최근 의사소통 능력의 중요성으로 자연스럽게 대화의 위상이 높아지며, 외국어 학습자뿐만 아니라 모국어 화자들 역시 원활하고 자연스러운 의사소통을 위한 대화 교육의 새로운 정립이 필요해졌다. 2015 개정 교육과정은 ‘학생의 일상생활과 학습에 필요한 기본 습관 및 기초 능력을 기르는 것’을 목표로 하고 있다. 따라서 초등 국어교육에서는 초등학생들의 일상적 언어사용 실태를 점검하고 이를 바탕으로 학습자의 의사소통 능력을 향상할 수 있는 실제적인 언어교육이 이뤄져야 할 것이다. 이에 본 연구는 현행 교과서 내 제시된 대화문의 양상이 작위...
최근 의사소통 능력의 중요성으로 자연스럽게 대화의 위상이 높아지며, 외국어 학습자뿐만 아니라 모국어 화자들 역시 원활하고 자연스러운 의사소통을 위한 대화 교육의 새로운 정립이 필요해졌다. 2015 개정 교육과정은 ‘학생의 일상생활과 학습에 필요한 기본 습관 및 기초 능력을 기르는 것’을 목표로 하고 있다. 따라서 초등 국어교육에서는 초등학생들의 일상적 언어사용 실태를 점검하고 이를 바탕으로 학습자의 의사소통 능력을 향상할 수 있는 실제적인 언어교육이 이뤄져야 할 것이다. 이에 본 연구는 현행 교과서 내 제시된 대화문의 양상이 작위적이며 학생들의 실제 일상 언어를 제대로 반영하지 못했다는 문제의식에서 출발하여 초등 국어의 실제적인 대화 교육에 초점을 맞추었다. 연구의 목적은 이를 위한 대화문의 실제성 개념과 원리, 제고 방안을 제안하며 실제 교과서의 대화문을 분석하고 재구성 방안을 마련하고자 하는 것이다.
본 연구의 구성은 다음과 같다.
Ⅰ장에서는 연구의 목적과 필요성을 설명하고, 선행연구들을 살펴보았다. 본 연구는 대화 교육내용의 실제성 개념과 요소를 논의하므로 대화의 개념과 초등 국어과 대화 교육 관련 논의, 실제성의 개념과 교육적인 접근에 관한 연구를 고찰하였다. 그리고 본 연구의 내용과 방법을 밝혔다.
Ⅱ장에서는 대화의 개념 및 범주와 사회언어학적 관점에서의 대화의 요소를 검토하여, 본 연구에서 다룰 대화의 개념을 ‘두 명 이상의 참여자가 서로 대면하여 특정한 형식 없이 자유롭게 주고받는 친교 목적의 비공식적 의사소통’으로 정의하였다. 2015 개정 교육과정의 담화 유형을 기준으로 연구의 범위는 친교 목적의 사적 의사소통으로 제한하였으며, 대면 구어 의사소통을 기반으로 하였다. 또 실제성의 일반적 개념을 통해 실제성이 과제, 교육과정, 학습자, 활동의 여러 차원으로 이루어진 복합적인 개념이라는 것을 밝히고, 언어교육에서의 실제성이란 학습자를 중심으로 한 다차원적이고 유동적인 해석의 프레임임을 논의하였다.
Ⅲ장에서는 앞에서 밝힌 실제성의 이론적 바탕과 2015 개정 교육과정에서의 목표를 토대로 초등 국어 교과서 내 실제성의 개념을 논의하였다. 본 연구에서는 초등 대화 교육의 실제성을 ‘실세계와 유사한 맥락에서 상호 협력적인 의사소통 실태가 반영되어 있으며 실세계의 다른 의사소통 양상으로 전이를 가능하게 하는 정도성’으로 규정하였다. 이를 기반으로 실제성 분석 요소를 대화의 층위별로 정리하고 실제 교과서에 이러한 양상이 어느 정도로 드러나 있는가 분석하였다. 대상은 5학년 1, 2학기 국어 교과서 ㉮, ㉯로 정하고, 교과서 내에서 특히 출현 빈도가 높은 공감하기, 제안하기, 사과하기, 반의 나타내기의 네 가지 발화 유형을 선정・분석하였다.
Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 얻은 실제성 구현을 위한 적용 원리를 토대로 교과서 대화문의 새로운 적용을 발화 목적, 대화 전략, 일상생활 반영의 세 가지 측면에서 논의하였다. 이후 Ⅲ장에서 각 발화 행위 유형별로 분석된 대화를 바탕으로 실제성 높은 대화문을 직접 구성하고 이에 대한 교수학습 활동도 함께 제시하였다.
마지막으로 Ⅴ장에서는 본 연구의 결과를 요약・정리하고 의의와 제한점을 기술하였다.
본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 초등 국어교육에서 대화문의 실제성의 개념을 명확히 하였다. 둘째, 초등 국어 교과서 내 대화문의 실제성을 판별할 수 있는 구체적이고 세부적인 기준을 마련하였다. 셋째, 교과서 내 대화문의 내용별, 상황별 분포 양상을 명확하게 따져 분석의 기준으로 삼았다. 넷째, 교과서에 제시된 발화 유형별 대화문의 분석을 통해 각 발화 유형이 지닌 특징과 이에 타당한 전략의 정도를 살펴보고 이를 토대로 대화문을 재구성하여 제시하였다. 다섯째, 분석의 중점을 학습자에 두어 초등학생 언어 공동체의 일상생활 모습과 문화를 대화문에 반영할 필요성을 논의하고, 실제로 이를 반영한 대화문을 재구성하여 제시하였다.
그러나 본 연구는 다음과 같은 제한점을 지닌다. 첫째, 초등학교 고학년 국어 교과서에 한정하여 연구를 진행한바, 저학년 학생을 위한 대화문의 실제성에는 완전히 부합하지 못한다는 한계를 지니고 있다. 둘째, 이론적 논의에 그쳐 실제로 그 효용을 검증하지 못하였다. 셋째, 교과서에 제시된 다양한 발화 유형들을 모두 다루지 못하였고, 개별 발화 유형뿐 아니라 교과서 내 전체 발화 유형의 구성과 분포에 관해서도 연구를 진행하지 못한 한계를 지닌다.
본 연구에서 모색한 실제성의 개념과 재구성 방안에 대한 논의를 시작으로 초등 국어에서의 대화 구현에 관한 연구 및 실제성에 관한 논의가 이후 활발하게 이루어지길 기대해 본다.
최근 의사소통 능력의 중요성으로 자연스럽게 대화의 위상이 높아지며, 외국어 학습자뿐만 아니라 모국어 화자들 역시 원활하고 자연스러운 의사소통을 위한 대화 교육의 새로운 정립이 필요해졌다. 2015 개정 교육과정은 ‘학생의 일상생활과 학습에 필요한 기본 습관 및 기초 능력을 기르는 것’을 목표로 하고 있다. 따라서 초등 국어교육에서는 초등학생들의 일상적 언어사용 실태를 점검하고 이를 바탕으로 학습자의 의사소통 능력을 향상할 수 있는 실제적인 언어교육이 이뤄져야 할 것이다. 이에 본 연구는 현행 교과서 내 제시된 대화문의 양상이 작위적이며 학생들의 실제 일상 언어를 제대로 반영하지 못했다는 문제의식에서 출발하여 초등 국어의 실제적인 대화 교육에 초점을 맞추었다. 연구의 목적은 이를 위한 대화문의 실제성 개념과 원리, 제고 방안을 제안하며 실제 교과서의 대화문을 분석하고 재구성 방안을 마련하고자 하는 것이다.
본 연구의 구성은 다음과 같다.
Ⅰ장에서는 연구의 목적과 필요성을 설명하고, 선행연구들을 살펴보았다. 본 연구는 대화 교육내용의 실제성 개념과 요소를 논의하므로 대화의 개념과 초등 국어과 대화 교육 관련 논의, 실제성의 개념과 교육적인 접근에 관한 연구를 고찰하였다. 그리고 본 연구의 내용과 방법을 밝혔다.
