본 연구는 유튜브 세대로 상징되는 새로운 세대를 위한 미디어 리터러시 교육이 요구되는 현 시대의 영화감상 교육은 어떻게 이루어져야 하는지에 대한 의문에서 출발하였다. 영화감상은 여러 세대를 아우르는 대표적인 문화생활인 동시에 교육적 활용에서 그 가치가 있다고 여겨진다. 하지만 연구자는 영화감상교육이 단순히 영화를 보고 난 뒤, 자신의 감상을 나누는 방식으로 실행되고 있는 현장을 지켜보며 문제 의식을 가지게 되었다. 이에 본 연구는 영화감상교육의 목표와 방향을 ‘영화 ...
본 연구는 유튜브 세대로 상징되는 새로운 세대를 위한 미디어 리터러시 교육이 요구되는 현 시대의 영화감상 교육은 어떻게 이루어져야 하는지에 대한 의문에서 출발하였다. 영화감상은 여러 세대를 아우르는 대표적인 문화생활인 동시에 교육적 활용에서 그 가치가 있다고 여겨진다. 하지만 연구자는 영화감상교육이 단순히 영화를 보고 난 뒤, 자신의 감상을 나누는 방식으로 실행되고 있는 현장을 지켜보며 문제 의식을 가지게 되었다. 이에 본 연구는 영화감상교육의 목표와 방향을 ‘영화 리터러시 향상’으로 설정하여 그 방법을 연구, 적용하여 영향을 밝히는 데에 목적이 있다. 연구 문제의 구체화를 위하여 문헌연구를 한 결과 영화감상교육의 목표는 영화의 해석을 넘어 소통, 향유하는 대상으로서의 ‘주체적 감상교육’이 되어야 한다는 것을 알 수 있었다. 이에 본 연구는 영화감상교육의 목표를 ‘영화 리터러시의 향상’으로 설정하고 영화감상 프로그램에 교육연극의 범주 중 ‘드라마’의 개념과 방법을 적용하였다. 그리고 개발한 프로그램을 적용한 사례를 분석하여 영화감상의 과정을 밝히고 프로그램의 영향을 논하고자 다음과 같은 세 가지의 하위 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 영화감상교육을 위한 영화의 컨텍스트 읽기 원리는 무엇인가? 둘째, 드라마를 활용한 영화감상 프로그램을 어떻게 구성할 수 있는가? 셋째, 드라마를 활용한 영화감상 프로그램이 초등학생의 영화감상에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구는 먼저 문헌연구를 통해 영화감상교육의 현황과 목표를 탐구한 결과 영화 리터러시와 비판적 읽기 이론을 바탕으로 영화의 컨텍스트 읽기에 초점을 맞추어 그 원리를 밝혔다. 영화감상 프로그램의 적용을 위하여 작품의 교육적 효과 여부를 판단한 결과『별별이야기2-세 번째 소원』, 『4등』으로 선정하였고, 교육연극의 ‘D.I.E.’의 이론과 ‘과정드라마’의 방법을 바탕으로 초등학교 5학년 대상의 영화감상 프로그램을 개발하고 실행하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 영화의 컨텍스트 읽기는 학습자가 자신의 삶과 주제를 연결하며 가지게 되는 ‘관점’을 가지고 영화를 감상할 때 가능하다. 둘째, 영화의 컨텍스트를 읽기 위하여 드라마의 인지 및 감성 그리고 표현을 통한 성찰 과정이라는 특징에 주목하여 드라마 활동 후 영화를 감상하여 컨텍스트를 읽는 3단계 프로그램을 개발하였다. 셋째, 프로그램의 수행 과정에서 관찰된 양상들을 분석한 결과 학생들은 드라마 활동을 통해 작품을 바라보는 ‘관점’을 생성하였고 그 결과 영화의 인물에 공감과 이해를 하며 영화를 통한 일상의 문제를 파악하는 컨텍스트 읽기가 가능했다. 나아가 영화의 제작 의도 파악 및 평가, 영화의 생략된 부분 혹은 결말 이후를 창안할 수 있게 되었다. 연구 결과를 통한 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 영화감상 프로그램 개발을 통해 영화감상교육의 목표와 감상의 원리를 재정립할 수 있었으며 둘째, 드라마 활동은 영화와 학습자 사이의 미적 거리의 유지, 소통을 통한 해석을 가능하게 하였다. 셋째, 드라마를 활용한 영화감상 프로그램 개발 후 학습자 개개인의 감상 과정 분석을 통하여 그 효과성을 시사하며 감상교육연구에 새로운 방법을 제안한 것으로 볼 수 있다.
