional intelligence. Fourth, self-recognition in the customers’ emotional intelligence showed the significant positive impact on the reuse intention among activation factors but not on the recommendation intention. Fifth, self-control and social recognition in the customers’ emotional intelligence did not show any impacts on all the activation factors. Lastly, relationship control in the customers’ emotional intelligence showed the significant positive impact on the reuse intention among activation factors but not on the recommendation intention. Based on the study results, it is necessary to establish the activation plans and new blueprints for local little theaters, amid the times when the quality gap of little theaters among regions is deepened in the economic instability due to COVID-19.
This study was aimed to investigate the structural relationship among variables of quality factors in little theaters so as to understand their activation plans by emotional intelligence and to review how the quality factors affected the activation plans by emotional intelligence. For study methods, 1) characteristics of little theaters, history and characteristics of theaters in North Gyungsang Province, concept and characteristics of emotional intelligence, and their activation plans were reviewed; 2) the study model and hypotheses were established; and 3) a survey research was conducted from August 1st to 31st 2020 for a month in the subjects who lived in North Gyungsang Province and had ever visited little theaters at least once. A total of 300 copies of survey sheets were distributed and collected. 277 copies were used as the final analysis data excluding 23 copies of insincere answers such as non-response. With respect to the statistical methods, frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, and structural equation modeling were performed. As for the study results from SEM to review the effects of service qualities (tangibility, reliability, responsiveness, confidence, and sympathy) of little theaters on emotional intelligence, first, tangibility of little theaters did not show any impacts on the service quality factors excluding social recognition in the emotional intelligence which showed significant positive impact. Second, reliability and responsiveness among service qualities of little theaters showed the positive impacts on all the factors of emotional intelligence, significantly. Third, confidence and sympathy among service qualities of little theaters did not show any impacts on all the factors of emotional intelligence. Fourth, self-recognition in the customers’ emotional intelligence showed the significant positive impact on the reuse intention among activation factors but not on the recommendation intention. Fifth, self-control and social recognition in the customers’ emotional intelligence did not show any impacts on all the activation factors. Lastly, relationship control in the customers’ emotional intelligence showed the significant positive impact on the reuse intention among activation factors but not on the recommendation intention. Based on the study results, it is necessary to establish the activation plans and new blueprints for local little theaters, amid the times when the quality gap of little theaters among regions is deepened in the economic instability due to COVID-19.
주제어
#소극장 관객 감정 지능 품질 특성 요인 서비스 품질 재관람 추천 의도 경북지역 관객 개발
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