Ⅱ장에서는 대화의 개념 및 범주와 사회언어학적 관점에서의 대화의 요소를 검토하여, 본 연구에서 다룰 대화의 개념을 ‘두 명 이상의 참여자가 서로 대면하여 특정한 형식 없이 자유롭게 주고받는 친교 목적의 비공식적 의사소통’으로 정의하였다. 2015 개정 교육과정의 담화 유형을 기준으로 연구의 범위는 친교 목적의 사적 의사소통으로 제한하였으며, 대면 구어 의사소통을 기반으로 하였다. 또 실제성의 일반적 개념을 통해 실제성이 과제, 교육과정, 학습자, 활동의 여러 차원으로 이루어진 복합적인 개념이라는 것을 밝히고, 언어교육에서의 실제성이란 학습자를 중심으로 한 다차원적이고 유동적인 해석의 프레임임을 논의하였다.
Ⅲ장에서는 앞에서 밝힌 실제성의 이론적 바탕과 2015 개정 교육과정에서의 목표를 토대로 초등 국어 교과서 내 실제성의 개념을 논의하였다. 본 연구에서는 초등 대화 교육의 실제성을 ‘실세계와 유사한 맥락에서 상호 협력적인 의사소통 실태가 반영되어 있으며 실세계의 다른 의사소통 양상으로 전이를 가능하게 하는 정도성’으로 규정하였다. 이를 기반으로 실제성 분석 요소를 대화의 층위별로 정리하고 실제 교과서에 이러한 양상이 어느 정도로 드러나 있는가 분석하였다. 대상은 5학년 1, 2학기 국어 교과서 ㉮, ㉯로 정하고, 교과서 내에서 특히 출현 빈도가 높은 공감하기, 제안하기, 사과하기, 반의 나타내기의 네 가지 발화 유형을 선정・분석하였다.
Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 얻은 실제성 구현을 위한 적용 원리를 토대로 교과서 대화문의 새로운 적용을 발화 목적, 대화 전략, 일상생활 반영의 세 가지 측면에서 논의하였다. 이후 Ⅲ장에서 각 발화 행위 유형별로 분석된 대화를 바탕으로 실제성 높은 대화문을 직접 구성하고 이에 대한 교수학습 활동도 함께 제시하였다.
마지막으로 Ⅴ장에서는 본 연구의 결과를 요약・정리하고 의의와 제한점을 기술하였다.
본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 초등 국어교육에서 대화문의 실제성의 개념을 명확히 하였다. 둘째, 초등 국어 교과서 내 대화문의 실제성을 판별할 수 있는 구체적이고 세부적인 기준을 마련하였다. 셋째, 교과서 내 대화문의 내용별, 상황별 분포 양상을 명확하게 따져 분석의 기준으로 삼았다. 넷째, 교과서에 제시된 발화 유형별 대화문의 분석을 통해 각 발화 유형이 지닌 특징과 이에 타당한 전략의 정도를 살펴보고 이를 토대로 대화문을 재구성하여 제시하였다. 다섯째, 분석의 중점을 학습자에 두어 초등학생 언어 공동체의 일상생활 모습과 문화를 대화문에 반영할 필요성을 논의하고, 실제로 이를 반영한 대화문을 재구성하여 제시하였다.
그러나 본 연구는 다음과 같은 제한점을 지닌다. 첫째, 초등학교 고학년 국어 교과서에 한정하여 연구를 진행한바, 저학년 학생을 위한 대화문의 실제성에는 완전히 부합하지 못한다는 한계를 지니고 있다. 둘째, 이론적 논의에 그쳐 실제로 그 효용을 검증하지 못하였다. 셋째, 교과서에 제시된 다양한 발화 유형들을 모두 다루지 못하였고, 개별 발화 유형뿐 아니라 교과서 내 전체 발화 유형의 구성과 분포에 관해서도 연구를 진행하지 못한 한계를 지닌다.
본 연구에서 모색한 실제성의 개념과 재구성 방안에 대한 논의를 시작으로 초등 국어에서의 대화 구현에 관한 연구 및 실제성에 관한 논의가 이후 활발하게 이루어지길 기대해 본다.
In recent years, the importance of communication skills has naturally increased the status of dialogue, and not only foreign language learners but also native speakers need a new establishment of dialogue education for smooth and natural communication. The Revised 2015 Curriculum aims to 'cultivate ...