본 연구는 유튜브 세대로 상징되는 새로운 세대를 위한 미디어 리터러시 교육이 요구되는 현 시대의 영화감상 교육은 어떻게 이루어져야 하는지에 대한 의문에서 출발하였다. 영화감상은 여러 세대를 아우르는 대표적인 문화생활인 동시에 교육적 활용에서 그 가치가 있다고 여겨진다. 하지만 연구자는 영화감상교육이 단순히 영화를 보고 난 뒤, 자신의 감상을 나누는 방식으로 실행되고 있는 현장을 지켜보며 문제 의식을 가지게 되었다. 이에 본 연구는 영화감상교육의 목표와 방향을 ‘영화 리터러시 향상’으로 설정하여 그 방법을 연구, 적용하여 영향을 밝히는 데에 목적이 있다. 연구 문제의 구체화를 위하여 문헌연구를 한 결과 영화감상교육의 목표는 영화의 해석을 넘어 소통, 향유하는 대상으로서의 ‘주체적 감상교육’이 되어야 한다는 것을 알 수 있었다. 이에 본 연구는 영화감상교육의 목표를 ‘영화 리터러시의 향상’으로 설정하고 영화감상 프로그램에 교육연극의 범주 중 ‘드라마’의 개념과 방법을 적용하였다. 그리고 개발한 프로그램을 적용한 사례를 분석하여 영화감상의 과정을 밝히고 프로그램의 영향을 논하고자 다음과 같은 세 가지의 하위 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 영화감상교육을 위한 영화의 컨텍스트 읽기 원리는 무엇인가? 둘째, 드라마를 활용한 영화감상 프로그램을 어떻게 구성할 수 있는가? 셋째, 드라마를 활용한 영화감상 프로그램이 초등학생의 영화감상에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구는 먼저 문헌연구를 통해 영화감상교육의 현황과 목표를 탐구한 결과 영화 리터러시와 비판적 읽기 이론을 바탕으로 영화의 컨텍스트 읽기에 초점을 맞추어 그 원리를 밝혔다. 영화감상 프로그램의 적용을 위하여 작품의 교육적 효과 여부를 판단한 결과『별별이야기2-세 번째 소원』, 『4등』으로 선정하였고, 교육연극의 ‘D.I.E.’의 이론과 ‘과정드라마’의 방법을 바탕으로 초등학교 5학년 대상의 영화감상 프로그램을 개발하고 실행하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 영화의 컨텍스트 읽기는 학습자가 자신의 삶과 주제를 연결하며 가지게 되는 ‘관점’을 가지고 영화를 감상할 때 가능하다. 둘째, 영화의 컨텍스트를 읽기 위하여 드라마의 인지 및 감성 그리고 표현을 통한 성찰 과정이라는 특징에 주목하여 드라마 활동 후 영화를 감상하여 컨텍스트를 읽는 3단계 프로그램을 개발하였다. 셋째, 프로그램의 수행 과정에서 관찰된 양상들을 분석한 결과 학생들은 드라마 활동을 통해 작품을 바라보는 ‘관점’을 생성하였고 그 결과 영화의 인물에 공감과 이해를 하며 영화를 통한 일상의 문제를 파악하는 컨텍스트 읽기가 가능했다. 나아가 영화의 제작 의도 파악 및 평가, 영화의 생략된 부분 혹은 결말 이후를 창안할 수 있게 되었다. 연구 결과를 통한 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 영화감상 프로그램 개발을 통해 영화감상교육의 목표와 감상의 원리를 재정립할 수 있었으며 둘째, 드라마 활동은 영화와 학습자 사이의 미적 거리의 유지, 소통을 통한 해석을 가능하게 하였다. 셋째, 드라마를 활용한 영화감상 프로그램 개발 후 학습자 개개인의 감상 과정 분석을 통하여 그 효과성을 시사하며 감상교육연구에 새로운 방법을 제안한 것으로 볼 수 있다.
This study started with the question of how to perform film appreciation education in the present age which requires media literacy education for new generation who are symbolized as YouTube generation. Film appreciation is considered to be a representative cultural life for all generations and to h...
This study started with the question of how to perform film appreciation education in the present age which requires media literacy education for new generation who are symbolized as YouTube generation. Film appreciation is considered to be a representative cultural life for all generations and to have value in educational application at the same time. However, the researcher became to have critical mind while investigating educational field where film appreciation education is performed by simply watching film and then sharing their own appreciation. Therefore, the study is to set the goal and direction of film appreciation education as 'the improvement of film literacy' and to reveal its effect by studying and applying its method. The result of literature research for materialization of study problem indicated that the goal of film appreciation education should be 'subjective appreciation education' as an object of communication and enjoyment beyond the interpretation of the films. Therefore, the study set the goal of film appreciation education as 'the improvement of film literacy' and applied the concept and method of 'drama' among categories of drama education in the film appreciation program. And the following three sub research programs were set to reveal the process of film appreciation and discuss the effect of the program by analyzing cases that applied the developed program.
