항공산업은 지구촌 세계화의 급진적인 발전을 가져왔다. 항공운송산업이 한 나라의 국력의 척도로 여겨지는 시대가 도래한 것이다. 항공운송산업은 이제 국가경제의 필수요소인 인적, 물적 자원을 신속하게 이동시키는 원동력일 뿐만 아니라, 그 자체로 한 나라의 정치, 경제, 기술의 수준을 나타낸다. 이러한 시점에서 기내에서 발생하는 각종 불법행위는 단순한 법적 문제를 넘어서 소중한 생명과 막대한 재산 피해를 가져올 수 있다. 따라서 기내 불법행위에 대한 대중적 인식의 개선을 위한 노력이 필요하다. 본 연구의 목적은 기내 불법행위의 실태와 인식에 대한 분석을 통해 처벌 규제의 한계점을 분석하는 데에 있다. 기내 승객들의 불법행위에 대한 인식 개선은 항공기 내의 안전 차원에서 중요한 문제라고 할 수 있다. 2012년부터 2017년 8월까지 국내 항공사에서 발생한 기내 불법행위의 발생 건수는 꾸준히 증가세를 보이고 있다. 이런 기내 불법 행위가 지속적으로 증가하는 가장 큰 원인으로 세 가지를 들 수 있다. 첫째로, 관련 처벌규정이 약한 항공 보안법을 들 수 있다. 둘째로, 기내 난동이 발생하였을 때 이를 처리할 수 있는 승무원의 권위 및 권한이 사실 유명무실하다는 점이다. 마지막으로, 항공기 내의 서비스에 대한 높은 기대감이 항공기 소비자의 권리로 투영되어, 법적인 규제범위를 넘어선 무리한 요구 및 행위가 기내 난동으로 이어진다는 점이다. 이러한 기내 난동의 심각성의 현 위치를 조사해보고 다양한 협약과 규정의 실제적 업무 적용의 한계점을 살펴볼 필요가 있다. 그러나 각 항공사는 물론 국제 항공 단체에 의한 사법적인 대응조차 현실을 제대로 반영하지 못하고 있어 시의 적절한 대응이 어려울 뿐 아니라 사전에 예방하고 차단하는 데 한계를 그대로 드러내고 있다. 따라서 비행 중 기내에서 발생하는 난동 및 불법 사례들을 규정하고 이에 대한 적절한 대응 방안을 마련해야 한다. 그렇게 함으로써 ...
항공산업은 지구촌 세계화의 급진적인 발전을 가져왔다. 항공운송산업이 한 나라의 국력의 척도로 여겨지는 시대가 도래한 것이다. 항공운송산업은 이제 국가경제의 필수요소인 인적, 물적 자원을 신속하게 이동시키는 원동력일 뿐만 아니라, 그 자체로 한 나라의 정치, 경제, 기술의 수준을 나타낸다. 이러한 시점에서 기내에서 발생하는 각종 불법행위는 단순한 법적 문제를 넘어서 소중한 생명과 막대한 재산 피해를 가져올 수 있다. 따라서 기내 불법행위에 대한 대중적 인식의 개선을 위한 노력이 필요하다. 본 연구의 목적은 기내 불법행위의 실태와 인식에 대한 분석을 통해 처벌 규제의 한계점을 분석하는 데에 있다. 기내 승객들의 불법행위에 대한 인식 개선은 항공기 내의 안전 차원에서 중요한 문제라고 할 수 있다. 2012년부터 2017년 8월까지 국내 항공사에서 발생한 기내 불법행위의 발생 건수는 꾸준히 증가세를 보이고 있다. 이런 기내 불법 행위가 지속적으로 증가하는 가장 큰 원인으로 세 가지를 들 수 있다. 첫째로, 관련 처벌규정이 약한 항공 보안법을 들 수 있다. 둘째로, 기내 난동이 발생하였을 때 이를 처리할 수 있는 승무원의 권위 및 권한이 사실 유명무실하다는 점이다. 마지막으로, 항공기 내의 서비스에 대한 높은 기대감이 항공기 소비자의 권리로 투영되어, 법적인 규제범위를 넘어선 무리한 요구 및 행위가 기내 난동으로 이어진다는 점이다. 