인구규모는 출생과 사망이라는 자연적 요인과 인구이동이라는 사회적 요인에 의해서 변화한다. 우리나라 인구규모도 지속해서 변화하며, OECD와 통계청에서 전망한 장래인구추계는 2030년 이후로 감소할 추세로 예상된다. 인구감소는 지역 매력 저하와 생활 관련 서비스 축소, 지역 커뮤니티 붕괴 등 미시적으로는 지방자치단체에 거시적으로는 국가에 부정적인 영향을 초래한다. 이에 따라서, 우리나라는 인구감소를 대비해서 절대적인 인구를 증가시키려는 노력과 인구감소를 대비한 인프라 서비스 재구축 등의 노력을 하고 있다. 하지만 이러한 노력에도 불구하고 국내 인구는 증가할 추세가 보이지 않는다. 인구감소시대를 대비해서 많은 선행연구에서 인구증감에 영향을 미치는 요인을 밝혀 지방자치단체와 국가적으로 시행되는 인구계획에 대한 기반을 다져왔다. 이에 본 연구는 수도권과 비수도권의 인구증감 요인이 다르다는 선행연구를 따라서 인구감소가 더 활발하게 진행되고 있는 비수도권 지역의 인구감소도시를 대상지로 선정하였다. 분석방법으로는 ...
인구규모는 출생과 사망이라는 자연적 요인과 인구이동이라는 사회적 요인에 의해서 변화한다. 우리나라 인구규모도 지속해서 변화하며, OECD와 통계청에서 전망한 장래인구추계는 2030년 이후로 감소할 추세로 예상된다. 인구감소는 지역 매력 저하와 생활 관련 서비스 축소, 지역 커뮤니티 붕괴 등 미시적으로는 지방자치단체에 거시적으로는 국가에 부정적인 영향을 초래한다. 이에 따라서, 우리나라는 인구감소를 대비해서 절대적인 인구를 증가시키려는 노력과 인구감소를 대비한 인프라 서비스 재구축 등의 노력을 하고 있다. 하지만 이러한 노력에도 불구하고 국내 인구는 증가할 추세가 보이지 않는다. 인구감소시대를 대비해서 많은 선행연구에서 인구증감에 영향을 미치는 요인을 밝혀 지방자치단체와 국가적으로 시행되는 인구계획에 대한 기반을 다져왔다. 이에 본 연구는 수도권과 비수도권의 인구증감 요인이 다르다는 선행연구를 따라서 인구감소가 더 활발하게 진행되고 있는 비수도권 지역의 인구감소도시를 대상지로 선정하였다. 분석방법으로는 다중회귀분석을 시행하여 교통접근성이 인구증감에 어떠한 영향을 미치는지 분석하였고, 이를 통하여 이론·정책적 함의를 제시하였다. 본 연구의 통계적 결과는 철도역으로의 접근성 향상이 순이동수에 정(+)의 영향을 보이는 것으로 나타났다. 순이동수는 전입-전출을 의미하기에 철도역으로의 접근성 향상이 ➀전입을 늘려 순이동수를 증가하는 것과 ➁전출을 줄여 순이동수를 증가시키는 것으로 해석이 된다. 또한, 비수도권 지역의 주된 교통수단인 대중교통과 승용차로 구분하여 분석을 재시행하였다. 모두 철도역으로의 접근성에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 철도역으로의 접근성 향상은 인구증가를 위한 중요한 요인임을 밝혔다. 본 연구의 결과는 인구증가와 정(+)의 관계가 있는 철도역으로의 접근성 향상을 인구정책과 계획을 수립할 때 주목할 필요가 있다는 이론적 함의를 제시한다. 또한, 이를 위해서 대중교통 지향적 도시개발과 고속철도 노선 증진 등의 노력으로 철도역으로의 접근성 향상을 유도하여야 한다는 것을 정책적 함의로 제시한다.