In recent years, the importance of communication skills has naturally increased the status of dialogue, and not only foreign language learners but also native speakers need a new establishment of dialogue education for smooth and natural communication. The Revised 2015 Curriculum aims to 'cultivate basic habits and basic skills necessary for students' daily life and learning.' Therefore, in elementary Korean language education, practical language education that can improve the communication ability of learners should be conducted based on checking the state of everyday language use of elementary school students. Therefore, this study focused on practical conversational education in elementary Korean language, starting with the problem consciousness that the patterns of dialogue presented in the current textbooks are unnatural and do not properly reflect students' actual everyday language. The purpose of this study is to propose the concepts and principles of the authenticity of the dialogues with a plan to improve them, analyze the dialogues in actual textbooks and prepare plans to reconstruct them.
The composition of this study is as follows.
In Chapter I, the purpose and necessity of the study was explained, and previous studies were examined. Since this study discusses the concept of practicality and elements of dialogue education content, the study of the concept of dialogue, discussions related to elementary Korean language and dialogue education, the concept of practicality, and the educational approach were considered. And the contents and methods of this study were revealed.
In Chapter Ⅱ, the concept and category of dialogue and the elements of dialogue from a sociolinguistic point of view are reviewed, and the concept of dialogue to be dealt with in this study is defined as 'informal communication for the purpose of friendship where two or more participants face each other and exchange freely without a specific form.’ It was defined as communication. Based on the type of discourse in the revised 2015 curriculum, the scope of the study was limited to private communication for the purpose of friendship, and was based on face-to-face oral communication. Also, through the general concept of authenticity, it was revealed that authenticity is a complex concept consisting of several dimensions of task, curriculum, learner, and activity, and it was discussed that authenticity in language education is a frame of multidimensional and fluid interpretation centered on learners.
In Chapter III, the concept of practicality in elementary Korean textbooks was discussed based on the theoretical basis of authenticity and the goals of the revised 2015 curriculum. In this study, the authenticity of conversational education in elementary school is defined as ‘the degree to which mutual cooperative communication status is reflected in a context similar to the real world and transition is possible to other communication aspects of the real world.’ Based on this, the elements of authenticity analysis were organized by level of dialogue and analyzed to what extent these aspects were revealed in actual textbooks. The subjects were selected as Korean textbooks ㉮ and ㉯ in the first and second semesters of the 5th grade, and four types of speech were selected and analyzed: empathy, suggestion, apologize, and classmate expression, which are frequently expressed in the textbook.
In Chapter IV, the new application of dialogue texts in textbooks was discussed in three aspects: speech purpose, dialogue strategy, and reflection of daily life based on the principles of application to realize authenticity obtained in Chapter III. Afterwards, in Chapter III, high-practical dialogues were directly constructed based on the dialogue analyzed by each type of speech act, and teaching and learning activities were also presented.
Finally, Chapter V summarizes and sorts out the results of this study, and describes the significance and limitations.
The significance of this study is as follows. First, the concept of the authenticity of dialogue was clarified in elementary Korean language education. Second, specific and detailed standards were prepared to determine the authenticity of dialogues in elementary Korean textbooks. Third, the distribution patterns by content and context of dialogue in the textbook were clearly examined and used as a standard for analysis. Fourth, through the analysis of dialogue sentences for each type of speech presented in the textbook, the characteristics of each type of speech and the degree of appropriate strategy were examined, and the dialogue was reorganized and presented based on this. Fifth, the focus of the analysis was placed on the learner to discuss the necessity of reflecting the daily life and culture of elementary school student language communities in the dialogue, and the dialogue that actually reflect this was reconstructed and presented.
However, this study has the following limitations. First, the research was conducted only on Korean textbooks for the upper grades of elementary school, and it has the limitation that it does not fully comply with the authenticity of the dialogue for lower-grade students. Second, it was only a theoretical discussion, and the utility could not be verified in practice. Third, all the various types of utterances presented in textbooks were not covered, and there is a limit of not conducting research on the composition and distribution of not only individual utterance types but also all utterance types in the textbook.
Beginning with the discussion on the concept of authenticity and the reconstruction plan sought in this study, it is expected that studies on the implementation of dialogue in elementary Korean language and discussions on authenticity will be actively conducted in the future.