이러한 기내 난동의 심각성의 현 위치를 조사해보고 다양한 협약과 규정의 실제적 업무 적용의 한계점을 살펴볼 필요가 있다. 그러나 각 항공사는 물론 국제 항공 단체에 의한 사법적인 대응조차 현실을 제대로 반영하지 못하고 있어 시의 적절한 대응이 어려울 뿐 아니라 사전에 예방하고 차단하는 데 한계를 그대로 드러내고 있다. 따라서 비행 중 기내에서 발생하는 난동 및 불법 사례들을 규정하고 이에 대한 적절한 대응 방안을 마련해야 한다. 그렇게 함으로써 항공 안전을 저해하는 위협 요소를 사전에 차단하고, 객실 승무원은 물론, 승객 모두에게 쾌적하고 안전한 업무 및 여행 환경을 제공해야한다. 본 연구는 항공 보안 및 안전의 성장을 담보할 뿐 아니라 항공기 내에서 발생할 수 있는 범죄를 사전에 예방하고 적극적으로 대처할 법적 보호와 규정을 확립하여 안전한 비행을 도모하는데 기여하고자 한다.
항공산업은 지구촌 세계화의 급진적인 발전을 가져왔다. 항공운송산업이 한 나라의 국력의 척도로 여겨지는 시대가 도래한 것이다. 항공운송산업은 이제 국가경제의 필수요소인 인적, 물적 자원을 신속하게 이동시키는 원동력일 뿐만 아니라, 그 자체로 한 나라의 정치, 경제, 기술의 수준을 나타낸다. 이러한 시점에서 기내에서 발생하는 각종 불법행위는 단순한 법적 문제를 넘어서 소중한 생명과 막대한 재산 피해를 가져올 수 있다. 따라서 기내 불법행위에 대한 대중적 인식의 개선을 위한 노력이 필요하다. 본 연구의 목적은 기내 불법행위의 실태와 인식에 대한 분석을 통해 처벌 규제의 한계점을 분석하는 데에 있다. 기내 승객들의 불법행위에 대한 인식 개선은 항공기 내의 안전 차원에서 중요한 문제라고 할 수 있다. 2012년부터 2017년 8월까지 국내 항공사에서 발생한 기내 불법행위의 발생 건수는 꾸준히 증가세를 보이고 있다. 이런 기내 불법 행위가 지속적으로 증가하는 가장 큰 원인으로 세 가지를 들 수 있다. 첫째로, 관련 처벌규정이 약한 항공 보안법을 들 수 있다. 둘째로, 기내 난동이 발생하였을 때 이를 처리할 수 있는 승무원의 권위 및 권한이 사실 유명무실하다는 점이다. 마지막으로, 항공기 내의 서비스에 대한 높은 기대감이 항공기 소비자의 권리로 투영되어, 법적인 규제범위를 넘어선 무리한 요구 및 행위가 기내 난동으로 이어진다는 점이다. 이러한 기내 난동의 심각성의 현 위치를 조사해보고 다양한 협약과 규정의 실제적 업무 적용의 한계점을 살펴볼 필요가 있다. 그러나 각 항공사는 물론 국제 항공 단체에 의한 사법적인 대응조차 현실을 제대로 반영하지 못하고 있어 시의 적절한 대응이 어려울 뿐 아니라 사전에 예방하고 차단하는 데 한계를 그대로 드러내고 있다. 따라서 비행 중 기내에서 발생하는 난동 및 불법 사례들을 규정하고 이에 대한 적절한 대응 방안을 마련해야 한다. 그렇게 함으로써 항공 안전을 저해하는 위협 요소를 사전에 차단하고, 객실 승무원은 물론, 승객 모두에게 쾌적하고 안전한 업무 및 여행 환경을 제공해야한다. 본 연구는 항공 보안 및 안전의 성장을 담보할 뿐 아니라 항공기 내에서 발생할 수 있는 범죄를 사전에 예방하고 적극적으로 대처할 법적 보호와 규정을 확립하여 안전한 비행을 도모하는데 기여하고자 한다.