First, what is the principle of context reading of the film for film appreciation education? Second, how film appreciation education using drama can be composed? Third, what kind of effect will film appreciation program using drama have on the film appreciation of elementary students?
This study first explored the current status and goals of film appreciation education through the literature study and then focused on the context reading of the film based on the film literacy and critical reading theory to reveal its principles. As a result of judging the educational effect of the works for the application of film appreciation program, 『If You Were Me2 - Wish Three』 and 『4th place』 were selected, and the film appreciation program was developed and implemented for 5th graders in elemantary school based on the theory of ‘D.I.E.’ and 'process drama' of drama education. The conclusions of the study are as follows. First, the context reading of the film is possible when learners appreciate the film with the 'perspective' that can be obtained by connecting their life and the subject. Second, a 3-step film appreciation program using drama activities was developed to enhance the students' context reading abilities, paying attention to the cognitive, emotional, and expressive characteristics of drama through the reflective process. Third, as a result of analyzing aspects observed during the process of performing programs, students generated the 'perspective' to view the works through the drama activities, and as a result, they were able to do context reading that identify the daily problems through the film while sympathizing and understanding the characters in the film. In addition, they were able to grasp and evaluate the production intention of the film, and to create the omitted part or the part after the ending. The implications of the study through the study results are as follows. First, the goals of film appreciation education and the principle of the appreciation could be reestablished through the development of film appreciation program. Second, the drama activities enabled the maintenance of the authentic distance between film and learner as well as interpretation through communication. Third, new method of study on film appreciation education is presented by implicating its effectiveness through the analysis of appreciation process of each learner after developing film appreciation program using drama.
This study started with the question of how to perform film appreciation education in the present age which requires media literacy education for new generation who are symbolized as YouTube generation. Film appreciation is considered to be a representative cultural life for all generations and to have value in educational application at the same time. However, the researcher became to have critical mind while investigating educational field where film appreciation education is performed by simply watching film and then sharing their own appreciation. Therefore, the study is to set the goal and direction of film appreciation education as 'the improvement of film literacy' and to reveal its effect by studying and applying its method. The result of literature research for materialization of study problem indicated that the goal of film appreciation education should be 'subjective appreciation education' as an object of communication and enjoyment beyond the interpretation of the films. Therefore, the study set the goal of film appreciation education as 'the improvement of film literacy' and applied the concept and method of 'drama' among categories of drama education in the film appreciation program. And the following three sub research programs were set to reveal the process of film appreciation and discuss the effect of the program by analyzing cases that applied the developed program.
First, what is the principle of context reading of the film for film appreciation education? Second, how film appreciation education using drama can be composed? Third, what kind of effect will film appreciation program using drama have on the film appreciation of elementary students?
This study first explored the current status and goals of film appreciation education through the literature study and then focused on the context reading of the film based on the film literacy and critical reading theory to reveal its principles. As a result of judging the educational effect of the works for the application of film appreciation program, 『If You Were Me2 - Wish Three』 and 『4th place』 were selected, and the film appreciation program was developed and implemented for 5th graders in elemantary school based on the theory of ‘D.I.E.’ and 'process drama' of drama education. The conclusions of the study are as follows. First, the context reading of the film is possible when learners appreciate the film with the 'perspective' that can be obtained by connecting their life and the subject. Second, a 3-step film appreciation program using drama activities was developed to enhance the students' context reading abilities, paying attention to the cognitive, emotional, and expressive characteristics of drama through the reflective process. Third, as a result of analyzing aspects observed during the process of performing programs, students generated the 'perspective' to view the works through the drama activities, and as a result, they were able to do context reading that identify the daily problems through the film while sympathizing and understanding the characters in the film. In addition, they were able to grasp and evaluate the production intention of the film, and to create the omitted part or the part after the ending. The implications of the study through the study results are as follows. First, the goals of film appreciation education and the principle of the appreciation could be reestablished through the development of film appreciation program. Second, the drama activities enabled the maintenance of the authentic distance between film and learner as well as interpretation through communication. Third, new method of study on film appreciation education is presented by implicating its effectiveness through the analysis of appreciation process of each learner after developing film appreciation program using drama.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.