In recent years, the importance of communication skills has naturally increased the status of dialogue, and not only foreign language learners but also native speakers need a new establishment of dialogue education for smooth and natural communication. The Revised 2015 Curriculum aims to 'cultivate basic habits and basic skills necessary for students' daily life and learning.' Therefore, in elementary Korean language education, practical language education that can improve the communication ability of learners should be conducted based on checking the state of everyday language use of elementary school students. Therefore, this study focused on practical conversational education in elementary Korean language, starting with the problem consciousness that the patterns of dialogue presented in the current textbooks are unnatural and do not properly reflect students' actual everyday language. The purpose of this study is to propose the concepts and principles of the authenticity of the dialogues with a plan to improve them, analyze the dialogues in actual textbooks and prepare plans to reconstruct them.
The composition of this study is as follows.
In Chapter I, the purpose and necessity of the study was explained, and previous studies were examined. Since this study discusses the concept of practicality and elements of dialogue education content, the study of the concept of dialogue, discussions related to elementary Korean language and dialogue education, the concept of practicality, and the educational approach were considered. And the contents and methods of this study were revealed.
In Chapter Ⅱ, the concept and category of dialogue and the elements of dialogue from a sociolinguistic point of view are reviewed, and the concept of dialogue to be dealt with in this study is defined as 'informal communication for the purpose of friendship where two or more participants face each other and exchange freely without a specific form.’ It was defined as communication. Based on the type of discourse in the revised 2015 curriculum, the scope of the study was limited to private communication for the purpose of friendship, and was based on face-to-face oral communication. Also, through the general concept of authenticity, it was revealed that authenticity is a complex concept consisting of several dimensions of task, curriculum, learner, and activity, and it was discussed that authenticity in language education is a frame of multidimensional and fluid interpretation centered on learners.
In Chapter III, the concept of practicality in elementary Korean textbooks was discussed based on the theoretical basis of authenticity and the goals of the revised 2015 curriculum. In this study, the authenticity of conversational education in elementary school is defined as ‘the degree to which mutual cooperative communication status is reflected in a context similar to the real world and transition is possible to other communication aspects of the real world.’ Based on this, the elements of authenticity analysis were organized by level of dialogue and analyzed to what extent these aspects were revealed in actual textbooks. The subjects were selected as Korean textbooks ㉮ and ㉯ in the first and second semesters of the 5th grade, and four types of speech were selected and analyzed: empathy, suggestion, apologize, and classmate expression, which are frequently expressed in the textbook.
In Chapter IV, the new application of dialogue texts in textbooks was discussed in three aspects: speech purpose, dialogue strategy, and reflection of daily life based on the principles of application to realize authenticity obtained in Chapter III. Afterwards, in Chapter III, high-practical dialogues were directly constructed based on the dialogue analyzed by each type of speech act, and teaching and learning activities were also presented.
Finally, Chapter V summarizes and sorts out the results of this study, and describes the significance and limitations.
The significance of this study is as follows. First, the concept of the authenticity of dialogue was clarified in elementary Korean language education. Second, specific and detailed standards were prepared to determine the authenticity of dialogues in elementary Korean textbooks. Third, the distribution patterns by content and context of dialogue in the textbook were clearly examined and used as a standard for analysis. Fourth, through the analysis of dialogue sentences for each type of speech presented in the textbook, the characteristics of each type of speech and the degree of appropriate strategy were examined, and the dialogue was reorganized and presented based on this. Fifth, the focus of the analysis was placed on the learner to discuss the necessity of reflecting the daily life and culture of elementary school student language communities in the dialogue, and the dialogue that actually reflect this was reconstructed and presented.
However, this study has the following limitations. First, the research was conducted only on Korean textbooks for the upper grades of elementary school, and it has the limitation that it does not fully comply with the authenticity of the dialogue for lower-grade students. Second, it was only a theoretical discussion, and the utility could not be verified in practice. Third, all the various types of utterances presented in textbooks were not covered, and there is a limit of not conducting research on the composition and distribution of not only individual utterance types but also all utterance types in the textbook.
Beginning with the discussion on the concept of authenticity and the reconstruction plan sought in this study, it is expected that studies on the implementation of dialogue in elementary Korean language and discussions on authenticity will be actively conducted in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.