인구규모는 출생과 사망이라는 자연적 요인과 인구이동이라는 사회적 요인에 의해서 변화한다. 우리나라 인구규모도 지속해서 변화하며, OECD와 통계청에서 전망한 장래인구추계는 2030년 이후로 감소할 추세로 예상된다. 인구감소는 지역 매력 저하와 생활 관련 서비스 축소, 지역 커뮤니티 붕괴 등 미시적으로는 지방자치단체에 거시적으로는 국가에 부정적인 영향을 초래한다. 이에 따라서, 우리나라는 인구감소를 대비해서 절대적인 인구를 증가시키려는 노력과 인구감소를 대비한 인프라 서비스 재구축 등의 노력을 하고 있다. 하지만 이러한 노력에도 불구하고 국내 인구는 증가할 추세가 보이지 않는다. 인구감소시대를 대비해서 많은 선행연구에서 인구증감에 영향을 미치는 요인을 밝혀 지방자치단체와 국가적으로 시행되는 인구계획에 대한 기반을 다져왔다. 이에 본 연구는 수도권과 비수도권의 인구증감 요인이 다르다는 선행연구를 따라서 인구감소가 더 활발하게 진행되고 있는 비수도권 지역의 인구감소도시를 대상지로 선정하였다. 분석방법으로는 다중회귀분석을 시행하여 교통접근성이 인구증감에 어떠한 영향을 미치는지 분석하였고, 이를 통하여 이론·정책적 함의를 제시하였다. 본 연구의 통계적 결과는 철도역으로의 접근성 향상이 순이동수에 정(+)의 영향을 보이는 것으로 나타났다. 순이동수는 전입-전출을 의미하기에 철도역으로의 접근성 향상이 ➀전입을 늘려 순이동수를 증가하는 것과 ➁전출을 줄여 순이동수를 증가시키는 것으로 해석이 된다. 또한, 비수도권 지역의 주된 교통수단인 대중교통과 승용차로 구분하여 분석을 재시행하였다. 모두 철도역으로의 접근성에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 철도역으로의 접근성 향상은 인구증가를 위한 중요한 요인임을 밝혔다. 본 연구의 결과는 인구증가와 정(+)의 관계가 있는 철도역으로의 접근성 향상을 인구정책과 계획을 수립할 때 주목할 필요가 있다는 이론적 함의를 제시한다. 또한, 이를 위해서 대중교통 지향적 도시개발과 고속철도 노선 증진 등의 노력으로 철도역으로의 접근성 향상을 유도하여야 한다는 것을 정책적 함의로 제시한다.
The size of the population changes due to natural factors such as birth and death and social factors such as population movement. The size of Korea's population will continue to change, and the future population estimates predicted by the OECD and the National Statistical Office are expected to decl...
The size of the population changes due to natural factors such as birth and death and social factors such as population movement. The size of Korea's population will continue to change, and the future population estimates predicted by the OECD and the National Statistical Office are expected to decline after 2030. The population decline has a negative impact on local governments and countries due to the decline in regional attractiveness, the reduction of life-related services, and the collapse of local communities. Accordingly, South Korea is making efforts to increase its population in preparation for a population decline. And it is making efforts to rebuild infrastructure services in preparation for population reduction. Despite these efforts, however, there is no trend for the population to grow. In preparation for the population decline, many prior studies have identified factors affecting population growth and laid the foundation for a population plan implemented nationwide with local governments. In response, the study selected non-capital areas with active population decline, following a prior study that showed that population growth and decline in metropolitan and non-metropolitan areas are different. In order to analyze how traffic accessibility affects population growth, multiple regression analyses were conducted to present theoretical and policy implications. The statistical results of this study show that improving access to railway stations has a positive effect on net mobility. In addition, the analysis was re-enacted by dividing it into public transportation and passenger cars, the main means of transportation in non-metropolitan areas. All appeared to have a positive effect on access to railway stations, indicating that improving access to railway stations is an important factor for population growth. The results of this study suggest the theoretical implication that improving access to railway stations in relation to population growth needs to be noted in formulating population policies and plans. In addition, the policy implication is that the improvement of access to railway stations should be induced through efforts such as public transportation-oriented urban development and the promotion of high-speed railway lines.
The size of the population changes due to natural factors such as birth and death and social factors such as population movement. The size of Korea's population will continue to change, and the future population estimates predicted by the OECD and the National Statistical Office are expected to decline after 2030. The population decline has a negative impact on local governments and countries due to the decline in regional attractiveness, the reduction of life-related services, and the collapse of local communities. Accordingly, South Korea is making efforts to increase its population in preparation for a population decline. And it is making efforts to rebuild infrastructure services in preparation for population reduction. Despite these efforts, however, there is no trend for the population to grow. In preparation for the population decline, many prior studies have identified factors affecting population growth and laid the foundation for a population plan implemented nationwide with local governments. In response, the study selected non-capital areas with active population decline, following a prior study that showed that population growth and decline in metropolitan and non-metropolitan areas are different. In order to analyze how traffic accessibility affects population growth, multiple regression analyses were conducted to present theoretical and policy implications. The statistical results of this study show that improving access to railway stations has a positive effect on net mobility. In addition, the analysis was re-enacted by dividing it into public transportation and passenger cars, the main means of transportation in non-metropolitan areas. All appeared to have a positive effect on access to railway stations, indicating that improving access to railway stations is an important factor for population growth. The results of this study suggest the theoretical implication that improving access to railway stations in relation to population growth needs to be noted in formulating population policies and plans. In addition, the policy implication is that the improvement of access to railway stations should be induced through efforts such as public transportation-oriented urban development and the promotion of high-speed railway lines.
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