The aviation industry has brought about a radical development of globalization. That is, an era in which the development of air transportation industry is regarded as a measure of national power has arrived. The air transport industry is now not only a driving force that rapidly moves human and mate...
The aviation industry has brought about a radical development of globalization. That is, an era in which the development of air transportation industry is regarded as a measure of national power has arrived. The air transport industry is now not only a driving force that rapidly moves human and material resources, which are the fundamental factors of national economy, but also represents the level of politics, economy, and technology of a country by itself. In this regard, various illegal acts occurring in the in-flight (illegal act) can lead to serious damages to life and property, as well as legal issues. That is why there must be more efforts to improve public awareness of the illegal act in-flight. The purpose of this study is to analyze the limitations of punishment regulation by analyzing the actual condition and perception of the illegal act in-flight. Improving the awareness of illegal acts by passengers in aircraft is an important issue for safety in flight. From 2012 to August 2017, the number of in-flight illegal acts occurred at domestic flights was steadily increasing. There are three main reasons for the continued increase in illegal in-flight acts. Firstly, relevant regulations under Aviation Security Act are not strong enough. Secondly, the cabin crew does not have enough authority to handle air rage. Lastly, high expectations for quality service in-flight are projected into the rights of consumers and subsequently into unreasonable demands and actions beyond the legal limits which ultimately lead to in-flight riots. It is necessary to investigate the status of the severity of such in-flight riots and to examine the limitations of practical application of various agreements and regulations. However, even the judicial responses of each airline as well as the International Aviation Organization do not properly reflect the reality, making it difficult to respond in a timely manner or prevent it in advance. Therefore, it is necessary to stipulate air rage and illegal cases (air rage and Illegal act on board) that occur during flight and to prepare appropriate countermeasures. With this, threats that hinder flight safety should be prevented in advance and cabin crews and passengers should be provided with a comfortable and safe work and travel environment. This study is not only to ensure the growth of aviation security and flight safety, but also to prevent possible crimes in-flight and establish legal protections and regulations to actively respond to such crimes in order to promote flight safety.
The aviation industry has brought about a radical development of globalization. That is, an era in which the development of air transportation industry is regarded as a measure of national power has arrived. The air transport industry is now not only a driving force that rapidly moves human and material resources, which are the fundamental factors of national economy, but also represents the level of politics, economy, and technology of a country by itself. In this regard, various illegal acts occurring in the in-flight (illegal act) can lead to serious damages to life and property, as well as legal issues. That is why there must be more efforts to improve public awareness of the illegal act in-flight. The purpose of this study is to analyze the limitations of punishment regulation by analyzing the actual condition and perception of the illegal act in-flight. Improving the awareness of illegal acts by passengers in aircraft is an important issue for safety in flight. From 2012 to August 2017, the number of in-flight illegal acts occurred at domestic flights was steadily increasing. There are three main reasons for the continued increase in illegal in-flight acts. Firstly, relevant regulations under Aviation Security Act are not strong enough. Secondly, the cabin crew does not have enough authority to handle air rage. Lastly, high expectations for quality service in-flight are projected into the rights of consumers and subsequently into unreasonable demands and actions beyond the legal limits which ultimately lead to in-flight riots. It is necessary to investigate the status of the severity of such in-flight riots and to examine the limitations of practical application of various agreements and regulations. However, even the judicial responses of each airline as well as the International Aviation Organization do not properly reflect the reality, making it difficult to respond in a timely manner or prevent it in advance. Therefore, it is necessary to stipulate air rage and illegal cases (air rage and Illegal act on board) that occur during flight and to prepare appropriate countermeasures. With this, threats that hinder flight safety should be prevented in advance and cabin crews and passengers should be provided with a comfortable and safe work and travel environment. This study is not only to ensure the growth of aviation security and flight safety, but also to prevent possible crimes in-flight and establish legal protections and regulations to actively respond to such crimes in order to promote flight safety.
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